Consiliul Local Bistrița aprobă în ședința din 28 octombrie un proiect de hotărâre privind împuternicirea inspectorilor din cadrul Corpului de Control al ADI Deșeuri Bistrița-Năsăud pentru constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor prevăzute în regulamentul de salubrizare și în legislația specifică.
Cu o serie de obiecții:
”Dat fiind faptul că în cazul municipiului Bistriţa competenţa de control, constatare a contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor contravenţionale prevăzute de actele normative naţionale şi locale în domeniul serviciului public de salubrizare aparţine în parte Poliţiei Locale, instituţie publică cu personalitate juridică în subordinea directă a primarului, a cărei activitate este strict reglementată prin lege, atribuţiile care sunt stabilite în sarcina acesteia nu pot fi partajate/transferate corpului de control din cadrul aparatului tehnic al ADI Deşeuri BN, respectiv Consiliul Local nu poate mandata ADI Deşeuri BN să preia atribuţiile stabilite prin lege în sarcina Poliţiei Locale. Astfel, în ceea ce priveşte activitatea de constatare a contravenţiilor şi aplicare a sancţiunilor – care sunt de competenţa Poliţiei Locale – se poate realiza doar o colaborare între reprezentanţii ADI şi Poliţia Locală, cu respectarea limitelor de competenţă.
Având în vedere faptul că un agent constatator este investit cu atribuţii ce ţin de exercitarea puterii publice, este importantă respectarea limitelor de competenţă ale corpului de control al ADI Deşeuri Bistriţa-Năsăud, din perspectiva legalităţii proceselor verbale de contravenţie şi a sancţiunilor aplicate. În ceea ce priveşte actele normative care stabilesc şi sancţionează contravenţii în domeniul de activitate al ADI Deşeuri Bistriţa-Năsăud, nu există niciun impediment legal ca agenţii constatatori din cadrul Corpului de Control să fie mandataţi să realizeze controale şi să aplice sancţiuni contravenţionale, însă cu respectarea strictă a limitelor de competenţă stabilite atât prin lege, cât şi prin contractul de delegare încheiat cu operatorul serviciului de salubrizare”, este explicația municipalității.
Conform Regulamentului de organizare şi funcţionare al acestei instituţii, în domeniul protecției mediului Poliţia Locală are următoarele atribuţii:
a) controlează respectarea prevederilor legale privind condiţiile de ridicare, transport şi depozitare a deşeurilor menajere şi industriale;
b) sesizează autorităţile şi instituţiile publice competente cazurile de nerespectare a normelor legale privind nivelul de poluare, inclusiv fonică;
c) participă la acţiunile de combatere a zoonozelor deosebit de grave şi a epizootiilor;
d) identifică bunurile abandonate pe domeniul public sau privat al municipiului Bistrita sau pe spaţii aflate în administrarea autorităţilor administraţiei publice locale ori a altor instituţii/servicii publice de interes local şi aplică procedurile legale pentru ridicarea acestora;
e) verifică igienizarea surselor de apă, a malurilor, a albiilor sau cuvetelor acestora;
f) verifică asigurarea salubrizării străzilor, a căilor de acces, a zonelor verzi, a rigolelor, îndepărtarea zăpezii şi a gheţii de pe căile de acces, dezinsecţia şi deratizarea imobilelor;
g) verifică existenţa contractelor de salubrizare încheiate de către persoane fizice sau juridice, potrivit legii;
h) verifică ridicarea deşeurilor menajere de operatorii de servicii de salubrizare, în conformitate cu graficele stabilite;
i) verifică şi soluţionează, potrivit competenţelor specifice ale autorităţilor administraţiei publice locale, sesizările cetăţenilor privind nerespectarea normelor legale de protecţie a mediului şi a surselor de apă, precum şi a celor de gospodărire a localităţilor;
j) constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru încălcarea normelor legale specifice realizării atribuţiilor prevăzute la lit. a) – i), stabilite în sarcina autorităţilor administraţiei publice locale.
Astfel, Consiliul Local Bistrița va stabili că:
– Se împuternicesc inspectorii din cadrul Corpului de Control al ADI Deșeuri Bistrita-Nasaud, pentru a exercita, în calitate de agenţi constatatori, activităţile de monitorizare, control, prevenţie și sancționare pe întreg lanțul utilizator-operator de colectare–operator de sortare a deșeurilor, pe raza teritorială a municipiului Bistriţa, altele decât cele care sunt în competenţa exclusivă Poliţiei Locale.
– Inspectorii din cadrul Corpului de Control împuterniciţi vor efectua următoarele acțiuni cu referire la utilizatorii serviciului de salubrizare, persoane fizice și persoane juridice:
a) Verificarea respectării obligațiilor utilizatorilor serviciului, persoane fizice şi juridice, de separare corectă la sursă a deşeurilor şi predarea lor, în recipienţi diferiţi, pe 4 fracţii (deşeuri reziduale, deşeuri de plastic/metal, hârtie/carton şi sticlă), către operatorul de colectare şi transport al deşeurilor;
b) monitorizarea şi controlul în vederea prevenirii şi combaterii fenomenului de abandonare a deșeurilor pe toata raza judeţului Bistriţa-Năsăud, atât pe domeniul public cât şi pe domeniul privat, incluzând malurile râurilor, zonele verzi şi zonele împădurite;
c) constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor utilizatorilor serviciului de salubrizare, persoane fizice şi juridice care nu respectă prevederile Regulamentului de salubrizare și a legislației specifice serviciului de colectare, transport, tratare şi depozitare a deşeurilor municipale.
– Inspectorii din cadrul Corpului de Control împuterniciţi vor efectua următoarele acțiuni cu referire la operatorii serviciului de salubrizare din județul Bistrița-Năsăud – operatorul serviciului de colectare și transport și operatorul CMID Tărpiu:
a) monitorizarea şi controlul îndeplinirii obligațiilor contractuale ale operatorului de colectare și transport și a Operatorului CMID Tărpiu, inclusiv cu privire la furnizarea/prestarea serviciului de salubrizare în afara parametrilor tehnici cantitativi și/sau calitativi adoptați prin contractele de delegare a gestiunii și a Regulamentului serviciului public de salubrizare din județul Bistrița-Năsăud;
b) monitorizarea respectării prevederilor Regulamentului de salubrizare al judeţului Bistriţa-Năsăud, precum si a și a legislației specifice serviciului de colectare, transport, tratare şi depozitare a deşeurilor municipale în ceea ce priveste prestatiile executate de Operatorii serviciului de salubrizare din județul Bistrița-Năsăud;
c) Constatarea faptelor contravenționale săvârșite de operatori în teren cu privire la întreaga activitate operativă și aplicarea sancțiunilor contravenționale.
Se pare ca se repeta (oarecum) povestea copilului cu mai multe moase care ramane cu buricul netaiat…
Eu n-am vazut inca cetateni amendati ca arunca gunoaiele aiurea. In afara de Sangeorz Bai nu am vazut primarii preocupati de problema deseurilor.
Daca acest corp de control va verifica modul in care arunca oamenii gunoiul, atunci isi are rostul.
Daca va da si amenzi oamenilor ca sa ne civilizam odata si sa intram in randul tarilor europene atunci este si mai bine.
Daca inspectorii din acest Corp de Control isi fac treaba si cetatenii vor vedea mai putine deseuri in zona platformelor de colectare, mai putine deseuri pe ape sau in paduri, atunci este foarte bine!
Oricum, Politia Locala pare depasita de problemele pe care le are de gestionat in oras – parcari, ordine publica, verificare certificate verzi etc…
Succes in activitate!
Este foarte oportun proiectul în momentul de fața. El subliniază încă o dată faptul că PNL=PSD nu numai la nivel guvernamental ci și în plan local. Niciodată nu a fost altfel și tot ce a spus primărelul în campania electorală și imediat după instalare a fost o minciună.
https://timponline.ro/primarul-ioan-turc-cel-mai-probabil-bistrita-va-iesi-din-adi-deseuri/
Deci, nu numai că nu va ieși din ADI-ul păgubos pentru cetațenii orașului dar ci l-a băgat și pe Niculae în primărie și împreună vor pune bota pe cetățeni nu pe furnizorul de servicii cu care ocazional bea câte o cafea la Coroana de Aur.
Pe scurt Primăria avea toate atribuțiile. Niculae și ADI deșeuri niciuna. Niculae a angajat niște clienți ai PSD-ului, pe banii nostri pe care-i colectează sub forma de taxe sa facă poliție cu cetățenii. S-a pozat cu ei, si-a facut un pic de campanie, îi plătește de cateva luni dar… acestia nu faceau nimica că n-aveau posibilitatea, conform legii. Acum primarul partidului asocial la guvernare cu PSD, ăi dă o mână de ajutor. Asa, nu va mai putea nimeni protesta ca politia politica a gunoaielor infiintata de Niculae ia bani degeaba de la noi si, angajatii Politiei Locale vor putea sa joace în continuare cărți prin cafenelele de pe centru.
Apropo de digitalizare, camere de urmarire, cip-uri si alte bazaconii promise, lucrarea municipalitații confirmă o lege universală a programarii: Garbage in – Garbage out
Nu putem să zicem în final decât: Gunoi, gunoi, gunoi, gunoaielor!
Gunoaiele au fost mereu pasate intre autoritatile publice, ba la Primarie, ba la Garda de Mediu, ba la Consiliul Judetean… si nimeni nu-si asuma sa amendeze cetatenii care nu respecta legea de frica sa nu piarda voturi. Si toti au tacut si acum vedem gunoaie si pe rauri si in paduri si pe strazi.
Corpul de Control trebuie sa amendeze serios si fara discutii pe toti cei care arunca gunoaie aiurea. Doar asa putem rezolva aceasta problema, pentru ca romanul nu stie sa se schimbe decat prin frica!
Intrebare…
Unde vor arunca gunoiul colectat selectiv, cetățenii de pe str Sucevei si cei de la blocurile adiacente,care utilizează pubelele din zonă? De ce? Deoarece pe platforma de aici, nu ai posibilitatea sa arunci selectiv…
Lăsăm lângă pubelele alocate gunoiului menajer? Cele îngropate si inscripționate, sunt inutilizabile.