Elevii cu cerinţe educaţionale speciale au dreptul să fie şcolarizaţi în unităţi de învăţământ de masă, special şi special integrat, în funcţie de tipul şi gradul de deficienţă, iar cei integraţi în învăţământul de masă au aceleaşi drepturi ca orice elev, potrivit Regulamentului şcolar al Ministerului Educaţiei. Din păcate, prea puţini profesori doresc să primească astfel de elevi în clasele lor. 12 dintre cei din Bistriţa-Năsăud care i-au acceptat şi integrat au fost premiaţi de Asociaţia Autism Europa.
„Sunt foarte onorată fiu aici, la a III-a ediție a Premiilor Antidiscriminare. Pe de o parte sunt bucuroasă, pe de alta tristă, că la 10 ani de activitate ONG în loc să discutăm despre cel mai potrivit tip de tehnologie asisitivă pentru copiii cu autism, despre cele mai bune sisteme de organizare a școlilor care au integrat pe piața muncii tineri cu TSA, suntem încă în stadiul elementar, în care vorbim despre drepturile omului, în special despre dreptul primar la educație.
Nici un copil, atunci când se naște, nu privește chipul mamei sale și se gândește, e țigancă, e retardată, e săracă, e normală, e inteligentă, e useristă. Nici un copil, atunci când se naște, nu privește chipul tatălui său și gândește: e alcoolic, un ratat, e în Top 100 cei mai bogați oameni din lume, e penelist, e pesedist, e un geniu. Copiii mici recunosc apartenența la aceeași specie a ființelor umane, eventual la aceeași familie, și asumă automat tot ce e mai bun în cei cărora le întâlnesc privirea. Privesc cu încredere și speranță și cu certitudinea că viitorul e minunat, iar noi toți vom fi acolo ca să îi ținem de mână și să îi protejăm în caz că ceva absurd și rău le-ar ieși, în mod excepțional, în calea spre devenire.
Dar absurdul și răul ajung aproape o parte din noi. Pentru că creștem și începem să etichetăm și începem să discriminăm pe baza unor etichete, ne invadează și ne corup prejudecățile și stereotipurile atât de profund încât ridicăm garduri fizice, pereți de beton și granițe prin care despărțim un copil de alt copil, bogații de săraci, oamenii sănătoși de bolnavi. Ne justificăm spunând că lucrul acesta e necesar pentru a proteja copiii de alți copii și, în general, copiii, cei care vă amintiți, asumă ce e mai bun în noi atunci când ne întâlnesc privirea, sunt puși la locul lor, în cutiile de beton corespunzătoare.
Ca să ne amintească în fiecare zi că am eșuat ca ființe umane.
Premiile Antidiscriminare există deoarece pe lume sunt oameni, unii dintre ei profesori, care și-au păstrat atributele inocenței și ale frumuseții. Acelea care ne permit să asumăm tot ce e mai bun atunci când întâlnim un om nou, în special un pui de ființă umană. Să nu credeți că acestor oameni, pe care îi onorăm azi aici le este ușor, sau că simt că efortul lor face diferența la nivel global, dimpotrivă, le este foarte, foarte greu să facă în fiecare dimineață, când intră pe porțile grădiniței sau ale școlii, alegerea corectă. Însă ei, în mod miraculos există. Și sunt singurii în privirile cărora poți întrezări inocența începutului. Încrederea și Speranța.
Ce putem face cu toate aceste ființe atipice decât să le transformăm în modele și să le mulțumim că nu s-au lăsat infectate?
Ceea ce facem noi aici poate părea neimportant. Poate părea localizat și nișat în contextul global și chiar național. Însă vă asigur că nu este. Aici, împreună, construim o comunitate. Nimeni nu e în siguranță în afara unui Împreună puternic și bun. Și da, sunt zile în care se surpă ce am construit peste noapte, zile în care ne vine să renunțăm la tot ce am construit pentru că viața e MAI UȘOARĂ când nu ne asumăm nimic, însă sunt și zile în care ne bucurăm fără margini că rămânând fideli propriilor noastre viziuni de viață reușim să privim unii spre alții cu încredere, să ne simțim în siguranță și să ne trăim prezentul fără remușcări și fără sentimente de vinovăție. Liniștiți că am făcutt tot ce ține de noi pentru un viitor mai îngăduitor. Așa cum ne învață cei mai inocenți dintre noi. Singura noastră ancoră este iubirea”, a spus Ana Dragu.
Iată lista premianţilor:
Nr.crt. | Nume şi prenume | Unitatea şcolară | Punctaj final | Premii |
1 | SUCILEA CĂTĂLINA | Sc. Gimnazială Nr. 4 Bistriţa | 50 | |
2 | BARTEŞ BOMBONICA | Şc. Gimnazială Nr. 4 Bistriţa | 60 | III |
3 | SVINŢI VICTORIA | Şc. Gimnazială Nr. 4 Bistriţa | 57,5 | V |
4 | SPÂNU DOINITA | Şc. Gimnazială Nr. 4 Bistriţa | 84 | I |
5 | SCRIPEŢ IONELA | Şc. Gimnazială Nr. 4 Bistriţa | 84 | I |
6 | ONOE ANA MARIA | GPP „Căsuţa cu Poveşti” Bistriţa | 72 | II |
7 | FECHETE ANCUȚA | G.P.P. Nr.2 Bistriţa | 54,5 | |
8 | DEJAN LUCICA | G.P.P. Nr.2 Bistriţa | 54,5 | |
9 | TRIFAN OANA | G.P.P. Nr.2 Bistriţa |
49,5 |
|
10 | SILAŞI LENUŢA | G.P.P. Nr.2 Bistriţa |
49,5
|
|
11 | KOVACS ROXANA | Liceul de Muzică „Tudor Jarda” | 59 | IV |
12 | URIAN NADIA | Şcoala Gimnazială Cristeştii-Ciceului | 53 |
Adaugă comentariu