Cancerul de col uterin este a patra cauză de mortalitate prin cancer la femeile din România, după cel mamar, colorectal și cel pulmonar, și prima în rândul femeilor tinere, între 15 și 44 de ani. La nivelul județului Bistrița Năsăud, prevalența, adică numărul total de cazuri aflate în evidență, este în continuă creștere, atât pentru cancerul de col uterin – de la 633 de cazuri în 2013, la 654 în 2014, respectiv 671 cazuri la sfârșitul anului 2015-, cât și pentru cancerul de sân, de la 718 cazuri în 2013, la 759 în 2014, respectiv 802 cazuri la sfârșitul anului 2015.
E motivul pentru care Direcția de Sănătate Publică a Județului Bistrița-Năsăud, în colaborare cu Societatea Română de Cancer, Asociația „Clubul Amazoanelor Bistritene”, Asociația „Ascendent”, Cabinetul Județean de Planificare Familială și Direcția Județeană pentru Sport și Tineret Bistrița-Năsăud organizează până în 31 martie 2016, o campanie de informare-educație – comunicare (IEC) pentru prevenirea cancerului și stimularea participării femeilor la programul de screening pentru depistarea precoce a cancerului de col uterin.
Conform unui comunicat al DSP, în ceea ce privește programul de screening pentru depistarea precoce a cancerului de col uterin prin testarea gratuită a femeilor cu vârste între 25 și 64 de ani, deși a debutat promițător în județul nostru (în august 2012), rata de participare a femeilor a scăzut de la an la an: 7202 femei testate în 2012; 4947 femei testate în 2013; 913 femei testate în 2014 și doar 523 femei testate în 2015.
Astfel, în ciuda alocării de către Ministerul Sănătății a bugetului necesar acestui program (anual au rămas fonduri neutilizate), în cei trei ani și jumătate, doar 16,88% dintre femeile eligibile din județul nostru au participat la testare.
O cauza ar fi insuficienta informare a femeilor privind importanţa prevenirii și depistării precoce a cancerului de col uterin prin testare în cadrul programului de screening.
„Dar, oare personalul medical (în special din rețeaua de medicină de familie și din asistentă medicală comunitară) este suficient de “dedicat” activităților de informare și consiliere pentru prevenirea cancerului, în general, și al celui de col uterin, în special?”, se întreabă, retoric, organizatorii.
În condițiile în care, aproape fiecare caz de cancer de col uterin ar putea fi prevenit prin screening cervical și vaccinare împotrivă Virusului Papiloma Uman (HPV), actuala campanie urmărește îmbunătăţirea nivelului de cunoaștere și conștientizare a acestei probleme de sănătate prin implicarea cât mai multor actori, instituții și organizații sau simple “persoane intelepte”. “Perla Înţelepciunii” este simbolul Campaniei de Prevenire a Cancerului de Col Uterin.
Principalele activităti propuse pentru perioada 21 ianuarie – 31 martie 2016, sunt: studiu privind barierele în participarea la programul de screening pentru depistarea cancerului de col uterin (chestionare și focus grup); întâlniri cu personalul din asistentă medicală primară și din asistentă medicală comunitară; formarea unor voluntari (din instituții și ONG-uri locale) ca promotori ai “perlei intelepciunii”; activități informative în instituții, întreprinderi, unități de învățământ; activități de animație stradală și organizare punct informativ pe pietonalul “L.Rebreanu”; realizarea și distribuirea unor materiale informative și promoționale pliante, calendare intime, insigne și mărtișoare “Perla Înţelepciunii”)
Foto: arhivă, eveniment organizat de Amazoanele Bistriţene
Adaugă comentariu