Economie

Proiect ce trebuie pus în practică pentru ca Bistrița să nu facă ”implozie”

Un proiect propus de profesori de la Universitatea ”Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, aflat de 17 ani în arhivele Primăriei Bistrița, trebuie pus în practică fiindcă altfel există riscul ca orașul să facă ”implozie” având în vedere că dezvoltarea care se face pe aceeași infrastructură stradală.

”Bistrița, din punct de vedere stradal, nu are un schelet sănătos. În momentul de față, 90% dintre străzile care s-au construit în oraș sunt străzi înfundate care nu duc nicăieri pentru că nu s-a gândit o coerență în circulație, iar aceste lucruri, în timp, trebuie corectate. Noi trebuie să gândim noi străzi de descărcare a traficului”, a spus primarul Gabriel Lazany.

Edilul a dat ca exemplu str. Drumul Dumitrei Vechi, unde se construiește un complex rezidențial cu peste 1000 de apartamente.

”Pe strada respectivă erau 20 de case și circulau vreo 20 de mașini. Acum sunt 1000 și ceva de apartamente, ceea ce înseamnă minim 1000 de mașini și vreo 3000 și ceva de persoane, familii cu copii, toți vor pleca la aceeași oră din casă ca să ajungă la școală, va fi o nebunie în oraș. Trebuie să facem diverse legături între zonele orașului, iar ceea ce am găsit în arhive, ceea ce a propus în 2007 echipa aceea de profesori de la UBB, propunere predată Primăriei Bistrița în 2008, din care nu s-a făcut nimic și acum este de actualitate. Și mă refer la o legătură între Sigmir – Valea Căstăilor – Drumul Tărpiului – DN 17, pe coamă, prin livadă, DN 17 – Slătinița, de unde se poate face o legătură cu Nepos și cu Livezile. Din DN 17 se poate face o legătură cu Ghinda, din Ghinda cu Jelna. Dacă în câțiva ani de zile, dacă nu le facem, Bistrița va muri, va face implozie pentru că se tot dezvoltă cu aceeași infrastructură stradală”, a explicat primarul într-o conferință de presă.

Întrebat dacă va mai acorda autorizații de construirea blocurilor pe dealuri, primarul a răspuns: ”Eliberarea autorizațiilor de construire se face conform prevederilor legale. Există normative, un PUG aprobat. Într-adevăr nu e cel mai bun PUG, se lucrează la noul PUG, dar eu nu am cum să opresc eliberarea autorizațiilor de construire dacă ei au dreptul legal să contruiască. Pot doar, prin noul PUG, să corectez anumite aspecte și o voi face. Chiar în ședința ordinară din data de 29 ianuarie va fi un proiect de hotărâre prin care va fi interpretată sintagma locuințe colective mici, o problemă a orașului de care se discută de zeci de ani ca și locuințe semicolective. Locuințele colective sunt colective că sunt mari, că sunt mici. Interpretând locuința colectivă mică în loc de semicolectivă cum ar fi fost normal, au apărut blocurile între case. Acest lucru vrem să-l oprim acum, în 29 ianuarie. Un PUG foarte bine realizat care să nu mai lase loc de abuzuri nici din partea funcționarilor, nici din partea investitorilor sau a cetățenilor va pune punct oricărei disensiuni. Când știi în PUG ce poți face, ai închis povestea. Sunt orașe care au definite regulile urbanistice până la nivel de culoare. În noul PUG vom lua multe lucruri în considerare”.

În ce privește realizarea unei zone metropolitane, edilul a spus că va fi luată în calcul și această idee, dar mai întâi trebuie rezolvate problemele actuale pe care le are orașul.

Etichete

33 comentarii

  • Ok, Însă până atunci asfaltați străzile Valea Căstăilor şi Matei Corvin plus conetarea dintre ele şi faceți sensul giratoriu de la intersecția străzi Matei Corvin cu strada Drumul Dumitri Vechi în dreptul Pico Verde acum când încă se poate şi nu este construit nimic ín aceea intersecție care să împiedice asta că după aceea este prea târziu.

    https://www.youtube.com/watch?v=EEWCe1QngUI&list=PLjA9lNX_fbYkVcf5oodOx6s5gxZsn37GI&index=4&pp=iAQB

    117
    2
    • Şi în proeictul profesorilor universitari de la Cluj apare clar necesitatea construirii Aeroportului Bistrița !

      112
      58
    • Zborurile au fost parțial suspendate pe noul Aeroport din Braşov din motive tehnice nu economice fiindcă ăia au vrut să inventeze „teleportarea ” adică dirijarea online a traficului aerian din turnul de control de la Arad nu cum este în toată lumea din turnu de control local adică de la Braşov acest lucru a creat multe probleme tehnice şi practice. Acum traficul aerian a fost reluat şi companiile aeriene zboar la Braşov.

      75
      29
    • TOTI SE COMPORTA CA NISTE MESERIASI DE DOI LEI….
      cine ti a zugravit aici? Nu vezi ce pete ti a lasat?
      Cned ti a facut spaletii?? Nu ai vazut ca sunt strambi?
      BĂAAAAA dar mai lasati smecheria asta CA Eu SUNT CEL MAI BUN….EU VA SCOT DIN CACAT…..EU ….EU…EUU…..fac studii …
      …..SI stau fraierii si se minuneaza si pun botul EXACTA CA CRL DIN MANDATUL TRECUT CU ASFALTAREA A 50KM DE STRADA PE AN…

      DOMNULE PRIMAR……tu nu vezi ca te aflii fix ca la RIMANII AU TALENT….(trimis de prieteni) CANTAND….DRUMURILE NOASTRE…POATE?

      26
      7
    • @Aeroport Bistrita
      Lasati naibii treaba cu aeroport la Bistrita, nu este fezabila! Cititi in presa cum stau lucrurile cu aeroportul din Tulcea. „Desi are 300 de pasageri pe an, s-au bagat 180 de milioane de lei in aeroportul Tulcea…” – titlul unui articol din aprilie 2024; Chiar suntem dusi cu pluta? Aveam aeroport la Cluj, la Mures si la Suceava. Cum ar reusi Bistrita sa atraga pasageri? O sa „performam” mai ceva ca ala din Tulcea, 100 de pasageri pe an :)) In schimb trebuie facut un drum expres catre Cluj (sau o autostrada), sa faci o ora pana la CJ. Trebuie facut drum expres si catre Bucovina, ar fi o legatura rutiera moderna foarte importanta si va asigur ca va fi super circulata. Mai trebuie facuta centura Bistritei si legata cu viitoarele autostrazi. Astea sunt lucruri ce trebuie facute, urgent chiar, nu…avioane (la propriu) ce le trec unora prin minte.

      60
      70
    • …ineptii care nu duc nicaieri.
      DOMNULE primar….implozia o poate face canalizarea de 70 de ani facuta si nemodernizata….
      CIRCULatia masinilir e proasta ca VOI O STRANGULATI CU TOATE ABERATIILE VOASTRE……
      DE EXEMPLU pe strada ghinzii se circula prost ca toti isi tin masinile in drum…intersectia lucian blaga cu calea moldovei are nevoie de inca o banda …si mai sunt masinole de ls pagu si chioscul de patiserie care incurca …..asteas 2 ex care le stii
      Degeaba vii cu alte drumuri de interior ca….in ritmul centurii nu o sa avem nimic nici dupa ce murim

      29
      59
  • Sunt absolut de acord cu tot ce spune domnul primar, dar pentru asta, trebuie să-și dea mâna toți care conduc acest județ. Este foarte greu acum să faci ceva pe acele străzi private, unde proprietarii pun barieră, apoi strigă de ce nu le duce primăria utilitățile, nu le asfaltează drumul. Se amintește foarte bine și de drumul care face legătura de la Nepos-Slătinița-Livezile, care ar scurta mult distanța între Feldru și Bistrița, ar decongestiona traficul pe ruta Năsăud-Bistrița și ar deschide posibilitatea amenajării unei stațiuni cu ape sărate pe Valea Carelor la Nepos, unde exista pe vremea sașilor. Acest drum, până acum câțiva ani era un drum județean, dar la cererea primărie Feldru a fost trecut drum comunal. Acuma el poate fi amenajat doar printr-un proiect comun Feldru-Bistrița-Livezile, sau retrocedat Consiliului județean.

    62
    7
  • Acel PAPAGAL care nu iese din priza o tine intruna cu aeroport la Bistrita.
    Nu se justifica pentru acest oras o asemenea invetitie deoarece avem la 100km aeroprturi la Cluj si Tg. Mures si la 142 km la Baia Mare.
    Bistritenii tineri cu fite-n cap oricum parasesc orasul cu sau fara aeroport.
    Natalitatea deasemenea este la pamant in toata tara.
    Sa facem aeroport pentru suta de mii de nepalezi ,asiatici care vin sa lucreze in Romania pe cele 22.000 locuri refuzate de tinerii romani ?
    In 2050 Romania scade la 12-14 milioane de locuitori si daca o tinem tot asa in 2100 nu mai exista romani pe aceste meleaguri.
    La ce este bun AEROPORTUL cand toata lumea doreste sa aiba o coapta pe patru roti si un carnet de conducator auto .

    51
    132
  • Bistrita are 100k(sunt generos) locuitori, iumatate au vazut avioane doar la tv , 25% au zburat 1 sg data in viata , 24% zboara 1-3x/an cand merg in concedii sau merg la munca in strainatate, 1% (procent generos ) ar zbura regulat.
    Daca s-ar construi un aeroport, acesta ar fi tranzitat de sub 100k persoane /anual, la un asemenea tranzit nici studiile de fezabilitate pentru construirea unui aeroport nu merita facute daramite constructia in sine.

    61
    96
  • Zona metropolitana a Brasovului are 370k vs 100k Bistrita, judetul Brasov este vizitat de 1,5 MILIOANE pers/ an vs. 17000 Bistrita .

    40
    80
  • Ăsta-i destinul bistrițenilor, ca și al românilor, în general.
    Să nu aibă oameni mari.
    unii Ci doar care se ”dau mari”.
    Unde este un Pache Protopopescu al Bistriței, care să reformeze din temelii urbanistica, dărâmând ce-i de dărâmat și construind – cu cap – ce-i de construit.
    Pentru 100 de ani.
    Nu poți mânca omletă dacă nu spargi ouăle.
    Fără măsuri radicale nu se rezolvă problemele de fond.
    Vremea panaceelor – dacă a fost – a trecut.
    Este timpul să treceți de la a mima, la a face.
    Succes!

    26
    15
  • Intr-un cartier de case de vacanta, in urma cu câțiva ani, toti șoferii foloseau acelasi drum, ca sa ajungă la mare , la plajă, și supermarket, adică cel cel mai scurt drum.
    Aglomerat, poluat și cu mult zgomot.

    Acum , la jumătatea cartierului de case de vacanță , autoritățile au blocat drumul cu rondouri cu flori, iar cei care sunt la distanță mai mare de plajă, trebuie să folosească o rută oculitoare (rută în formă de C) pentru a ajunge la mare.
    Așa, pentru ca jumătate să meargă pe o rută, jumătate pe alta.
    A fost nevoie doar de voință !
    Au înjumătățit traficul !
    Faceți asta și voi. Jumătate să coboare în oraș pe drumul actual, cei care locuiesc mai sus pe deal, să coboare pe o rută mai lungă, în formă de( C)

    15
    52
  • Abia ăsta era un „proiect” pentru Bistrița. Felicitări celor care au creat canalul youtube „Bistrita isteața” și au documentat de multă vreme „Culoarul Nordului”! E una din ideile pe care am insistat în campania electorală. Primăria poate începe imediat dezvoltarea acestuia. Este, cred eu prioritatea „zero” a orașului. Tot traseul este alcatuit din drumuri publice aflate în proprietatea orașului, nu e nevoie de exproprieri și artificii pe piața imobiliară. https://timponline.ro/alexandru-toniuc-pntmm-pentru-o-schimbare-de-atitudine/

    82
    2
  • Nu am văzut nicăieri în declarațiile primarului expresia „transport în comun”.

    Iau ca exemplu linia 15 care trecea chiar pe Drumul Dumitrei Vechi, până când a fost suspendat în iulie 2024 din cauza lipsei de călători. Uite de aceea este supra-aglomerat orașul, linia nu a fost deloc promovată iar propuneri legate de îmbunătățirea orarului sau a traseului ori nu au fost ascultate, ori nu au existat.

    Pe de altă parte, avem liniile 2 și 2A în prezent nu mai fac față la numărul de călători, mai ales la ore de vârf, lucru care duce la întârzieri apoi la intervale de succedare foarte mari (peste 20 de minute, in loc de cele 10 minute din program) și în final la clienți nemulțumiți.

    Tot ce are nevoie programul actual sunt mici modificări, adaptate la cerințele actuale ale călătorilor, in loc de cele de acum un deceniu. Sper că primarul are de gând să facă, măcar acolo unde este posibil, benzi dedicate pentru autobuze pentru a face transportul in comun mai atractiv.

    26
    53
  • Domnule Sangeorzan își dau mana toți dar nu în interesul orașului și a oamenilor de rand.
    De unde credeți ca vin ordinele?
    De la centru.
    Iar ordinele sunt în favoarea celor care conduc de ani buni destinele , ex politicieni și politicieni plini de interese.
    Poate domnul primar este bine intenționat dar nu este lăsat tocmai de cei de la centru, ordinele se executa.
    A se vedea noul vice care a pupat pe la toate mesele doar sa ajungă din nou la butoane unde va conduce din nou Neluțu
    Un personaj care a stat în umbra lui Turc și Neluțu.
    Rămâne sa urmărim filmul în mai multe episoade. Păcat de orașul asta ca merita mai mult având potențial.

    19
    65
  • A trecut cam lejer știrea cu parcarea masinilor taxată oriunde în oraș, puține comentarii, oricum ieșită din comun, aberantă.Dacă nu îmi permit o locuință dar lucrez în oraș, trebuie să plătesc 1200 de lei pe an pentru nimic? Aici s-a ajuns? Nu vă e rușine?De unde măi inteligentule? Aerul care îl respirăm nu îl taxați? Nu v-ar prinde rușinea de minți luminate ce sunteți, cu ocazia asta poate se trezesc și restul localităților să pună taxe de trecere pt masinile din Bistrița, să fie tabloul complet.100 de lei pomană plătesc ca să nu am unde parca dar să fiu în grațiile împărăției tale, dar 1200 de lei nu ai impresia că e cam mult? Unde trăim? Ce rahaturi de salarii avem? Chiar nu vă e rușine? Trebuie păpucași la copilași, caiete,cărți, nu taxe aberante pentru nimic.

    53
    7
    • Platesti doar 600 de lei pe an, dar esti analfabet functional – stii sa citesti articolele dar nu întelegi mare lucru din ele.
      Si vii în oras cel mai probabil cu o coapta pe motorina care ne ajuta pe restul care locuim aici ca sa murim mai repede de cancer pulmonar.

      9
      50
    • Ar trebui toți Primari Comunelor din acest Județ să pună taxe de parcare la mașinile cae vin în comună.Și chiar sunt multe eu zic că toți locuitori din Bistrița au rde la sate sau au proprietăti.

      32
      5
    • @iulia, eu când ma duc la tara parchez în curte la neamuri, nu-mi reazem cazanul de bordura de nu mai pot circula pietonii de el.
      a, da! si nu ma duc zilnic …

      7
      29
  • De unde încă o banda pe Calea Moldovei și Lucian Blaga?
    Ar trebui demolat blocul din intersecție, ar dispărea locurile de parcare de la bloc care sunt jumătate parcate în stradă.
    Poveștile sunt frumoase dar irealizabile.

    63
    2
    • Îți răspund, ci deșteptului de mai sus care se visează Denzel Washington, 12 luni ori 100 de lei pe lună îți dă 600 de lei? Întotdeauna am zis, mințile umane sunt ca parașutele, funcționează numai daca sunt deschise.Inteligentule, n-ai înțeles că Bistrița și toate localitățile componente devin o singură parcare cu plată?N-ai înțeles că dacă ai mașină,pe langă impozit( din care impozit care îl plătești se fac drumuri,se pun becuri pe stâlpi, se trasează marcaje fie ele și pt locuri de parcare amenajate, totul e la comun) ai să plătești încă un rahat inventat din pix?.Mai vii tu să te caci la Colibița, 100 de lei per sesiune e bine? Pentru pișat doar 50 de două ori pe zi(apoi dublăm) e ok?vă-n gură de deștepți, ăsta inventează încă o taxă și cei ca tine ajung la orgasm, ba și semnalizează.

      37
      2
  • cine s-a gandit si la straduta Drumul Dumitrei Vechi nr.1-9, unde s-a deschis Policlinica Hardmed si unde se circula in coloana cand vin oamenii la medic.O straduta cu 7 case, neasfaltata, linistita, a devenit un cosmar, un mare santier,Acum cu noroi, vara cu praf! Oare cand o sa vada cineva ce se intampla aici? Cand ne asfalteaza si noua aceasta strada, macar sa nu mai inhalam atata praf.

    48
    3
    • Corect nicoleta, Strada Drumul Dumitri Vechi trebuie asfaltată şi conectată pe lângă calea ferată cu strada Poieni şi accesul la Policlinica Hardmed să se facă mai ales dispre strada Poienii unde sunt doar câteva case.

      24
      1
  • Astia cu aeroportu, sunteti penibili.
    Si de s-ar face vreodata, pana atunci ruta Bistrita – aeroport Cluj se va parcurge in mai putin de o ora.

    17
    45
  • Este o zonă în Copenhaga, unde se va extinde orașul.
    Mai întâi se va construi Linia de Metrou , și doar după aceea orașul

    10
    23
  • Vorbind despre legatura Sigmir-Slatinita-Livezile, n-ar fi rau ca dl. primar sa se mai uite o data peste harta de mai jos si varianta albastra si sa vorbeasca cu cine trebuie.
    Traseul albastru este bun pentru o axa rutiera de traversare est-vest a orasului. Traseul normal al autostrazi ar fi paralel cu traseul albastru mai la nord, peste coama Dealului Targului cu iesire inspre Tarpiu si Blajenii de Jos, fireste cu bretele de legatura ptr Bistrita cum e cea de pe traseul verde, in varful dealului Dumitrei si una intre Slatinita si Dumbrava.
    Ar fi pacat ca sa se iroseasca milioane de euro pentru a baga autostrada pe la Budus doar pentru a satisface capriciul actionarilor si obisnuitilor Domeniului Transilvania.
    https://timponline.ro/usr-aceasta-este-cea-mai-buna-varianta-pentru-drumul-dej-bistrita/

    9
    46
  • Eu consider foarte bună această soluție de traseu .
    Orice drum nou care duce la eliberarea oraşului de maşini este mai mult decât bine venit !

    61
    1
  • Nu există nici un traseu magic care in unicat să salveze orașul de blocajul iminent!
    Fuga după un număr de cetățeni, care să ridice Bistrița în rândul orașelor mari, peste o suta de mii de locuitori, trebuie bine gândită de către specialiști,nu de către primari care sunt vremelnici.
    Adevărat , că ei pot aduce specialiști , care îi pot stabili în istoria orașului.
    Solutii sunt pentru un număr și mai mare , însă e nevoie să apelezi la inginerie, să accepți că și în politică e nevoie de ingineri.

    6
    1
Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.