Inspectorul şcolar general Camelia Tabără le-a spus noilor directori de şcoli care au promovat concursul organizat de Ministerul Educaţiei ce ar trebui să facă pentru a putea conduce cât mai bine şcolile în fruntea cărora unii ajung pentru prima oară.
„Indiferent ce vă propuneţi să faceţi, să nu o faceţi singuri. Suntem cu toţii concentraţi pe acţiuni manageriale, ele sunt multe, complexe, adesea vin în cascadă. Nu vă ambiţionaţi să fiţi singuri, să trageţi singuri la căruţă. Încercaţi să vă explicaţi ideile şi acţiunile şi încercaţi să îi virusaţi şi pe ceilalţi colegi de entuziasmul şi dorinţa dumneavoastră de a face mai bine pentru şcoală”, a spus Camelia Tabără.
În relaţia cu ceilalţi actori din educaţie, directorii au fost sfătuiţi să comunice bine cu ceilalţi colegi, cu părinţii şi cu autoritatea locală: „Să nu neglijaţi componenta participare şi implicare şi, atât cât se poate, să motivaţi. Lucrăm cu oameni, cu dascăli care, în general sunt orgolioşi. Dincolo de recompensă materială, sunt foarte multe variante de recompensă spirituală, de recunoaştere într-un fel sau altul. Lăsaţi frâu liber imaginaţiei, găsiţi-le şi reuşiţi să aveţi lângă dumneavoastră un colectiv cu care să trageţi la unison. Să nu neglijaţi cultura organizaţională. Din când în când, într-un tot armonios, ne definim valorile şi muncim cu toţii pentru ele”, a spus Camelia Tabără.
În ce priveşte proiectele manageriale cu care directorii au câştigat concursurile pe posturi, Camelia Tabără a spus că acestea au fost „îndrăzneţe, cu ţinte strategice care vor deveni obiective”: „E folositor ca permanent să vă raportaţi la ceea ce v-aţi propus când v-aţi angajat în acest demers”.
Ea le-a mai cerut directorilor să fie atenţi la evaluare fiindcă aceasta e o activitate în care „încercăm să creştem, să evoluăm”, indiferent dacă e vorba de elev, de şcoală sau de activitatea personalului auxiliar. „Din păcate, trebuie să o recunoaştem, activitatea cadrelor didactice de a evalua se rezumă mult prea adesea la măsurarea cunoştinţelor, adică dăm note. Din punctul nostru de vedere, ne propunem un indicator de calitate ca să încercăm să vedem dacă procesele sunt cele corespunzătoare şi legea calităţii, cea cu ARACIP, ne oferă nenumărate instrumente prin care reuşim să vedem dacă suntem oneşti cu noi înşine prin autoevaluări şi interevaluări dacă ceea ce facem e ce trebuie sau mai avem de corectat”.
Camelia Tabără a dat şi soluţia la această problemă: „Cum realizăm asta? Conştienţi că lucrăm cu oameni şi pentru oameni. Din păcate, nu ştim de ce am ajuns aici, dar asta este. Trăim într-o lume în care aproape orice discuţie devine o confruntare de orgolii. Noi avem şansa unei meserii în care practic nu ai niciodată de împărţit cu nimeni. Niciodată nu intrăm doi în clasă în faţa elevului ca el să aleagă dacă e mai bun unul sau celălalt. Fiecare avem pătrăţelul nostru în care putem fi oricât de buni, de creativi, de excepţionali. Dacă nu am reuşit să îi convingem pe părinţi, pe autorităţi sau orice altă zonă cu care interferăm că avem cu toţii un interes comun, înseamnă că e un minus al nostru ca directori şi ca manageri. E extrem de important, şi vă atenţionez pe toţi, mai ales că în această perioadă sunt şcoli în care s-au generat mici conflicte, animozităţi, între directori care au fost şi vin, între diverşi aspiranţi. E datoria dumneavoastră să stabiliţi un climat de muncă, de colegialitate, în care să îţi fie drag să lucrezi, să intri cu plăcere cele 10 minute în sala profesorală şi nu să ne uităm peste umăr unii la ceilalţi”.
„Noi ne-am propus să dezvoltăm inteligenţa emoţională în educaţia copiilor. În timpul rămas până la sfârşitul anului vom continua tocmai ca să avem copii care lucrează şi care formează colectivele respective închegate şi nu cu acte de violenţă sau cu alte răutăţi. Atitudinea cu care cereţi, oferiţi, organizaţi şi planificaţi e un lucru extrem de important. Suneţi directori cu contractul în buzunar şi totuşi să nu uitaţi că vorbim despre colegii noştri, despre părinţi ca parteneri şi e important să fiţi coerenţi în mesaje, să fiţi curajoşi în a găsi soluţii pentru şcoala dumneavoastră, să fiţi clari în cerinţe şi să aveţi consideraţie vizavi de întreg personalul cu care munciţi. Vă recomand să încurajaţi cât mai mult. Să-i încurajăm chiar şi pe elevii pe care îi catalogăm drept slabi. Orice mic progres le dă aripi şi poate să le schimbe abordarea şi să-i plaseze într-un context în care vor şi ei să se autodepăşească. Extrem de important este să aveţi unitate şi convergenţă între şcoală ca atitudine şi cerinţe, între părinţi şi comunitatea locală. Chiar nu mai vreau să aud, după ce aţi semnat un contract de management cu autoritatea locală, că nu aţi reuşit să găsiţi punţi de comunicare cu primarii, cu reprezentanţii consiliilor locale, că sunteţi pe contrasens şi că dumneavoastră aveţi o abordare pe care primăria şi consiliul local nu o înţelege. Suntem specialişti în comunicare şi este rolul nostru să colaborăm pentru binele şi viitorul şcolii cu autorităţile locale”, a spus Camelia Tabără.
Inspectorul general le-a mai cerut să nu mai piardă ore întregi în şedinţe inutile.
„Într-o lume digitalizată în care toată lumea are acces la tot felul de resurse nu e în regulă să stai ore în şir într-o şedinţă să asculţi un material plicticos. Nu e cazul într-o comisie metodică să spună un coleg despre evaluare, mai precis despre ce a făcut el în facultate. Vom încerca şi noi la întâlnirile pe care le facem să fim cât mai interactivi”, a mai spus Camelia Tabără.
În final, ea le-a mai cerut directorilor să fie atenţi ca profesorii să-şi schimbe stilul de predare şi să fie preocupaţi de ce a rămas în mintea copilului după o zi de şcoală: „E important să valorificăm la maxim cele 50 de minute, să încercăm să forţăm mintea fiecrăui copil să îşi depăşească limitele, să ajungem la sufletul fiecărui copil şi achiziţia maximală să se facă în clasă”.
Un număr de 86 de directori şi directori adjuncţi din tot judeţul, mulţi aflaţi la primul mandat, au promovat concursul pe post organizat de Ministerul Educaţiei şi vor fi manageri cu acte în regulă.
Dv. ați avut vreodată vreun coleg ajuns director? Odată numit în funcție să nu-l mai recunoști, să nu-ți fie un aliat, să devină un străin, să fii nevoit să te consulți cu portarul școlii deoarece la nasul lui boreal nu mai puteai ajunge?
În sala profesorală noi nu ne uităm peste umăr, unii la ceilalți. În sala profesorală noi ne privim drept în ochi când vorbim șopo-șopo. Doar că la noi bârfa funcționează pe catedre și pe căprării, adică fiecare vorbește despre fiecare, mai ales când fiecarele nu-i de față. De regulă noi ne grupăm separat, pe sexe și găști, ca la kanaki oarecum, în școlile din Noua Caledonie.
Vorbe multe,frumoase,spectacol,tam-tam…
Am si eu o curiozitate:carui fost director i s-a multumit pentru activitatea pe care a depus-o in folosul scolii si,nu in ultimul rand,a ISJ-ului?Da,unii n-au luat concursul,altii nici macar nu l-au experimentat…dar,candva,acesti oameni care acum sunt inlocuiti cu altii au dus greul si au fost oamenii pe care scoala si cei de mai sus i-au folosit.
Da,i-au folosit,i-au uzat iar apoi s-au dezis de ei…Invatarea se doreste a fi centrata pe elev.Relatiile interumane sun centrate pe hartii si pe interese!!!!