Varianta ocolitoare a municipiului Bistrița este parte componentă a Lotului 2 din Autostrada Nordului, Bistrița – Vatra Dornei, pentru care ieri s-a semnat contractul de elaborare a studiului de fezabilitate, inclusiv studiului geotehnic, a anunțat primarul Ioan Turc într-o conferință de presă.
În acest sens, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a transmis Primăriei Bistrița acordul de parteneriat pentru realizarea variantei de ocolire, ca parte a interconectării aliniamentului Autostrăzii Nordului la municipiul Bistrița. Prima etapă, cea a studiului de fezabilitate, va fi realizată de CNAIR, iar etapa a doua, cea a proiectului tehnic și a lucrărilor, de către municipalitate cu susținere financiară de la CNAIR.
Ofertantul declarat câştigător pentru elaborarea studiului de fezabilitate aferent Lotului 2, Bistriţa – Vatra Dornei, este SC EXPLAN SRL din Cluj-Napoca, valoarea contractului fiind de 15.793.026,12 lei fără TVA.
Durata de realizare a serviciilor de proiectare este de 18 luni de la data de începere a contractului, însă pentru centura Bistriței studiul de fezabilitate poate fi gata mai repede. Primăria Bistrița va colabora cu CNAIR pentru ca lucrările să meargă într-un ritm accelerat.
Studiul de fezabilitate pentru Lotul 3, Vatra Dornei – Suceava, va fi elaborat de asocierea SC BEST CONSULTING & DESIGN SRL – INGENIERIA ESPECIALIZADA OBRA CIVIL E INDUSTRIAL SA, valoarea contractului fiind de 14.475.000,00 lei fără TVA.
Cu această ocazie se vor efectua și studii geotehnice pentru stabilirea celui mai bun traseu al Drumului Nordului.
În urma studiilor de fezabilitate va rezulta varianta optimă pentru această investiție (autostradă sau drum expres).
În vederea semnării contractului pentru elaborarea studiului de fezabilitate aferent Lotului 1, Baia Mare – Bistrița, se așteaptă soluționarea contestației depuse după desemnarea câștigătorului procedurii de achiziție publică.
În 27 octombrie 2020, Camera Deputaților, în calitate de for decizional, a aprobat legea privind realizarea Autostrăzii Nordului pe traseul Vama Oar – Satu Mare – Baia Mare – Dej – Bistrița – Vatra Dornei – Suceava. Președintele Klaus Iohannis a promulgat legea în 20 noiembrie 2020. Conform legii, ”acest obiectiv se finanţează de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, din credite externe şi din fonduri europene.
Pentru Judetul Bistrita-Năsăud cea mai importantă investiție rămâne Drumul de mare viteză Baia Mare – Bistriţa – Vatra Dornei – Suceava. Prin definitie, sintagma ”Drum de mare viteză” se referă deopotrivă atât la „autostrăzi”, cât si la „drumuri expres”. In cazul traseului Baia Mare – Bistriţa – Vatra Dornei – Suceava, fie că este vorba de „Autostrada Nordului” sau de un „Drum Expres”, rezultă clar impărtirea distantei respective in 3 loturi si anume: Lot 1, Baia Mare – Bistriţa; Lot 2, Bistriţa – Vatra Dornei şi Lot 3 Vatra Dornei – Suceava”. Pentru Judetul Bistriţa-Năsăud sunt importante lotul 1 si 2, care includ si centurile ocolitoare ale oraselor Beclean si Bistriţa. Acest lucru este important, având in vedere că in sedinta din 11 iunie Guvernul a aprobat o Ordonanţă de Urgenţă, prin care primăriile şi consiliile judeţene vor putea prelua în gestiune şi execuţie proiecte de centuri ocolitoare, drumuri naţionale, precum şi alte lucrări de infarstructură rutieră sau feroviară. Astfel, după finalizarea studiilor de fezabilitate ar putea fi demarate mai repede lucrarile la centura Bistriței pe traseul: DN17 – Sărățel – Monariu – Budacu de Jos – Jelna – Ghinda –Livezile.
Faptul că Bistrita nu are până in prezent o centură ocolitoare se datorează primarului Cretu, care din 2010 s-a cramponat prosteste de varianta 2 Sud prin Padurea Codrisor, o solutie idioată ce nu respectă criteriile minime pentru o centură ocolitoare, si in plus era extrem de costisitoare, datorită problemelor legate de alunecarile de teren, ca să nu mai vorbim de cerintele impuse de protectia mediului, datorită poluării cu noxele produse de traficul de tranzit.
Președintele Consiliului Județean, Radu Moldovan, a fost un părtas al „gândirii intelepte” a colegului sau de partid Ovidiu Cretu, fiind si el un sustinător inversunat al variantei (ne)ocolitoare 2-Sud prin padurea Codrisor.
Vezi si: https://timponline.ro/lucrarile-la-centura-becleanului-scoase-la-licitatie-cat-costa-amenajarea-drumului-de-11-km/
Multă Baftă viitoarei centuri a Bistriței ! Singurul traseu posibil al acestei centuri este pe lângă localitățile Monari – Jelna.
am si eu voie de o parere
hacccc
prin nord nu e bine ca ne infundam si se aglomereaza
la nord polul nord e pre aproape si se infunda centura
la sud e mai aerisit ca polul sud e mai departe si si e deschis traficului
adica pe scurt e mai aerisita aglomeratia si nu se infunda canalaizarea la astia de pe compozitorilor
Fluxurile de trafic auto:
https://www.facebook.com/photo?fbid=2165972160150523&set=a.187357494678676
Ce vor Bistrițenii:
https://www.metacafe.com/watch/12113873/ostrich-from-bistrita/
Domnilor din administrația locală, vă rog să gândiți strategic.
Care sunt centrele mai importante din județ care trebuie legate între ele? Sunt Bistrița, Năsăud și Beclean. De aceea centura dar și autostrada trebuie să treacă aproape de acestea și să șe lege cât mai bine.
Cele tri orașe ar putea constitui chiar o zonă metropolitană și un pol de creștere dacă le legăm rapid între ele cu acces ușor la autostradă.
Cea mai bună variantă și mai scurtă care rezultă în acest caz este Beclean -Blăjeni -pe la nord de Bistrița (Dumitra) – Slătinița – Strâmba -Leșu Ilvei – Poiana Stampei -Vatra Dornei.
Zona economică a mai importantă a județului este pe partea de nord nu pe cea de sud a județului.
Domnilor din administrația locală, vă rog să gândiți strategic.
Care sunt centrele mai importante din județ care trebuie legate între ele? Sunt Bistrița, Năsăud și Beclean. De aceea centura dar și autostrada trebuie să treacă aproape de acestea și să șe lege cât mai bine.
Cele tri orașe ar putea constitui chiar o zonă metropolitană și un pol de creștere dacă le legăm rapid între ele cu acces ușor la autostradă.
Cea mai bună variantă și mai scurtă care rezultă în acest caz este Beclean -Tărpiu -Dumitra – Slătinița – Strâmba -Leșu Ilvei – Poiana Stampei -Vatra Dornei.
Zona economică a mai importantă a județului este pe partea de nord nu pe cea de sud a județului. Cea mai intensă circulație intrajudețeană este între Năsăud și Bistrița.
Vă rog să judecați corect și strategic pentru viitorul județului.