Actualitate

Mașinile istorice au întors toate privirile la Retro Parada Primăverii

”Bătrânele doamne”, cum mai sunt numite mașinile istorice, au fost etalate astăzi de proprietarii lor la Retro Parada Primăverii, un eveniment organizat în centrul istoric al orașului, care se bucură de tot mai mult succes de la o ediție la alta, atât ca număr de participanți, cât și ca public interesat.

Un Land Rover Santana, fabricat în anii 70 în Spania, înmatriculat în județul Alba a putut fi admirat la ediția din acest an Retro Parada Primăverii, grație unui tânăr care are o prietenă din Bistrița și care a vrut să facă o impresie bună în orașul ei natal.

”Tata e mecanic, fratele meu e mecanic și întotdeauna m-au pasionat mașinile vechi. Pe aceasta am găsit-o abandonată la munte, acum trei ani. Fiind pandemie, am lucrat acasă, cu tata, și am reușit să o recondiționăm într-un an. Am terminat mașina în 2022 și de atunci o folosim zi de zi. Mi se pare mult mai interesantă decât o mașină actuală. Și eu am o mașină modernă, fratele meu are una electrică și-mi place enorm de mult, dar fiecare are farmecul ei. Am venit de la Sebeș până la Bistrița cu această mașină istorică și am făcut 3,40 ore. Cu o mașină modernă aș fi făcut 2,40 ore, dar cu această mașină veche eram ca în vacanță, iar lumea mă salută în trafic, e frumos, e altă senzație. Într-adevăr, nu are centuri de siguranță, un punct în minus, e mai dificil de condus. În curbe te miști în scaun, te doare spatele, dar sunt plusuri și minusuri”, ne-a spus Paul Șoită.

Mircea Rodilă, proprietarul unui Renault 18: ”E un model care nu a fost scump la vremea lui, lumea a cam scăpat de el, dar mie îmi place, e mașina copilăriei. Dacă vă uitați pe olx, nici măcar nu-l mai găsiți. Prefer mașina istorică și pentru că poate intra într-o zonă interzisă mașină Euro 2, 3, etc. Apoi, nu plătim impozit”.

Filip Robert Popescu, proprietarul unui Golf 1 Cabrio 1,5, motor pe benzină: ”E un proiect la care muncesc de un an împreună cu tatăl prietenei mele – care lucrează în tinichgerie – care a venit cu ideea să luăm mașina asta dintr-un hambar vechi, este a familiei mele, și să o recondiționăm. Am zis: de ce nu? Am învățat foarte multe. Am recondiționat interiorul, am vopsit-o integral. I-am făcut-o cadou de majorat proietenei mele. Mașina merge blană. E un sentiment pe care nu îl pot descrie în cuvinte”.

David Carhaț, proprietarul unei mașini Mazda Miata MX 5 din 1992: ”De la americani m-am inspirat. E o mașină foarte ușor tunabilă și foarte apreciată în această industrie. Am modificat-o foarte puțin. Momentan nu e încadrată ca vehicul istoric, dar lucrez la partea aceasta și încerc să-i fac actele. Mașina asta e o jucărie de ieșit duminica, nu de toată ziua, dar mașinile acestea sunt foarte frumoase și merită avut grijă de ele”.

Rareș Zăgrean, proprietar Dacia 1300 din 1982: ”E a doua Dacie pe care o am. Trei ani am lucrat să o restaurez. Am un atelier auto și acest lucru m-a ajutat. Partea de tinichigerie și de mecanică am făcut-o eu. Mașina a costat 2000 de lei când am cumpărat-o, dar am investit să o recondiționez aproape 7000 de euro. Au intrat mulți bani în ea, dar e un real succes la nunți și îmi recuperez investiția. Lumea mă caută și o închiriez cu o sută de euro pentru patru ore”.

Medicul Gabriel Roșca, un împătimit al mașinilor vechi, nu putea lipsi nici de la această ediție a Retroparadei.

”Mă bucur să văd aceste mașini foarte bine întreținute care se armonizează foarte bine cu centrul istoric al orașului. Toți cei care sunt aici sunt convins că se bucură de aceste mașini și, la rândul lor, produc bucurie. Sigur că timpul trece, am intrat în altă epocă, a mașinilor electrice, hibride. Noi ne încăpățănăm să păstrăm aceste mașini și să ne bucurăm de ele. Este singurul motiv pentru care le avem și pentru care suntem aici”, a spus dr. Roșca.

”Suntem la ediția a 4-a, dar eu zic că aceste eveniment se bucură de tot mai mult suuces. Am văzut mulți copii care știu multe despre mașinile vechi. Noi, la Bistrița, suntem 10-12 persoane în club care mergem peste tot, dar proprietari de mașini istorice sunt peste 100-150 în tot județul. Nici eu nu știu exact. Sunt mulți care au mașini și nu vin la evenimente pentru că nu sunt înmatriculate, nu au ITP sau asigurări. Le țin în garaj. Eu cred că, odată cu evoluția tehnologică, mașinile și-au pierdut farmecul. Au devenit cam de unică folosință, nu chiar, dar aproape, ori mașinile care se află pe pietonal au scăpat. Sunt niște oameni care au investit bani mulți în ele. E vorba de pasiune care s-a născut probabil în copilărie, de la tot felul de reviste pe care le-am avut atunci. Am crescut mari, avem alt fel de jucării. Eu cred că e o pasiune frumoasă pe care eu o încurajez, în special în rândul tinerilor”, ne-a spus Leon Măjeri, președintele Clubului Retromobil Bistrița-Năsăud.

Următoarea ediție a paradei va fi în luna octombrie.

3 comentarii

  • Păcat că lăngă acea Diplomă de pe bordul fiecărei mașini, nu a fost așezata și o Casetă Tehnică cu principalele caracteristici: Anul fabricației,Capacitatea cilindrică, Puterea motorului, Carburantul utilizat, Consumul la 100 km., Viteza maximă, etc. Dar, probabil anul viitor se va ține cont și de acest amănunt. Altfel o să privim mașinile expuse ca pe niște simple fotografii.

  • Si era frumos sa se poata admira si motorul (adica capota motor sa fie ridicata – binenteles daca si proprietarul este de acord). Unele motoare prin simplitatea realizarii lor sunt adevarate bijuterii tehnice ale acelor vremuri!

  • Pentru sporturile tehnice care dezvoltă și creierul nu numai mușchi un circuit Moto trebuie construit la marginea orașului lângă Aerodrom.

    6
    2
Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.