Actualitate

Cum a ajuns o florărie deschisă la Bistrița cu 1500 de euro o afacere de 8 mil. de euro

Florăriile Magnolia vor încheia anul 2019 cu o cifră de afaceri de peste 8 milioane de euro în condițiile în care compania fondată la Bistrița în 1997 de Gabriel Molnar și soția sa Ioana are 150 de angajați, 14 florării în toată țara și o bună parte din afacere care se derulează online.

Secretele acestei afaceri prospere cu flori au fost dezvăluite de Gabriel Molnar într-un interviu acordat Capital Play.

”Când am deschis prima florărie cu resurse foarte puține mă gândeam să îi fac cumva reclamă. Era localizată sub un copac, sub o magnolie. Locația era cunoscută la Bistrița ca fiind zona Magnolia. Exista atunci și o cofetărie cu acest nume. M-am dus la cofetărie să întreb dacă pot pune același nume și unei florării. De fapt, zona fiind cunoscută de bistrițeni drept Magnolia, așa am denumit și noi primul magazin pe care l-am deschis sub o magnolie. Se întâmpla acest lucru în 1997”, a spus Gabriel Molnar.

”Eu nu cred în idei bune de afaceri pentru că nu prea mai poți inventa roata, doar să faci mai bine decât alții și să te străduiești să faci lucrurile bine. Eu am o teorie pe care mă bazez. Noi facem vânzări, dar înainte de a face vânzări, trebuie să ai un marketing bun. Apoi, dacă ai un PR bun, marketingul nu mai e atât de necesar pentru că vânzările vin de la sine. Dar ar mai fi ceva foarte important pentru un antreprenor: să aibă niște maniere sănătoase și niște principii. Trebuie să respecți clientul și să faci totul pentru el. Din punctul meu de vedere trebuie să fii foarte serios. Noi avem câteva reguli pe care le respectăm cu strictețe. Pentru noi e importantă nu atât vânzarea pe moment, ci pe termen lung. Suntem foarte atenți și măsurăm fiecare interacțiune între client și noi, de la timpii de răspuns la telefon, la felul în care răspundem, la chat-uri, la review-uri. Tot monitorizăm. Avem o aplicație mobilă pe care o folosesc șoferii care livrează, monitorizăm și timpii aceștia, totul intră într-un soft și se generează niște statistici care ne arată unde și dacă sunt probleme”, a spus Gabriel Molnar.

Întrebat cum au fost începuturile, el a mărturisit că nu a avut prea mulți bani în 1997, dar a învățat să-i gestioneze.

”A porni cu bani puțini e foarte ok pentru că înveți să-i gestionezi și construiești mult mai bine așa. Eu am început cu echivalentul a 3000 de mărci, 1500 de euro adică, bani cu care am cumpărat câteva flori. Cum se terminau, mergeam să cumpăr altele și practic reinvesteam banii. La început, din afacere nu scoți bani o perioadă, decât strictul necesar. Acum, dacă deschidem un punct de lucru, ne ia cam 2-3 ani ca să aducem un echilibru în business fiindcă nu investim pe termen scurt. Nu ne dorim asta. La nivel personal, am început afacerea cu gândul că voi avea mai mult timp pentru mine și pentru familie, dar nu a fost așa în primii ani. După aceea am putut să-mi câștiga acest timp pentru familie. E foarte greu să îmbini viața de familie cu business-ul pentru că trebuie să neglijezi ceva. Acum, în final, am găsit un echilibru între cele două fiindcă am colegi foarte buni care se descurcă fiecare pe domeniul lui mai bine ca mine. Am împărțit firma pe departamente și practic nu mai ajung la mine decât puține probleme”, a spus Gabriel Molnar.

El a precizat că, neavând o cultură de business, la început a fost obligat la început să muncească foarte mult.

”Nu exista tradiție în România, nu am avut de unde învăța. Am citit doar din cărți. Acum sunt multe materiale, e internetul. Pentru mine a fost cea mai mare provocare când m-am extins. Managementul e o provocare în care am pus pasiune în ultimii ani. Eu luam o decizie și nu se întâmpla. Adică nu tot ce spuneam eu într-un birou se întâmpla în realitate și nu prea înțelegeam de ce. Am găsit în final o metodă care îmi place foarte mult: nu contează atât de mult să fii în control, doar să măsori rezultatele. Cam asta e teoria foarte pe scurt”.

Deși în București există florării mai vechi, el spune că afacerea lui este ”cea mai longevivă rețea interjudețeană”.

”De la Bistrița, am mers la Cluj, iar acum avem 14 magazine în toată țara, iar rețeaua e în dezvoltare. În 2001 am fost primii care am deschis o florărie online. La vremea aceea nu prea existau metode de plată, iar plățile se făceau doar prin paypal. Eu am crezut în viitorul online. Când eram student îmi plăceau computerele. Sunt dintr-o generație care, de fapt, a crescut cumva cu începuturile internetului. Era foarte greu atunci. Eram dornici să învățăm și cred că de aici dorința aceasta să ne dezvoltăm pe online. În 24 de ore putem livra flori oriunde în lume prin parteneriate. Am încercat mai întâi să extindem rețeaua în țară pentru a livra la o calitate cât mai bună, să trimitem partenerilor o poză cu buchetul pe care ar trebui să îl execute orice florărie. Din păcate, nu sunt toți la fel de serioși, iar acesta a fost motivul pentru care ne-am extins pentru a controla direct calitatea produsului. Suntem foarte atenți la numărul de secunde. Sunt doar anumite perioade în an, cum e 8 Martie, când cererea e atât de mare încât nu poate fi satisfăcută. Am avut un record de peste 7000 de livrări într-o singură zi, iar acestea trebuie făcute pe ore în toată țara și e foarte greu să gestionezi așa ceva. Noi am investit foarte mult într-un soft care să ne ajute să coordonăm toată povestea, dar cea mai mare problemă e resursa umană fiindcă vinzi într-o zi cât într-o lună și nu ai timp să pregătești personal suplimentar. Acum avem 150 de angajați”, a spus Molnar.

El a explicat că, în online, valoarea unei comenzi trece de 200 de lei, în timp ce în offline, adică în florării, depinde de mărimea orașului. La București, comenzile pot depăși 100 de lei, iar în orașele mici valoarea e mai mică.

”În țară, vindem cel mai mult în București și Cluj, iar jumătate din vânzări sunt online. În special români plecați au pe cineva în țară și trimit flori prin intermediul nostru. Avem parteneriate în toată lumea, am construit o rețea. Am livrat flori și în Africa, America de Sud. Trandafirii sunt florile preferate ale românilor. Nu știu dacă floarea e atât de importantă cât gestul. De când existăm, am calculat noi că am vândut flori care ar încăpea în peste o sută de camioane. Estimez că vom încheia 2019 cu o cifră de afaceri de 8 milioane de euro. Cred eu că, pentru domeniul nostru, e mult”, a spus el.

”Acum e mai greu să pornești o afacere decât în trecut. Atunci nici nu era concurența atât de mare și nici erau atât de mulți bani în piață. Chiar ne gândim să deschidem acum în afara României fiindcă eu nu am văzut o rețea de magazine de flori în afara țării. Am căutat modele de unde să mă inspir și nu am văzut. Ne dorim și vom ieși în afara țării. Eu chiar cred că poți dezvolta o afacere în apropoape orice domeniu dacă te străduiești și perseverezi. În ce privește business-ul nostru, frâna e comerțul ilegal. În cazul florilor, piața la negru e foarte mare. Noi plătim TVA pentru fiecare floare vândută, iar alții nu plătesc și apare o problemă de preț în piață. Concurența neloială e cea mai mare problemă pentru noi”, a spus Molnar.

În opinia lui, poate fi o capcană să încerci prea multe nișe în business.

”Trebuie să rămâni pe bucăția ta. Aceasta este părerea mea. Pe piața internă, avem 4 magazine în franciză, merg bine, dar eu sunt foarte pretențios. Dacă nu funcționează bine, eu aș vrea să nu mai deschidem. Îmi doresc să fim extrem de pregătiți adică să avem proceduri de lucru pentru orice face, standarde de calitate, să le monitorizăm. Îmi imaginez ceva ca un bord de mașină, de avion, iar atunci când nu mai ai ulei, motorină, să se aprindă un beculeț. Dacă în magazinul nostru din Constanța, trandafirii sunt prea puțini, se aprinde un bec. Avem multe monitoare de genul acesta”, a spus Gabriel Molnar.

2 comentarii

  • Aici trebuie sa mearga in vizita si la studiu toata administratia comunistoida din CL, si CJ sa invete meserie, management si sa isi ia notite. Cam asa trebuie condus si un oras, judet, exact dupa cele descrise de catre valorosul patron de magazine. Aici este valoarea la cetatean. El sfinteste locul da de lucru si aduce bani statului impotent. Ce este trist este ca o parte din taxele cu care STATUL MAFIOT il taxeaza pe bietul intreprinzator se regaseste in pensiile si salarile nesimtite ale politrucilor si edililor hoti din administratia romaneasca< care este cea mai corupta din Europa.

  • Felicitari Gabriel . Esti un exemplu de urmat.Un model de perseverentă .Să rezisti si sa cresti 22 de ani intr-o piata cu concurenta precum florariile este de admirat. Zâmbetele si bucuria generata de voi celor dragi noua sunt de nepretuit
    La anu să treceti de 10

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.