Iarna şi-a intrat în drepturi, iar în zona de munte stratul de zăpadă măsoară 20 de centimetri şi chiar mai mult în zona unde bate cu putere vântul. Pe drumurile naţionale se circulă bine, spune Alexandru Slavita, şeful Secţiei Bistriţa a Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Cluj, care e mulţumit de firma care se ocupă de deszăpezirea şoselelor.
„Iarna ne-a prins pregătiţi fiindcă suntem în dispozitiv de acţiune pe timp de iarnă încă din 20 octombrie în bazele de la munte şi de la 1 noiembrie în bazele de şes, aşa încât în această vacanţă mai prelungită am avut multe intervenţii la combaterea poleiului şi a zăpezii în zonele munte şi nu am avut niciun fel de blocaje. Avem zăpadă şi de 20 de cm de la Valea Străjii în sus, în zona viscolită e puţin mai consistentă, avem în Dealul Ştefăniţei pe vârf şi de la Valea Mare în sus. În rest, zăpada nu s-a depus. Mai mult a fost lapoviţă şi ploaie”, a spus Alexandru Slavita.
Potrivit acestuia, în cele nouă puncte de sprijin şi baze de deszăpezire de pe raza judeţului sunt 44 de autospeciale care acţionează pentru combaterea zăpezii şi a poleiului. Sunt 34 de autobasculante şi unimoguri cu lamă şi răspândire şi 10 încărcătoare. Va mai fi introdusă în bază o automacara de mare putere pentru a putea descongestiona traficul în cazul unor eventuale accidente sau răsturnări.
Secţia Bistriţa a Drumurilor Naţionale are acum în baze 2700 de tone de sare (50% din necesar), la nisip renunţându-se în baza unei decizii luată la nivel naţional. La temperaturi mai mici de minus 7 grade Celsius, se va da şi cu clorură de calciu, în prezent rezerva fiind de 14 tone.
„Nu se mai dă cu nisip pentru că, la nivel de ţară s-a luat această decizie fiindcă nisipul rămâne pe marginea părţii carosabile. Unde sunt sisteme de canalizare se înfundă, primăvara apare praful din partea fină a nisipului. La munte, un nisip mai grăunţos ar fi însă binevenit cu rol de antiderapant. Ca să compensăm lipsa nisipului vom da cu sare mai multă”, a spus Slavita.
Numai în ultimele zile, pe drumurile naţionale s-a dat cu 350 de tone de sare.
Între kilometri 112 şi 114 de pe DN 17 s-au montat şi parazăpezi, 2000 de ml, însă eficienţa acestora este discutabilă fiindcă nu sunt montaţi în zona în care efectiv să oprească zăpada.
„Sunt puşi acolo încă din noiembrie. În primă fază sunt eficienţi, iar după ce s-a depus zăpada până la înălţimea lor, nu mai sunt eficienţi fiindcă trebuie puşi mai departe de drum, dar acolo sunt locurile oamenilor, iar noi am încercat să îi punem la limita zonei noastre de siguranţă să nu avem discuţii cu proprietarii de terenuri”, a adăugat Alexandru Slavita.
De deszăpezirea drumurilor naţionale se ocupă firma Dacia Asphalt, cea care a deszăpezit şi anul trecut.
„Suntem mulţumiţi de ei. Nu avem probleme. Au schimburi, sunt în bază permanent. Noi nu facem doar acţiuni, ci şi patrulări preventive seara între 23.00 şi 24.00 şi dimineaţa între 4 şi 5 pentru a depista zonele cu polei sau arborii căzuţi, bolovani în drum din cauza căderilor de zăpadă mai pătoasă. Fac informare operativă către Secţie şi baze aşa încât să acoperim tot intervalul de 24 de ore ca monitorizare şi intervenţie. Contractul de deszăpezire este în jur la 6 milioane pentru toată iarna, dar nu se cheltuiesc atâţia, ci în jur de 4 milioane de lei”, a spus Alexandru Slavita.
Se pare ca nu e chiar asa! Pe Valea Budacului nu a fost aleasa sarea, a ramas cu tot cu nisip . Este nisip pe drum ca poti sa construiești o casa