Vrednicul de pomenire Mitropolitul Bartolomeu a fost evocat la Cluj printr-un eveniment editorial ce s-a desfășurat la Sediul Uniunii Scriitorilor Români, Filiala Cluj.
”Amintiri despre Mitropolitul Bartolomeu Anania”, cea mai nouă carte semnată de prof. univ. dr. Mircea Gelu, directorul Spitalului Județean de Urgență Bistrița, a fost lansată în prezența unui public numeros și a unor scriitori și intelectuali de marcă ai orașului, anunță Radio Renașterea.
Au vorbit despre acest volum rectorul Universității Babeș-Bolyai, academicianul Ioan-Aurel Pop, prof. Ioan Chirilă, de la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Cluj și președintele Senatului UBB, pr. Ioan Pintea, directorul Bibliotecii Județene Bistrița-Năsăud, și directorul editurii Renașterea, pr. Cătălin Pălimaru.
Mircea Gelu Buta a povestit în fața publicului prezent la lansare contextul întâlnirii sale cu Mitropolitul Bartolomeu. La finalul evenimentului, autorul cărții a stat de vorbă cu cititorii și a acordat autografe.
”Cei apropiați Mitropolitului Bartolomeu, iar câțiva sunt aici de față, își amintesc de slăbiciunea pe care o avea față de medici și medicină. El însuși încercase să devină medic, din dorința mărturisită de a-i îngriji pe oameni, de a le îngriji, pe lângă neputințele sufletești, și neputințele trupești. Pe acest teritoriu ne-am întâlnit în acei ani de început ai păstoririi sale la Cluj, când și eu, mult mai tânăr, încercam să propun acest proiect de resacralizare a relației dintre medic și omul bolnav”, a spus Mircea Gelu Buta.
IPS Bartolomeu Anania, a catalogat gestul lui IPS Nicolae Corneanu de a se impartasi la o slujba greco-catolica…. a ajuns sa creada ca” Euharistia este egala, primavara, cu borsul de urzicia” Cum a putut sa spuna acest individ ca Euharistia este un bors de urzici???? Asta a fost preot???/ O rusine
Latin, n-ai înțeles nimic, nimic. Bartolomeu a spus despre Corneanu ca a confundat euharistia cu borsul de urzici, nu ca ar fi bors de urzici. Puti de reavointa. Nu-i ajungi nici la degetul cel mic al ”individului”.
IPS Bartolomeu Anania, a fost un mare iubitor al meleagurilor bistritene. Lui i se datoreaza Crucea monumentala ridicata in Pasul Tihuta. O dorinta, din pacate neandeplinita, a IPS Bartolomeu Anania, a fost aceea de a infiinta la Bistrita un muzeu de arta religioasa . Dupa cum se mentiona in presa la vremea respectiva, IPS Bartolomeu a intervenit pe lângă reprezentanţii BNR să cedeze Consiliului Judeţean clădirea de pe Odobescu,11 unde urma ca dupa reabilitare să fie amenajat muzeul. (vezi: http://www.mesagerul.ro/2006/05/17/cj-isi-modernizeaza-sala-de-sedinte ).
Chiar daca, dupa reabilitare in cladirea fostei filiale a BNR a fost mutata Biblioteca Judeteana, dorinta IPS Bartolomeu ar trebui indeplinita, prin amenajarea unui muzeu de arta sacra, eventual chiar in cladirea protopopiatului unde a functionat o lunga perioada de vreme Muzeul Judetean. Ar fi un gest de cinstire a memoriei Inaltului prelat ca muzeul de arta sacra sa poarte numele mitropolitului Bartolomeu Anania.
Pe de alta parte, Vrednicului de pomenire IPS Bartolomeu Anania nu i-a fost respectata nici macar dorinta de a fi inmormantat la Manastirea Nicula, asa cum rezulta din testamentul sau: „Doresc să fiu înmormântat în groapă de pământ reavăn, având deasupra piatra pe care mi-am pregătit-o din timp”. Dupa cum se stie a fost inmormantat in subsolul Catedralei din Cluj unde a fost adus pamant de la Nicula si presarat simbolic peste sicriu, ceea ce nu inseamna „groapă de pământ reavăn”.
În anul 1966 a fost trimis de către Biserica Ortodoxă Română în Statele Unite ale Americii, unde a îndeplinit mai multe funcții în cadrul Arhiepiscopiei Ortodoxe Române: secretar eparhial, consilier cultural, secretar general al Congresului bisericesc, director al Serviciului „Publicații”. A ținut numeroase conferințe și a făcut parte din mai multe delegații ale Bisericii Ortodoxe Române peste hotare.
Consiliul Național pentru Studierea Arhivelor Securității (CNSAS) a afirmat, la 22 ianuarie 2008, că agentul cu numele de cod „Apostol” din dosarul de urmărire al fostului mitropolit al Ardealului Antonie Plămădeală, era Valeriu Anania, actualul mitropolit al Clujului. Informatorului „Apostol”, unul din cei 35 de turnători din dosarul de urmărire informativă al fostului mitropolit de la Sibiu, îi sunt atribuite două note, ambele datate în 1964. Prima a fost dată pe 17 august, la doar câteva zile după ieșirea din arest a lui Valeriu Anania, iar cealaltă – pe 9 octombrie. Notele au fost date în două case conspirative diferite, „Dobrogea” și „Spiridon”, fiind scrise la mașină, ca marea majoritate a celorlalte 101 note din dosar.
http://www.ziaristionline.ro/2015/02/02/dosarul-de-securitate-al-mitropolitului-anania-dovedeste-ca-sabi-fati-si-mirela-corlatan-au-mintit-cu-talent-apud-vladimir-tismaneanu-un-cercetator-cnsas-a-publicat-dui-ul/
Trebuie subliniat faptul ca evenimentul editorial ce a avut loc la Filiala Cluj a Uniunii Scriitorilor din România a fost prilejuit de lansarea celei de a doua ediţii a cărţii „Amintiri despre Mitropolitul Bartolomeu Anania”, de Mircea Gelu Buta, avand in vedere ca prima a apărut in 2013 tot la Editura ,,Renașterea” din Cluj-Napoca. Mai trebuie stiut ca la editura Andreas din Bucuresti a aparut in 2011 sub acelasi titlu (Amintiri despre Mitropolitul Bartolomeu Anania) o carte scrisa cu „un sentiment de mare sfiala”… dar si cu unul de datorie de: MIHAELA ION, in prefata careia se spune intre altele: „Mitropolitul Bartolomeu era o personalitate atat de completa si de complexa, încat te facea ori sa-l iubesti si sa-i recunosti valoarea, ori sa te temi si sa fugi, încercand doar sa arunci cu piatra ca sa-l atingi într-un fel. Era si puternic, si sensibil, si aspru, si bland, si foarte sobru, dar avea si simtul umorului.
Înfatisarea dura a Înaltpreasfintitului ascundea un suflet bun si nobil. Un suflet care cunoscuse suferinta în cele mai crude chipuri. De-a lungul timpului, am observat ca un om care a suferit prea mult devine omul extremelor: ori prea bun, întelegator si iertator, ori prea rau, razbunator si neiertator. Cunoscand suferinta, Mitropolitul Bartolomeu a ales extrema bunatatii. Si asta pentru ca l-a simtit pe Dumnezeu, l-a iubit pe Dumnezeu, l-a vazut pe Dumnezeu în chipul semenilor sai”. Cartea Mihaelei Ion mai contine predici si poezii inedite ale Mitropolitului Bartolomeu Anania.
Unii nu vad padurea de copaci si altii nu inteleg sensul cuvintelor, asa ca ochiul care a plans pana s-a invinetit….. n-am cum sa fiu ca anania niciodata pt ca nu sunt nici securist, nici informator si nici comunist ca turnatorul si informatorul anania sau ca ionica andrecut…. nu citi printre randuri ca comunistii…
Pentru* Ochiul care plange*: Cred ca nici un om integru nu ar dori sa se ridice la nivelul unui abject turnator al Securitatii ceausiste.Nu aveti nici un Dumnezeu.Sa va fie rusine.Sa va amintesc una din marile realizari ale dansului: Intr-o vizita in Bistrita ,peste podul Budacului , cand a vazut bisericuta greco-catolica nou construita,a spus: cum ati dat voie la acesti teroristi sa-si faca biserica aici; imediat sa faceti si voi una ortodoxa;si s-a facut.Acesta era marele Bartolomeu turnatorul.Rusine!
Claudiu, să-ți fie ție rușine pentru că arunci cu pietre (mă creștine) într-un om care nu se mai poate apăra. Când se încrunta o dată Leul Transilvaniei la tine, făceai în pantaloni. Era tobă de carte și tobă de pușcărie comunistă. Hăituit de securitate prin munți, conducătorul revoltei studențești din Cluj. N-a fost turnător, te rog să-mi indici o sursă bibliografică, nu un delir plin de ură. 95% dintre preoții greco-catolici au colaborat cu securitatea și s-au făcut ortodocși în cinci minute.
Amintiri despre cum nu se dadea şpagă la doctori nu scrie.
Pentru DioCassius,
Eu nu atac nici un om care nu se poate apara,dar adevarul trebuie spus,asa cum a fost el.Voi stiti sa mintiti si sa mistificati istoria.Poate tu esti specialist in facutul in pantaloni.De ce ar trebui un inalt prelat sa se incrunte la oameni?Ptr. ca a fost un abject turnator,fost legionar.Sursele sunt nenumarate,poti sa le studiezi tu.Dar ai un tupeu si-o nemernicie fara seaman cand spui ca preotii greco-catolici au fost turnatori și in realitate ei au putrezit in temnitele comuniste(Sighet,Aiud,etc) ptr. credinta lor ,credinta datorita carora romanii din Transilvania s-au emancipat ca si natiune,au facut Marea Unire(in timp ce inalti prelatii ortodocsi colaborau cu coroana maghiara si afuriseau armatele romane cand treceau Carpatii: episcopul Miron Cristea,mitropolitul Vasile Mangra)și mai apoi sa se inchine hidrei comuniste,care i-a facut cadou bisericile si manastirile greco catoliceșiar azi se sterge orice urma de istorie a acestora(nu e voie sa afle poporul ca aceea a fost greco-catolica).Sunteti fara caracter,fara demnitate,cei ce aparati astfel de oameni.Poti sa-ti cauti alt*leu al Transilvaniei*ca sa-l poti pupa unde stii tu mai bine.
Claudiu, cel care nu cunoaște istoria ești tu.
Au existat mai multe tentative de revenire la Ortodoxie a greco-catolicilor. Chiar și Atanasie Anghel a denunțat, intr-un sinod la Alba Iulia, in 1711, actul de unire. După patru luni a redevenit unit cu Roma. În 6 iunie 1744, în sinodul de la Blaj, Inochentie Micu propunea revenirea la Ortodoxie a greco-catolicilor, dacă austriecii nu-și țin promisiunile (mare credință avea și ăsta, ne dați ori nu ne dați…). mai departe: la 1798 vicarul unit de Făgăraş, pr. Ioan Para, împreună cu protopopul unit, pr. Petru Maior, Aron Budai (unit, fratele lui Ioan Budai Deleanu) şi vicarul ortodox, pr. Ioan Popovici din Hondol (jud. Hunedoara) împreună cu protopopul Radu Tempea din Braşov, au trimis un memoriu la Curtea de la Viena prin care cereau să li se dea voie să facă un congres al preoţilor români. Prin acest congres se intenţiona o discuţie a preoţilor români uniţi şi neuniţi (ortodocşi) unde să se stabilească condiţiile de unire a celor două Biserici româneşti din Ardeal cu două vicariate, la Cluj şi la Sibiu. Curtea de la Viena nu a aprobat acest congres iar cei doi preoţi uniţi Petru Maior şi Ioan Para au avut de suferit din partea ierarhiei greco-catolice pentru “îndrăzneala” lor. Continuăm? Iată ce spunea Treboniu Laurian, marele istoric greco-catolic, în 1848: ”…să se adune românii, fără deosebire de uniţi şi neuniţi. Cereţi arhiepiscop românesc în Transilvania. Stricaţi unirea cu catolicii!” După unirea din 1918 zeci de parohii greco-catolice au revenit la Ortodoxie, în Sălaj, Maramureș, Cluj. Nu știi. La catolici nu vă învață asta. Pentru că e trist. Habar n-ai, dar mitropolitul unit Suciu, căruia i s-a cerut de către intelectualii ardeleni să revină la Ortodoxie, a declarat că ar putea renunța la ”ereziile catolice filioque și purgatoriu”. După care a interventit papa și i s-a tăiat curajul. Mai citește istorie, puiuț. Voi catolicii (de fapt greco-catolicii) purtați Bizanțul în sânge și lingeți la Roma, fără demnitate. Mai lasă-mă cu clișeul cu greco-catolicii aruncați în închisori, în realitate 95% dintre popii voștri au acceptat să treacă la Ortodocși fără reținere, cu parohii cu tot. Ierarhii au rezistat, și 5% dintre cler. Cum de au trecut ceilalți așa ușor? Pentru că erau conștienți că sunt greci, frățică. Vă e frică de numele de ”greco-catolic”, mai nou spuneți ”uniți”, pentru că vă dă de gol. Sunteți ”greci”, adică „ortodocși” care s-au făcut catolici.
Celor care spun că Bartolomeu a fost informator al securității, ca să nu mai mânânce rahat cu perje:
http://www.marturisitorii.ro/2015/01/31/testamentul-si-dosarul-de-securitate-al-parintelui-bartolomeu-anania-18-martie-1921-31-ianuarie-2011/
De unde știi tu, Victore, ce grad a avut Batolomeu? Și cum de ești singurul din lumea asta care știe??
După unire (mă refer la aia faină, cu România), episcopul Hossu a dus tratative cu ortodocșii pentru revenirea la Ortodoxie. Istoricii catolici tac chitic, că nu dă bine la cartea de vizită. Între 1918 și 1948 au fost nenumărate situații în care sate întregi au revenit la Ortodoxie, mult înainte de a ajunge la putere bolșevicii. Asta ar trebui să vă dea de gândit. Unirea cu Roma a fost un act istoric determinat de niște necesități ale poporului român din Transilvania. Atât și nimic mai mult. Inochentie Micu Klein propune revenirea la ortodocși în 1744 a greco-catolicilor tocmai pentru că era conștient că unirea era un act politic, nu unul de credință.
Cinste ierarhilor voștri care au îndurat martiriul. Dar să nu uităm că 95% dintre preoții voștri au trecut la ortodoxie. Despre asta nu spuneți un cuvânt. Erau nebuni? Erau toți șantajați? Erau amenințați cu pușcăria de către comuniști? Toți? Cum explicați asta altfel decât că ei înțelegeau că diferențele dintre greco-catolici (subliniez, GRECO-catolici, nu uniți cum vă spuneți voi acum) erau insignifiante în raport cu diferențele dintre greco-catolici și romano-catolici? Uită-te pe mitra episcopului tău, părinte Victor. Ce vezi? Vulturul bicefal al Paleologilor! Bizanțul, omule. Cu cine ți se pare că seamănă un popă greco-catolic, cu unul romano-catolic sau cu unul ortodox? Uită-te în piața San Pedro când se strânge conclavul, cu cine ți se pare că seamănă ierarhii greco-catolici? Sunteți ortodocși, domle, aveți tradiția ortodoxă, iconostasul ortodox (apărut și el târziu în istorie, tocmai la Bizanț), aveți pâine dospită pentru cuminecătură, nu azimă, ca papistașii, aveți liturghia lui Ioan Gură de Aur, episcopul Constantinopolului, nu misa latină. Sunteți ortodocși care s-au rătăcit în istorie și-au rămas cu ochii țintă spre pristolul de la Roma.
Pentru Dio Cassius,
Aberezi in continuare,aveti scoala bolsevica,kaghebista in sange,dar nu ne spui nimic despre *marele patriotism* al inalt prelatilor vostrii,iata ce spunea(pe langa multi altii)*marele* episcop Miron Cristea in 1916:
Episcopul Miron Cristea a trimis din partea sa o circulara catre preotii
militari, cerand ostasilor sa-si indeplineasca cu sfintenie juramantul depus!(fata de coroana maghiara!)
El, se refugiaza la Budapesta, de unde trimetea in continu pastorale
comandei militare, in care indemna soldatii romani, „sa nu se clatine in
credinta si alipirea catre Tron”. A mai mai facut o declaratie la inceputul
razboiului, spunand ca: „va zdrobi personal cu carja sa de episcop, teasta
primului soldat regatean, care va indrazni sa treaca Carpatii si sa pasasca pe
pamantul Transilvaniei cu numele de Erdely”.
Iata ce spunea in iulie 1916,episcopul Clujului,apoi mitropolitul ortodox al Ardealului,Nicolae Ivan:
Acelasi Nicolae Ivan a mai sustinut in 1915 „Din ziua prima a mobilizarii,
noi romanii unguri, ne-am facut datorinta fata de patrie….. Suntem mandri
ca am putut dovedi din nou dinastiei si monarhiei prodata credinta romana
……avem incredere ca guvernul ungar va fi gata sa indeplineasca dorintele
romanimii loiale in cadrele ideii de stat maghiar. Ce binecuvantare ar fi
aceasta pentru noi”
Apoi au venit comunistii la putere,stim ce s-a intamplat și astazi suneti(asa credeti voi)marii intemeietori ai istoriei poporului roman,in realitate hoti de biserici care stergeti istoria adevarata,ascundeti sub pres toate mizeriile voastre.Si oare pana la Schisma din 1054, noi romanii ce am fost?.In privinta preotilor trecuti la ortodoxie: da , comunistii le-au pus in vedere 2 optiuni:din ordinul direct al tatucului vostru Stalin: ortodocsi sau temnita grea.
Chiar daca trecerea la greco-catolicism a fost un act politic, nu unul de credință, asta nu va da dreptul sa furati proprietatile greco-catolice,sa ascundeti istoria lor,sa faceti orice ptr. desfiintarea acestei religii, sa manipulati prin minciuni ordinare oamenii sa treaca ala ortodoxie(in perioada interbelica).
Apropos,stiai ca marele vostru erou Tanase Tudoran,de care voi spuneti ca a fost inchis ptr. ca refuzat sa-si paraseasca credinta voastra *stramoseasca*,de fapt a fost inchis ptr. ca era talhar(de catre austrieci)-iata un exemplu de manipulare si minciuna,tipic scolii kaghebiste,pe care vad ca ai studiat-o si tu cu brio.
Asumati-va greselile,recunoasteti colaborarea multor prelati ai vostrii cu diavolul rosu si nu mai faceti tot posibilul pe langa CNSAS , cum ati facut dupa 89 ,sa nu se deconspire trecutul inalt prelatilor colaboratori.
Sunt speriat de ura si intoleranta pe care o afisati
Pentru Victor:
– Biserica 95greco-catolică n-a dispărut, nu te mai lamenta. A trecut natural la ordodoxie, fără chinuri, fără zbucium. În loc de ”Spiritul Sfânt” s-a spus ”Duhul Sfânt” și voie bună la neamuri. Creștinii au rămas cu același popă, cu aceeași biserică, cu același cântăreț. N-a fost nici o revoluție, doar la vârf, unde ierarhii voștri au îndurat martiriul (recunoscut și apreciat de toată lumea, inclusiv de moa). Dar nu-mi mai tutui de Biserica martiră că nu-i așa deloc. 95% dintre preoții greco-catolici au devenit preoți ortodocși fără nici o durere. Pentru că erau conștienți de un lucru pe care voi vă grăbiți să-l uitați: sunteți ortodocși, băi tată! Greco-catolicii sunt ortodocși care au făcut un pact cu papa, în 1700, să-l pomenească la slujbă, atât! Nu s-a schimbat nimic atunci, nici slujbă, nici cult, nici popi, adică exact cum s-a întâmplat în 1948. Asta e ironia, că istoria v-a făcut fix ceea ce ați făcut voi în 1700 ortodocșilor. În locul bolșevicilor voi v-ați sprijinit pe austrieci, în locul PCR-ului voi l-ați folosit pe Bukow. Nici o diferență ”pe fond”.
Și să vă fie clar, n-am nici o ură pentru catolici. Dar voi profitați de un fals sentiment de culpă pe care doriți să-l cultivați: adică dacă ești ortodox ești hoțul care a furat bisericile greco-catolicilor. Bisericile au rămas la locul lor, poporul a rămas la locul lui, popii au rămas la locul lor, cu aceleași veșminte și aceleași sacramente, numite acum taine.
Auzi, pater Victor, apreciez capacitatea ta de a da copy-paste. Bagă-ți bine în cap ce-ți spune moa. Nimeni, nici papa de la Roma, nici pater Victor, și nici statul român nu poate lua bisericile înapoi de la popor. Să vă fie clar. Eu știu că acum marșați pe ideea de a băga statul român la mijloc (ei au luat bisericile de la catolici, ei să le returneze). În realitate ei nu au luat nimic. Bisericile au rămas în sat, cu aceiași credincioși și cu aceiași preoți. Și așa va fi și în continuare. Mai sunteți vreo 140.000 de greco-catolici, restul au decis să rămână ortodocși în 1990. Ce nu pricepeți? Voi vreți să scoateți afară din bisericile lor vreo patru milioane de ortodocși pe motiv că bisericile lor au purtat cândva nume de biserici greco-catolice? Dar ce, le-a făcut papa din banii lui de buzunar? Le-au făcut bunicii noștri, omule, din palmele lor: satele și-au făcut bisericile, nu le-a trimis papa de la Roma cu curierul rapid. Așa că bisericile vor rămâne la locul lor, și vor aparține tot satului, ca până acum. Învățați să respectați deciziile poporului.
Pentru Dio Cassius,
Normal era in 90 proprietatile sa fie restituite cultului care a fost proprietar pe ele.Apoi se vedea daca nu erau deloc greco catolici ce era de facut.Poporul trecea inapoi unde le era locul.Dar si asta a fost o strategie,sa reduceti datorita acestui fapt cat mai mult posibil numarul potentialilor greco catolici.Mai e ceva: spaga ce se da cand termina teologia ptr. o parohie; sau tata e popa,il face si pe fecior;normal tb sa le asiguri parohie,nu-i asa?Daca le restituim la greco catolici,apare o mare problema mare,nu-i asa Prea Securistilor?
Pentru Claudiu: nu tu decizi unde e locul poporului. Ci poporul.
Ești tulburător de labil, părinte Victor. Acum clamai restituirea bisericilor greco-catolice, și acum acuzi BOR că are prea multe biserici și continuă să construiască? Eu zic să te decizi și să recunoști cu mâna pe inimă (stânga pectoral) că ura față de Ortodoxie e cel puțin egală cu dragostea față de greco-catolicism.
Poporul decide, părințele. Nici un stat din lume, român sau vaticanez, nu va lua biserica satelor noastre înapoi, pentru că ele au fost făcute de românii din sate. Despre asta nici nu mai are rost să discutăm.
Despre cât de multe biserici ortodoxe s-au construit, ia să vedem ce spun statisticile:
cultul greco-catolic are o biserică la 490 de credincioși, cultul ortodox are o biserică la 1050 de credincioși. Și asta după statistica din 2002, cănd erați 190.000 de credincioși greco-catolici. După recensământul din 2011 erați 145.000 de credincioși, dar te las pe tine să refaci calculele, mie mi-e lene.
Despre popularitate: de când îi pasă Bisericii (ortodoxă sau catolică) de ”popularitate”? Ce logici păgâne folosești, părințele, vorbești ca ăia de la Antena 1, pe care se pare că ii citezi cu sfințenie 🙂 Biserica nu a fost făcută să fie ”populară”, ci cerească. Îți amintesc că pe vremea lui Petru biserica era extrem de antipopulară în Roma.
Zici că pentru prima dată în istorie s-a strigat anul acesta ”jos patriarhul”. S-a mai strigat și în 1990, s-a strigat și ”jos papa”, mai pune mâna pe istorie. În 1204 frații matale au năvălit peste ortodocși în Constantinopol, iar pe tronul patriarhului ortodox au pus o prostituată, ca să arate o dată pentru totdeauna ce înseamnă ”jos patriarhul”.
Te zbați de mama focului să demonstrezi că trebuie să restituim bisericile catolicilor, deși ele apartin comunităților. Ai fost la Roma, padre? Ai văzut muzeul Vaticanului? Dar tezaurul , ai văzut tezaurul Vaticanului? Acela pe stânga, cum intri în catedrala San Pedro. E compus 90% din ce au jefuit cavalerii cruciați din Constantinopol! S-a gândit vreodată statul vaticanez să redea ortodocșilor ceea ce au jefuit din catedrala Agia Sofia și din mormintele împăraților bizantini din Biserica Tuturor Sfinților din Constantinopol? Aș! Statul Vatican să dea înapoi Greciei sfertul din Muzeul Vaticanului care provine din siturile grecești antice, să dea înapoi Egiptului cele 16 obeliscuri furate, și după aia să ceară țăranilor români bisericile strămoșilor lor! Ia te uită, cine strigă hoțul!!!! :)))
Auzi, dialogul devine plictisitor, e ca la proști (”ba pe-a mă-tii”). Șpagoveanu e un corupt, cum au fost atâția și la ortodocși și la catolici. Ca să te mai răcorești, ia de aici:
http://www.evz.ro/afacere-de-coruptie-popeasca-anchetarea-episcopului-de-oradea-s-a-lasat-cu-spovedanii-la-dna.html
Sau de-aici:
http://www.mediafax.ro/externe/principalele-cazuri-de-pedofilie-din-biserica-catolica-5741532
Mai vrei? :
http://incomemagazine.ro/articole/coruptie-la-vatican
http://zdbc.ro/preot-din-margineni-arestat-pentru-ca-a-parasit-locul-accidentului-avea-o-alcoolemie-de-240-g/
Putem să o ținem așa la nesfârșit. Șpagoveanu e o rușine pentru ortodocși, tot așa cum toți preoții pedofili catolici sunt o rușine pentru latini. Dar cazurile nu sunt definitorii, iar sublinierea lor cu headline-uri arată neputința interlocutorului de a sintetiza esența.
Bă, ce mă amuzați cu zecile voastre de minusuri!! Nu vă doare-n deget?? :))))
DioCassius,
Sa sintetizam:
-pentru voi actul de proprietate e un moft(testamentul de la Stalin)
-fiind biserica steamoseasca aveti dreptul sa furati,sa mintiti,sa fiti falsi patrioti,sa stergeti,sa ascundeti istoria
– aveti in sange scoala kaghebista a minciunii si a manipularii
– va veni timpul cand o sa platiti cu varf si indesat toate acestea(Dumnezeu vede tot)
Claudiu, să revenim la rațiune. Actul de proprietate nu e un moft decât atunci când nu reflectă realitatea. Iar realitatea e că bisericile au fost făcute de comunități și aparțin comunităților. Aceste comunități au decis să rămână ortodoxe. Cu toate bunurile care aparțin comunității. Simplu. Vrei desene?
Restul diatribei tale e pur ofensatoare, nu merită răspuns. Poate doar ultima amenințare. Lasă-l pe Dumnezeu să-și facă treaba, nu te mai pune-n locul lui.
Și mai termină cu prostia asta să-ți dai singur plusuri. Ești penibil, ce urmează, să te lauzi în oglindă? 🙂
Mai tovarase DioCassius,
Tocmai asta spuneam si eu cu proprietatea,dar tu nu vrei sa intelegi.Iti explic babeste:
Exemplu: Manastirea greco-catolica Nicula – in actul de proprietate apartine cultului greco-catolic,nu scrie comunitatea; sunt si credinciosi greco-catolici si ortodocsi.Cui o dam?E doar un exemplu.Sunt mii de alte localitati in care au fost si sunt comunitati greco-catolice si nu li s-a restituit biserica inapoi,desi in localitatile respective sunt alte biserici ortodoxe.Intrebare: sunt discriminate acele comunitati greco-catolice,prin faptul ca li sa confiscat biserica(desi ei exista si biserica are act de propietate ptr. ea sau comunitatea greco-catolica,cum iti place sa spui tu)are drept de proprietate?Daca este un singur greco-catolic in comunitate are drept,dar voi cu proprietatea stati cum v-au invatat sovieticii!Nici o vorba nu sufli despre tradatorii de neam,episcopi si mitropoliti din 1916,nu-i asa?
Plusuri nu mi-am dat eu,mi-au dat altii,n-am caracterul vostru,sa i-au ce nu-mi apartine!