Potrivit tradiţiei, în a doua zi de Paşte, băieţii se adună în grupuri şi merg pe la casele fetelor pe care, cu acordul părinţilor, le stropesc cu parfum după „udătorii”, cum numiţi ei, rostesc versurile: „Am auzit că aveţi un trandafir frumos, am venit să-l udăm, să crească, să înflorească şi mulţi ani să trăiască!”.
Conform etnologilor Centrului Judeţean de Cultură Bistriţa-Năsăud, udatul sau stropitul fetelor era un simbol al vieţii şi fertilităţii şi a fost practicat de mai multe popoare germanice. Creştinismul i-a dat o altă conotaţie, şi anume aceea că evreii i-au stropit cu apă pe adepţii lui Isus care aduceau vestea Învierii.
În Transilvania, stropitul s-a practicat în familile nobiliare până la sfârşitul secolului al XIX-lea, după care doar locuitorii satelor l-au mai păstrat. La ţară, fetele erau udate de-a dreptul cu găleţi pline cu apă. În timp, s-a renunţat la această practică în favoarea parfumului sau a apei de colonie, obicei care se practică şi la oraş. „Udătorii” îşi aleg cu grijă fetele pe care le stropesc cu parfum. De regulă, merg la casele celor pe care le simpatizează şi se străduiesc să le impresioneze cu un parfum scump. Se mai întâmplă însă ca, în glumă, în sticluţe de parfum să fie pusă doar pe care udătorii o toarnă cu generozitate pe câte o fată ca să se amuze de reacţia ei, speriată că va trebui să-şi schimbe hainele din cauza mirosului puternic. Obiceiul udatului este unul cât se poate de amuzant şi, de regulă, se încheie cu câte o petrecere pe la casa fetelor cu mulţi udători sau admiratori.
În a doua zi de Paşte şi în satul Mocod, comuna Nimigea, era mare sărbătoare. Tinerii harnici, respectiv „craii”, erau purtaţi pe umeri cu mare cinste,iar leneşii bătuţi la tălpi. Acest obicei de primăvară, vechi de pe la 1.600, după cum spun oamenii locului, îşi are rădăcinile din perioada în care satele grănicereşti îşi alegeau conducătorii şi este închinat muncilor agrare. Ultima oară el a fost „resuscitat” de autorităţile locale în 2012 când primarul Mircea Runcan era interesat să fie reales de comunitate. Anul acesta, deşi e la fel de electoral, obiceiul nu se mai ţine fiindcă alegerile locale sunt abia în 2016.
Adaugă comentariu