Actualitate

Companiile din energie, amendate de ANPC și obligate să recalculeze facturile

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a aplicat, la nivel național, amenzi în valoare de 450.000 de lei unui număr de 27 de companii furnizoare de electricitate şi de gaze naturale, în cadrul controalelor derulate de Comandamentul pentru Energie al instituţiei în perioada 6-13 ianuarie, se menţionează într-un comunicat al ANPC.

Înprima săptămână a controalelor, comisarii ANPC au verificat 72 de puncte de lucru ale operatorilor economici furnizori de energie din întreaga ţară, se precizează în comunicat. În afară de amenzi, ANPC a dispus furnizorilor la care s-au constatat abateri să recalculeze toate facturile care nu respectă prevederile legii.

Totodată, ANPC a emis 4 propuneri de încetare a practicilor comerciale incorecte în raport cu consumatorii.

ANPC a verificat în această perioadă puncte de lucru ale următoarelor companii furnizoare de energie: CEZ Vânzare SA, Distrigaz Sud Reţele, Engie România, RCS & RDS SA, Enel Energie Muntenia, Electrica Furnizare SA, Digi Energy, Pado Group Infrastructures SRL, E.ON Energie România SA, Euro Seven Industry SRL, Restart Energy One SRL, Gaz Vest, Megaconstruct SA, Gazmir Iaşi SRL, Grenerg SRL, Res Energy Solutions SA, Distrigaz Vest SA, CPL Concordia România SRL, CIS Gaz SA, Speakover Romance SRL, Premier Energy SRL, Gaz Nord Est Hârlău, Prisma Serv Company SRL, Gaz Est SA, Prisma Gaz SRL, MVM Trade Energy Plus SRL, Nova Power, Electric & Gaz Power Trade SRL, SST Group Transilvania SRL, Nord Gaz SRL.

Dintre cele mai importante abateri conmstatate de către comisarii ANPC:

  • nu a fost aplicată plafonarea și compensarea prețurilor conform OUG118/2021 începând cu  01.11.2021
  • tabelul privind consumul energie electrică, de pe site-ul companiei nu cuprinde consumul zilnic de referință, inclusiv marja de 10%
  • informările privind compensarea facturilor de energie electrica și gaze naturale, transmise clienților, nu conțin elementele din care este compus prețul la care se aplică compensarea
  • nerestituirea la termen a avansului achitat la trecerea la alt furnizor,
  • nerespectarea termenului de răspuns la solicitarile petenților de încheiere a contractelor de furnizare pentru energie electrică și gaze naturale, punând consumatorii în situația de a nu cunoaște statusul contractului o perioadă de până la 60 de zile
  • contractele emise nu conțin prețul serviciilor din prețul gazului, doar prețul total, astfel încât consumatorul nu poate verifica modalitatea de calcul al compensării acordate
  • diferențe de preț între 2 notificări privind prețul emis de operatorul economic unui consumator
  • împiedicarea, sub orice formă a comisarilor ANPC de a exercita atribuțiile de serviciu: nerespectarea termenului de răspuns;• procedură nesigură: operatorul economic nu s-a asigurat că notificările privind majorările de preț au fost primite de consumatori;
  • practică comercială incorectă: majorările succesive ale tarifelor nu au fost determinate de modificări legislative.

Comandamentul pentru Energie își continuă verificările până pe data de 31 martie 2022. 

În această perioadă, în cazul în care constată nereguli la facturile de energie electrică și gaze naturale, consumatorii pot depune o reclamație online sau în scris (prin poștă sau predare personală la sediile Comisariatelor Județene pentru Protecția Consumatorilor, ale căror adrese sunt stipulate pe site-ul www.anpc.gov.ro).

Totodată, pentru sesizări, ANPC a pus la dispoziția consumatorilor din toată țara un număr de telefon și o adresă de e-mail dedicate. Aceștia sunt invitați  să apeleze numărul de telefon, cu tarif normal, 021.307.67.89, de luni-vineri, între orele 8.00-16.00 sau să acceseze adresa de e-mail energie@anpc.ro.

Etichete

9 comentarii

  • Au crescut preturile si au scos pe piata zeci de firme care vand zeci tipuri de contracte si acum nu sunt in stare sa calculeze facturile… este un haos general. Tepe peste tepe iar statul sta si se uita ca curca in lemne.

  • No vedeti voi cuiul ala implantat in oblonul de plastic al contorului ?
    Mai sunt si alte metode landemana, cu magnet si film de poze bagat cu grija la rotorul ceasului.
    Romanii trebuie sa invete sa fure curent si gaz pana le vine domnilor mintea la cap nu sa ne cocosasca directorasii, baietii dastepti din energie cu imposibilitatea de a trai.
    Domnul ministru al energiei Virgil Popescu incuraja romanii sa nu plateasca facturile, eu nu am facut altceva decat sa amintec si de alte metode, dar nu din experienta de practicant ci din cele auzite de la altii de-a lungul vietii.
    si in comunism romanii si nationalitatile conlocuitoare practicau pe scara larga sportul cu furatul energiei.
    Cu atat mai mult in prezent. pun pariu !

  • Am vazut adeseori oameni care au ajuns in puscarie pentru fapte neinsemnate:vanzari de produse proprii interzise,greseli de gramaj,greseli in circulatie etc.Oamenii nu au avut pe cineva sa-i apere si au ajuns la necaz.Dar, cat de vinovat este cel intocmeste facturi de milioane de lei ilegal si duce la sinuciderea sau dementa a mii de oameni si nu pateste nimic!!!? In ce lume traim??

  • In saptamana trecuta am fost solicitat de catre un fost coleg si prieten precum si de catre o ruda prin alianta sa-mi dau cu parerea in legatura cu unele probleme care trebuiau rezolvate pentru ca dansii sa devina prosumatori de energie electrica .Termenul se refera la o persoana fizica sau juridica care poate sa produca si sa consume energie electrica (simultan). Pentru a raspunde pertinent la intrebari si a-i ajuta sa-si rezolve in folosul lor avantajele oferite de lege , in demersurile ce trebuiau facute , am fost nevoit sa „ma aplec” si sa „rasfoiesc” cele 281 de pagini ale OUG 143/28 dec. 2021 pentru modificarea si completarea Legii energiei electrice si gazelor naturale 123/2012. Desigur ca am gasit ce-mi trebuia dar la un moment dat „mi-a sarit in ochi” un articol al OUG si anume art.52 paragraful (2) care zice : Furnizorii sunt LIBERI sa stabileasca pretul la care furnizeaza energia electrica clientilor etc. etc. Referindu-ma strict la energia electrica , (pentru ca aceasta sa ajunga la casele noastre ) trebuie sa va informez ca in mare , sunt implicate 4 (patru) entitati si anume : „producatorii” (centrale hidro , centrale termo , centrala nucleara parcurile eoliene , parcurile fotovoltaice) , „transportatorii” (cuprinzand liniile de inalta tensiune de 400 Kv si 220 Kv , cateva linii de 110 Kv si statiile de transformare aferente acestora) , „distribuitorii” (cuprinzand majoritatea liniilor de distributie de 110 Kv , liniile de distributie de 20Kv si statiile de transformare , statiile de conexiuni si posturilor de transformare aferente acestora precum si liniile de distributie de 0,4 Kv) si „furnizorii” , entitatea cu care santem in contact si in „contract” , ( ca sa fac un joc de cuvinte) si care cuprinde birourile acestora impreuna cu calculatoarele si imprimantele pentru elaborarea contractelor cu clientii si a facturilor. Trebuie sa marturisesc ca in momentul de fata s-a realizat visul fostului ministru Radu Berceanu , pre numele sau adevarat Bercovici (evreu la origine) anume acela de a se privatiza caseriile fostelor societati Conel , Renel , care se traduceau : Compania Nationala de Electricitate si respectiv Regia Nationala de Electricitate. In zilele noastre aceste societati nu mai exista si preturile la curent sunt cele pe care le vedeti fiecare , pe facturi. A fost drum lung pana s-a reusit distrgerea sistemului national . Acum nu trebuie sa ne mai ascundem „dupa deget” si trebuie sa spunem clar ca avem un sistem „multinational”. Franta , (marea tara care impreuna cu Germania dau tonul in UE) are sistemul national in proprietatea statului ( ELECTRICITE de FRANCE) si nu are nicio problema . Romaniei i s-a spus ca nu e bine cum a fost si ca lucrurile sa mearga bine trebuie RUPT sistemul . Politicienii nostri au crezut si s-a ajuns la „mai binele” pe care-l vedeti cu totii. ANRE reglementeaza costurile pentru „transportatori” si ” distribuitori” prin asa numitele tarife de tranport , respectiv de distributie care asigura celor doua entitati acoperirea costurilor si un mic profit care le permite ceva retehnologizari si mici dezvoltari. ANRE nu reglementeaza nimic la producatori , carora li se permite sa livreze energia produsa la ce preturi „vrea muschiil lor) . As da exemplul energiei electrice produse la centralele hidro (hidrocentrale) unde pretul mediu de producere a fost in anul 2021 de cca 105 lei/MWh iar pretul de vanzare (in noiembrie si decembrie) a fost de cca 1170 lei/MWh. E un pic de diferenta , nu ? Idem , la CNE Cernavoda pretul mediu de producere a fost intre 150 si 180 lei/MWh iar pretul mediu actual (in noiembrie si decembrie) a fost de 1300 lei /MWh. E si aici un pic de diferenta , nu? Personal cred ca sunt bune si amenzile , sunt bune si plafonarile , sunt bune si compensarile dar „cuiul lui Pepelea” trebuie cautat la activitatile de producere si respectiv de furnizare (care momentan SAR CALUL !) si anume ANRE care e agentie a statului , sa reglementeze sau sa plafoneze preturile dar nu numai la furnizor asa cum e acum ci si la producator . De acolo incepe raul ! Amenzile la furnizori sunt necesare tot timpul pentru ca „banul” e ochiul dracului” si toti furnizorii sunt tentati sa aplice acel art.52(2) de care aminteam la inceput , pentru ca o parte din banii incasati trebuie sa ajunga la celelalte entitati si nu-i asa , trebuie s-o duca si dansii cat de bine le permite legea… Unde „mai pui ca trebuie sa achite la „producatori” si plati in avans.Concluzie: Pentru moment sunt bune amenzile , sunt bune si plafonarile , idem compensarile dar pentru viitorul apropiat si mai indepartat trebuie facute REGLEMENTARI /PLAFONARI la pretul de vanzare al producatorilor. Altfel , din ce in ce mai multi bani vor lua drumul strainatatii (ca profit , ascuns) : ENEL-Italy , EON – Germany , ELECTRICA- ING (cel mai mare actionar minoritar, dupa statul roman) etc. , multe unitati industriale isi vor inchide portile generand somaj , multi cetateni nu-si vor mai putea achita facturile , se vor scumpi alimentele si va fi mare jale. De ce s-a ajuns aici ? Nu am un raspuns concret , dar cred ca din nestiinta conducatorilor , din prostie , din indiferenta si mai ales din interes. Pentru ca in afara gafelor constatate de catre ANCP trebuie sa acceptam ca facturile sunt in cea mai mare parte , LEGALE , adica intocmite in conformitate cu legea. LEGEA NU-I BUNA! Nu va sfatuiesc sa urmati calea „recomandata” de d-l Balan . Puteti insa sa va urmariti consumul si sa transmiteti indecsii contoarelor in acel interval de 8-10 zile inscris in facturi. Astfel veti plati numai ce ati consumat efectiv. La buna „vedere”!

  • Stimate LEO vad ca sunteti bine informat si va multumesc pentru precizari.Eu am adugat doar ca sunt si alte posibilitati insa cum interpretati d-vs ce ne invata ditamai ministru energiei sa nu platim facturile.
    Aici trebuie subliniat cu rosu. Sa nu platim facturile deci si ministru ne sugereaza indirect sa ne descurcam cum putem si cum ne duce capul, adica la mila Domnului.
    Eu zic ca merita incercat in masa si daca am fi ca Grecii cu siguranta ar iesi ceva din treaba asta.
    Oricum sunt foarte indignat pe marea HOTIE generalizata in aceasta tara esuata la toate increngaturile posibile si imposibile
    Ce mai, un alt STAT PARALEL este si la baietii dastepti din energie.

  • D-le Balan , dupa parerea mea ministrul nu prea are minte (la purtator), indemnand cetatenii la nesupunere civica. In afara de nerespectarea Legii 259/2021 privind plafonarea preturilor la energie electrica si gaze , ati observat (daca ati citit cu atentie) ca potrivit OUG furnizorii pot sa stabileasca ce preturi doresc. Citind articolul , probabil ca ati retinut celalte „ghidusii” descrise in articol , privind motivatia amenzilor date de catre ANPC . Dar trebuie sa remarc si vina cetatenilor care nu urmaresc consumurile de energie electrica (curent , cum se spune) si gaze si nu transmit indecsii reali la furnizori. Din acest motiv multi furnizori calculeaza facturile la consumuri mult mai mari decat in realitate. De ce ? Pentru ca legea nu impune un mod de calcul pentru consumuri in cazurile in care cetateanul nu transmite indecsii (sa zicem o media a ultimelor 6 luni) si nici nu prevede aplicarea unor amenzi furnizorilor pentru acest tip de „ghidusie”. Daca cetateanul se plange ca i s-a facturat o cantitate de 3 ori mai mare decat in realitate va primi un raspuns cam asa: „Nu va faceti probleme , rezolvam la regularizare!” Desigur ca cetateanul va trebui sa plateasca factura si va finanta in avans pe furnizor. Sper ca m-am facut cat de cat inteles. Am vrut sa dau acest exemplu pentru ca nici in presa scrisa si nici la posturile Tv unde isi dau cu parerea politicienii , specialistii , expertii , analistii etc. nu se vorbeste despre aceasta „depridere” a furnizorilor de energie electrica si gaze care reprezinta O PLATA IN AVANS pe care umilul cetatean o face acelor companii (nu vreau in niciun caz sa le gratulez cu epitete , dar d-voastra aveti tot dreptul din lume sa le spuneti cum doriti). Inca o data , la buna „vedere”.

  • Bine, bine, acuma e momentul ca Madam Șoșoacă să iasă în față și să ne salveze… nu alungând doctorii și nevaccinații. Probabil a primit un rol în filmul american „Tăcerea mieilor” (1991) într-o nouă versiune pentru a candida la al șaselea premiu Oscar.

  • La buna vedere LEO si sa ramaneti activ si critic tot anul.
    Insa si cate o soparlita merita din cand in cand sa trimitem ca sa ne descretim fruntea.

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.