Social

În ce licee au fost admiși elevii cu cerințe educaționale speciale

Un număr de 16 elevi cu cerințe educaționale speciale au fost admiși în licee din județ pe locuri speciale alocate lor. Elevul cu cea mai mare medie – 8,00 – va învăța la Liceul Teoretic Sanitar Bistrița, iar cel cu media cea mai mică – 2,35 – la Liceul Tehnologic Agricol Bistrița.

Potrivit unor informații date publicității de Inspectoratul Școlar Județean Bistrița-Năsăud, elevul cu cea mai mare medie provine de la Școala Gimnazială ”Ștefan cel Mare” și va studia științele naturii la Liceul Sanitar.

Tot de la aceeași școală gimnazială provine și elevul cu a doua medie de admitere – 5,57 – care a fost repartizat la Liceul cu Program Sportiv Bistrița, profilul protecția mediului, în timp ce elevul cu a treia medie de admitere – 5, 55 – a învățat la Școala Gimnazială ”Artemiu Publiu” Sângeorz-Băi și a fost admis la Liceul Teoretic ”Solomon Haliță” Sângeorz-Băi.

Elevi cu CES au mai fost repartizați la Colegiul Național ”George Coșbuc” Năsăud, la Colegiul Național ”Petru Rareș” Beclean, Liceul Tehnologic de Servicii Bistrița, la Colegiul Tehnic InfoEl și Liceul Silvic ”Transilvania” Năsăud.

Se încadrează în categoria CES: copiii cu dificultăţi motorii, sindrom Down, dificultăţi de vorbire, tulburări de comportament, autism, deficit de atenţie şi hiperactivitate (ADHD), dar şi cei care trec, pur şi simplu, printr-o perioadă mai grea (abandon familial, abuzuri, tulburări psiho-emoționale care dizabilitează formarea normală a personalității copilului).

Certificatul CES ajută strict pentru orientarea școlară și este legat de nevoile particulare de învățare. Certificatul de handicap atestă dizabilitatea în sine. Dacă un copil are certificat CES nu înseamnă că are automat și certificat de handicap.

Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copiilor și Adopție a încheiat, în 2020, un parteneriat cu Ministerul Educației pentru ca în licee să fie alocate locuri distincte.

În urma acestui parteneriat, ministrul Educației a emis un ordin care reglemenează aceste locuri distincte pentru elevii cu CES din școlile speciale și de masă, peste numărul de locuri din unitățile respective de învățământ.

Repartizarea candidaților pe locurile distinct alocate se realizează de către Comisia de admitere județeană/a municipiului București. Înscrierea se realizează în baza certificatului de orientare școlară și profesională a elevului. Mai multe detalii privind înscrierea pot fi obținute de la unitățile de învățământ și de la inspectoratele școlare.

Fiecare unitate de învăţământ în care se află copii cu dizabilităţi şi/sau CES include în regulamentul de organizare şi funcţionare proceduri privind aprobarea prezenţei facilitatorilor în unitatea de învăţământ, precum şi modul de organizare a activităţii acestora, acestea fiind prevăzute în regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar.

Facilitatorul poate fi unul dintre părinţi, asistentul personal, pentru copiii cu grad de handicap grav, o persoană numită de părinţi faţă de care copilul are dezvoltată o relaţie de ataşament sau un specialist recomandat de părinţi/reprezentantul legal.

Etichete

2 comentarii

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.