Cu câțiva ani în urmă comerțul online din România a cunoscut un adevărat boom. Citește despre tendințele actuale ale consumului online.
eCommerce în România: Consumul online
Comerțul electronic reprezintă orice tip de comerț efectuat prin intermediul internetului.
De facto, comerțul electronic nu este doar tranzacții financiare sau comerciale efectuate folosind rețele, ci și lanțuri de procese de afaceri globale asociate tranzacțiilor. În România acesta este un sector relativ tânăr, dar cu mult potențial.
Boom-ul sectorului de ecommerce din România s-a produs acum câțiva ani. Este asociat cu perioada 2020-2021, perioada care corespunde și boom-ului de platforme de casino online. Anume în această perioadă a crescut numărul de cazinouri legale, precum xonbet. Citește în continuare acest articol pentru a afla despre tendințele actuale de consum online în România și nu doar.
Pe scurt despre esența ecommerce
Prima achiziție online a fost făcută de americanul Phil Brandenberger în 1994. El a comandat pe site noul album al lui Sting „Ten Summoners’ Tales” și a plătit 12,48 USD (fără transportul) cu Mastercardul său. Puțin mai târziu, Amazon și Alibaba au intrat pe piață și au devenit pionierii și monopoliștii săi.Astăzi, comerțul electronic include:
- cumpărarea sau vânzarea electronică de bunuri prin servicii online sau prin Internet;
- comerțul mobil;
- transferurile electronice de fonduri;
- managementul lanțului de aprovizionare;
- marketingul online;
- procesarea tranzacțiilor online;
- schimbul electronic de date (EDI);
- sistemele de gestionare a stocurilor și sisteme automate de colectare a datelor.
Tipuri de comerț electronic
Comerțul electronic poate fi clasificat după două criterii – primul, ce se vinde (bunuri fizice – alimente, îmbrăcăminte, mobilier, electronice, cărți de hârtie; bunuri digitale – muzică, filme și seriale TV, cărți electronice, cursuri online; servicii – fotografie, curatenie, ajutor la mutare etc.). Al doilea – cui se vinde – B2C, B2B, C2B, C2C, G2B, B2G, C2G.
Comerțul electronic în România – date statistice
eCommerce-ul în România este foarte bine dezvoltat, chiar și la nivel de Uniunea Europeană. La moment, suntem pe locul 3 în Europa Centrală și cea de Est. Mai sus se află doar Polonia și Cehia. Conform studiilor și celor mai recente statistici, cifra de afaceri estimată a sectorului depășește 9 miliarde de EUR per an.
În prezent România are o infrastructură puternică atât în ceea ce ține de dezvoltarea magazinelor electronice noi, cât și în promovarea celor existente. Vorbim aici despre o rețea bogată de agenți economici care prestează servicii în acest sens. Această infrastructurp generează, într-un final, câștiguri evidente pentru consumatorii finali din România, care obțin produse și servicii printr-un singur click, direct din confortul propriei locuințe.
În acest context, poate apărea o întrebare logică – care sunt cele mai cumpărate tipuri de produse de către români? Citește următorul subcapitol, în care oferim răspuns și la această întrebare.
Ce cumpără românii online?
În România, comportamentul de cumpărare online este în continuă evoluție, iar preferințele consumatorilor pot varia în funcție de factori precum tendințele actuale, nevoile individuale și schimbările în comportamentul de consum. Cu toate acestea, există anumite categorii de produse care sunt populare printre români în cadrul comerțului online. Mai jos îți prezentăm cele mai populare categorii în acest sens.
Electronice și electrocasnice
Trebuie să menționăm din start că această categorie este populară nu doar atunci când vorbim despre comerț electronic. Este una dintre cele mai mari categorii și în cazul comerțului offline. Produsele electronice, cum ar fi telefoanele mobile, laptopurile, televizoarele, dar și electrocasnicele mici, precum mașinile de spălat sau aspiratoarele, sunt printre cele mai căutate articole în comerțul online.
Haine și încălțăminte
Hainele, încălțămintea și accesoriile de modă sunt foarte populare în rândul cumpărătorilor online din România. O gamă largă de produse, de la haine de zi cu zi până la articole de îmbrăcăminte de seară sau echipamente sportive, sunt disponibile pentru achiziție prin internet. Comerțul online este efectuat atât prin intermediul site-urilor dedicate, cât și prin intermediul markeplace-urilor, care găzduiesc mai mulți comercianți.
Produse cosmetice și de îngrijire personală
Cosmeticele, produsele de îngrijire a pielii, parfumurile și alte articole de îngrijire personală sunt căutate pe platformele de ecommerce, datorită varietății de branduri și produse disponibile. Exact ca și electrocasnicile, categoria este populară și în cadrul comerțului offline, nu doar a celui online.
Alimente și băuturi
Achiziționarea de alimente și băuturi online a câștigat popularitate în România în ultimii ani, mai ales pentru produse non-perisabile, cum ar fi conservele, băuturile răcoritoare sau produsele alimentare internaționale. Cu toate acestea, îi este dificil să concureze la egal cu volumele de comerț din celelalte categorii.
Ce ne pregătește viitorul comerțului electronic în România
Comerțul online în România este deja la o treaptă de dezvoltare foarte înaltă, iar studiile și statisticile vorbes despre faptul că sectorul va continua să se dezvolte rapid și în viitorii ani. Un lucru este cert și evident în acest sens – de câștigat are consumatorul de rând din România. Explicația este foarte simplă – magazinele online vor concura să-i ofere o experiență cât mai bună, ceea ce înseamnă creșterea nivelului de deservire în general, dar și a calității produselor și serviciilor în sine.
Comentarii recente