”Înființarea unui liceu exclusiv maghiar în Bistrița-Năsăud este un subiect care are nevoie de o analiză echilibrată și de o dezbatere pe măsură. Și nu cred că analiza trebuie dusă în cheie naționalistă, nici în termenii majoritar-minoritar.
Din păcate, din motive care îmi scapă deocamdată, niciuna, nici cealaltă, adică nici analiza și nici dezbaterea nu s-au întâmplat încă. Dar a lipsit foarte puțin ca liceul să devină din moftul cuiva, o realitate concretă.
Este bizar cum un subiect, cu un asemenea impact a fost precipitat de inițiatori și de susținătorii lor fără ca cineva să-i întrebe pe bistrițeni dacă sunt de acord cu înființarea unui liceu exclusiv minoritar, indiferent despre ce minoritate vorbim, pe banii întregii comunități și ai bugetului național.
Fără vreo analiză serioasă care să le arate concitadinilor noștri cum poate evolua pozitiv instrucția elevilor care urmează cursurile unui liceu exclusiv maghiar, cum se pot integra ulterior pe piața muncii și dacă Bistrița e pregătită să-i absoarbă, sau dacă se poate asigura în timp, numărul optim de elevi pentru a putea funcționa, ce se întâmplă cu profesorii lor și cu titularizările și mai ales, ce se întâmplă după scindare cu Colegiul Național Andrei Mureșanu, una dintre cele mai prestigioase instituții de învățământ din Bistrița-Năsăud?
Rupem în două piese un Colegiu Național ca la un partaj de divorț, o parte ia două treimi, cealaltă o treime? Unii etajul și mansarda, ceilalți parterul? Unii laboratorul de matematică, ceilalți pe cel de biologie?
Au venit inițiatorii cu vreun studiu făcut de experți în educație, pe termen mediu și lung ca să ne convingă că merită ca bugetul local, adică banii noștri ai tuturor să susțină funcționarea a două instituții de învățământ, una exclusiv maghiară și alta românească în loc de una singură, care să respecte cu strictețe, cum se întâmplă și acum drepturile minoritarilor și majoritarilor?
Nu l-am auzit pe primarul Ovidiu Crețu să vorbească despre așa ceva, așa cum nu l-am auzit că a convocat o dezbatere publică și nici nu și-a pus problema că în Occident astfel de subiecte se tranșează prin referendum local.
Sunt mult prea multe întrebări la care nu avem răspunsuri pentru o decizie. Și prea multe indicii că numai criteriul politic pare să fi contat atunci când unii au dorit și alții și-au dat concursul la proiectul ruperii uneia dintre cele mai importante școli din Bistrița-Năsăud.
Așa că, domnule primar Ovidiu Crețu, înainte să repuneți pe tapet subiectul Liceului Maghiar, veniți în fața bistrițenilor și al reprezentanților lor, consilierii locali cu analize de impact și fundamentări serioase și nu cu un insectar de dorințe și iluzii, ale unora și altora, și pe calcule de alianțe”.
Copreședinte PNL Bistrița-Năsăud, deputat Stelian Dolha
Acuma o scrie Cretu :))
Cretu are nevoie de consilierii UDMR in CL.Ca daca stam sa analizam actiunile lui,nu e tocmai consecvent (sa ne amintim cum a fost situatia rromilor cu Scoala Gen. nr 2)…Isi pregateste terenul pentru la anu.
Colegiul National Andrei Muresanu are 2 clase cu predare in limba maghiara. De atat este nevoie pentru infiintarea unui liceu? De 56 de elevi?
Nu sunt nici macar 56 elevi, va rog verificati listele de admitere in liceu. Cele doua clase nu insumeaza ca numar de elevi efectivul unei singure clase.La clasa de Stiinte sociale sunt 9 locuri ocupate din 28 si la clasa de Stiinte ale naturii sunt 14 locuri ocupate din 28.
In total sunt 23 de elevi in 2 clase. Ce se doreste de fapt ?
Dar cand PDL-ul a vrut sa rupe Universitatea din Tg Mures in doua si sa faca una maghiara, cum a fost? Era analiza de impact? Mai bine vezi domnule senator ca ai destule conserve legate de coada si suna tare, bineinteles datorita portocaliilor, dar acuma sunteti un tot unitar.. E usor sa bagi batul prin gard, sau sa faci opozitie doar de dragul opozitiei, cand si tu ai incercat sa faci acelasi lucru…Am mai spus, daca se incearca rasturnarea guvernului, atunci PDL-ul le va promite orice ungurilor numai sa intoarca armele, iar primele lucruri vor fi liceele si universitatile…
Analizele (…) le face administratia comunistoida condusa de arogantul primar. Da cum credeti D-le DEPUTAT ca BISTRITENII au cuvant inaintea lui O. Cretu ? Nu vedeti ca din pixul lui dispare pana si iarba ? comentariu editat
Vad ca modelul ”daca nu-ti place stirea, ucide mesagerul” incepe sa dispara. Este dovada intrarii intr-o etapa a dialogului pe argumente. Am dreptate Bulache?
Cred ca nu se pune problema unei analize de impact bugetar, in conditiile in care infiintare unui liceu maghiar ar presupune reducerea costurilor de finantare la CNAM, adica se compenseaza una cu alta. Dincolo de asta, cred ca nu trebuie sa fim ingusti sau nationalisti in gandire. Infiintarea unui liceu maghiar nu inseamna ca vin ungurii sa ne fure Ardealul. Este ceva firesc, la fel cum exista liceu german sau scoli cu predare in engleza. Chiar nu vad care ar fi problema.
Doar pentru că există o aberaţie într-o parte asta nu înseamnă că trebuie să o folosim ca argument şi să înfiinţăm alte aberaţii în alte părţi şi să transformăm prostia şi şmecheria într-o regulă general valabilă… Mergând pe logica dumneavoastră ar trebui să propunem înfiinţarea de ghetouri şi de lagăre de concentrare pentru imigranţii musulmani pentru că, nu-i așa, au mai existat în europa asemenea gen de constructii, nu?!?…
Dacă se justifică, nu ar avea cineva de comentat. Dar să faci un liceu cand nu ai un număr suficient de elevi care să justifice acest lucru, nu este normal (indiferent care este minoritatea). Domnule primar, nu vă jucați cu banii publici . Trebuie făcută o analiză corectă fără părtinire sau ”partinică„. Dacă a crescut natalitatea la o etnie și nu mai sunt încăpătoare spațiile de educație, atunci se justifică. Dar o separare pe criterii etnice cred că nu este corectă.