Actualitate

Călătoriile cu taxiul la Bistriţa, mai ieftine decât cele cu autobuzul. Cu cât se vor scumpi efectiv

Călătoriile cu taxiul la Bistriţa s-ar putea scumpi în perioada următoare întrucât Consiliul Local a aprobat, în şedinţa de joi, cu 12 voturi „pentru” şi 6 „abţineri”, majorarea tarifului maxim pe kilometru de la doi lei, cât este în prezent, la 3,5 lei/km. Taximetria nu este „serviciu social” au spus unii dintre consilieri, motivând că modificarea tarifului este necesară, ultima făcându-se acum opt ani.

Înainte de vot, aleşii au discutat preţ de o oră pe marginea acestui subiect, liberalii, consilierul PER Teodor Mârza şi chiar Constantin Rus (PSD) susţinând că nu se justifică acest preţ, ei propunând ca majorarea să nu depăşească 3,18 lei/km cât ceruse iniţial Camera Taximetriştilor din România, structura profesională care a depus cererea de majorare a tarifului. Cei care au luat cuvântul au făcut comparaţii cu tarifele din alte oraşe şi au spus că la Bistriţa ar deveni un lux călătoria cu taxiul. În replică, inspectorul şcolar general Camelia Tabără a menţionat că ştie cazuri de elevi care aleg să meargă câte trei cu taxiul fiindcă e mai ieftină călătoria decât cea cu autobuzul. Consilierul PSD a spus că, în opinia sa, taximetria nu ar trebui să fie considerat un „serviciu social”.

În discuţie a intervenit şi primarul Ovidiu Creţu: „M-am tot mirat şi m-am întrebat cum pot taximetriştii din Bistriţa să-şi asigure rentabilitatea pentru că e mai ieftin, în Bistriţa, să circuli cu taxiul decât cu maşina proprie. Sigur că am şi puncte şi semne de întrebare referitor la taximetrie în Bistriţa, mă refer la ţinuta şoferilor, la curăţenia maşinilor, la starea lor, la atitudinea şoferilor. Sunt probleme pe care le-am putea discuta, dar tariful ar trebui să-l lăsăm cât vor ei, nu ar trebui să stabilim noi nicio limită la taxi. Tot dorim să avem calitate în viaţa noastră, ne tot comparăm cu ăia din vest, că acolo-s Mercedesuri, că acolo sunt maşinile curate, că şoferii poartă uniformă, dar ne trebuie să îi ţinem la un preţ la care nu pot respira sau aproape nu pot respira. Eu cred că ar trebui să fim mai liberali în situaţia asta, toţi, pentru că concurenţa reglează lucrurile. Sigur că s-ar putea ca unul să facă un exces, iar omului care urcă într-un taxi să i se ceară un tarfi extraordinar de mare, un pirat sau ceva de genul ăsta. Cred că trebui să-i lăsăm să-şi stabilească tarifele, să nu depindă de noi şi să-i controlăm ca serviciul în sine să fie de calitate. Asta lipseşte taximetriei din Bistriţa, nu tarifele mari. Atâta timp cât taxiul te costă mai puţin ca maşina proprie şi decât transportul public dacă circuli trei în maşină ce pretenţii să avem de la preţ şi tarif? Să şi-l pună cât vor, dar să vină cu celelalte aspecte pe care trebuie să le rezolve. Nu protejăm pe nimeni impunând o limită a tarifului foarte joasă. Cred că cei care circulă cu taxiul în Bistriţa au pretenţii de genul celor pe care le-am enumerat şi nu se uită la cei 50 de bani pe care îi dau în plus pe o cursă de un kilometru. Preţul se reglează de la sine în piaţă”.

Preşedintele Camerei Naţionale a Taximetriştilor din România filiala Bistriţa-Năsăud, Valer Bâgiu, care conduce de altfel cel mai vechi dispecerat din Bistriţa, a fost invitat la microfon să exprime un punct de vedere: „Au fost şi alte cerinţe pentru tarife mai mari din partea colegilor, dar nu le-am acceptat. Tarifele cu care operăm acum au fost stabilite în 2010. Deşi calitatea serviciului este uneori nu la nivelul la care se cere, totuişi pot să afirm că, astăzi, peste 60% din parcul auto din Bistriţa este 5 ani vechime. Este un efort financiar pentru noi şi vrem să-l facem în continuare, dar pentru asta avem nevoie de nişte condiţii”.

Valer Bâgiu a spus că tarifele din alte oraşe invocate de unii consilieri sunt cele practicate în principalele reşedinţe de judeţ, nu cele aprobate.

„La noi, este 1,90-1,95 de lei/km, cu uşoară tendinţă de creştere din ce am observat din piaţă. Maxim 2,5 lei/km va ajunge tariful, nicidecum 3,5 lei/km. Din calculele făcute de noi rezultă 3,18 lei/km la care s-a adăugat o ajustare tehnică având în vedere că actualizarea tarifelor se face la 10 ani sau opt ani. Nu ştiu dacă vom ajunge la 3,5 lei/km, dar ştiu că avem nevoie de un pic de satisfacţie. Cine va fixa tariful de 3,5 lei/km sare singur în cap şi se omoară. Nu vrem asta pentru că avem nevoie să ne câştigăm pâinea. Când zona industrială a fost închisă, am avut la mine peste 50 de ingineri care făceau taxi ca să-şi câştige pâinea. Am auzit de cuvântul social. Vă rog să mă credeţi că nu prea e socială chestiunea asta. E o investiţie privată controlată de primărie neprincipial din punctul meu de vedere şi al Camerei Naţionale a Taximetriştilor. Noi am făcut aceste firme şi le-am susţinut. Până în 2003 nu a avut nimeni treabă cu noi. Noi practicăm tarife cu care să rămânem în piaţă. Nicidecum nu se va ajunge la tariful maximal de 3,5 lei/km. Cine ştie ce va mai fi peste 10 ani. Doamna secretar Floare Gaftone ne-a cerut să facem un cod de conduită. În noul regulament de funcţionare a taximetriei care va intra în dezbaterea Consiliului Local vom veni şi cu acest cod de conduită”, a spus Valer Bâgiu.

Potrivit articolului 36 din Legea administraţiei publice locale, serviciul de taximetrie este unul public, iar consiliile locale au atribuiţii şi responsabilităţi legate de funcţionarea lui. Potrivit secretarului municipiului, Floare Gaftone, CL ar trebui să evalueze acest serviciu periodic în baza unor criterii de performanţă.

„Ultima oară când acest serviciu a intrat în atenţia CL Bistriţa a fost în anul 2010 când când au fost ajustate aceste tarife. Hotărârea are caracter normativ. În conformitate cu Legea 52 din 2003 a fost supus consultării publice prin afişare în 7 iunie a.c. şia u fost invitaţi cetăţenii să facă propuneri de îmbunătăţire. Foarte puţini cetăţeni ştiu că acesta este un serviciu public, îl consideră privat. Nu a fost depusă nicio propunere de îmbunătăţire. La dezbaterea publică nu a participat niciun cetăţean, niciun consilier, niciun reprezentant mass-media şi nimeni de la Serviciul Comunicare al Primăriei Bistriţa. Eu cred că trebuie să intre în atenţia CL ca anual sau semestrial analiza activităţii firmelor care fac taximetrie se încadrează la bine, foarte bine sau excelent”, a spus Floare Gaftone.

8 comentarii

  • Ca sa fi taximetrist trebuie sa ai o tinuta decenta. Sunt taximestristi care sunt in slapi, bermude si maieu si care transpira stand la volan asteptand clientul….. mai spalati-va

    • Si ce are geamul deschis și/sau sandale ? sau tu compari 4/5 euro/km cât e pe dincolo cu 0.45centi/km cât e aici ? Important e sa fie curat :p . Plus dacă ar ajunge la 3lei/3.50 da ai putea avea cerințe așa la 1.90 și dacă creste creste la 2lei ceea ce e aproape 0 , stai lin chiriile cresc in așa fel încât oamenii angajați sa nu aibe beneficiu din mărirea tarifului :))

  • Mi se pare normal să stabilești tariful maxim la 3,5 lei.
    Actualele tarife de 1,9 lei au fost stabilite în urmă cu 8 ani, adică atunci când salariul minim era de 600 lei, iar un tuns era 5 lei.
    Intre timp salariul minim brut a ajuns la 1900 lei iar un tuns la BIG costă 18 lei.
    Nu itați că tariful maxim de 3,5 lei este stabilit pr. următorii 8-10 ani.
    La o inflație anuală de 4%, inseamnă că peste 10 ani tarifele de taximwtrie ar trebui să fie cu 50% mai mari ca în prezent.

    • Culmea este ca in 8 ani asa cum zici tu nimeni nu a cerut majorarea tarifului. De unde ai aflat tu ca tariful e stabilit pt urmatorii 8-10 ani?

  • Pai mergi in Stefan,ca e 8 lei tunsul.Si apropo,promiteti ca diferenta pana la 3.5lei o investiti in sapun si gel de duș?Ca mergi cu unii frate,si nu putini,iti vine o duhoare de picioare nespalate si bordel pe roti de poti da direct in hepatita.Si pun pariu ca asa o sa puta in continuare indiferent de tariful pe kilometru

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.