Actualitate Recomandări

Nu se înființează Liceu Maghiar la Bistrița. ”O problemă complicată”

ACTUALIZARE Consiliul Local a dezbătut proiectul de hotărâre privind înfiinţarea Liceului teoretic cu predare în limba maghiară nr. 1 din Bistriţa, începând cu anul şcolar 2016-2017, prin divizarea Colegiului Naţional ”Andrei Mureşanu” Bistriţa, inițiat de consilierul municipal UDMR Antal Atilla.

Antal Atilla a menționat că înființarea acestui liceu ar reprezenta ”viitorul salvării învățământului maghiar din județ: ”Încet-încet, învățământul maghiar rămâne în cinci centre, unul dintre ele fiind Bistrița. După ce termină opt clase, copiii maghiari merg la Cluj, la Odorheiu Secuiesc. Tot pierdem copii. Din 92 de elevi care au terminat clasa a opta, la noi se regăsesc doar 29 în clasa a IX-a la secția maghiară. Tot vom reuși până la urmă să facem un asemenea centru de sine stătător de limba maghiară, să facem un progres, în funcție de ceea ce au nevoie copiii maghiari”.

Inspectorul școlar general Camelia Tabără a precizat că forma propusă prin proiect nu este posibilă, din perspectiva organizării și finanțării: ”Nu putem fi de acord cu această variantă prin divizarea CNAM”.

Primarul Ovidiu Crețu a spus: ”O problemă complicată. Comunitatea maghiară din Bistrița este un element viu care știe ce își dorește, a ajuns la concluzia că pentru a salva învățământul în limba maghiară din Bistrița-Năsăud este nevoie de înființarea unui Liceu Maghiar. Trebuie să venim și noi și să spunem că suntem de acord, dar să găsim calea legală să o facem. Până acum nu am găsit. Așteptam sprijin de la minister, dar nu am găsit. Ministerul nu a fost interesat. Dacă vrem școli românești în comunitățile din străinătate, nu văd de ce la Bistrița nu ar putea fi Liceu Maghiar. Dorința și voința acestei comunități trebuie să fie respectată, mi-ar fi plăcut să fie mai simple procedurile. Faptul că nu există o clădire care să găzduiască întregul Liceu Maghiar o știm. Consiliul de Administrație al CNAM are o justificare, că nu are cum să împartă clădirile”.

Consiliul Local a respins, cu 5 voturi pentru, unul împotrivă și 11 abțineri, proiectul de înființare a liceului.

ȘTIREA INIȚIALĂ Colegiul Naţional ”Andrei Mureşanu” a transmis Primăriei punctul de vedere al Consiliului de Administraţie cu privire la înfiinţarea, prin divizarea CNAM, a Liceului Teoretic cu predare în limba maghiară nr. 1. Astfel, cu 10 voturi din 11, Consiliul de Administraţie respinge înfiinţarea unităţii de învăţământ, motivând afectarea negativă a procesului didactic – deficitul de spaţiu pentru elevii secţiei române (aceştia urmând a fi nevoiţi să înveţe în trei schimburi) precum şi reducerea planului de şcolarizare pentru secţia română, fapt care va conduce la pierderea calităţii de colegiu a unităţii de învăţământ.

Primăria Bistriţa a solicitat Inspectoratului Şcolar Judeţean Bistriţa Năsăud avizul conform cu privire la înfiinţarea Liceului Teoretic cu predare în limba maghiară nr. 1 Bistriţa, Inspectoratul Şcolar Judeţean informând că nu poate emite avizul conform. ”Întrucât unitatea de învățământ care ar urma să se înființeze este de nivel liceal și aprobarea excede competențele CA al ISJ și ținând cont de argumentele avute în vedere de CA al CN ”Andrei Mureșanu”, ne aflăm în imposibilitatea de a emite avizul conform solicitat”, a explicat ISJ.

”Având în vedere cele de mai sus, nu se poate emite raport favorabil asupra proiectului de hotărâre”, se arată în raportul executivului Primăriei.

ISJ a transmis Primăriei Bistrița proiectul rețelei școlare pentru anul școlar 2016-2017, care rămâne nemodificată față de anul anterior.

Demersul vine ca urmare a solicitării cadrelor didactice de la secția maghiară a Colegiului Național ”Andrei Mureşanu”, a părinților şi a membrilor comunității maghiare din Bistrița, având sprijinul cultelor religioase şi a societății civile maghiare din județ. Necesitatea înfiinţării unității de învățământ cu predare în limba maghiară este motivată de dispersarea elevilor care studiază limba maternă maghiară în judeţ, existând astfel pericolul de desființare a secţiilor maghiare din cauza scăderii efectivelor de elevi şi a reorganizării rețelei şcolare. Totodată, această inițiativă are drept scop reducerea abandonului şcolar prin „asigurarea unui set de facilități elevilor proveniți din mediul rural (mai ales celor din învăţământul liceal) şi a celor proveniţi din familii cu stare materială precară prin atragerea de sponsori, burse speciale, ajutoare”. În documentul anterior menționat se precizează că la această dată, în municipiu, funcționează secții cu predare în limba maghiară la Colegiul Naţional „Andrei Mureşanu”, un număr de 306 elevi fiind înscrişi la cursurile de zi, astfel: ciclul primar – 104 elevi, ciclul gimnazial – 85 şi liceal – 117 elevi. Elevii îşi desfăşoară activitatea didactică în toate cele trei localuri ale colegiului, „comasarea acestor clase într-o singură unitate şcolară constituind premisa pentru un învățământ mai economic şi mai eficient”. Astfel, se propune înființarea, începând cu anul şcolar 2015-2016, a Liceului teoretic cu predare în limba maghiară Bistriţa, cu următoarea structură: ciclul primar – 5 clase, ciclul gimnazial – 4 clase, ciclul liceal – 8 clase, oferta educațională urmând a fi adaptată, potrivit inițiatorului, necesității comunității locale. Totodată este propusă ca locație pentru direcțiune, secretariat, birou administrativ, contabilitate şi ciclul gimnazial fosta clădire – sediu administrativ a Liceului Sanitar Bistrița, situată pe Bulevardul Republicii nr. 18. Clasele din învățământul liceal şi cele din învăţământul primar îşi vor desfăşura cursurile, în continuare, în clădirea Colegiului Naţional „Andrei Mureşanu”, se arată în motivarea inițiatorului.

Liceul Maghiar va funcționa în clădirea localului III (fostul internat) al Colegiului Naţional ”Andrei Mureşanu” de pe strada Republicii cu următoarea structură: ciclul primar – 5 clase, ciclul gimnazial – 4 clase, ciclul liceal – 8 clase.

În 28 mai, Consiliul Local și-a dat acordul de principiu pentru înfiinţarea Liceului Maghiar.

În august, a existat o tentativă de adoptare a proiectului de înființare a liceului, însă acest lucru nu s-a întâmplat, după cum Timp Online a scris aici.

Motivele înființării Liceului Maghiar: ”Prin comasarea claselor cu predare în limba maghiară de la CNAM  într-o singură unitate şcolară se pot crea premisele pentru un învăţământ mai economic şi mai eficient. În acest fel se realizează şi o încadrare strictă în numărul de posturi didactice, didactic-auxiliare şi nedidactice. De asemenea, se reduce abandonul  şcolar prin asigurarea unui set de facilităţi elevilor proveniţi din mediul rural (mai ales celor din învăţământul liceal) şi a celor proveniţi din familii  cu stare materială precară prin atragere de sponsori, burse speciale, ajutoare. O astfel de instituţie şcolară ar putea atrage fonduri extrabugetare prin programe ce vizează educaţia  şi dezvoltarea infrastructurii şcolare cu ajutorul fundaţiilor din ţară şi de peste hotare. În urma analizei evoluţiei demografice a populaţiei şcolare locale şi zonale (în special cazul elevilor din învăţământul gimnazial şi liceal) constatăm o scădere a acesteia, de unde necesitatea unei instituţii de învăţământ  care să concentreze elevii care doresc să studieze în limba maghiară. Totodată, printr-o analiză atentă a claselor din şcolile din judeţ, aproape în fiecare clasă cu predare în limba română există 2-3 copii maghiari, pe care dorim să-i atragem spre o instituţie de învăţământ cu predare în limba maghiară. Datorită faptului că zona Bistriţei este o zonă cu populaţie maghiară dispersată (de exemplu, în municipiul Bistriţa ponderea populaţiei maghiare este de 6% cu tendinţă de scădere), se promovează astfel o măsură dinamică care să permită acoperirea echitabilă a zonei cu oferta  educaţională în special prin învăţământul învăţământul liceal şi pe urmă cel profesional. Ar putea fi atraşi astfel şi elevi maghiari din localităţile limitrofe municipiului Bistriţa şi a zonei acesteia,  care actualmente nu au acces la învăţământ în limba maternă din cauza efectivelor scăzute şi a distanţelor mari până la şcoală”.

11 comentarii

  • O justificare cel putin penibila! pt. ca sunt mai multi romi decat maghiari in tot judetul, eu zic sa le facem si lor scoala proprie… ca doar asta e mersul lucrurilor atunci cand vorbim de integrare!

    • Nu sunt de acord cu dumneavoastra pentru ca romi sunt si unguri dar si romani. Si daca se face o scoala pentru maghiari atunci e facuta si pentru romi. Sa mai fure si de la unguri ca de la noi romanii au furat destul!

  • Toate „argumentele’ expuse in acest articol sunt palavre marca Antal.In realitate, trebuie rasplatita sustinerea din Consiliul Local de catre consilierii udemeristi.Nimic nu justifica infiintarea unei astfel de unitati de invatamant la Bistrita, avand in vedere ca populatia maghiara de pe aceste meleaguri este pe cale de disparitie.Nu sunt in stare sa-si faca nici actualele clase date prin planul de scolarizare.Dar cine sa le spuna si explice ca este vorba de o exagerare?Efectiv nu are cine, nici in sistemul de invatamant, si cu atat mai putin cineva din primarie.

  • Maghiarii vor trebui sa prinda cu arcanul din tot judetul elevi unguri si sa-i aduca la Bistrita ( cu cazare) asfel incat sa poata functiona. La parintii cpoiilor sau la copiii maghiari nu se gandesc ca asta va insemna in viitor discriminarea lor. UDMR-ul isi continua pas cu pas actiunea marsava , ei nu au auzit de UE… de globalizare , o tin langa (langa , nu linga) cu un nationalism sovin de sec. XVIII-XIX.

    • Nu există nationalism șovin de sec. XVIII-XIX, exista un anume tip de nationalism care este sovin, cu asta as putea fi de-acord… Cu atât mai mult cu cât dacă te referi la perioada pașoptistă, în afara unor grupuri de revolutionari relativ mici, aceea perioada a insemnat emanciparea civică și nationalista a tuturor popoarelor și formarea statelor nationale in care traim si astazi. Nu vad nimic sovin in asta. Este dorinta fireasca a popoarelor la autodeterminare…

  • As fi vrut, mai degrabă, să văd cum acest proiect este votat negativ de către consiliul local pe criterii nu birocratice sau/și economice. Aș fi vrut să văd că se aduc argumente de natură juridici, constituționale, civice, morale până la urmă și să se desființeze acest proiect care e în primul rând în defavoarea etniei maghiare…

  • Nationalismul sovin (de orice tip ) a dus la moartea a multor oameni nevinovati romani si maghiari (daca luam in calcul, doar ultima suta de ani) deci el nu se justifica in nici un fel. Acest proiect de dezbinare si separare nu este in favoarea etniei maghiare , ba din contra este in dezavantajul viitorilor absolventi care sunt limitati in a-si continua mai departe studiul sau a se angaja. Argumentele Colegiului National le puteti citi sus in ACTUALIZARE.

  • V-o tras-o pesedistii din CL, dar si ECOLOGISTII. Vedeti ce ati pierdut daca nu ati fost de la inceput cu noi, si nu ne-ati bagat in seama ! Ce sa va fac !

    • Balanel Guitel sa inteleg in traducere din limba ta guiteasca ca tu esti de acord cu acest liceu? Inteleg sa fi anti PSD dar sa fi si anti Roman este cu totul altceva!

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.

GA vertical

Carliont

KissFM

KISS FM

Titlu Articole Recente

Articole recente

Titlu Comentarii recente

Comentarii recente

CleverADS