Actualitate

Deși arată jalnic, partea din cimitirul municipal administrată de Biserica Ortodoxă se va extinde

După un an de pandemie în care numărul de morți a crescut, în cimitirul municipal din Bistrița nu mai sunt locuri de veci. Profitând de presiunea care există din partea oamenilor care au pe cineva drag de înmormântat, bisericile ortodoxe de la Coroana – cele care administrează cea mai mare parte din cimitir – au cerut și obținut de la Consiliul Local dreptul de a-l extinde cu încă 1449 de locuri de veci. Aceasta deși partea respectivă arată dezorganizată, murdară și neîngrijită.

Față de alte orașe, unde cimitirele sunt adevărate destinații turistice cu panouri frumoase la intrare din care poți afla ce personalități își dorm acolo somnul de veci, în Cimitirul municipal din Bistrița – unde sunt multe astfel de personalități – e o misiune imposibilă să le găsești mormintele, aceasta dacă nu cumva administratorul cimitirului nu a decis să mai fie pus vreun sicriu peste cel existent, o practică deja obișnuită.

Cu toate acestea, cu 19 voturi ”pentru”, Consiliul Local a decis, în ultima ședință, să atribuie Parohiilor Ortodoxe Române I, III și IV de la Biserica de la Coroana având hramurile: Intrarea în Biserică a Maicii Domnului, Sfinții Arhangheli Mihail și Gavril și Pogorârea Duhului Sfânt teren pentru deschiderea noului cimitir municipal, ”datorită faptului că nu mai dispun de locuri de înhumare, fapt care duce la situații neplăcute și nemulțumiri ale persoanelor”.

Reamintim că, prin Direcția de Servicii Publice din cadrul Primăriei municipiului Bistrița, se administrează cimitirul vechi al municipiului Bistrița din strada Tărpiului în care la această dată nu mai este posibilă acordarea de locuri de înhumare, acesta fiind ocupat integral de morminte.

Potrivit raportului care a însoțit proiectul de hotărâre, conform art.28 alin.4 din Legea nr.489/2006 privind libertatea religioasă şi regimul general al cultelor, republicată, ”Autorităţile administraţiei publice locale au obligaţia de a înfiinţa cimitire comunale şi orăşeneşti în fiecare localitate.” De asemenea au obligația de a organiza cimitirele astfel încât să aibă sectoare corespunzătoare pentru fiecare cult recunoscut, la cererea cultelor ce funcţionează în localitatea respectivă, lucru specificat și la art.6 din Legea nr.102/2014 privind cimitirele, crematoriile umane şi serviciile funerare, cu modificările și completările ulterioare.

Astfel că în anii 2001, respectiv 2007, în baza Hotărârilor Consiliului local al municipiului Bistrița nr.122/09.07.2001 și nr.91/26.04.2007 au fost achiziționate de pe piața liberă patru parcele de teren în suprafață de 1.714 mp, 1.260 mp, 3.356 mp, respectiv 12.448 mp, situate în strada Tărpiului, care în perioada 2014 – 2015 prin grija Direcției de Servicii Publice Bistrița, au fost amenajate ca extindere a cimitirului vechi, conform Autorizației de construire nr.665/18.08.2014 și a Procesului verbal de recepție la terminarea lucrărilor nr.103674/30.12.2015, recepția finală având loc în anul 2020 conform Procesului verbal recepție finală nr.30375/11.05.2020.

Conform prevederilor legale, raportat la destinația stabilită, imobilele au fost înscrise în Inventarul bunurilor care aparțin domeniului public al municipiului Bistrița, atestat prin HGR nr.527/2010 la CAP.IV – subcapitolul G ”Cimitire municipale” poziția nr.3.

Cimitirul nou alocă un număr total de 1449 locuri de înhumare, din care 485 în sistem clasic cu suprastructură și 964 în sistem cu marcaj la nivelul terenului, o construcție cu destinația de sediu administrativ, un columbarium, o platformă gospodărească, fiind amenajat acces în incintă, alei, parcări și spații verzi aferente. La această dată obiectivul nu este racordat la utilități, pentru a putea fi pus în funcțiune și avizat din punct de vedere sanitar, este necesar să se asigure și utilitățile necesare.

La această dată pentru suprafața totală de 18.778 mp aferentă cimitirului nou amenajat în municipiul Bistriţa, strada Tărpiului nr.20C, care aparține domeniului public al Municipiului Bistrița, a fost întocmită și depusă la Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară Bistrița-Năsăud o documentație cadastrală în vederea înscrierii imobilului în sistemul integrat de cadastru și carte funciară, documentație care a fost respinsă de oficiu și care face obiectul unei acțiuni pe rolul instanțelor judecătorești cu privire la forma terenului.

În anul 2020, prin Hotărârea Consiliului local al municipiului Bistrița nr.80/10.06.2020 a fost aprobată înscrierea în evidențele de carte funciară a terenului aferent cimitirului municipal vechi și a capelei mortuare edificată. Măsurarea amplasamentului a fost întocmită conform situației de fapt din teren, raportat la limite stabile în timp, respectiv de canal, strada Tărpiului şi un gard, împrejmuire făcută cu mulți ani în urmă cu acordul tuturor vecinilor, conform prevederilor Legii cadastrului şi publicităţii imobiliare nr.7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Din suprapunerea făcută cu harta de carte funciară a reieșit că o suprafață de 3.861 mp se suprapune pe nr.top.6489 înscris în CF nr.45 Bistriţa în favoarea Parohiilor Ortodoxe I-III-IV din suprafața de 7.033 mp aferentă acestui nr. topografic, suprafață care în timp a fost utilizată și atribuită pentru locuri de veci de către primărie, neexistând probleme de vecinătate cu acestea. De asemenea a fost înscrisă și o suprafață de teren aferentă monumentului închinat eroilor din primul război mondial și cel al eroilor sovietici și a crucilor aferente, care au fost edificate de către biserica ortodoxă.

Legea nr.489/2006 privind libertatea religioasă şi regimul general al cultelor, republicată, la art.27.(1) prevede ”Cultele recunoscute şi unităţile lor de cult pot avea şi dobândi, în proprietate sau în administrare, bunuri mobile şi imobile, asupra cărora pot dispune în conformitate cu statutele proprii.”

Mai mult, Codul Administrativ, prevede că autoritățile deliberative ale administrației publice locale decid, în condițiile legii, cu privire la modalitățile de exercitare a dreptului de proprietate publică, fiind un drept care se constituie prin hotărâre a consiliului local, în acest caz, atât Codul civil la art.867 – 870, cât și Codul administrativ la art.298 și următoarele prevăd conținutul, drepturi și obligații, limitele dreptului de administrare, precum și modul de exercitare a acestuia.

Astfel, ținând cont atât de solicitarea Protopopiatului Ortodox Român, cât și de motivarea celor trei parohii, ca o compensare pentru situația creată, fără ca primăria să aibă vreo culpă și pentru a rezolva lipsa acută a locurilor de înhumare în cimitirele existente prin asigurarea serviciilor funerare și a proceselor de înhumare, considerăm necesară transmiterea în administrarea Parohiilor Ortodoxe Bistrița I, III și IV a unei cote de teren din cimitirul municipal nou amenajat în strada Tărpiului nr.20C.

Chiar dacă prin adresa nr.8317/02.02.2021 cele trei parohii au solicitat o suprafață de 1,4951 ha, în urma discuțiilor purtate cu reprezentantul Protopopiatului Ortodox Român și cu reprezentanții celor trei parohii s-a convenit atribuirea în administrare a unei suprafețe de 8000 mp din terenul cu destinatia de cimitir, respectiv o parte din terenul în suprafață de 12.449 mp, identificat în CF Bistrița nr.72037 și înscris în Inventarul bunurilor care aparțin domeniului public al municipiului Bistrița la CAP.IV – subcapitolul G ”Cimitire municipale” poziția nr.3.

Din punctul de vedere al Direcției de Servicii Publice, care administrează cimitirul municipal vechi și are atribuții în acest domeniu, la această dată nu există personal alocat activităților de întreținere a cimitirului nou, mai mult veniturile provenite din taxele pentru locurile de înhumare și din cele de întreținere nu ar acoperi cheltuielile de întreținere, de personal, cu utilitățile, incluzând și serviciile de pază necesare, motiv pentru care consideră oportună darea în administrare a obiectivului.

Conform prevederilor legale, raportat la destinația imobilului, respectiv cimitir, dreptul de administrare se transmite începând cu data semnării contractului de administrare pe o perioadă de 99 de ani, cu posibilitate de prelungire cu acordul părților și acesta va fi supus inventarierii în condiţiile legii. Valoarea de inventar a fost calculată raportat la valorile înscrise în evidențele contabile ale Direcției Servicii Publice și la suprafața atribuită în administrare, astfel valoarea cotei de teren este de 1.428.452 lei.

Pe toată perioada contractului de administrare, administratorul va avea obligaţia asigurării administrării în condiții optime, întreținerii și menținerii în funcțiune a cimitirului, gestionarea acestuia în condiții corespunzătoare pentru desfășurarea activităților specifice serviciilor funerare și de înhumare, precum și alte servicii și activități de amenajare și întreținere a locurilor de înhumare, sub sancţiunea revocării dreptului de administrare și rezilierii de drept a contractului ce va fi încheiat între părți.

Administratorul va avea obligațiade a administra imobilul cu respectarea destinației de cimitir, inclusiv a amenajării aprobate, în condițiile legislației specifice aplicabile șipotrivit regulamentelor cultului ortodox.

Monitorizarea respectării destinației de uz și interes public local și verificarea respectării proiectului de amenajare a cimitirului și de localizare a locurilor de înhumare se va efectua prin grija Direcției Servicii Publice care are atribuții cu privire la administrarea cimitirelor municipale.

Localizarea amplasamentului în coordonate va fi stabilită după înscrierea imobilului în sistemul integrat de cadastru și carte funciară, odată cu sectorizarea întregii suprafețe aferente cimitirului corespunzătoare fiecărui cult religios recunoscut în țară și care funcționează în municipiul Bistrița, raportat la numărul de enoriași comunicat de Direcția Regională de Statistică Bistrița-Năsăud de la ultimul recensământ, precum și cu suprafața care va rămâne în administrarea serviciului de specialitate din primărie, respectiv Direcția Servicii Publice Bistrița”.

Totuși, secretarul general al municipiului, Floare Gaftone, a reamintit că, potrivit art. 108 din Legea 114/2012 a cimitirelor, ”la înființarea cimitirului, proprietarul are obligația să asigure spații verzi, arbuști, copaci pe marginea drumurilor și aleilor”.

”Sunt prevăzute circa 1450 de locuri de veci din care 485 în sistem clasic cu suprastructură și 964 fără suprastructură, cu marcaj la nivelul terenului. De asemenea este prevăzut și un spațiu cu destinație de columbarium. Eu cred că este obligația noastră legală să venim în sprijnul administratorului și cu privire la spațiile verzi amenajate, respectiv arbori și arbuști perimetrali și în zona aleilor”, a spous Floare Gaftone.

Potrivit Direcției Regionale de Statistică, în luna decembrie 2020, la nivelul întregului județ s-au înregistrat 549 decese – cu 69 mai multe faţă de luna anterioară şi cu 273 mai multe față de luna decembrie a anului precedent.

12 comentarii

  • Șmecherie sau șpagă din vremea „lui Crețu”:
    Intrarea în Cimitir, tradițională, din drumul de Centură, amenajată cu pod din beton și loc de parcare pentru folosul bistrițenilor, de vreo 4-5 ani are locul de parcare concesionat firmei din vecini, care încă de la intrarea pe pod avertizează că parcarea este privată a firmei Eco(nu știu cum).
    Deci un loc de utilitate publică amenajat din banii bistrițenilor pentru folosul lor, nu mai poate fi utilizat de aceștia, fiindcă a fost oferit (cine știe pentru ce plic dolofan) unei firme private care ar fi trebuit de fapt să-și construiască din banii ei, pod peste pârâu și parcare in curtea proprie. Și nu știu cum de cei care (se prefac că) administrează cimitirul au acceptat tacit acest abuz în defavoarea cetățenilor. Oare să fie vorba, de fapt, de mai multe plicuri?

  • Rușine pentru modul in care este administrat acest Cimitir , unde sunt înaintașii noștri și fata de care e o lipsa de respect permanenta. Ar fi trebuit sa se pună condiții din partea CL , ca zona nou atribuita sa fie amenajată in conformitate cu un Proiect, care sa fie realizat intr-un anumit timp, iar dacă nu se respecta, atunci sa revină totul la Primărie. Primaria ar putea sa-și organizeze activitatea, așa cum este in multe orașe din țara, cimitirele fiind in administrarea lor și arată decent , cu respect pentru cei plecați intr-o lume mai buna. Chiar și o creștere de taxe ar fi înțeleasă dacă s-ar vedea ceva in aspectul și ordinea din Cimitir și banii sunt utilizați corect și transparent. Dar pentru asta trebuie implicare, competentă și nu prea are cine , din câte se vede. Bine ca se poate in alte orașe! Sa auzim numai de bine!

    • Rusine bisericii si adminstratorilor cimitirului, nu vezi nicaieri ce vezi la noi pe deal. Alei de acces nu sunt,trebuie sa te urici pe morminte sa te poti deplasa, plin de mizerie cimitirul totul este haotic inca odata RUSINE !!!

  • Ba mai mult decat atat administratia trecuta a avut tupeul sa inregistreze aceasta locatie in CADASTRUL VERDE la spatii verzi a orasului, cica vezi Doamne ar fi loc de recreere si socializare printre mormintele pline de plasicuri si sticle si ghivece de la zilele mortilor. Asta a fost si este pacaleala de la Primaria B-ta. Parca suntem orbi cred ei despre noi si uita ca incet cu treaba buna si domniile lortot intr-un loc mizerabil vor ajunge De mizerii si gunoaie avem parte si pe lumea haialalta !

  • Administratia cimitirului lasa de dorit maxim, in ciuda faptului ca se achita o taxa anuala. Mormane de gunoaie, cosuri inexistente, iar vara buruienile si ierburile sunt atat de mari incat iti este teama sa nu calci pe vreun sarpe! Poate cei ce administreaza cimitirul nu au pe nimeni acolo, altfel cum se explica atata nepasare! Mai nou, poarta din capatul cimitirului este mereu inchisa, ceea ce ingreuneaza accesul! Chiar daca ar creste taxele, tot nu s-ar schimba nimic in ceea ce priveste partea de intretinere! Eu merg o data pe luna, altii poate merg mai rar, dar lipsa de respect si de civilizatie este vizibila!

  • Despre extinderea Cimitirului Municipal de pe Drumul Tărpiului se vorbeste de prin 2014 . Prin studiul de fezabilitate era prevăzută realizărarea accesului prin amenajarea unei alei carosabile cu îmbracaminte din beton asfaltic, iar a aleilor secundare cu îmbracăminte din macadam. Dar, ca multe proiecte din cele trei mandate ale primarului Cretu, si acesta face parte din categoria celor incepute si neterminate.
    Vezi : https://timponline.ro/primaria-bistrita-a-cerut-acordul-de-mediu-pentru-realizarea-noului-cimitir-de-pe-str-tarpiului/
    Pe de alta parte, incă din anul 2013, tot pe Drumul Tărpiului a fost amenajat un nou cimitir, situat vis-a-vis de cel vechi unde au fost îngropate deja câteva stute persoane decedate. Este vorba de terenul situat pe partea de vest a străzii, aflat in administrarea Protopopiatului Ortodox Bistriţa. Dupa unele informatii aici, un loc de veci pentru o singură persoană costă 750 de lei, pentru o perioadă de 20 de ani, iar cele de familie, cu două locuri, costă 1.500 de lei (fără ramă) şi 2.500 de lei (cu ramă), tot pentru 20 de ani.
    Totusi ar fi momentul ca si Primăria Bistrita să deschidă accesul către acea extindere din partea se nord-est a Cimitirului Municipal de pe strada Tărpiului.
    Vezi si: https://timponline.ro/ce-ii-cere-asociatia-bistrita-civica-primarului-bistritei-ovidiu-cretu/

  • Păcat că nu ați surprins în imagini personalul angajat al cimitirului (groparii), să vedeți în ce hal se prezintă la înmormântări. (În alte localități au o oarecare vestimentație specifică, dar mai ales curată. Măcar în ziua înmormântării).
    Gardul de împrejmuire al cimitirului ar trebui să fie o prioritate având în vedere faptul că se dorește modernizarea drumului Tărpiului.

  • Problema Cimitirului de pe str.Taripului este discutata de zeci de ani si nimeni nu are taria sa o rezolve,fiecare o paseaza de la unul la altul,iar pe obrazul tuturor este trista constatare ca avem unul dintre cele mai neingrijite cimitire.Ne-am fi asteptat de la noua administratie sa se implice si sa faca ceva pt oameni,dar au preferat sa dea in administrare tot celor ce au adus cimitirul in aceasta stare jalnica.Oare Primarul,consilierii,ceilalti decidenti din Primarie sunt multumiti de situatia cimitirului,de gardul ce sta sa cada pe sosea,de mormintele puse fara nicio randuiala de aleile pline de noroi,de groparii ce se prezinta ca la balci la momentul solemn din viata cuiva?Chiar nu se poate face nimic ca acesti oameni sa primeasca un statut legal?Sa se stie cat costa fiecare serviciu,nu sa se targuiasca cu oamenii ,ca la piata! Daca prin faptul ca le-ati facut cadou preotilor de la Coroana Inca o bucata de cimitir ,fara a li se cere sa schimbe uratenia din viata cimitirului,nu ati facut niciun bine oamenilor! Asteptam sa cereti schimbari de atitudine ,fiindca este vorba de una dintre cele mai importante oglinzi prin care ne prezentam.

  • Bună ziua am o întrebare în comuna ville teci din Bistrița-Năsăud cimitirul nu are gard plus ca bălăriile sant mai înalte ca un blok de 2 etaje Paște vacile pe mormintele oamenilor știe cineva vrun număr unde pot face o reclamație va multumesc pentru ajutor

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.