Actualitate

Opozanţii centurii Bistriţa Sud 2 au de partea lor un deputat din diaspora şi Asociaţia Salvaţi Bucureştiul

Deputatul independent Aurelian Mihai, care reprezintă diaspora în Parlamentul României, dar şi Nicuşor Dan, preşedintele Asociaţiei Salvaţi Bucureştiul, au răspuns invitaţiei profesorului Florin I. Bojor care joi seara a organizat o dezbatere pe tema centurii ocolitoare a oraşului. Primul a venit în carne şi oase, al doilea a fost în direct printr-o cameră web, pe Skype.

Iniţiativa profesorului de religie Florin I. Bojor de a organiza dezbateri pe teme de interes public se dovedeşte a fi de succes încă de la prima încercare. Sala festivă a Liceului de Muzică „Tudor Jarda” aproape că s-a umplut cu oameni interesaţi de subiect: traseul centurii ocolitoare a oraşului. Pentru ca dialogul să fie unul constructiv, organizatorul a adus o icoană cu Maica Domnului şi a formulat nişte reguli: cine vrea să vorbească să ridice mâna, să se prezinte şi să-şi expună ideile pe scurt.

Florin I. Bojor i-a prezentat şi pe cei doi invitaţi de seamă ai săi, Aurelian Mihai, ales deputat în circumscripţia electorală nr.43 Diaspora, şi preşedintele Organizaţiei Salvaţi Bucureştiul, Nicuşor Dan. Primul a venit în carne şi oase, al doilea şi-a transmis mesajul pe Skype. Ambii au salutat iniţiativa şi au promis susţinere. Nicuşor Dan s-a declarat mâhnit că autorităţile nu ţin cont de părerea oamenilor nemulţumiţi de traseul centurii Bistriţa 2 Sud şi s-a arătat dispus ca ONG-ul pe care îl conduce să ofere consultanţă juridică în cazul unui nou proces cu municipalitatea. Gestul său a fost răsplătit cu aplauze. La rândul lui, deputatul Aurelian Mihai a propus ca Pădurea Codrişor să fie protejată de lege şi s-a oferit să susţină o astfel de inioţiativă. În calitatea sa de nou membru al Comisiei de buget al Camerei Deputaţilor, el a declarat că va face interpelări pentru ca un proiect care nu este agreat de comunitate să nu fie finanţat, susţinând totodată ca banii să fie direcţionaţi spre proiecte dorite de majoritatea oamenilor.

Din partea Consiliului Local au participat la dezbatere consilierii PDL Gheorghe Tuţă şi Vasile Moldovan – fos edil al oraşului – ambii declarându-se împotriva centurii pe traseul Bistriţa 2 Sud. De asemenea, au mai participat al discuţii Gavrilă Urs, liderul Forţei Civice Bistriţa-Năsăud, şi Marius Bălan- preşedintele PER Bistriţa.

Nu au lipsit nici cei afectaţi de construcţie – în cazul în care aceasta se va face vreodată – Silvan Crăciun, dr. Neculai Dumitru şi alţii. Cu toţii au spus că şoseaua nu poate trece prin zona respectivă întrucât atât Tribunalul Bistriţa-Năsăud, cât şi Curtea de Apel Cluj le-a dat câştig de cauză atunci când au contestat proiectul. Ca urmare, au declarat ei, nici referendumul nu îşi are rostul întrucât, pe de-o parte bistriţenii nu pot influenţa un proiect de interes naţional, iar pe de altă parte întrebarea despre centura Bistriţa 2 Sud nu îşi are rostul în condiţiile în care instanţele de judecată au spus deja că traseul este ilegal. De asemenea, s-a vorbit şi despre dealul Codrişor care are o structură a solului ce nu a permis în comunism nici măcar edificarea unor case. Ce s-a schimbat de atunci de putem ridica o şosea? – s-au întrebat retoric unii dintre vorbitori.

Au fost câteva voci care au pledat pentru centură motivând că şi în alte oraşe mari din Europa (Londra, Paris, Berlin) se circulă pe şosele de mare viteză prin centru şi că nicio investiţie nu ar trebui ratată. Lor li s-a explicat că centura ocolitoare e un drum pentru maşini de mare tonaj care nici vorbă să treacă prin oraşe mari, lucru care nu se va întâmpla la Bistriţa în cazul în care proiectul se va concretiza.

Din partea Primăriei Bistriţa, la dezbateri a luat parte arhitectul Ştefan Tămaş (foto 1 jos), şeful Serviciului de urbanism. Domnia sa a spus că îl reprezintă pe primarul Ovidiu Creţu care a luat act de invitaţia organizatorilor, dar nu a putut să o onoreze. La rugămintea consilierului PDL Gheorghe Tuţă, Tămaş a dat unele explicaţii tehnice legate de traseul centurii, dar nu a intrat în discuţii cu ceilalţi participanţi.

Florin I. Bojor a spus că seria dezbaterilor civice va continua de câte ori va exista un subiect de interes public.

Mai multe fotografii aici.

Cristiana Sabău

sef serviciu urbanism 4 dezbatere 2 dezbatere 3 dezbatere 5 dezbatere 6 dezbatere 7 dezbatere 8 dezbatere 9

16 comentarii

  • Papagalule tu chiar crezi ca primarul te baga pe tine in seama? Poti sa bati tu din gura cat vrei ca nu ramai decat cu timpul pierdut. Sau poate si cu reclama ca se pare ca numai asta cauti.

    • Tov. primar trebe să bage în seamă orice cetăţean ce se revendică a fi bistriţean, că primăria nu-i moşia ‘mnealui, indiferent că-i mai papagal sau nu… că aşa-i în democraţie.

    • a fost o dezbatere civica nu una politica, iar spatiile de invatamant sunt locuri publice care apartin comunitatii

    • Pai, nu-i chiar asa!
      Alo, d-na Inspector Gen. C. Tabara, va rugam sa va pronuntati!!! Sa stim si noi ca daca vrem sa facem actiuni civice cu prietenii, putem da buzna intr-o scoala, ne aducem invitatii si ne facem cheful.

  • Incredibil, primim finantare pentru a face o centura la standarde europene iar dl. primar se mai gandeste…la ce? Ca deranjeaza pe unul sau pe altul, asta este dar proiectele pentru care sunt bani ar trebui sa fie facute, niciodata nu o sa fie toata lumea multumita, dar cei care se opun sunt oameni fara viziune, parerea mea.

  • Domnul ala de la diaspora, sa-si vada de votantii lui iar celalalt, sa salveze Bucurestiul ca pana acum a dormit si n-a salvat nimic, poate cateva borduri de-ale lui Videanu. Cred ca suntem capabili sa ne gospodarim noi, bistritenii, fara sustinerea unora de care n-am auzit pana acum nimic.
    D-l Nicolai sa spuna direct ca nu vrea centura pt. ca si dansul, ca si d-l Tuta si altii, locuiesc in acea zona si se considera niste privilegiati care nu suporta sa vada trecand pe cineva prin apropiere. Primaria ar trebui sa cumpere acolo niste teren si sa faca niste locuinte sociale. Asa ar fi cel mai bine pt. cei care boicoteaza centura sud 2 si municipiul rateaza 174 milioane euro, bani nerambursabili.
    Ne vedem la referendum!!!!

  • Din cate stiu centurile apartin de drumurile nationale, asa ca este un proiect national. Oricum centura se va face acolo unde vrea administratia centrala si cea locala, nu ceea ce vor 2-3 postaci tristi pe niste ziare locale sau 2-3 politicieni care nu au facut NIMIC pentru comunitatea locala , dar mai apar sporadic la niste dezbateri pentru a plusa la capitolul imagine. (sau asa cred ei)
    In ultimii 23 de ani nu s-a facut nimic in ceea ce priveste dezvoltarea durabila, este momentul ca cineva sa-si asume si astfel de decizii pentru proiecte majore. Asta face diferenta intre un manager adevarat si marionetele puse in diferite functii.

  • Mai oameni buni, nu este vorba daca sa fie realizata sau nu o varianta ocolitoare la Bistrita. Sigur ca toata lumea este de acord cu acest lucru. Discutia este de ce NUMAI varianta Sud 2 este agreeata de primar? Mai sunt alte doua vriante aprobate de CNADNR – pe care dl Cretu nici nu doreste sa le puna in discutie. Ca se pierd banii daca nu se realizeaza numai varianta Sud 2 este o poveste. Oare aici nu sunt alte interese pentru sustinerea numai acestei variante? De ce la un eventual referendum organizat pe costurile contribuabilului nu se formuleaza intrebarea:,, cu ce varianta ocolitoare sunteti de acord 1,2 sau 3″. Lumea nu este de acord cu TRASEUL centurii Sud2 – nu cu realizarea lucrarii in sine. Va rog sa va ganditi foarte bine la acest aspect – pentru ca sigur – este necesara o astfel de lucrare la Bistrita, mai ales ca se realizeaza cu fonduri europene. Cei care nu sustineti acest traseu (prin padurea Codrisor) sunteti invitati sambata 31 august la ora 11 la o drumetie prin aceste locuri deosebite pe care d-l Cretu doreste sa le ,,desfinteze”. Intalnirea este la intrarea veche a strandului Codrisor. In PUZ-ul din 2009, consiliul local a aprobat amenajarea acestul loc minunat (un adevarat plaman pentru Bistrita), nu distrugerea lui. Cine a mai auzit ca un drum tranzitat de traficul greu sa treaca pe la 500 m de centrul istoric al orasulu si 200 m de minunatul parc municipal – recent renovat (pentru care merita aprecierile noastre dl primar).

  • Domnule Stefan Pop si ceilalti vreu sa va spun ca eu am fost pe jos pe tot acest traseu al centurii Sud2.Va spun cu mana pe suflet ca acest drum va fi o binecuvantare pe acest traseu si incluasiv pentru padurea codrisor,doar asa acea oaza de verdeatza va putea fi pusa in valoare.Ganditiva oameni buni ca un drum ocupa 10 merti latime,iar acum drumurile se fac cu protectii fonice,iar daca ne referim la traffic hai sa fim seriosi,nu cred ca sunt 50 de camioane pe zi care vor allege sa treaca pe acest drum.Voi care v-ati adunat la indemnul unui neispravit de „professor”de religie(numa professor nu e) sunteti niste oameni manati de interese meschine vezi Moldovan Vasile,un nemernic de om care nu a facut nimic in mandatul lui pentru oameni ci doar pentru el,vezi casele pe care si le-a construit,pana si nunta copiilor pe care i-a „sfatuit” sa se casatoareasca in timpul cat a fost primar ca sa adune cat mai multi pupincuristi la nunta si iata ca s-a ales praful.Astfel de oameni se aduna in jurul acestui proiect un Tuta Gheorghe,care e mai mult Gheorghe decat Tuta de cand l-a facut mamitica lui e tot in opozitie,un oltean ajuns pe meleagurile noastre si lucreaza la destinul comunitatii noastre sau mai bine zis impotriva comunitatii noastre.Iata „dragi bistriteni” cine nu vrea ca orasul nostrum sa nu fie unul European,iata cine si din cauza cui noi poate nu vom urma o dezvoltare durabila pe termen lung,pentru care acest primar chiar vrea sa faca ceva

    • Mario! De ce n-ai ramas pe centura, fato? Scriai ca ai parcurs pe jos traseul centurii 2sud si ma gandeam ca voiai sa antamezi vreo discutie… ceva angajamente… sau sa cumperi vreo parcela cu acces la asfalt. Fuga la dictionar si vezi ce semnifica „a antama”, verifica dac stii cuvantul „semnificatie”. Si inca ceva: la 50 de camioane pe zi, atat cat apreciezi ,cu luminata-ti minte, viitorul trafic nu vei avea mare „succesuri”. Poate iti vei lua ceva „almanahe” sa-ti treaca plictiseala. Sau nu am inteles eu bine si vrei doar pentru tine cele 50 de camioane? Waw, fato, atatea…

    • Nu se poate! Iar a apărut Măria.
      Spune-mi dacă ştii atât de bine, câte panorii pentru protecţie fonică au fost puse în localităţi, pe traseul DN 17 (fiindcă ştiu sigur că erau prevăzute în proiect).

  • Personalitatea lui … Avidu Drujbala
    Domnilor acest Avidu Drujbalau are mai multe personalitati, cocotate ca-n turnul Bisericii Evanghelice !
    1. Personalitate culturala : S-a infiintat TEATRUL DE VARA ? Da s-a infiintat !.. si o sa mai fie si opereta…. dar mai este timp !
    2. Personalitate artistica : S-au realizat opere de arta ca … statui …fara numar ? ; s-au realizat ! pot fi vazute pe gratis ca : STRUTI, OUA ; MERE…. si inca mai sunt si alte fructe…dar mai este timp…
    3. Personalitate sportiva : S-au realizat : aerodrom, aqualend….partie de schi ?; Partial ….inca este toamna… bani din biruri sa fie ….ca mai este timp !
    4. Personalitate turistica : Este in CURS DE DOCUMENTARE… dupa China urmeaza Russia…..se pregateste….Coreea ….. si intre timp… vom vota prin referendum CENTURA….ura….ura…! …dar mai este timp…
    5. Personalitate de PUSCARIABIL ? Inca nu dar….. mai este putin timp…!

  • Primarul Cretu sta prost si cu gramatica. Ar trebui sa stie ca unele adjective intre care si „optim” nu au grade de comparatie. Prin urmare, Varianta Bistrita-Sud nu poate fi „cea mai optima varianta”. Chiar si argumentele invocate in favoarea acestei variante reprezinta niste aberatii. Cum adica „este singura variantă finanţabilă prin Fondul European de Dezvoltare Regională”? Sau „Varianta Ocolitoare Bistriţa-Sud”, propune şi viabilizarea întregii zone de pe malul stâng al râului Bistriţa. Adica dupa mintea sa „viabilizarea” zonelor de agrement de pe malul stâng al râului Bistriţa (Strandul, Parcul Tineretului sau Lacul de agrement MHC) inseamna trafic aglomerat si de tranzit, poluare si noxe. In sfarsit, cum poate fi facuta „stabilizarea dealului Codrişor, confruntat cu mari fenomene de alunecare” prin defrisarea Padurii Codrisor si Construitea unui drum de pentru trafic greu? Se stie ca zgomotul si vibratiile produse de trafic favorizeaza fenomenul de alunecare. Este la fel de bine cunoscut ca protectia cea mai buna impotriva alunecarilor de teren este asigurata de padure. De aceea cea mai buna solutie pentru „vitalizarea” zonei din stanga raului Bistrita este pastrarea Padurii Codrisor si amenajarea unei artere de circulatie pe malul apei. Eventual un zid de sprijin la poalele padurii, prevazut cu gauri de drenare a apei de infiltratie ar putea fi luat in considerare. In sfarsit, indiferent de rezultatul referendumului solutia cu varianta asa-zisa ocolitoare Bistrita-Sud,2 este nula de drept, intrucat există o sentinţă judecătorească definitivă şi irevocabilă care reprezintă lege în România şi trebuie respectată de toate autorităţile, inclusiv de către Primarul şi de către Consiliul local al municipiului Bistriţa. Intrebarea e cine nu doreste cu adevarat o centura ocolitoare a Bistritei si insista prosteste pe o singura alternativa compromisa din start?

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.