Reporter: Domnule profesor Mircea Seleuşan, aţi deschis un grup pe Facebook numit Dascălii XXI. Care este ideea acestui grup, de ce l-aţi înfiinţat?
Profesorul Mircea Seleuşan: Pentru că, dacă noi vom continua cu se întâmplă în secunda aceasta în învăţământ, vom ajunge la faliment moral, social şi educaţional. Aceasta este durerea pentru că nu este loc de ieşire. Nu e deloc bine. De la nivel central gândirea este greşită. Fiecare ministru a schimbat radical ce a făcut predecesorul său. Ne-am jucat de-a reforma un sfert de secol, ne-am bătut joc de nişte generaţii. A venit vremea să schimbăm macazul şi să spunem că nu suntem împotriva nimănui, nu vrem nimănui răul, nu suntem nici la dreapta, nici la stânga eşichierului politic pentru că noi nu vrem să facem decât o singură politică: a şcolii. Şi atunci am constituit acest grup de iniţiativă căruia îi spunem Dascălii XXI pentru că suntem în secolului 21, suntem intelectuali şi vrem o modificare de substanţă.
Care ar fi aceasta?
Să determinăm prima mişcare esenţială: schimbarea tuturor şefilor care există în învăţământ, mai puţin miniştrii şi secretarii de stat – oameni numiţi de partidul de guvernământ – în sensul ca toţi să fie aleşi. Acest lucru nu exclude varianta ca aceiaşi oameni să fie aleşi. Problema este că un om ales are altă autoritate morală şi posibilitatea de a se impune în favoarea şi în folosul şcolii.
Cum să fie aleşi?
Prin vot direct, secret şi reprezentativ. Am adresat o scrisoare deschisă domnului preşedinte Klaus Iohannis care a ajuns la Bucureşti, face parte deja din mapa dânsului cu scopul clar de a impune un alt principiu. Şi vin cu un exemplu: în judeţul nostru, avem în jur de 355 de unităţi de învăţământ. Dacă mergem pe o reprezentativitate de 1 la 10, ar fi vreo 1500-1600 de delegaţi care într-o zi sunt convocaţi în Sala Polivalentă din Bistriţa. Aceştia vor alege inspectorul general al judeţului, inspectorul general-adjunct, directorul Casei Corpului Didactic pentru că acel inspector general va avea altă autoritate chiar dacă acum e membru al unui partid. Nu aceasta este problema.
Credeţi că este o problemă a învăţământului românesc?
Cu siguranţă că da pentru că nu se pot impune. Sunt oameni de certă valoare care actualmente activează în partidul de guvernământ. Nu îi vedem în faţă. De ce? Pentru că nu sunt promovate valorile, ci sunt promovate nulităţile care se vor plia, vor fi nişte sălcii în bătaia vântului şi vor profita de ei ca să îşi facă un anumit program local, zonal, anumite interese particulare sunt servite în felul acesta. E motivul pentru care şcoala a ajuns unde a ajuns.
Ce putere poate să aibă o organizaţie de tip ONG să schimbe un întreg sistem?
Noi am debutat cu acest grup de iniţiativă în 12 februarie a.c. La această oră, fără să facem niciun efort, utilizând doar un blog şi Facebook, avem 182 de membri înscrişi. Nu am cerut nimănui să vină. Ce trebuie să se înţeleagă de aici? Ordinul 3169 al ministrului actual al învăţământului trebuie stopat. Ordinul acesta spune că se va organiza un concurs ca să batem în cuie pe nişte cetăţeni cărora nu ştiu dacă le putem spune şefi. Nu este bine. Am avut acest handicap al oamenilor puşi pe funcţii în maniera aşa-ziselor concursuri care au continuat să vină la serviciu în deconcentrate în condiţiile în care erau doi sau trei şefi. Unul era acasă, unul la birou. Toată lumea a câştigat procesele şi, până la urmă, a luat bani. Nu este bine. Nu trebuie să se ajungă aici.
În afară de problema concursurilor pe posturi, grupul de iniţiativă ridică şi alte probleme?
Evident că da. Nu suntem de acord niciunul dintre cei 180 cu acest regulament şcolar din ianuarie 2015, ultimul pentru că e o jignitor la adresa noastră, de intelectuali, de oameni ai şcolii să nu fim pomeniţi în acest statut noi, profesorii, decât 1%. E pomenită Primăria, Consiliul Local, reprezentanţii nu ştiu căror ONG-uri de părinţi. Ce este asta? Şcoala aparţine elevilor şi trebuie să fie diriguită de dascăli. Trebuie neapărat avută în vedere ideea că şcoala trebuie lăsată în pace să evolueze cum noi ştim prea bine că trebuie să o facă. Nu avem nevoie de modele americane, de modele ruseşti sau norvegiene. Să ne uităm la ce a făcut Gheorghe Lazăr, corifeii Şcolii Ardelene. Toată chestiunea este legată de ceea ce există în noi ca zestre, ca fond. Păi asta trebuie activat.
Trăim totuşi într-o altă epocă. Cum credeţi că se mai poate reveni la un model din alt secol?
Nu mă refer la ideea de a copia ce a făcut Gheorghe Lazăr, că e un foarte bun exemplu, ci mă refer la ideea de disciplină serioasă a muncii, de muncă temeinică, serioasă, pe care dascălul o va face. Pentru că eu promovez cinstea şi meritocraţia. Să lăsăm la o parte funcţiile şi prostiile şi să ne vedem de ceea ce trebuie să ne vedem. Aşa cum zidarul se ocupă de zid şi pantofarul ştie ce face, tot aşa şi dascălul trebuie să îşi facă meseria.
Ce îl împiedică să îşi facă meseria cu conştiinţă?
În împiedică ceea ce ştii, situaţia de acum. Dascălul s-a transformat într-un birocrat, face hârtii şi tot felul de chestiuni care nu ţin de meseria lui. Dascălul a fost efectiv mutat ca şi centru de interes într-o anumită zonă pentru că nu este convenabil pentru o anumită guvernare de dreapta, de stânga să fie preocupat de ceea ce trebuie să fie preocupat. Adică mai bine mă ocup de ARACIP şi de alte tâmpenii decât să mă ocup efectiv de a face instrucţie şi educaţie.
Credeţi că ar fi oportună revenirea la vechiul sistem cu examen de admitere în liceu, treapta întâi şi a doua?
Nu cred asta. Cred că trebuie să gândim un învăţământ care serveşte intereselor comunităţii locale, de-adevăratelea, nu pe hârtie. Cred că trebuie comunitatea locală de business trebuie să intervină în viaţa şcolii, finanţând-o şi nu sponsorizând-o. Mai cred că trebuie să se scoată din vocabular ideea că învăţământul e obligatoriu. Este o minciună. Învăţământul este o activitate liber consimţită şi ea nu se poate face cu biciul. Deci copilul trebuie să fie conştient că, dacă vine la şcoală şi învaţă, la sfârşitul unui ciclu de studiu obţine o diplomă cu adevărat valoroasă. Nu scoatem cu furca elevii din şcoală, pentru Dumnezeu, ci trebuie să scoatem oameni de valoare ai societăţii, că altfel societatea noastră intră în putrefacţie. Nu se poate să stăm la infinit şi să ne uităm la ce se întâmplă.
Discuţia este amplă, dar ar aş vrea să vă întreb ce se întâmplă azi (miercuri -nr.) în mod concret.
Astăzi ne-am adunat să constituim un nucleu de conducere din care eu voi face parte, dar am o vârstă, să nu uităm că mă apropii de 63 de ani, dar aş vrea foarte mult ca, dintre cei care vor veni să găsim nişte tineri de valoare care să preia frâiele organizaţiei. Eu sunt acolo, îi ajut, fac tot ce trebuie, dar vreau ca ei să ducă mai departe proiectul. Am renunţat la orice idee de funcţie, de bani. E o tâmpenie. În schimb aş da orice ca să schimbăm învăţământul în bine şi pentru tânăra generaţie de profesori, dar mai ales pentru copii care sunt dezamăgiţi şi minţiţi. Nu e bine. Trebuie să terminăm cu lucrurile acestea odată pentru totdeauna.
Interviu realizat de Cristiana Sabău
Cum sa inveti copii? Ce parghii mai ai sa-i inveti in ani in care alcoolul, drogurile, sexul se invart prin scoli? Nu poti sa-i scoti de la ora daca sunt indisciplinati SI EI STIU ASTA. Nu poti sa le dai note mici pt ca nu ai promovabilitate SI EI STIU ASTA. Nu poti sa le scazi nota la purtare ……SI EI STIU ASTA. Nu poti „sa le dai in palma” pt ca le incalci drepturile SI EI STIU ASTA. Nu poti sa-i ridici in picioare pt ca-i umilesti, nu o sa mai intre profesori la ore cu catalogul pt a nu pune presiune pe elevi, etc, etc,….Mai vin si cu tabieturi de acasa sau din grupul de prieteni. Daca elevul face „caterinca ” de profesor pt ca nu are aceleasi posibilitati materiale taci si rabzi si incerci sa-l combati prin inteligenta. Daca suni parintele pt ca ” puiutul” nu este cuminte tot tu ca dascal ajungi vinovat sau chiar „primesti telefon de sus” . s.a.m.d. Oare asa se intampla in scolile din Romania sau este doar un zvon?
este o ideie forte buna!
va urez mult succes!
felicitari dle profesor. este cea mai buna IDEE din ultimul timp . extindeti aceasta propunere si la alegerea inspectorilor si a directorilor de scoli. FELICITARI PENTRU CURAJ.
Ceea ce s-a conturat ieri trebuie sa fie un semnal de alarma pentru toți Dascălii si nu numai.Majoritatea suntem părinți ,ce viitor le oferim odraslelor noastre.Trebuie sa fim uniți-vă si sa nu avem frica de politic
O mare parte din dascăli va este frica.De ce?
E cea mai gresita abordare domnule profesor, noi parinti beneficiari in mod aproape direct de ce sa nu avem dreptul la o asemenea decizie. E aberant ca directorul sa fie ales de profesori,ar fi o contiuare al haosului din scoli directorul care ar lasa invatatorele sa fumeze pana la 9 in scola si ar tolera chiulul de la ore ar avea cele mai multe voturi. In concluzie o aberatie .
Stimate Domnule Ioan,
Mi se pare corect să doriți binele copilului Dv. Este grav că la școala unde este acesta se fumează „până la ora 9” , se subînțelege: nu se merge la ore(!) și „se chiulește foarte mult”!!! E cât se poate de rău! De ce tolerați așa ceva ca părinte? Nu am să iau apărarea niciodată acelor care vremelnic poartă numele de „profesor”! Nu cred însă că toți colegii din acea școală nu-și fac meseria! Din contră. De aceea am propus, pe baza unei „fișe a postului” /vechime, studii, cinste, merite incontestabile în activitatea didactică și managerială etc./ să fie ALES directorul, directorul adjunct al școlii. La bază stă VOTUL DIRECT, SECRET al tuturor cadrelor didactice din școală. Puteți să fiți sigur că în urma votului vor ieși oamenii cei mai capabili să conducă destinele respectivei unități de învățământ. Școala trebuie să fie redată DASCĂLILOR! Numai așa instrucția și educația vor reveni acasă!
Mult zgomot pentru nimic!