Printre altele, în noul PUG sunt incluse varianta ocolitoare Bistriţa Sud, extinderea intravilanului cu 960 de ha, ajungând la un total de 3.827 de ha, introducerea în intravilan a Complexului Wonderland şi Pădurii Schulerwald, noi căi de comunicaţii colectoare de-a lungul DN 17, treceri între zonele de locuit şi zonele comerciale sau industriale, zone de protecţie a nucleelor localităţilor componente, amenajarea malului drept al râului Bistriţa pentru promenadă şi agrement, construirea de piste pentru biciclişti, lărgirea Drumului Cetăţii la patru benzi.
În sală s-au aflatşi cetăţeni interesaţi de opiniile aleşilor pe un subiect sensibil: varianta ocolitoare a oraşului.
Reprezentantul proiectantului a făcut o prezentare a Planului Urbanistic General, propus să aibă o valabilitate de zece ani, şi le-a oferit lămuriri consilierilor locali atunci când aceştia au avut întrebări.
Gheorghe Tuţă (PDL): ”Am constatat în acest PUG multe contradicţii. PUG a rămas ancorat în nişte informaţii neactualizate, cum ar fi trendul demografic. Văd superficialitate în alcătuirea unui document atât de important. În intravilan e introdusă varianta ocolitoare pe unde să treacă traficul greu. Domnul primar ne spune că facem centura pe acolo ca să consolidăm şi Dealul Codrişor. Nu e nevoie de consolidări. Să spui că ai muncit câţiva ani de zile la el, să minţi… Un asemenea document nu se poate aproba la foc automat. Se spune că traficul greu creează poluare fonică şi noxe în oraş şi acelaşi proiectant pune centura prin intravilan. Argumentul e că se propune introducerea variantei ocolitoare, cel mai nociv obiectiv, pentru a facilita ulterioare investiţii. MApN mai are terenuri în Wonderland? Unele avize pentru PUG sunt date pe genunchi. Cu această centură s-a forţat prea mult, să nu se respecte sentinţe definitive, cum e cea a Curţii de Apel Cluj care anula o hotărâre de CL privind traseul centurii. Propun să se elimine traseul variantei ocolitoare Bistriţa Sud şi să fie introduse PUZ Codrişor 1 şi PUZ Codrişor 2”.
Primarul Ovidiu Creţu: ”PUZ-urile sunte expirate, nu le putem introduce. Terenul care este în administrarea MApN nu este afectat. Şi apropo de demografie, populaţia chiar creşte”.
Maxim Gagea (PER): ”Cel care a elaborat documentaţia de urbanism răspunde în faţa legii. Proiectantul a introdus un traseu ilegal, să legalizeze o şmecherie. Nu ne jucăm de-a alba neagra cu acest drum aşa-zis ocolitor, care are regim de autostradă. Sunt multe lipsuri în PUG”.
Ovidiu Creţu: ”Îl întreb pe domnul Gagea dacă ştie ce înseamnă regim de autostradă. De şosea rapidă aţi auzit?”.
Maxim Gagea (PER): ”Dacă trece peste casă nu are importanţă dacă e autostradă sau rapidă. Generează demolări de case”.
Ovidiu Creţu: ”Practic, varianta ocolitoare preia maşinile dintre oameni şi le mută între copaci. Înţeleg că pe unii îi deranjează, dar să nu vorbim despre un drum cu două benzi ca despre o autostradă”.
Sorin Hangan (PNL): ”M-a dezamăgit prestaţia celor care au elaborat PUG, mai bine îl lăsau pe domnul primar să prezinte lucrarea, se pricepe mai bine. PUG poate că este cea mai importantă lucrare pentru care trebuie să îmi dau votul. Există multe superficialităţi şi lipsuri în document, nu se poate ca proiectantul să prezinte în aşa hal. Intravilanul apare ca nişte insuliţe, unde ne-a convenit, aşa. Am o propunere concretă: perioada de valabilitate a PUG să fie de 5 ani, cu posibilitate de prelungire cu încă maxim 5 ani, ca să-l putem îmbunătăţi mai repede”.
Vasile Moldovan (PDL): ”Prin PUG se propune intervenţia în zone de risc ridicat pe Dealul Codrişor, trebuia să se gândească atunci când au conceput acest traseu. Normele de poluare sunt respectate? Panouri se pun unde e autostradă. PUG nu are viziune pe termen mediu şi lung. Dacă se aprobă, să fie pe 5 ani”.
Ovidiu Creţu: ”Unele variante şi-au făcut variantă ocolitoare tip autostradă pentru că au autostradă, cum e la Sibiu. La noi, în următorii 20 de ani nu cred că se poate vorbi de aşa ceva. 69 de milioane de euro vor fi consolidări, circa 50 pentru Dealul Codrişor. Vechea centură practic nu mai e centură”.
Gheorghe Tuţă (PDL): ”Domnul primar ne tot spune că pe acolo vor circula maşinile care acum circulă prin oraş. Strategia CNADNR este ca aceste variante să se transforme în secţiuni de autostradă în viitor. Nu contează că se va întâmpla peste 20 de ani, e vorba de strategie. Centura actuală, putem să-i spunem stradă dacă vreţi, are funcţionalitate de trafic greu şi nu va putea fi preluată de viitoarea variantă. Vindem iluzii oamenilor, că nu o să fie o centură de camioane, ci pentru maşini mici”.
Ovidiu Creţu: ”Nu am spus niciodată că pe viitoarea variantă nu vor circula maşini mari. 60% din ce intră în oraş vor circula pe varianta Bistriţa Sud. Acel trafic greu este la ora actuală între oameni. CNADNR spune clar că varianta sud este cea mai potrivită, iar dacă nu vrem, nu se face. Viitoarea centură va fi peste 20 de ani ca actuala centură, o stradă în interiorul oraşului”.
Ioan Peteleu (PNL): ”Varianta ocolitoare, un punct nevralgic al acestui PUG. În lege spune că trebuie să se păstreze continuitatea drumului naţional. Logic, acest traseu poate trece prin intravilan. Nu există nicio restricţie pentru ca varianta ocolitoare să treacă prin intravilan, au spus-o la Bistriţa reprezentanţii CNADNR. Care a fost viziunea edililor şi consiliilor din 1990 încoace, când toată partea de nord era o livadă şi se putea construi orice variantă pe oricâte benzi? Venim după atâţia ani şi spunem că nu vrem un traseu stabilit de nişte specialişti. Dacă nu suntem în stare să modernizăm societatea, înseamnă că ne întoarcem la epoca de piatră. Mi-aş fi dorit ca în loc de acest roman, PUG să fi fost mai mult un manual de utilizare”.
George Avram (PSD): ”La acest PUG se lucrează de mai bine de trei ani. Am participat la vreo zece prezentări, de fiecare dată au reieşit noi şi noi idei, tot timpul s-a actualizat şi corectat”.
Gheorghe Tuţă (PDL): ”Să spuneţi că prevederea conform căreia centura nu trebuie realizată în intravilan fiindcă o anulează un alt articol, nu e normal. Îmi pare rău că domnul primar s-a raliat acestei interpretări. Dacă judecăm logic, vedem că facem un lucru prost. E limpede că nu mai putem tranşa problema de o manieră raţională, probabil o s-o tranşeze un judecător”.
Alexandru Toniuc (PER): ”Vom vota împotrivă pentru că ne-aţi pus în situaţia asta”.
Constantin Rus (PSD): ”PUG este placa turnantă a dezvoltării municipiului. Respectă strategia de dezvoltare a municipiului până în 2030, e primul PUG curajos şi vizionar, chiar dacă nu ne mulţumeşte pe toţi”.
Ovidiu Creţu: ”Discutăm despre variante din 2009, când la guvernare era PDL. Domnul Tuţă îşi aminteşte foarte bine că au fost luate în calcul atunci trei variante care n-aveau legătură cu Bistriţa. De ce atunci nu s-au făcut aceste variante şi să-l lase pe primar cu ochii în soare? Pentru că aceasta este singura variantă care se poate realiza. Ne interesează 174 de milioane de euro pentru dezvoltarea oraşului sau nu? Majoritatea celor care s-a prezentat la referendum a spus ”Da” pentru această variantă. Ne vom judeca, domnule consilier Tuţă, ne vom judeca, sunt sigur de asta”.
Gheorghe Tuţă (PDL): ”Nu pot asista la minciuni repetate a celui în care ar trebui să avem cea mai mare încredere. Domnul primar spune în continuare nişte minciuni. Varianta 2 Sud s-a ales la dorinţa primarului. Manipulaţi oamenii, sunt minciuni pe care vi le-au livrat proiectanţii, iar noi ar trebui să cădem pe spate. Traseul variantei afectează pe suprafeţe enorme dezvoltarea normală a oraşului”.
Ovidiu Creţu: ”Domnul consilier dă impresia a stat mai puţin de şapte ani acasă şi foloseşte invective care nu ar trebui folosite la această masă, termeni care denotă că mai are nişte carenţe din copilărie”.
Au luat cuvântul câţiva cetăţeni, care şi-au exprimat nemulţumirea vizavi de traseul variantei ocolitoare şi forma PUG, respectiv susţinerea proiectului centurii.
Ovidiu Creţu: ”Sunt numeroase oraşe din ţară care şi-au făcut variante ocolitoare trecând prin colţuri de intravilan. Specialiştii vor da soluţii pentru toată lumea”.
Kiss Laszlo (PP-DD): ”Consider că acest PUG a fost făcut în grabă, din pix, lipseşte acea autenticitate a Bistriţei”.
Amendamentele făcute de Gheorghe Tuţă, introducerea PUZ Codrişor şi eliminarea traseului variantei ocolitoare, au fost respinse. Propunerea consilierului local Sorin Hangan, ca valabilitatea PUG să fie de 5 ani cu posibilitate de prelungire pentru maxim 5 ani, a fost adoptată.
Noul PUG a fost aprobat cu 11 voturi ”pentru”, 2 ”împotrivă” şi 4 abţineri.
Ovidiu Creţu: ”Îmi pare rău că am ajuns la discuţii neprincipiale. Sunteţi părtaşi la această acţiune strategică de dezvoltare a oraşului, de atragere a unor investiţii mari. Vă mulţumesc foarte mult”.
Domnilor tovarasi, v-ati aruncat privirea in Strategia de dezvoltare 2010 – 2030? Dupa cum se exprima unii dintre alesii locali, se pare ca nu….Ia aruncati-va o privire, sa vedeti numai ce scrie acolo…. Apoi vorbiti!
Daca dupa spusele primarului, centura ocolitoare va fi o arteră de circulaţie în interiorul oraşului în următorii 15-20 de ani,atunci de ce sa nu o faci de la inceput ca atare, pe la poalele padurii Codrisor, fara sa fie cocotata pe piloni si viaducte care maresc nu doar costurile de executie ci si pe cele de intretinere si exploatare. Cel mai simplu ar fi ca aceasta artera sa fie inclusa intr-un proiect integrat de amenajare si dezvoltare turistica si de agreement a albiei riului Bistrita intre Unirea si Viisoara cu decolmatarea albiei, extinderea luciului apa prin realizare praguri de fund si consoldarea malurilor care sa prevada si amenajarea de alei pietonale, piste de biciclete, locuri de recreere aferent malurilor intre Podul Budacului si podul Jelnei cu legaturi spre Parcul municipal si Deal Codrisor. Centura cu adevarat ocolitoare ar putea fi gandita pe un alt traseu, fara sacrificarea Padurii Codrisor.
[…] Publicat în 14 noiembrie, 2013 cu 3 Comentarii […]
eu sunt curioasa doar pe unde vor circula totusi TIR-urile care merg la Leoni, Orizont, Rombat, si altele ca acestea…vor plana peste oras ca sa ajunga de pe „centura sud” la aceste obiective? sau v-a organiza primarul un pod peste oras?
citi ani ai cristina de esti asa prosta ,sau unde locuiesti de pui asemenea intrebari ,normal ca vor merge tot pe centura veche ,dar din cauza unor prosti ca tine si ca multi alti a intirziat toate demersurile cu noua centura ,pacat ca traiti in bistrita ,nu stiu cum va scapa bistrita de atitia prosti ,