Dezbaterea va avea loc în data de 9 octombrie, începând cu ora 16.00, în sala mare de şedinţe a Primăriei Bistriţa – Piaţa Centrală nr. 6.
”Bistriţa se confruntă acut cu problema locurilor de parcare din zonele de locuinţe colective şi publice, a locurilor de parcare pentru autocare, a lipsei unei autogări publice pentru toate categoriile de transport în comun, atât în municipiu cât şi pentru transportul în exterior. Clădirea vechii autogări şi spaţiul aferent acesteia sunt proprietate privată. Această zonă a pieţei gării a devenit foarte aglomerată. Pentru a rezolva toate problemele de trafic din zonă şi a păstra relaţia între cele două principale căi (calea ferată şi auto) şi porţi de intrare în oraş (gară şi autogară), s-a identificat suprafaţa necesară în perimetrul delimitat de str. Gării, str. Rodnei, aleea de intrare la gară şi str. Industriei”, precizează municipalitatea.
Proiectul va ţine cont de: menţinerea în această zonă a unei autogări pentru utilizarea ei în vederea asigurării traficului de penetraţie pentru călători; realizarea unei platforme suspendate peste liniile de cale ferată (autogară suspendată), dimensionată în aşa fel încât să preia toată circulaţia şi staţionarea maşinilor din zonă; realizarea unei legături auto de pe platformă cu str. Tărpiului; realizarea unei legături auto de pe platformă cu str. Industriei; realizarea accesului pe platformă din str. Gării; realizarea racordului cu str. Rodnei; realizarea de parcări la nivelul solului pe str. Industriei la limita cu platforma suspendată; asigurarea accesului pietonal în zonă şi realizarea unei reţelei pietonale în legătură cu zonele de locuinţe colective şi individuale din zonă; asigurarea unor funcţiuni de comerţ şi alimentaţie publică în zonă; asigurarea obiectivelor cu utilităţi; restructurarea reţelei feroviare prin studierea posibilităţii desfiinţării unei linii de manevră înspre str. Industriei; crearea unui spaţiu public şi a unui peisaj urban adecvat în zonă.
Pentru realizarea accesului pe platformă sunt propuse trei variante cu rampe. Principalul scop este platforma suspendată care să preia funcţiunea unei autogări publice, dimensionată în aşa fel încât să preia toată circulaţia şi staţionarea maşinilor de transport călători din zonă. Construcţia va adăposti sub nivelul platformei pe latura dinspre Piaţa Gării funcţiuni comerciale, iar în subteran parcaje sau comerţ.
Pe platformă vor fi permise şi construcţii uşoare gen chioşcuri, copertine la peroanele pentru călători, amenajări de spaţii verzi (terase, grădină). Este posibilă şi montarea de panouri fotovoltaice, pe acoperişurile peroanelor sau pe structuri proprii, pentru producerea de energie.
Accesul pietonal pe platformă şi la spatiile de la nivelele superioare ale corpului comercial se va face pe scări, scări rulante sau lifturi. Carosabilul de acces pe platformă va avea două benzi de circulaţie şi un trotuar de o parte şi de alta.
În 11 septembrie, primarul Bistriţei, Ovidiu Creţu, le-a explicat premierului Victor Ponta şi ministrului Transporturilor, Ioan Rus, în ce constă proiectul Centrului intermodal de transport public, pentru care se va depune cerere de finanţare prin POR 2014-2020, valoarea acestuia fiind de aproximativ 5 milioane de euro.
AICI puteţi accesa Planul Urbanistic Zonal ”Centru intermodal de transport public”.
Exista o tendinta de a aglomera cat mai multe activitati in interiorul orasului care risca sa fie sufocat. Zona garii si asa supraaglomerata nu este cel mai indicat loc pentru a construi aici un centru intermodal de transport. Un centru intermodal presupune oe de o parte spatii largi care sa permita fluidizarea circulatiei si pe de alta parte spatii de stationare. O platforma cocotata peste linii nu rezolva problema si in plus este costisitoare in exploatare. De aceea, cel mai potrivit loc pentru un astfel de centru intermodal ar fi in zona garii Saratel care se afla pe o magistrala feroviara Bucuresti-Baia Mare si in apropierea nodului rutier dintre DN17 si DN15A. Pana la urma pare cu atat mai mult lipsit de sens sa fie dirijat tot acest aflux de transport in interiorul orasului Bistrita. In jurul garii Saratel exista spatii mult mai generoase pentru un centru intermodal de transport, decat in jurul garii Bistrita, ceea ce ar permite extinderea activitatii centrului intermodal si pentru transportul de marfuri. Astfel, centrul intermodal ar putea constitui un stimulent si pentru dezvoltarea altor activitati in zona. Si nu in ultimul rand, printr-o asemenea invesrtitie gara din Saratel ar putea deveni pentru Bistrita, ceea ce este aeroportul Otopeni pentru Bucuresti.
Oare n-ar fi mai ieftin daca ar expropria terenul actualei autogari si sa se faca aici o autogara moderna?Daca se muta zona transcontainer CFR s-ar creea un spatiu foarte generos pentru viitorul amplasament.Legatura cu strada Tarpiului sa se faca printr-o pasarela sau subteran.Gara Bistrita sa ramana numai pentru calatori,restul sa se mute la Saratel.
Intr-adevar zona garii este extrem de aglomerata ca sa mai inghesui acolo si alte activitati. Traficul in zona garii trebuie decongestionat, insa lucrul acesta nu se realizeaza printr-un centru intermodal care presupune afluirea si stationarea de masini. Acolo e nevoie de o pasarela care sa permita fluidizarea circulatiei si preluarea unei parti a traficului pe strada Tarpiului peste linii, zona care pana acum circulatia a fost strangulata. Astfel ar fi create si conditii de revigorare si dezvoltare in perspectiva a zonei de peste calea ferata care desi este aproape de centrul orasului a este izolata de catre calea ferata.