Actualitate

Se mai justifică înfiinţarea liceului maghiar? Câţi elevi din etnie au intrat în clasa a IX-a la CNAM şi cu ce medii

În cele două clase a IX-a de la secţia maghiară ale Colegiului Naţional „Andrei Mureşanu” din Bistriţa au fost înscrişi, în prima etapă, elevi care nu ar putea forma nici măcar o clasă la secţia română, zece la profilul ştiinţe ale naturii şi şapte la ştiinţe sociale. Legea permite acest lucru fiind vorba de minorităţi naţionale, dar se impune întrebarea dacă mai e justificată înfiinţarea liceului maghiar.

Dacă la ştiinţele naturii în cele două clase cu predare în limba română de la CNAM ultima medie a fost 8.76, ceea ce înseamnă că al 56-lea elev intrat a avut această medie, la secţia maghiară, la acelaşi profil, ultima medie de intrare a fost 6.38 în condiţiile în care sunt doar 10 elevi înscrişi.

La clasa de ştiinţe sociale cu predare în limba română, ultima medie de intrare a fost 8.57, în timp ce la ştiinţe sociale clasa cu predare în limba maghiară s-a intrat şi cu 5.84.

Reamintim că, în ultimii ani, la Bistriţa s-a tot vehiculat ideea înfiinţării unui liceu maghiar căruia i-a fost găsit şi un nume: ”Hunyadi János”. Iniţiatorii proiectului, reprezentanţii UDMR susţinuţi de primarul Ovidiu Creţu, vor să creeze acest liceu prin divizarea Colegiului Naţional ”Andrei Mureşanu”.

Toate demersurile s-au blocat după ce la Tîrgu Mureş a fost o problemă similară, cazul intrând în atenţia DNA. „Nu am renunţat, însă acum doar aştept momentul oportun. Anul acesta simt că nu este momentul oportun acum să vin pe masa CL cu acest proiect de hotărâre”, a spus Antal Atilla, reprezentantul UDMR în CL Bistriţa şi totodată director adjunct la CNAM, responsabil de secţia maghiară a acestui colegiu.

Reamintim că, în ianuarie 2015, profesorii maghiari şi elevii care învaţă în limba maternă la Colegiul Naţional „Andrei Mureşanu” Bistriţa au anunţat, prin vocea consilierului Antal Atilla, că sunt decişi să se separe de colegii lor români şi să formeze o şcoală nouă. Motivaţiile le puteţi citi AICI .

La sfârşitul lunii ianuarie 2015, UDMR a solicitat municipalităţii introducerea pe ordinea de zi a şedinţei CL din februarie proiectul privind demararea procedurilor de înfinţare a Liceului ”Hunyadi János” cu predare în limba maghiară, prin divizarea CN ”Andrei Mureşanu”, începând cu anul şcolar 2015-2016. Totul s-a blocat întrucât Ministerul Educaţiei nu a fost de acord cu denumirea şi a contestat hotărârea iniţială a Consiliului Local Bistriţa fiindcă şedinţa a fost prezidată de inspectorul general Camelia Tabără, iar la a doua încercare de adoptare a unei decizii locale, nu a mai existat cvorum.

În decembrie 2015, primarul Bistriţei, Ovidiu Creţu, declara referindu-se la înfiinţarea Liceului Maghiar: „O problemă complicată. Comunitatea maghiară din Bistrița este un element viu care știe ce își dorește, a ajuns la concluzia că pentru a salva învățământul în limba maghiară din Bistrița-Năsăud este nevoie de înființarea unui Liceu Maghiar. Trebuie să venim și noi și să spunem că suntem de acord, dar să găsim calea legală să o facem. Până acum nu am găsit. Așteptam sprijin de la minister, dar nu am găsit. Ministerul nu a fost interesat. Dacă vrem școli românești în comunitățile din străinătate, nu văd de ce la Bistrița nu ar putea fi Liceu Maghiar. Dorința și voința acestei comunități trebuie să fie respectată, mi-ar fi plăcut să fie mai simple procedurile. Faptul că nu există o clădire care să găzduiască întregul Liceu Maghiar o știm. Consiliul de Administrație al CNAM are o justificare, că nu are cum să împartă clădirile”.

Consiliul Local Bistriţa a respins, cu 5 voturi pentru, unul împotrivă și 11 abțineri, proiectul de înființare a liceului maghiar.

În luna noiembrie 2016, şeful Inspectoratului Școlar Județean Mureș, Ștefan Someșan, a fost reținut de procurorii DNA – Serviciul Teritorial Târgu Mureș, fiind acuzat de abuz în serviciu și uzurparea funcției pentru că a dispus înfiinţarea Liceului Teologic Romano-Catoloc Tîrgu Mureş. Tribunalul Mureș a respins însă propunerea de arestare preventivă formulată de DNA și a decis arestarea la domiciliu a șefului ISJ. Procurorii spun că, la data de 29 iulie 2014, Consiliul Local (CL) al municipiului Tîrgu Mureș, printr-o hotărâre, a dispus alocarea sumei de 1.500.000 lei pentru întreținerea și renovarea imobilului în care funcționează Colegiul Național Unirea sub condiția propunerii de înființare a liceului cu profil teologic romano — catolic. Hotărârea în cauză a fost prezentată IȘJ Mureș, iar la acel moment, conform anchetatorilor, Someșan a arătat că Ministrul Educației Naționale a dat aprobare pentru înființarea unei unități de învățământ liceal.

În acest context, Consiliul de administrație al IȘJ a votat în unanimitate acordarea Avizului conform pentru înființarea Liceului Teoretic Romano — Catolic. În realitate, Ministerul Educației Naționale nu dăduse curs, sub nicio formă, solicitării de înființare a acelei unități de învățământ, dar cu toate acestea, la data de 12 septembrie 2014, inculpatul Someșan Ștefan, în calitate de inspector școlar general al Inspectoratul școlar Județean Mureș, cu încălcarea prevederilor legale, a emis o decizie prin care a dispus ca: începând cu anul școlar 2014-2015, să se înființeze o nouă unitate de învățământ, cu personalitate juridică, respectiv, Liceul Teologic Romano-Catolic.

11 comentarii

    • Gresit! 17 copii in 2 clase. Sper sa se trezeasca la realitate si primarul, si consilierii sa renunte la idee. Sau mai bine sa se infiinteze liceul respectiv si apoi sa-i ia DNA sa scapam de ei…

  • Se justifică în aceiaşi măsură în care se justifică clasele cu predare în limba română formate din câţiva elevi în regiunile majoritar locuite de către maghiari.
    Nu e vorba de a evalua un argument de tip economic(cât costă…) e vorba de a apăra un principiu constituţional..dreptul la învăţământ în limba maternă etnică.
    De la tratatul de la Trianon, România ca nouă naţiune s-a angajat să respecte aceste drepturi.
    Nu e o opţiune, este o obligaţie.
    Măsura unei societăţi juste nu e este popularitatea sau uşurinţa adoptării unor măsuri(din poziţie majoritară e foarte uşor să se treacă Legi , Decizii) să fie impuse minorităţilor de orice fel, ci este recunoaşterea drepturilor fundamentale atunci când este greu şi impopular.
    Articolele de acest gen sunt simplistice , dăunătoare şi heirupiste, denotă o necunoaştere flagrantă a principiilor constituţionale, a drepturilor şi obligaţiilor constituţiuonale, a principiilor de management a diversităţii.
    Pentru a lua o decizie perfect informată, ar fi trebuit să se facă un alt tip de analiză.
    Principiu economic legat de costuri.
    A se limita la un număr mic, 17 în anul 2017, la două clase de a IX nu spune nimic în sine. Sunt clase deja existente X, XI şi a XII-a care funcţionează deja iar în logica asta 30 de elevi ratio pe un profesor merită investiţia în acel profesor. Apoi nu se ştie numeric care e bazinul potenţial de viitor de elevi liceali printre elevii actuali la clasele 1-8.
    De altfel urmărind falsa logică a numărului, probabil nu ar merit nici clase de învăţământ specializat pentru copiii cu probleme speciale etc…doar nu aşa sunt minorităţi numerice. Sau a unor profiluri unde nu există înghesuială.
    Şi totuşi ca şi societate avem o obligaţie de a proteja şi ajuta acele minorităţi.
    Ar mai fi argumentul juridic, de respectare a Proprietăţii.
    La înfinţare în 1910, Liceul Andrei Mureşanu a fost infinţat şi funcţionat ca şi proprietate a comunităţii maghiare. Aşa au fost multe clădiri în Transilvania, unele construite cu donaţii specifice ale celor minorităţi, saşi sau maghiari.
    E ca şi cum astăzi, să spunem s-ar invada instalaţiile Liceului Logos, i-ar evacua pe neoprotestanţii de acolo şi instala o direcţiune prezidată de Patriarhul Daniel, pe motiv că sunt mai mulţi ortodoxi ignorând eforturile financiare a acelei comunităţi. Cu toate că nu sunt de acord cu implicarea religiei în învăţământ, atât timp cât respectă programa şcolară…au dreptul să funcţioneze.
    Apoi ar mai fi perspectiva accesului just la educaţie.
    Şi persoanele de etnie maghiară contribuie la buget. Banii lor sunt la fel de buni în economia românească şi pentru administraţia publică.
    Ori de ce ar trebui un contribuabil de etnie maghiară să facă un extra-efort financiar să-şi trimită copilul la sute de km depărtare, ca să-şi păstreze identitatea culturală, pentru că în proximitate nu vor autorităţile naţionaliste să accepte şi să respecte drepturi elementare. Al doilea efect secundar ar fi depopularea, există întotdeauna tendinţa de a se îndepărta de localitatea de baştină şi se instala acolo unde există oportunităţi , acolo unde cele locale nu există.
    Astfel în loc de a avea oameni diferiţi dar utili pe plan local, care ar aduce un plus comunităţii, prin competenţele specifice(vorbitorii de limba maghiară ar putea fi un atu de exemplu în dezvoltarea turistică a regiunii, sunt multe obiective care ar putea fi puse în valoare şi atraşi turişti din Ungaria), la brutăria sau magazinul de haine lui Ion de pe colţ 1 euro a unui turist este egal cu 1 euro a unui localnic.
    Şi în plus vorbitorii educaţi şi proveniţi limba maghiară chiar azi au adus contribuţia lor locală şi naţională, nu sunt pericole sociale.
    Din câte ştiu, candidata la funcţia de directoare a Liceului Liviu Rebreanu, dna Gălăţan Suzana care a format zeci de elevi în informatică şi care au reprezentat cu cinste judeţul şi ţara, provine din comunitatea maghiară. Nu contează automat doar limba ca mijloc de selecţie dar şi competenţele persoanelor.
    Sau ce ar fi fost dacă în logica ‘nu există vorbitori destui de limba franceză* nu există ‘secţie în limba franceză*…
    Naţionalismul ăsta închis promvoat , de altfel cum spune şi dl Ion Vianu în ultimul interviu, e Moartea unei naţii.

    • Ce justificare slaba . Sa te trezesti ca termina clasa 12 locuieste in Romania este cetatean roman de etnie maghiara si nu stie romaneste….Pai trebuie hotarat prin constitutie ca fiecare cetatean roman sa stie limba romana…daca nu stie sa-si piarda cetatenia. Altfel te trezesti ca mergi in Romania si trebuie sa inveti maghiara sa poti vorbi in institutiile STATULUI ROMAN din centrul tarii.

    • @dac

      Monsieur dacule, mai bine ar fi să ne uităm în ograda proprie în loc să dăm șpițuri în ,,szerszám-ul” calului lui Pișta de fiecare dată când conaționalii noștri maghiari revendică ceva, fie oportun sau inoportun. Români dintre cei mai verzi care nu vorbesc măcar propria limbă și nu își cunosc istoria vezi cu grămada la Vax Populi , îi întâlnești pe stradă , despre rețelele sociale nu mai vorbim. Conform propunerii dumitale , cu aceștia ce este de făcut, să-i trimitem în sihăstrie , în lumea largă?
      În vremurile de azi , aceste tâmpenii naționalist-absurde sunt apanajul omului primitiv , așa zis ,,modern”, deosebit de strămoșii vânători și culegători prin prea puține detalii evolutive. Ce problemă ar fi dacă io, de exemplu , aș vrea să-mi înscriu copilul la un liceu american , evanghelic ? Sau la unul thai, budhist ? Sau de ce nu , la unul maghiar ?

      ps: să nu uităm că trăim alături de sași și maghiari de multe secole și nu suntem deloc mai ,,breji” decât ei. Mai ,,pufarini”…cu siguranță!

    • Pui de dac, spune’mi mie crezi ca in Elvetia toata lumea stie limbile oficiale? Sau asa lui Einstein ar fi trebuit retrasa cetatenia americana deoarece ii era greu sa vorbeasca in engleza si prefera germana? Sau ce te-ar impiedica sa faci efortul sa inveti si sa vorbesti in limba maghiara sau germana cate cuvinte cu vecinii. Lenea asta de a obliga pe altii ca sa-ti fie tie comod nu-ti da dreptul sa impui cum sa-si traiasca altii viata.

    • dacule, dar o lege impotriva agramatilor n-ai vrea? de regula, cei care cer ungurilor sa vorbeasca obligatoriu romaneste sunt agramati.

    • In anul 1910 a fost o Şcoalã de fete maghiara . ..cred ca se subintelege ca fondurile necesare constructiei nu au venit de la Statul Roman…ca nu exista atunci in forma teritoriala actuala. Unirea de la 1918 a avut un spirit total diferit de ceea ce se interpreteaza azi, erau mai deschisi oamenii spre celelalte comunitati , mai degraba visau un spirit federal, unde fiecare era respectat mai mult decat nationalismul asta bolnavicios si reducator.

  • Si tratamentul asta ‘constitutional’ il aplici unui neamt sau englez stabilit pe aici? Sau asa te simti inferior lor, dar superior vecinilor. Constitutia e o Lege carw ii protejeaza pe toti ca iti place sau nu de Janos sau Johannis.

  • Bravo Cc! Raspuns simplu,logic,la subiect. Ieri a aparut stirea cu sectia germana…nu sunt prea buni… Apoi acum cu sectia maghiara…acum doi ani nici ei nu erau buni…acum sunt putini….. Concluzia comentariilor si chiar si decizia_votul impotriva infiintarii liceului maghiar a consilierilor arata lipsa de materie cenusie….. v
    Vorbeste prostia din ei,ura….si da trebuie sa recunoastem -vorbeste inferioritatea din ei,frica,nemultumirea lor fata de ei. Mai bine ganditi sanatos si va veti insanatosii,veti creste bine alaturi de sasi si maghiari!

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.