Politică

Diana Morar: Nu putem arunca o anatemă pe întreg sistemul judiciar

Rombat

Fostul secretar de stat în Ministerul Justiției, avocat Diana Morar, consideră că ”nu putem arunca o anatemă pe întreg sistemul judiciar unde peste 90% dintre magistrați respectă jurământul profesional și își desfășoară activitatea conform legii”.

”Justiția nu se face în stradă, iar atunci când strada se exprimă, mesajul este serios și trebuie dezbătut legal și constituțional de către cei pe care cetățenii i-au ales. Niciun partid politic nu are dreptul sa confiște vocea străzii și a sfârși prin a-și satisfice interese proprii, de grup. Ar fi un act de cinism, nu de civism!”, a scris ea pe Facebook.

Redăm integral postarea fostului secretar de stat în Ministerul Justiției:

”România are un cadru legislativ în materia justiției care este compatibil cu standardele UE privind independența sistemului judiciar, aspect pe care contestatarii de astăzi nu îl pot nega, întrucât obiectivul pentru care au militat îndelung, desființarea Secției pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție (SIIJ), s-a produs prin adoptarea pachetului de legi aflat în vigoare. Legile justiției și desființarea SIIJ, în acord cu dreptul european și consfințite de Comisia de la Veneția, au creat un cadru normativ și instituțional pe care Comisia Europeană îl consideră robust și care au avut ca efect imediat ridicarea MCV, ceea ce a permis, în mod direct, integrarea României în spațiul Schengen, devenită deziderat național după suferința pricinuită de votul negativ dat de Austria și, poate, cea mai mare realizare a noastră, ca stat membru al UE, din ultimii ani.

Cătălin Predoiu și-a exercitat mandatul de ministru al Justiției într-un moment în care România avea obligații deschise de peste 15 ani (maximul fiind de 9 ani, însă în cazul țării noastre, prelungit succesiv cu 6 ani) sub MCV și un calendar strict în PNRR. În calitate de Ministru al Justiției a livrat pachetul legislativ cerut de Comisie (noile Legi ale Justiției, corectarea codurilor penale), într-un format pe care Comisia Europeană, Comisia de la Veneția și principalii evaluatori internaționali l-au calificat drept ”progres semnificativ” pentru independența justiției si lupta împotriva corupției.

Ridicarea MCV și mutarea României în mecanismul standard privind statul de drept al UE sunt, formal, rezultatul îndeplinirii acestor reforme legislative prin adoptarea lor în Parlament, în Comisia special formată din reprezentanții tuturor partidelor politice parlamentare. Astfel, la 15 septembrie 2023, prin Comunicatul de presă IP/23/4456, Comisia a anunțat formal închiderea MCV pentru România. Președinta Ursula von der Leyen a declarat: Astăzi recunoaștem aceste eforturi, punând capăt MCV. Munca poate continua de acum înainte în cadrul ciclului anual privind statul de drept, la fel ca pentru toate statele membre (Comisia Europeană, IP/23/4456, 15.09.2023).

Astăzi, în consens cu cele exprimate de conducerea Comisiei Europene, în cadrul Galei Alianța 2025, organizată la Washington în scopul consolidării parteneriatului dintre România și SUA, reprezentanții americani s-au pronunțat în favoarea modelului de reformă instituțională pe care România îl oferă în Europa de Est. În acest context au fost apreciate reformele făcute în justiție care au contribuit esențial la întărirea statului de drept și consolidarea parteneriatului strategic româno-american, conferind Premiul Internațional pentru Serviciu Public, domnului Vicepremier, Cătălin Predoiu, pe care îl felicit!

Pe fondul contextului creat în ultimele zile, desigur, nu lipsit de miză, a fost adus în prim plan subiectul justiție, creându-se multă controversă. Maturitatea noastră dobândită ca sumă a experiențelor anterioare în a tratata astfel de subiecte ne obligă la a reflecta în mod obiectiv la această situație, pentru că, în caz contrar, reacțiile emoționale nu doar că sunt subiective și nu pot conduce la soluții corecte, ci, mai rău, pot profita în mod gratuit, cauzei unor interese personale și nu generale, care vizează binele cetățenilor.

Așa cum am arătat mai sus, avem confirmarea internațională că, în România, justiția este independentă prin legile în vigoare care reglementează statutul și desfășurarea activității ei.

Din acest punct încolo, felul în care puterea judecătorească: judecătorii, procurorii, CSM, Inspecția Judiciară și instanțele folosesc instrumentele create de aceste legi, ține de autonomia și responsabilitatea sistemului judiciar.

Pornind de la câteva exemple negative concrete, chiar recurente, nu putem vorbi de un fenomen, cu atât mai puțin nu ne este permis să generalizăm! Nu putem arunca o anatemă pe întreg sistemul judiciar unde peste 90% dintre magistrați respectă jurământul profesional și își desfășoară activitatea conform legii. Ținând cont de rigorile impuse de profesie, desigur aceștia poate nu sunt buni comunicatori publici, însă dacă reușim să trecem pe aspectul formal al expunerii argumentelor lor, vom constata că, pe fond, argumentele sunt complet reale și valide.

Dacă există neconcordanțe sau inadvertențe care se constată în desfășurarea activității instanțelor, acestea au la îndemână mecanisme instituționale de reglare si autoreglaj, iar dacă aceste mecanisme nu sunt suficient de eficiente, ele pot fi întărite prin îmbunătățirea cadrului legal. Aceasta se poate realiza, în primă fază prin dialog interinstituțional și, primul care a înțeles necesitatea este Președintele Nicușor Dan, care a deschis calea dialogului direct cu actorii sistemului judiciar, magistrații, pentru a identifica nevoia reală exprimată.

Apoi, este atributul puterii legislative, a Parlamentului (reprezentanții trimiși de cetățeni la cârma țării, pentru a le reprezenta interesele prin actul legiferării), în a perfecta cadrul legal, în acord cu necesitățile reale rezultate în urma dialogului și dezbaterilor spre a înfăptui binele public.

Justiția nu se face în stradă, iar atunci când strada se exprimă, mesajul este serios și trebuie dezbătut legal și constituțional de către cei pe care cetățenii i-au ales. Niciun partid politic nu are dreptul sa confiște vocea străzii și a sfârși prin a-si satisfice interese proprii, de grup. Ar fi un act de cinism, nu de civism!”, a scris Diana Morar pe Facebook.

6 comentarii

  • Depinde cum definim justiția.
    Pentru că în România sunt două se pare.
    Una extrem de clementă , adaptabilă, interpretabilă din perspectiva nevoilor membrilor claselor politice, cum a fost cazul dumneavoastră și alta, mecanică și imediată dacă e vorba de membrii normali ai societății.
    Prima trece deja la faza de apărare împotriva unor acuzații printr-un mecanism de selecție privilegiat de grosimea buzunarului plin de bani, adică ai bani, ai acces la cei mai buni avocați, cabinete de avocatură, a doua, sărăcăcioasă, care ar conta într-un Stat de Drept, pentru că e esențial ca de la opincă la vlădincă să fie aceiași termeni de interpretare a regulilor juridice.
    Urmărind dezvăluirile defapt.ro, vi se pare normal ca reveniturile în familia Lianei Arsenie ceea care a fost anunțată că Lia (Savonea sună) s-au dublat după ce a preluat conducerea CAB..soțul expert obținând dintr-odată un număr mai mare de cazuri de rezolvat în justiție. E coincidență desigur…spun unii.
    Sau veniturile din familia doamnei Vicol în Nordis.
    Sau legăturile dnei Lia Savonea cu influentul și penalul politician Voicu, care s-ar fi rezumat la o relație despre un cățel…
    Sau nu mai mult în județul nostru, Radu Moldovan , poziția fratelui acestuia la Aquabis cel puțin dubioasă din prisma CV-ului de la căi ferate la gestionarea apei.
    Toate au o explicație.
    Proximitatea cu puterea politică, dornică de a face bani cu orice preț pe spinarea contribuabililor normali.
    Iar cea mai bună observație, când DNA (anterior dlui Voineag care se pare e ocupat cu cumpăratul apartamentelor personale și controlul acuzațiilor în cazul procurorilor de cazo ingerință în independența celui care inițiază un proces judiciar) era responsabil de corupția în Justiție, se găseau 20-30 magistrați să fie acuzați de procurori, pe baza probelor desigur în urma plângerilor.
    Asta înainte de Secția Specială prin care se vroia ceea ce se întâmplă acum, controlul ierarhic..
    Azi cu toate mecanismele interne și cu toate sesizările că statistic există corupție zero în sistem( NICI UN DOSAR ÎMPOTRIVA UNUI MAGISTRAT) deși e limpede cu ochii liberi că acuzații cu bani, putere și influență scapă dintr-o perscripție în alta, sau mecanisme din astea unde alocarea aleatoare (că nu , doar justiția ar trebui să fie oarbă) e repetată până ce iese completul perfect (favorabil) sau de fapt e suficient să fie un judecător cu legături politice ca să renunțe de fiecare dată la un caz ca să se refacă colectivul..
    E clar, că Justiția are probleme majore de sistem iar așa zisă asigurare a Independenței Justiției a fost de fapt transformată într-un mecanism foarte perfid de control ierarhic unde deciziile se fac la nivelul la a câtorva oameni ce decid salarii, funcții și parcurs profesional. Nu mai e independență . E o formă de corupție internă unde Partidele controlează ca și în cazul CCR accesul la funcțiile pârghie.

    13
    3
    • CC vorbesti cu sugatoarea plictisita sau in numele tau care defapt nu exiști , nu ai macar nici curaj sa te prezinti cu numele tau ,ce sa zic esti o umbra in plus a societății contruite de astia care au facut pipi pe voi de cand v-ati nascut! Ce sti tu despre justitie ? Dute si plimba cățelul..

      3
      11
  • Stimata doamna avocat , permiteti-mi sa va contrazic din start.
    Romania are legi foarte dubioase, facute si votate in Parlamentul Romaniei pe repede-inainte, necitite de parlamentarii unui Parlament format exclusiv pe clientela politica unde un post de deputat si senator se cumpara efectiv cu euro, sau sunt propulsati acolo curvele, copii ,amantele politicienilor si tot felul de indivizi fara educatie doar cu 12 clase sau chiar cu seralul doar.Cine nu voteaza cum zice seful de partid este ejectat incepand cu postul de consilier local pana acolo sus in Parlament. Va amintiti cum strigau romanii la mitingurile impotriva ordonantei 13 ? Noaptea ca hotii sau Parlament penal,mars la Tribunal.
    Imi amintesc cum un politician PSD era intrebat in 2020 ce pregatire are.
    Raspunsul amaratului a fost AUTO (adica detinea si el o scoala de soferi)
    Aceste elemente legifereaza pt. poporul roman !
    Legile noastre si ma refer la una singura facuta ferfenita si republicata de vreo trei ori si care lasa loc de interpretare cum te taie capul si portite pe langa si sta fix in sertarele administratiei si institutiilor si nimeni nu o aplica si nu o cauta.
    Legea 24 SPATII VERZI foarte proasta si pe care statul roman o incalca continuu inca de la facere.
    Am avut de lucru cu Justitia romaneasca si in plan personal si am fost tinut 15 ani cu judecarea unei amarate de IESIRI din INDIVIZIUNE cu toate probele beton cu acte facute si mostenite de la tatal meu candva MAGISTRAT si el.
    Am luat contactul culmea cu 3 judecatori tineri la Curtea de Apel Cluj in contencios cu Primaria B-ta unde invocand in clar peste 10 legi si articole de MEDIU am constatat din plin slaba spre deloc pregatire a completului din Cluj, pierzand procesul cu Primaria .
    In Romania sunt doar doi judecatori specializati pe MEDIU. Unul la Bucuresti si unul la Constanta.
    Cred cu tarie ca de fapt procentul invocat de d-vs privind bunele intentii si mai ales pregatirea din justitie este exact invers ca si in absolut toate domeniile.
    Adica doar 10% sunt excelenti iar 90% DUMNEZO cu mila .
    Am trecut din plin prin furcile caudine ale Justitiei si m-am lamurit.Am vazut si avocatii cat de greu recunos niste acte mai vechi si cum nu stiu interpreta spre deloc inscrierile vechi din CF-uri. La expertize si masuratorile din teren sunt tabula-rasa.
    Regret mult ceea ce am constatat , insa statul roman prin Justitie si-a batut joc de un cetatean care a servit Romania asa cum se cuvine si fiind educat in sensul asta acuma imi pare rau de zelul avut fata de tara mea si comunitatea in care traiesc.

    13
    5
  • Sunt deasemenea indicatii clare din interiorul sistemului de INJUSTITIE din Romania in procesele cetatean-stat sa fie clar tergiversate pana la sfantu-asteapta ca sa-l stoarca de bani, speranta si puteri pe bietul om sa renunte la proces.
    In fapt cei mai multi dau ortu-popii si nu mai apuca dreptatea.
    Asta trebuie sa va ingrijoreze stimata doamna avocat.
    Sarbatori Binecuvantate iar noi cei multi mai speram doar in justitia DIVINA.
    JUDECATA de APOI
    Va VA GASI si pe VOI !

    11
    2
  • Desigur că și în iad nu toți dracii sunt la fel de negri, ci doar circa 90% din ei.
    Ceilalți 10% au o tentă de gri.
    Dar asta nu-i face mai puțin draci, ci doar nu la fel de negri.

    6
    1
Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.