Social

Radu Moldovan: Statul nu mai poate funcționa cu cheltuiala publică de azi. Va intra în faliment

”Statul nu mai poate funcționa cu cheltuiala publică care e astăzi, cu sute de agenții, n-sprezece ministere, sute de secretari de stat”, a declarat președintele Consiliului Județean Bistrița-Năsăud, Radu Moldovan, la Beclean, unde a participat la inaugurarea Centrului Legacy de la Băile Figa, amenajat cu 5 milioane de euro, bani europeni.

În contextul discuțiilor despre accesarea fondurilor europene, președintele CJ a amintit că s-a implicat pentru descentralizarea deciziei, așa încât, de anul viitor, pentru proiectele finanțate din Programul Operațional Regional (POR) și o parte din PNRR, deciziile se vor lua la nivelul Agenței de Dezvoltare Regională Nord-Vest, iar primarii nu vor mai fi obligați să bată drumurile la București, la ministere.

”Să știți că nu e simplu deloc pentru că avem în ministere, în agenții, din partea funcționarilor, o împotrivire maximă din a lăsa ceva de acolo. Am pornit această luptă și mă bucur că am reușit să o ducem la final, împreună cu președintele CJ Prahova, cu primul ministru și cu domnul ministru Marcel Boloș, ca să nu mai ducem mii de proiecte la București la o mână de funcționari care nu au timp să le citească nici titlul. Domnul Boloș a venit de urgență și a stabilit ce înseamnă descentralizarea POR și a unei părți importante din PNRR. Veți vedea, domnilor primari, că lucrurile au fost foarte mult simplificate. Această bătălie trebuie continuată pentru că, dacă nu ne vom lupta pentru descentralizarea statului român, el, într-un termen foarte scurt, va intra în faliment. Nu mai poate funcționa cu cheltuiala publică care e astăzi, cu sute de agenții, n-sprezece ministere, sute de secretari de stat. O să spună unii: sunteți la guvernare! Da, suntem la guvernare, și avem această obligație. Eu m-am oferit și când era doar PSD la guvernare, mă ofer și acum când suntem în coaliție, împreună cu partenerii de coaliție, să facem din județul Bistrița-Năsăud județ-pilot și să le arătăm că pot funcționa instituțiile astea cu jumătate cheltuielile, cu jumătate directori și jumătate funcționari pentru că, în momentul de față, cheltuiala publică este nesustenabilă și avem această obligație să reformăm statul român și să îl descentralizăm”, a spus președintele CJ.

Radu Moldovan s-a autodeclarat un adversar al creării de ”agenții la București”. ”Cetățeanul să meargă la Bistrița sau cel mai departe la Cluj”, a cerut șeful CJ.

”Asta este obligația noastră, a coaliției (să reformeze statul și să continue procesul de descentralizare – n.r.). Sigur că lucrurile acestea nu se vor întâmpla mâine, dar eu cred că o astfel de coaliție, cu o astfel de majoritate, are obligația să facă acest lucru care e vital pentru statul român și pentru viitorul lui”.

21 comentarii

  • Trebuie sa opriți demagogia domnule Radu Moldovan.Este destul ,cei mai mulți dintre alegători sau prins deja.Cine a numit secretarii de stat?Cine numește sau angajează oameni în agenții?Ați politizat tot.Pensionarii voștri nu se mai dau duși din funcțiile bine plătite.Tinerii nu prind posturi pe măsură pregătirii. De ce pensionarii iau și pensie s-o salar de la stat?Pentru ca sunt aplaudacii voștri?învățați sa respectați alegătorii…

    96
    5
  • Dincolo de tot felul de lamentări este nevoie reforme profunde pentru a face fată valului de crize cu care se confrunta societatea in prezent. Si asta pentru ca la mai bine de 32 de ani de la Revolutia Română din Decembrie, 1989 si de la căderea comunismului România este incă un stat nereformat . Aceasta este principala cauză a prelungirii starii de tranzitie, cu consecinte dezastroase pentru tară, in plan economic, social si cultural. Romania a ieșit din comunism o țară săracă, obosită, incapabilă să se adapteze repede la modelul economiei de piață. Ca nivel de dezvoltare, eram cu zeci de ani în urma Europei Occidentale. Tranziția României a început cum nu se putea mai prost si practic nu s-a incheiat nici până astăzi. Noi încă ne conducem după legi comuniste din 1968, adică centralism democratic-socialist, în plin capitalism democratic-european. Ori acest centralism este o frână a dezvoltării economice. Nici după aderarea la Uniunea Europeană in anul 2007 România nu a profitat prea mult din cauza lipsei de reforme interne si a centralizarii excesive, soldată cu atragerea scazută de fonduri europene.
    De aceea, pentru reducerea cheltuielilor de funcţionare a statului, sunt necesare reforme structurale profunde precum:
    -Reducerea numărului de ministere la 15-16, la fel cum este in Franţa şi Germania;
    -Desfiinţarea agenţiilor şi instituţiilor care nu sunt neapărat necesare, atribuţiile lor putând fi preluate de alte instituţii, simultan cu o descentralizare reală;
    -În administraţia locală, păstrarea acelor primării care servesc peste 8.000 de cetăţeni, şi comasarea celorlalte;
    -Reducerea numărului de judeţe la 16, într-o primă etapă, apoi la 8, echivalente cu regiunile de dezvoltare;
    – Înlocuirea instituţiilor care servesc acum cetăţenii prin numerosi funcţionari, cu aplicaţii informatice care funcţionează nonstop, online.
    In prezent diferențele economice dintre județe sunt imense, iar birocrația omoară multe proiecte în fașă, desi aparatul administrativ este supradimensionat, fără să facă nimic. De aceea, trebuie recurs la o restructurare a acestor unități administrativ- teritoriale pentru ca structurile respective să fie compatibile cu cele europene, să devină funcționale si eficiente economic, deoarece in prezent cele mai multe dintre judete sunt adevărate feude pentru baronii locali. Trebuie in sfârsit să fie realizată regionalizarea, dar nu formal asa cum o avem acum, cu ADR-uri (Agentii de Dezvoltere Regională) ca organizații nonguvernamentale, ci cu regiuni administrative funcționale, cu forță juridică, adică să poți merge direct la Bruxelles să depui proiecte pe bani europeni fără să mai fi nevoit să treci prin București. Prin regionalizare s-ar desfiinţa foarte multe structuri inutile populate cu tot felul de nepotisme. Un alt avantaj este decimentarea reţelelor clientelare construite in timp de peste 50 de ani. Dacă s-ar sparge astfel de strcturi, s-ar crea şansa ca România să renască administrativ ca ţară.
    Există două căi de a face regionalizarea. Prima este prin revizuirea constitutiei si introducerea categoriei administrative de „regiune” in legea fundamentală. A doua cale este mai simplă si se poate face fără modificarea constitutiei , printr-o lege organică in care să fie prevăzută comasarea mai multor judete in structuri administative mai mari. Aceasta se poate face mai simplu prin reducerea numărului de judete si păstrarea denumirii de „judet” prevăzută in actuala constitutie. Este modelul Poloniei care a făcut regionalizarea in 1999 prin comasarea celor 49 de voievodate existente (similare cu judetele de la noi) in 16 mari voievodate pentru a corespunde cerintelor Uniunii Europene.
    În plus la noi dintre cele 3.228 de orase si comune sau UAT -uri (unităti administrativ-teritoriale), cel puţin 1.000 nu-şi pot asigura din venituri proprii, cheltuielile de funcţionare şi a oferi servicii minimale pentru viaţa cetăţenilor: salarii, iluminat public, gospodărire. Toate stau cu mâna intinsă si se bazează pe transferuri de la bugetul central sau de la bugetul judeţean.
    De aceea, in loc de tot felul de tergiversări fără noimă trebuie făcută cât mai curând posibil reforma administrativă. In plus, atragerea fondurilor europene, in special cele prevăzute pentru proiectele incluse în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), este conditionată si de îndeplinirea celorlalte reforme propuse de România si agreate împreună cu oficialii Comisiei Europene, si anume:
    -Reforma pensiilor;
    -Reforme în politica fiscală;
    -Revizuirea cadrului legislativ pentru companiile cu capital de stat;
    -Revizuirea sistemului de salarizare în administrația publică;
    –Crearea și operaționalizarea Bancii Naționale de Dezvoltare;
    –Un nou sistem pentru a accede în funcțiile publice;
    -Modificarea legilor justiției și consolidarea cadrului anti-corupție;
    -Transport fără emisii de carbon;
    -Energie Regenerabilă.

    54
    5
    • Super, da, asa. Ati pus punctul pe i. Pacat ca nu ati semnati si cu numele complet si cu directia de partid pe care poate reprezentati ca sa stiu/stim in viitor unde sa punem stampila?

      27
      6
    • Mesajul nu e chiar nou.
      Prin 2012 scriam la fel.
      Dar anii au trecut ..trebuie să recunoaștem unii iși văd de viață pratiko-practic.

      10
      3
  • Am trăit s-o aus șh p-asta. Fost ospătar, cu studii la fără frecvență, bugetar de ani de zile, cu oameni băgați în sistemul bugetar 🤔(pe concurs, evident 🤭😜), de la un partid care susține „n-sprezece” asistați social apți de muncă, vine și ne aruncă vorbe populiste. Oare aplaudacii de partid/cărătorii de geantă/adunătorii de scame de pe hainele dânsului au fost de față sa îl aprobe in mod serios?!?!

    74
    6
    • Da numai acu realizați? Când Băsescu zicea hâtru pilda cu Statul Gras pe cârca privații subțirel.. Geoană ,Rus și Voiculescu hopa pe el cu suspendarea..
      A fost cel mai activ președinte pe care România postdecembristă l-a avut, a inițiat reforme structurale profunde de mentalitate, în primul rând condamnând Securitatea în Parlament. Ce era și în vorbe era și în acțiune.
      Dl Johannis a câștigat alegerile cu un mesaj antiPSD iar apoi a ratat mandatul …Florin Câțu &company au distrus coaliția..aceiași bani pe care baronii îi vreau local descentralizați de la UE..condițiile USR prea elitiste și restrictive. Deși faptic, atragerea fondurilor europene a fost nu opera baronilor PSD ci a tinerilor din USR și la Bruxelles școliți cu limbi străine, capabili să dialogheze pe subiecte cu funcționarii U.E. Ei au facilitat absorția fondurilor nu funcționarii interni ce au primit posturile ori lipind afișe electorale, ori cu vaca sau plasa cu pălincă. Oameni ca și Dl Cioloș și-au pus obrazul și credibilitatea. oricât de urât ar fi în țară. Da na..asta e.

      20
      10
  • Una zicem și alta fumăm !
    Păi cine guvernează și stabilește structura administrației: parlamentul , prin majoritatea lui – alianța; și guvernul – format tot de majoritate.
    Faceți nu vorbiți, că mai trec 2 ani și vom fi tot ca la început, mulți și proști !
    Faceți din asta un țel, un crez politic pentru care să vă bateți cu prețul ieșirii din politică – dacă nu veți reuși – și astfel aveți șanse să intrați în istoria contemporană.

    42
    2
  • Las-o dracului , dl. Radu !
    Acuma dumneata chiar vrei să ne strici minivacanța de Sf. Andrei ?
    Unde mai pui că azi-mâine vin Sărbătorile , vrei să nu ne mai tihnească de vaucere , de prime , de porcul strămoșesc ?
    Ce vorbe-s astea , că ne ia cu frisoane ?
    Nu mai sunt bani pentru umilele noaste salarii ?
    Măriți taxele, impozitele , mai luați de pe la firme că s-au cam îngrășat patronii !
    Ce-o să se aleagă de familia mea , formată din soție trei copii , nurori, gineri , nepoți , nași fini, cuscrii…, familie grea , toți bugetari devotați statului și partidului , de peste 60 de ani ?
    Dl. Radu, cu respect vă rog să reanalizați situația , 90% din bazinul d-voastră electoral este format din familii de bugetari , amărâte , ca a mea .
    Fie ca Duhul Blând al Sărbatorilor să vă lumineze și să vă scoată din cap asemenea gânduri păcătoase !

    63
    7
    • Purtătorul de cuvânt al Instituției Consiliul de Bandă Județean a adăugat:
      -Bineînțeles că restructurările nu vizează anularea vacanțelor de vară în perioada iunie -septembrie din Grecia sau a celor de iarnă, lună decembrie la schiat în Austria.
      „Restructurați din vorbe, persistenți în recidivă”

      20
      2
  • Și mai este o problema de adăugat la cele comentate anterior. Pe cine veți angaja sau promova sa rezolve problemele locale, Tov baroni locali, tot sinecuriști si securiștii voștri, neamurile voastre si alți incompetenți profesionali cum se găsesc grămada in instituțiile locale? Da, descentralizarea este necesară si obligatorie , dar atenție cum o faci si pe cine pui in posturile de decizie. Tov Răducu știe sa fie un mare demagog ! Sa auzim numai de bine!

    37
    2
    • Da, descentralizarea este necesară. Obligatorie este relativ, totul depinde de voința politică. Cu o participare masivă la vot avem o șansă în 2024 să schimbăm clasa politică. Se pregătesc populiști, șoșoci, simioni și târzii la noul partid înființat ROEXIT să intre pe piață. Vă recomand să le citiți programul de guvernare, acolo demagogie și nu la tovarășul Răducu. Parafrazând art. 3, Teritoriul, din ConstituțiaRomâniei, al. 3-„Teritoriul este organizat, sub aspect administrativ, în comune, orașe și județe…” Prin lege organică putem reduce la 16 sau chiar 8 județe. Nu trebuie modificată C.R. și referendum popular ci prin lege organică. Deci se poate dar nu se vrea. Până atunci , „Bea Grigore agheazmă”!

      16
      3
  • Așa este dar ce sa faci cu atâția looseri și incompetenți, că trebuie să mănânce și gura lor o pita, in mediul privat nu -i angajează nimeni că nu știu face nimic.

    35
    5
  • Sper din suflet să intre în faliment!… Eu spun că acest stat nu mai poate funcționa cu puhoiul de autorități locale existente, cu multitudinea de agenții, instituții, comiții etc. din prezent. Trebuie o reformă administrativ-teritorială amplă, la toate nivelurile, dar fsn este dispusă să purceadă la înfăptuirea ei?! Să fim serioși!… Ce facem după cu clientela de partid. Adică ei fac angajări pe bandă rulantă, toate neamurile, amantele, analfabetele, rudele, pilele, otrepele din jurul lor sunt angajate la stat, dar tot ei spun că statul nu mai poate funcționa cu cheltuiala de azi!… Pură demagogie, nesimțire, batjocură și persiflare a bunului simț. Păi, distinse politruc, dați profesioniștii ăia care mai lucrează afară și păstrați doar clientela de partid. Ce zici? Nu se poate că mai trebuie să fie și proști care lucrează, nu-i așa?! Nu ți-ar fi rușine, atât ție, cât și marii familii fsniste! Sunteți doar niște jagardele al căror loc este la tomberonul istoriei!

    21
    • Șansa noastră este falimentul, o „Revoluție de catifea” și o luăm de la început cu alți oameni, Parlament 300, respectarea punctului 8 al Proclamației de la Timișoară,extinsă și la beizadele… În caz contrar ne înghite burghezia bugetară iar noi cei mulți, plebea, vulgul să tot privim minciuni la tv. Ridicolul este pe noi, generali fără armată, se umple țara de doctori și se golește de medici. Trebuie să trecem peste sintagma, „Dă tu, că eu fug”!

      14
      1
  • Zise Răducu fix în ziua în care Statul și-a mai luat de suflet o companie de aviatică falimentară. Recomandați-o domnule președinte și pe fiica doamnei Monica Săsărman pentru CA la Blue Air că acum o să mai fie niște locuri. Că doar cu veniturile de la Ciosa nu se ajunge doamna preoteasă.

    14
    1
  • Daca tot vrea tov. prim secretar sa dea exemplu judetul Bistrita Nasaud, ce ar fi sa inceapa cu restructurarea Aquabisului .
    E tot o institutie bugetara , si ca sa-l citez : sa le aratam ca pot functiona institutiile cu jumatate cheltuielile, cu jumatate directori , cu jumatate functionari

    13
  • Despre reorganizarea administrativ-teritoriala a României se vorbeste enorm de către numerosi analisti dar nu se face nimic concret. Prin anul 2020 a fost elaborat chiar un „Manual pentru reconstructia Romaniei”, care ajunge la concluzia că :”Administratia publica este exact atat de eficienta pe cat este de competenta clasa politica care o conduce.”
    (Vezi: https://ziare.com/ferrari/romania/manual-pentru-reconstructia-romaniei-1…)
    După aderarea la Uniunea Europeană in anul 2007 România nu a profitat prea mult din cauza lipsei de reforme interne si a centralizarii excesive. In primul rând atragerea de fonduri europene a fost scazută pentru că că România nu a fost in stare sa facă o reforma administrativ- teritoriala compatibilă cu structurile europene. Din această cauză diferențele economice dintre județe sunt imense, iar birocrația omoară multe proiecte în fașă, desi aparatul administrativ este supradimensionat, fără să facă nimic. De aceea, trebuie recurs la o restructurare a acestor unități administrativ- teritoriale pentru ca structurile respective să fie compatibile cu cele europene, să devină funcționale si eficiente economic, deoarece in prezent cele mai multe dintre judete sunt adevărate feude pentru baronii locali. Trebuie in sfârsit să fie realizată regionalizarea, dar nu formal asa cum o avem acum, cu ADR-uri (Agentii de Dezvoltere Regională) ca organizații nonguvernamentale, ci cu regiuni administrative funcționale, cu forță juridică, adică să poți merge direct la Bruxelles să depui proiecte pe bani europeni fără să mai fi nevoit să treci prin București.
    Uniunea europeana nu recunoaste caracterul de regiune decât dacă ai minimum 800.000 de locuitori, iar in România nici un judet nu indeplineste acest criteriu. Dacă nu ai 800.000 de locuitori nu esti considerat regiune si deci nu poti sa depui direct proiecte pentru accesarea de fonduri europene, nefiind eligibil. Din această cauză România pierde multi bani europeni fiindcă totul depinde de guvernul de la Bucuresti unde lucrurile se miscă foarte greu.
    De aceea, este extrem de utilă si necesară o nouă impărtire administrativ-teritorială a ţării, compatibilă cu „Europa regiunilor”. Aceasta se poate face foarte simplu printr-o lege organica fără să fie necesară modificarea constitutiei. Este vorba de reducerea numărului de judete prin comasare si păstrarea denumirii de „judet” prevăzută in actuala constitutia acruală care nu specifică si numărul de judete. Este modelul Poloniei care a făcut regionalizarea in 1999 prin comasarea celor 49 de voievodate existente (similare cu judetele de la noi) in 16 mari voievodate pentru a corespunde cerintelor Uniunii Europene.
    Recent, reprezentanții Camerei de Comerț și Industrie a României propuneau ca model de regionalizare organizarea curților de apel. Aceștia s-au întâlnit cu importante organizații patronale și profesionale sectoriale din țară și au convenit că este nevoie de o reducere imediată a cheltuielilor din administrație, iar asta nu se va putea face decât dacă se reduce numărul de județe, pe modelul organizării curților de apel, care sunt în număr de 15, respectiv la București, Craiova, Timișoara, Oradea, Cluj, Suceava, Iași, Galați, Constanța, Ploiești, Pitești, Alba-Iulia, Târgu Mureș, Bacău, Brașov. Se poate prelua acest model și în cazul județelor, mai ales că în Constituția României nu se vorbește de un anumit număr de județe. Propunerea a fost semnată de Camera de Comerț și Industrie a României, Patronatul Român din Industria de Morărit, Panificație și Produse Făinoase ROMPAN, Federația Patronală din Industria Materialelor de Construcții din România PATROMAT, Liga Asociațiilor Producătorilor Agricoli din România LAPAR, Asociația Națională a Agențiilor de Turism din România ANAT, Federația Operatorilor Români de Transport FORT, Organizația Națională Interprofesională Vitivinicolă ONIV și Asociația Brokerilor din România.
    Organizațiile semnatare consideră ca prioritară și redefinirea noțiunii de comună ca structură administrativ-teritorială cu cel puțin 5.000 de locuitori.
    (Vezi si: https://www.gandul.ro/stiri/ccir-pentru-reducerea-cheltuielilor-bugetare-romania-are-nevoie-de-scaderea-la-15-a-numarului-de-judete-19798017)

  • Asta ne amintește de Zodia Cancerului sau vremea Ducăi-Vodă descrisă de Mihail Sadoveanu. Pe atunci Moldova mergea îndărăt, ca racul bistrițean.

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.

GA vertical

Carliont

KissFM

KISS FM

Titlu Articole Recente

Articole recente

Titlu Comentarii recente

Comentarii recente

CleverADS