Firma Serbis SRL Bistriţa a obţinut peste 24 de milioane de lei ca să reabiliteze reţele de distribuţie apă şi canalizare în municipiul Bistriţa şi din jurul oraşului. Pentru cei care nu s-au obişnuit încă cu banii noi, ar fi 240 de miliarde de lei vechi, sume mari cu care se puteau face lucrări de calitate, la timp şi cu cap, nu cu bâjbâială. De curiozitate, m-am uitat puţin pe site-ul Serbis ca să văd ce mare experienţă în reabilitări de reţele are această companie de i s-a dat o astfel de responsabilitate. În total, vreo 16 lucrări dintre care 90% la ţară şi o bună parte inutile, gen cele făcute pe la Dumitra şi Feldru pentru compania Solel Boneh România, cea care a luat bani mulţi de la statul roman ca să monteze divese cişmele stradale care nu au funcţionat niciodată. Povestea e din anii 90, o ştim pe de rost. S-au tocat milioane de euro pentru nişte staţii nefuncţionale şi cişmele decorative. Mă rog, dacă statul roman a fost atât de inteligent că a plătit aşa ceva, nu e vina Serbis.
Nu-mi pot da cu părerea ce fel de lucrări a făcut Serbis pentru Solel Boneh fiindcă nu sunt expertă în conducte. În anii 2000 însă, am văzut ce fel de lucrare a executat Serbis la Viişoara când a făcut o staţie de pompare şi refulare pentru blocurile ANL din cartier. Întâmplător sau deloc întâmplător, baronul acelor vremuri, intitulat Vasile Coruţiu, mare abonat la contracte cu statul pe filiera PD (PDL), a construit nişte blocuri ANL la Viişoara fără să le racordeze la reţeaua de canalizare. Mai precis, omul şi-a luat milioanele şi l-a durut în cot, poate nici măcar atât, că zona s-a umplut de fecale fiindcă fosa septică nu avea cum să facă faţă unui număr de 40 de apartamente.
După lungi bătălii cu Primăria Bistriţa – condusă la vremea aceea de Vasile Moldovan care nu a avut nimic împotrivă să recepţioneze un astfel de bloc – Consiliul Local s-a milostivit de condamnaţii din blocurile ANL la miros, mizerie şi dezastru şi a încredinţat racordul blocurilor ANL la conductele Aquabis tocmai firmei Serbis. Nu-mi amintesc să fi fost vreo licitaţie. Cred că s-a apelat la tradiţionala metodă a încredinţării directe. Serbis s-a apucat de lucru şi, pe când toată lumea răsufla uşurată că va dispărea toată duhoarea, ne-am trezit cu toate beciurile înfundate. Serbis montase o conductă îngustă cât mâna unui copil care returna toate dejecţiile în beciuri, o lucrare făcută de mântuială pe bani foarte mulţi, dar care e trecută pe site-ul companiei la capitolul “succesuri”. Pun pariu că, dacă luăm la puricat toate lucrările, s-ar putea să mai descoperim “realizări” de felul acesta la fiecare contract câştigat.
Cu toate acestea, Serbis are acum pe mână acum 240 de miliarde de lei vechi ca să facă şi să dreagă. Ce face şi ce drege vedem. Strada Subcetate e, în continuare, o succesiune de gropi uriaşe. Un isteric de la Târgu Mureş – care se dă mare specialist în nu ştiu ce şi care m-a alergat pe mine într-o zi supărat că-i fotografiez groapa în care tăia frunze la câini – stă zilnic în preajma ei şi ţipă ca un apucat. Habar nu am ce fiindcă vorbeşte când în româneşte, când în maghiară. E absolut convins că nimeni nu are voie să-l deranjeze fiindcă el are exclusivitate pe groapa aia odioasă şi poate săpa cu linguriţa în ea până când vrea el. Are omul contract cu Serbis, ce mai vreţi?
Deci aşa luează marea câştigătoare a proiectului. Oribil! Să mai spunem că Aquabis ne-a promis că până în 15 iunie totul e gata? Azi e taman 24 şi nimic nu pare a fi gata. Dimpotrivă, aş putea spune. Nu ştiu ce mă face să cred că, aşa cum s-a întâmplat şi la Viişoara unde Serbis a fost obligată să înlocuiască după o vreme conducta strâmtă, tot aşa se va întâmpla şi la Bistriţa. Nu există nicio dovadă certă că ceea ce face Serbis acum nu va mai necesita alte înlocuiri în mai puţin de un an.
Personal mă aşteptam ca o astfel de lucrare să fie câştigată de nişte giganţi, cum a câştigat Geiger reabilitarea DN 17 sau Strabag a DN 15 A. Companiile acestea, când au avut de turnat asflat, au turnat pe kilometri, nu au stat cu pipeta. DN 17 rezistă tocmai pentru că l-au făcut nişte pricepuţi, nu ca DJ 151 făcut de nişte nepricepuţi cu aere de puşcăriaşi.
Dacă tot au existat 240 de miliarde de lei vechi, de ce nu au fost daţi cuiva care să ştie ce să facă cu ei? Mi-e foarte greu să înţeleg. Nici măcar elementarele informaţii legate de durata unui şantier Serbis nu a fost în stare să le pună pe un panou, ca să nu mai vorbesc de semnalizare. De fiecare dată când am trecut pe lângă o zonă în care se lucra, vezi Doamne, am observat că toată lumea stătea, fie că era dimineaţă, prânz sau după-amiază, o veşnică pauză de ţigară. Din acest motiv, nu m-ar mira absolut deloc să aflu că, la iarnă, când dă îngheţul, crapă tot ce a ansamblat Serbis. Dacă nimănui nu-i pasă pe ce se duc banii publici, fie ei şi europeni, ne merităm soarta.
Cristiana Sabău
Vorbeste doamna doctor inginer, Cristiana Sabau, marea specialista in amenajari si constructii hidrotehnice!
Nu trebuie sa fii inginer ca sa vezi când ceva iese prost. Totul este făcut pe genunchi și nimeni nu răspunde pentru porcăriile care ies la final. Vom vedea si dpdv al lucrărilor hidrotehnice cât de „grozave” sunt lucrările făcute acum. Exista nenumărate precedente.
Problema noastră, a tuturor locuitorilor urbei este ca lucrările avansează încet, inginerii de obicei nu-i găsești la locul lucrărilor, acolo rămân tot felul de „meseriași” care fac cam ce vor, adică stau. Asta pentru ca nu este important ce si cum faci, prioritar este sa normăm munca, sa sara banu’, după aia potopu’ . Noi facem gaura „executam lucrarea hidrotehnica” si apoi, nu ne mai interesează…
Este adevarat ca nu-i de vina Serbis este de vina cine angajează lucrările , adică Primăria sau CJ, pentru ca, probabil, caietul de sarcini a fost prea permisiv.
Oricum de acum încolo după finalizarea lucrărilor, ar trebui ca cei care angajează astfel de firme „implicate”, ar trebui sa răspundă pentru calitatea lucrărilor efectuate de prestator solidar cu acesta.
Știu ca este greu, având în vedere legăturile strânse cu dep. tehnic de la Primărie, dar sper ca în viitor sa se evite lucrări cu astfel de „firme serioase”
Mai domnu LEVENTE hotia la drumul mare se vede de toata lumea .Ai un buget la o comuna vai de mama lui si de acolo se ciordeste la tot felul de proiecte care se stie unde ,cum si la cine ajung banii.Exemplu Sieu _odorhei.
Credeţi că trebuie să fii doctor în lucrări hidrotehnice ca să observi cum stau unii cu orele în jurul unei gropi şi fumează?
banii europeni sunt banii mei!!!! cat plateste tribut romania la ue si cat absoabe intr-un an?????????
mai levente….mai bine taceai!!!….. vezi la primavara ce transee vor fi pe trotuarele bistritei….. unde sunt straturile alternante de umplutura compactate ???? astia ai tai de la serbis au umplut gropa de 1,50 adancime si compacteaza cu utilaje ce au randament doar pe primii 0,15 m!!!!!…. restul se compacteaza la primul inghet!!!…. racordarile sunt alta mancare de peste!!!!
Mai domnu LEVENTE hotia la drumul mare se vede de toata lumea .Ai un buget la o comuna vai de mama lui si de acolo se ciordeste la tot felul de proiecte care se stie unde ,cum si la cine ajung banii.
Draga doamna, firma este patronata de un rekin ceausist cu tentacule infipte bine in primarie. Pare mi se fosta nevasta lucreaza acolo si desi au divortat , nu i poarta pica. Il ajuta contra cost :). Si pariu pe cat vreti ca sunt si cativa miei ce sug din alea 240 mld.
cativa?????? ….. zeci !!! (parca e si intr-un grup „influentabil”, din ala „masonic”…. nu?)
du-te mai in jos de sirioara si ai sa vezi ce gropi au aparut si la „gigantii” aia care dau lucrarile la pitici, dornici de maruntis!!!!!
Sunt foarte îndreptățite toate comentariile de mai sus, deci ne pasă ce se întâmplă în orașul nostru.
Și eu consider că principala vinovată de ce se întâmplă este primăria.
Acum faptul este împlinit și ar trebui ca cei de la primărie să nu recepționeze lucrările până când străzile și trotuarele nu sunt aduse la starea inițială.
Garanția acestor lucrări să fie realistă și clară, să refacă acolo unde lucrarea lasă de dorit. Să nu avem după tasarea terenului (mă refer la trotuarele cu dale) tot un deal și-o vale.
Daca imi aduc bine aminte, tot de Corutiu s-a vorbit cand a ars AEI Viisoara cu acte cu tot, respectiv fara acte ,ca nu avea contracte de munca pentru cei 400 angajati. Tot Corutiu e marele constructor al pasarelelor peste calea ferata , terminate in 4 ani ( O gramada de pamant???!!!). Calitatea o vede toata lumea, eu nu comentez ca nu sunt inginer. Oricum , pe pasarele soseaua se ingusteaza , avand in vedere ca se vroia imbunatatirea infrastructurii de legatura cu Moldova. S-a aciuat pe unde a putut nu are nici-o retinere asupra propriei suficiente si obraznicii. De fapt se poarta asta in ziua de azi!