Potrivit www.mediafax.ro, în aproape toate ţările europene, salariile brute de bază pentru profesorii aflaţi în primii ani ai carierei sunt mai scăzute decât PIB-ul naţional pe cap de locuitor, iar remuneraţia lor nici măcar nu se va dubla pe parcursul vieţii active, cu excepţia câtorva state membre, se arată în studiul care compară salariile profesorilor şi directorilor de şcoli din sectorul public în cele 27 de state membre ale UE, Islanda, Liechtenstein, Norvegia şi Turcia.
Datele, bazate pe anul şcolar 2009 – 2010, cuprind educaţia de la nivelul preşcolar şi până la cel secundar.
„Atunci când sunt disponibile cifre şi luând în considerare atât nivelurile salariale, cât şi sporurile, profesorii cel mai bine plătiţi din Uniunea Europeană sunt în Luxemburg, Danemarca şi Austria. Cel mai prost plătiţi sunt în Bulgaria şi România. Şase milioane de profesori sunt angajaţi în prezent în statele membre”, mai notează raportul, realizat de reţeaua Eurydice a Comisiei Europene, de Ziua Mondială a Profesorilor (5 octombrie).
Raportul arată că, la începutul carierelor lor, salariile brute de bază ale profesorilor sunt mai scăzute decât PIB-ul naţional pe cap de locuitor în toate ţările, cu excepţia Germaniei, Spaniei şi Portugaliei. Numai în trei ţări, respectiv Cipru, Portugalia şi România este posibil ca profesorii să îşi dubleze salariile de bază pe parcursul carierei. Cu toate acestea, chiar şi în aceste ţări, este nevoie de mai bine de 20 de ani pentru a progresa către vârful scalei salariale.
În majoritatea ţărilor europene se oferă o gamă largă de sporuri în plus faţă de salariile de bază, dar numai jumătate dintre ţări acordă sporuri speciale pentru continuarea calificării profesionale şi pentru excelenţă în predare.
Salariile reale ale profesorilor, inclusiv suplimentele, se află în multe ţări aproape de vârful scalei de salarizare. Aceasta se datorează unei populaţii de profesori îmbătrânite şi sporurilor pe care le pot primi profesorii.
În Danemarca (61.804 de euro pe an), Grecia (22.817 de euro pe an), Finlanda (44.775 de euro pe an) şi Anglia (35.580 de euro pe an), venitul net al profesorilor este, în medie, mai ridicat pe scala de venituri datorită acestor sporuri, arată raportul Euridyce.
În general, profesorii din Europa şi-au menţinut puterea de cumpărare pe parcursul anului 2009, iar criza economică a avut un impact asupra salariilor lor în numai câteva ţări în 2010, precum Irlanda, Grecia, Spania, Letonia şi România. Pe parcursul aceleiaşi perioade, Ţările de Jos şi Polonia au crescut salariile profesorilor. În multe ţări, măsurile de austeritate mai recente şi viitoare pot afecta salariile profesorilor şi cheltuielile cu educaţia în general. Cu toate acestea, numeroase guverne europene plasează sectorul educaţiei în centrul programelor lor de reformă, se mai spune în documentul CE.
„Admir sincer profesorii noştri care îşi aduc o contribuţie esenţială la vieţile copiilor şi la societatea noastră. Ei modelează talentele noastre viitoare şi se află în inima eforturilor Comisiei de a ajuta statele membre să îmbunătăţească calitatea sistemelor lor de educaţie şi formare. Trebuie să încurajăm cei mai buni absolvenţi să îşi aleagă profesia de educator şi să rămână în această profesie. Salariile şi condiţiile de lucru reprezintă o prioritate, dacă dorim să atragem şi să păstrăm cei mai buni profesori”, a declarat Androulla Vassiliou, comisar pentru educaţie, cultură, multilingvism şi tineret.
Raportul este realizat de Reţeaua Eurydice a Comisiei Europene, care oferă informaţii şi analize cu privire la sistemele şi politicile europene de educaţie. Începând din 2011, reuneşte 37 de unităţi naţionale bazate în toate cele 33 de ţări participante la Programul UE de învăţare pe tot parcursul vieţii (statele membre UE, Croaţia, Islanda, Liechtenstein, Norvegia, Elveţia şi Turcia). Reţeaua este coordonată şi gestionată de Agenţia Executivă pentru Educaţie, Audiovizual şi Cultură a UE de la Bruxelles, care realizează proiectele de studii şi oferă o gamă de resurse online.
Adaugă comentariu