Herghelia Beclean găzduieşte pentru a opta oară consecutiv o etapă a Campionatului Naţional de Atelaje, organizată de Regia Naţională a Pădurilor Romsilva, Clubul Hipic Romsilva şi cu sprijinul Federaţiei Ecveste Române. Anul acesta, la start s-au aliniat 12 echipaje cu doi cai şi unul cu un cal. Timp de trei zile, competitorii vor avea de trecut trei probe. Vineri a fost cea de dresaj. Arbitrii au fost atenţi la cât sunt de relaxaţi caii, la ritm, impuls, flexibilitate, plasare. Au punctat, de asemenea, stilul şi acurateţea figurilor executate şi au dat note pentru imaginea de ansamblu a atelajului, respectiv ţinuta driverului şi a secundului.
Prefectul Ioan Ţintean a deschis oficial competiţia felicitând Direcţia Silvică Bistriţa-Năsăud şi Herghelia Beclean pentru toarte ediţiile organizate până acum care au reuşit să pună judeţul pe hartă şi în privinţa competiţiilor hipice. „Fără îndoială că, dintre multiplele sporturi, acest concurs reprezintă o atracţie deosebită şi pentru judeţul nostru e o mândrie că se organizează un asemenea concurs. În numele Instituţiei Prefectului, vreau să felicit organizatorii şi să apreciez strădania Romsilva care, împreună cu Direcţia Silvică a judeţului şi cu celelalte instituţii participante, pentru tenacitatea cu care duc mai departe această tradiţie. Calul e prietenul omului dintotdeauna. Cred că pe durata celor trei zile participanţii se vor simţi bine în judeţul nostru şi vor câştiga cei mai buni”, a spus prefectul Ioan Ţintean.
Traian Lăpuşte, directorul Hergheliei Beclean a declarat, pentru Timp Online: „Am reuşit să organizăm şi anul acesta a doua etapă a Campionatului Naţional de Atelaje cu doi cai. Din păcate, nu am avut suficiente echipaje şi pentru proba de atelaje trase de patru cai şi am renunţat la ea. Noi am fi putut prezenta unul, dar trebuia să mai fie măcar încă două. Avem aşadar 12 atelaje cu doi cai şi un atelaj cu un cal, o domnişoară din judeţul Bihor, Paula Nistor, pasionată de echitaţie. Tatăl ei e concurent la atelajele cu doi ani. În concursul de atelaje avem şi noi, Herghelia Beclean, un echipaj. E condus de Florin Burcă, are deja un an de când lucrează la noi. Sper să meargă bine. Sigur că emoţiile acasă sunt întotdeauna mai mari, dar încep să apară rezultatele. El s-a obişnuit deja cu caii care erau antrenaţi de Zoli Imre care a decedat, din păcate. Eu sper să progreseze şi să ajungă între primii trei. Avem trei cai, două iepe din Maestoso 47 şi un cal Neapolitano 31, toţi trei lipiţani. Un cal e de rezervă, dar s-ar putea ca la proba de maraton driverul să aleagă alt cal decât cel cu care participă la probele de dresaj sau de conuri, în funcţie de cum simte el calul că se mişcă în zilele respective. Eu cred că toate cele trei probe sunt spectaculoase, dar, dacă ar fi să aleg una, eu prefer maratonul. Şi duminică, la proba de conuri, vine lume foarte multă şi se aud aplauze multe, oftaturi când se ratează. Eu cred că maratonul e cel mai spectaculos pentru că are mai multe faze, dar partea cea mai spectaculoasă este între obstacolele din lemn când echipajul trebuie să scoată un timp anume. Cei care fac timpii cei mai buni câştigă dacă au respectat traseul din interiorul obstacolului. Şi de data aceasta, avem campioni naţionali, ocupanţi ai locurilor 1,2,3, oameni care au cai de 7-8 ani cu care lucrează şi concurează. Se creează o legătură aparte între cal şi driver şi, cu cât se lucrează mai mult, dacă şi caii au talent, şi rezultatele vin”.
În ceea ce priveşte prima probă din concurs, cea de dresaj, Traian Lăpuşte a explicat că poate nu este chiar atât de spectaculoasă pentru public însă e foarte importantă pentru relaţia om-cal. „Calul îşi arată la această probă gradul de supunere faţă de driver. El trebuie să facă anumite mişcări care înseamnă trap întins, trap îngrămpădit, pornire de pe loc , pornire cu spatele. Dacă un cal merge bine la dresaj, deci ascultă de driver, atunci şi la celelalte probe va merge bine. E o probă care spune ceva despre relaţia între driver şi cei doi cai. Dacă ei se înţeleg bine, atunci treaba merge bine. Nu e uşor să faci un cal să te asculte, dar cu muncă şi perseverenţă se poate face. Sunt convins că mulţi dintre cititorii dumneavoastră au văzut şcoala de dresaj de la Viena. Acolo toţi sunt cai lipiţani, iar armăsarul e unul negru – şi noi aici avem aproape numai cai negri – iar ceea ce se întâmplă la Viena e o demonstraţie că se poate. Calul, dacă se lucrează cu el, poate să facă unele lucruri pe care nici nu-ţi poţi imagina că le poate face un cal. Este incredibil ce poate face un cal. Eu cred că e cel mai inteligent animal”, a spus Traian Lăpuşte.
Herghelia Beclean este, de altfel, unul dintre cele mai mari centre de creştere a cailor de rasă din România care are exemplare deosebite. „Când noi scoatem cai la vânzare, în două săptămâni, nu mai avem niciun exemplar de lipiţan. Dacă oamenii cumpără, e o dovadă că au valoare caii. Se spune despre un cal din Beclean care a ajuns în Anglia în cele din urmă că s-a vândut cu un milion de lire sterline. A fost un armăsar negru scos din pepinieră, dar s-a vândut foarte bine pentru că le trebuia un reproducător de calitate. Nu am obţinut noi preţul acesta. A plecat de la noi, apoi s-a vândut în Ungaria şi apoi a ajuns în Anglia. În orice caz, sunt cai care valorează zeci de mii de euro. Un echipaj cu doi cai s-a vândut cu 70.000 de euro fără nicio negociere. Noi avem foarte mulţi clienţi pentru cele două iepe şi Neapolitano 31 cu care concurăm, dar nu vrem să vgindem,. deşi aceasta ar fi idealul, să-i vinzi şi să iei alţii. Noi credem că nu şi-au atins potenţialul”, a mai spus Traian Lăpuşte.
În opinia sa, fără nicio urmă de rezerve, Campionatul Naţional de Atelaje poate fi numit „Formula 1” a sporturilor hipice. „Fără îndoială că e o Formula 1 a sporturilor hipice pentru că şi aici e multă adrenalină şi în al doilea rând, vorbim de valoarea în bani a unui echipaj. O maşină de Formula 1 costă enorm, la noi, la fel: doi cai – 80.000 de euro, o trăsură de prezentare-dresaj – 30.000 de euro, o trăsură de maraton – 30.000 de euro, driverul costă, furajarea costă, harnaşamentul costă, transportul atelajelor şi cailor la concursuri. Nu există în România un sport atât de scump ca un campionat de atelaje”.
Proba de maraton începe sâmbătă la 10.00 şi se va desfăşura pe 15,7 km în trei faze, iar proba de obstacole va fi duminică de la aceeaşi oră pe un traseu de 700 de metri cu 20 de obstacole artificiale.
AICI găsiţi mai multe fotografii.
pozele 2357 echipajul 4…
da, frumoşi cai, dar şi ceilalţi erau minunaţi.