În sălile de curs ale Liceului de Muzică „Tudor Jarda” din Bistriţa are loc o nouă ediţie a Masterclass-ului de coordonat de flautistul Matei Ioachimescu. Nu mai puţin de 13 instrumentişti din ţară şi străinătate au venit la Bistriţa să înveţe cele mai noi tehnici de interpretare, să-şi stăpânească emoţiile şi să le folosească în cel mai constructiv mod.
Demarat de Ana Oltean Zehnder, născută la Prundu Bârgăului, dar stabilită în Elveţia, Masterclass-ul de flaut de la Bistriţa a fost continuat în ultimii ani de flautistul Matei Ioachimescu.
„Este a patra ediţie de când administrez şi conduc artistic cursurile de la Bistriţa. Când am preluat organizarea acestui Masterclass am făcut nişte schimbări. Am constatat că şcolile româneşti de flaut au evoluat. Participanţii au cu totul alte dorinţe şi cu totul alte percepţii asupra studiului unui instrument şi au alte condiţii. Există un sistem de burse. Părinţii înţeleg că e nevoie de o investiţie serioasă care să le aducă beneficii, motiv pentru care, dintr-o tabără muzicală, am transformat-o într-un Masterclass de primă mărime, aş îndrăzni să spun că este cel mai important de profil din ţară. Pe lângă munca mea, încercăm să aducem şi profesori importanţi de la universităţi de renume. Creăm o ambianţă în care ne sincronizăm cu realitatea internaţională, flautistică, muzicală”, a spus Matei Ioachimescu.
El a adăugat că flautul, acest instrument modern, are o istorie relativ recentă, undeva la peste 150 de ani, tehnicile de interpretare evoluând odată cu realizarea propriu-zisă a instrumentului. Din păcate, din cauza comunismului, instrumentiştii români nu au putut fi la curent cu evoluţiile în domeniu.
„În ultimii 60-70 de ani, acest instrument a crescut enorm, iar tehnica de a cânta la acest instrument s-a dezvoltat în centre culturale importante cum ar fi Paris, Londra, Berlin, Roma, iar din cauza contextului geopolitic, noi nu am fost de faţă la marile schimbări, nu am avut profesori care să aibă acces la asemenea centre. Şcoala noastră de flaut este bazată pe talentul unor individualităţi, pe cum şi-au imaginat că ar trebui dezvoltat acest instrument. Eu însumi m-am confruntat cu începuturile studiului acestui instrument făcut după o şcoală franceză din anii 50, evident depăşită. Între timp, informaţia circulă, iar acum avem alt fenomen: este foarte multă informaţie şi cineva trebuie să o filtreze. Oameni care trăiesc în străinătate, sunt activi profesional, aduc aici, la Bistriţa, informaţia bine filtrată şi o pun la dispoziţia unor tineri deosebiţi. Noutatea acestei ediţii este că am colaboratori foşti elevi ai şcolii noastre, cum e Ruxandra Rus care învaţă la Academia de Muzică din Graz, Austria, şi care a devenit o foarte bună flautistă, un exponent al noii generaţii”, a spus Matei Ioachimescu pentru Timp Online.
Anul acesta, la cursuri participă 13 studenţi din ţară de la academii din Iaşi, Cluj sau Bucureşti, dar şi din străinătate, din ţări precum Polonia, Slovacia şi Austria.
„Masterclass-ul de flaut durează zece zile şi este axat pe trei coordonate: stăpânirea instrumentului prin diferite tehnici, dezvoltarea emoţională şi intelectuală. Am invitat-o pe Verona Maier, o pianistă completă şi un profesor excepţional, care îi pune pe cursanţi în context intelectual şi emoţional foarte înalt. Ne dorim să formăm o nouă generaţie de flautişti. În ciuda concurenţei foarte mari de afară, orchestrele au nevoie de instrumentişti foarte buni, care să aibă un anume grad de pregătire profesională, de empatie, de cunoaşterea fenomenului de a cânta împreună cu alţii. E nevoie de oameni foarte bine pregătiţi şi cred că asta realizăm aici, la Bistriţa, deja de multă vreme, iar rezultatele deja se văd”, a spus Matei Ioachimescu.
Adaugă comentariu