Actualitate

De ce este de acord Camelia Tabără cu divizarea Colegiului Naţional „Andrei Mureşanu” Bistriţa

Inspectorul şcolar general Camelia Tabără este de acord cu divizarea Colegiului Naţional "Andrei Mureşanu" Bistriţa şi cu formarea liceului maghiar. Legea este de partea minorităţilor, iar argumentele de ordin calitativ pe care comunitatea maghiară le invocă sunt şi în folosul secţiei române a CNAM, spune domnia sa.

„Sunt de acord cu divizarea. Cumva s-au separat lucrurile din perspectivă calitativă. Într-o parte intră copii cu medii de la 8.50 în sus, iar performanţa este de la un anumit nivel şi în cealaltă cu 4,5 şi e clar că acei copii au nevoie de o şcoală profesională, iar o clasă de profesională nu este compatibilă cu ideea de colegiu. Cei de la secţia maghiară au nevoie de clase de profesională pentru că intră în clasa a IX-a cu 4, cu 5 şi atunci bineînţeles că la bacalaureat randamentul este foarte jos. La ultima întâlnire pe care am avut-o la minister ni s-a spus că deja se pune problema de finanţare per rezultat. Dacă până acum aveam finanţarea per elev, începe să apară cerinţa finanţării pe bază de rezultat. Însăşi denumirea de colegiu presupune o finanţare ceva mai bună, dar şi rezultatele trebuie să fie pe măsură”, a spus Camelia Tabără.

Potrivit inspectorului general, Legea 1 dă dreptul comunităţii maghiare să îşi înfiinţeze un liceu. „Oricum, ei au peste 300 de copii şi au numărul suficient de elevi ca să formeze o şcoală care poate să existe fără excepţia prevăzută în lege (pentru minorităţi -n.r.). De exemplu, avem şcoala Viţa care, în baza excepţiilor prevăzute de lege, funcţionează cu 70 de elevi”, a spus Camelia Tabără.

Reamintim că profesorii maghiari şi elevii care învaţă în limba maternă la Colegiul Naţional „Andrei Mureşanu” Bistriţa sunt decişi să se separe de colegii lor români şi să formeze o şcoală nouă. Directorul adjunct al şcolii şi consilier local UDMR, Antal Atilla, a explicat, în exclusivitate pentru Timp Online, motivaţia lor.

În momentul în care a apărut ideea, inspectorul general spunea: „E foarte complicată treaba. Deocamdată, pentru acest an şcolar (2015-2016 -n.r.), noi am dat avizul conform în această formă (fără liceul maghiar -n.r.). Acum, ca profesor la Colegiul Naţional Andrei Mureşanu ştiu că acolo sunt discuţii în special legate de randamentul şcolar. (…)” Continuarea o puteţi citi AICI.

În ce priveşte finanţarea şcolilor, încă de anul trecut au apărut discuiţii pe marginea temei, actuala formă fiind considerată incorectă întrucât nu ar asigura echitate. UNICEF şi Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei (ISE), a realizat o cercetare anul trecut cu temă „Finanţarea sistemului de învăţământ preuniversitar pe bază standardelor de cost: o evaluare curentă din perspectivă echităţii”, pentru a observa în ce măsură alocarea per-capita oferă un sprijin adecvat celor mai dezavantajate categorii de elevi. În urmă acestui studiu, s-a ajuns la concluzia că aproape jumătate dintre şcolile investigate (47%) indică faptul că veniturile de care dispun sunt insuficiente pentru a acoperi nevoile, iar 60% dintre directorii chestionaţi consideră că nivelul general actual al veniturilor asigurat prin formulă de finanţare pe bază de cost standard per preşcolar sau elev este insuficient.

„Pe categorii principale de buget, dificultăţile şcolilor ţin de aproape toate categoriile principale de cheltuieli: de personal, cu formarea continuă a cadrelor didactice din şcoală; bunuri şi servicii; curăţenia şi reparaţiile; programe naţionale pentru categorii specifice de elevi (rechizite, Euro 200, bani de liceu etc); consumabile şi materialele didactice de bază”, rezultă din studiu.

8 comentarii

  • domnia ei pesedista se joaca de-a puterea, de aceea e de acord…si cine stie ce intelegeri sunt in spatele acestei decizii cand scoli romanesti se inchid.

  • După domnia ei psd-ista copii etnicilor maghiari sunt prosti si ar fi bine sa scape de ei. Însă în calitate de fost director al CNAM de ani de zile si în calitate de manager al învățământului din judet de peste 3ani, nu isi asuma nici o responsabilitate, ba mai mult e de acord cu o soluție segregaționistă?

    • Citiţi încă o dată argumentele înainte să daţi verdicte. În sinteză lucrurile stau aşa:
      1) elevii maghiari din Bistriţa-Năsăud pleacă în alte judeţe pentru că la noi nu au şcoală profesională
      2) legea interzice unui colegiu să aibă şcoală profesională, deci la CNAM nu se pot înfiinţa clase de profil
      3) în condiţiile finanţării per rezultate, CNAM pierde bani din cauza elevilor maghiari care au rezultate mai slabe decât cei români
      4) un inspector general nu e mai presus de lege, iar legea permite minorităţilor să aibă şcoli proprii pentru păstrarea identităţii lor culturale

    • Dna Cristiana, v-am crezut un jurnalist independent si cu buna judecata, nu aservita „domniei” pomenita mai sus. Prietenia care va leaga de familia Tabara nu ar trebui sa fie mai presus de jurnalismul pe care il practicati.Coruptia se vede de la guvern si minister pana aici la pionii pesedisti. Legea e interpretabila si fiecare o aplica cum il taie capul cand e la putere.

    • Relaţiile mele cu şefii de instituţii sunt strict profesionale, bazate pe respect. Prieteni am puţini şi nu sunt şefi de instituţii. I-am dobândit în studenţie şi în alte medii decât cel profesional actual. Vă spun lucrul acesta ca să nu perseveraţi în direcţia greşită.
      În ce priveşte liceul maghiar, încă de la bun început am încercat să aflu direct de la cei implicaţi care e motivaţia înfiinţării lui. Am adresat întrebări, am primi răspunsuri, le-am scris în detaliu pe Timp Online. Dacă dumneavoastră nu le-aţi citit, aveţi ocazia să o faceţi acum. Le găsiţi la finalul articolului, la rubrica „Citeşte şi”. Putem avea un comportament de tip PRM (să ţipăm ca din gură de şarpe de câte ori citim câte un titlu) sau unul normal, civilizat, de câte ori încercăm să înţelegem până la capăt un fenomen.
      Dacă vreţi neapărat să discutăm şi despre cât de dependenţi şi independenţi sunt jurnaliştii, în special cei locali, fiindcă ştiu că e un refren des cântat pe la noi, de acord. Vă pot spune că eu nu sunt dependentă de comunicate de presă, nu stau acasă să aştept să-mi intre texte pe adresa de mail ca să le public apoi. Nu mă laud cu independenţa pentru ca să spun ceva despre mine.
      Eu cred că datoria unui jurnalist e să adreseze întrebări şi să facă publice răspunsurile, să nu denatureze realitatea, să spună adevărul şi să se informeze din mai multe surse pentru ca să ofere mai multe perspectivea supra unui fapt. Eu am făcut lucrul acesta în privinţa liceului maghiar. Judecaţi dumneavoastră dacă am procedat bine.

    • Eu unul nu-s peremist, nu tip de fel, dar mai ridic tonul si va inteleg atitudinea vis a vis de prietenie si independenta si nu va judec procedurile ca jurnalist. Da pot a va spune ca procedati bine sa mergeti pe teren sa puneti intrebari peste tot si apoi sa publicati situatiile de fapt.In ce priveste liceul maghiar ma abtin. Multumesc.

  • Tic… baga de sama ca si D-na Tabara e pesedista ca si tine. De ce o superi? …vezi ca te zbora domnii din pesedeu si te trimit la strans de peturi.

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.