Agenţia pentru Protecţia Mediului (APM) Bistriţa-Năsăud, în cadrul procedurilor de evaluare a impactului asupra mediului şi de evaluare adecvată, a luat decizia etapei de încadrare pentru proiectul ”Linie verde de transport public utilizând mijloace de transport cu motor electric, hibrid sau normă de poluare redusă, în municipiul Bistriţa, pe traseul Viișoara – Rompetrol, str. Libertății, Independenței, Dornei, Calea Moldovei, Unirea”, derulat de municipalitate. APM a decis că proiectul nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate, deoarece nu intră sub incidenţa art. 28 din O.U.G. nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice.
Scopul investiției este: modernizarea liniei de transport, modernizarea părții carosabile, a zonelor adiacente prin remodelarea parcărilor, trotuarelor, spațiilor verzi, eventual a pistelor de cicliști, ce include o suprafață de aprox. 30 ha și amenajarea unei autobaze pe strada Simpozionului nr. 2. Prin proiect se urmărește promovarea strategiilor de reducere a emisiilor de dioxid de carbon pentru promovarea planurilor sustenabile se mobilitate urbană și a unor măsuri relevante pentru atenuarea adaptărilor în vederea reducerii emisiilor de carbon în Bistrița.
Ce lucrări presupune Linia verde
În localitatea componenta Viișoara, adiacent DN 17, vor fi cuprinse pistele de cicliști și amenajarea spațiilor verzi cu dotările aferente; nu se vor realiza intervenții în plan, profil longitudinal sau profil transversal pe această zonă de pe DN17; pistele de cicliști vor avea lățimea de 1,00 m – structura rutieră. Spațiul adiacent străzii Libertății va fi amenajat cu spații verzi, aliniamentul de arbori se va păstra și vor fi cuprinse piste de cicliști; partea carosabilă va avea câte 2 benzi de circulație pe sens cu lățimea de 3,50 m. Pe B-dul Independenței vor fi reabilitate spațiile verzi, vor fi amenajate pistele de cicliști și eventualele parcări adiacente zonelor de locuințe colective, zone verzi cu dotări aferente; pistele de cicliști vor avea lățimea de 1,00 m. Strada Gheorghe Șincai va fi reabilitată în întregime cu trotuarele şi carosabilul la acelaşi nivel, din piatră; se va păstra și completa aliniamentul de arbori, se vor renunta la parcări astfel încât să se creeze o bandă dedicată pentru linia verde; partea carosabilă va avea o bandă dedicată pentru linia verde. Pe strada Dornei se va interveni asupra trotuarelor care vor fi realizate din piatră naturală, iar pe carosabil cu marcaj acolo unde se impune, pentru delimitarea liniei verzi. În Piaţa Unirii se va desființa parcarea de pe partea dreapta astfel încât să se creeze o bandă dedicată pentru Linia verde. De asemenea, proiectul de pe această stradă se va corela cu proiectul PUD – Amenajare Piaţa Unirii. Străzile Bistricioarei/Liviu Rebreanu: pe carosabil se vor prevedea marcaje pentru delimitarea Liniei Verzi și se vor corela cu proiectul de la Cetatea Medievală. Strada General Grigore Bălan va cuprinde piste de ciclişti și se va reamenaja suprafața carosabilă cu locuri de parcare; pistele de cicliști vor avea lățimea de 1,00 m. Pe sectoarele de drum ce nu se află în proprietatea sau administrarea Municipiului Bistrița (DN 17/E 58), se vor proiecta piste de biciclete și/sau spații verzi, pe terenul adiacent drumului, iar Linia Verde de transport public se va suprapune peste carosabil;
– pistele de cicliști vor avea lățimea de 1,00 m.
La capetele traseului se vor realiza 2 platforme conform planului de situație ce vor facilita întoarcerea autobuzelor pe traseu, cât și încărcarea acestora la prizele electrice. Stațiile de autobuz vor fi de 3 tipuri, în funcție de funcționalitatea și gradul de încărcare al fiecărei zone de instalare: – Stație autobuz – Cap traseu – echipare standard + stație FastCharger + Ticketing, Stație autobuz trafic mare – echipare standard + Ticketing, Stație autobuz trafic mic – echipare standard.
Autobuzul electric are 12,2 metri lungime cu șasiu ușor și podea joasă; acesta permite încărcarea rapidă a acumulatorilor – fast-charger (nefiind necesară întoarcerea în autobază pe timpul zilei) la una din cele două stații de încărcare amplasate la cele două capete terminale ale traseului; încărcarea mijloacelor de transport se face pe timpul nopții în autobază și se asigură un aport de 7-10% prin intermediul stațiilor de încărcare de la capetele terminale ale traseului în timpul de staționare de 10-15 minute. În cazul în care, un autovehicul de transport public (autobuz) ajunge în situația să nu mai dețină suficientă energie pentru a ajunge la una din stațiile de încărcare rapidă, s-a prevăzut o stație de încărcare portabilă echipată pe un autovehicul utilitar cu generator mobil; spațiul dedicat staționării și încărcării mijloacelor de transport public este echipat cu 5 – 6 unități de încărcare electrică cu 2 posturi; în curtea spațiului amenajat pentru staționarea mijloacelor de transport se va instala un sistem de panouri fotovoltaice cu o capacitate de 15 kW utilizate pentru a acoperi consumul de energie electrică al stației de încărcare a mijloacelor de transport public; branșamentul la rețeaua de energie electrica asigura alimentarea de rezerva a stației de încărcare.
Proiect pe fonduri europene
Proiectul, finanțabil din fonduri europene, pentru care se vor solicita circa 8 milioane de euro, vizează nu numai introducerea unei linii de autobuze electrice, ci și reabilitarea străzilor și realizarea benzilor de rulare, modernizarea stațiilor de transport între Viișoara și Unirea, amenajarea unui garaj și stații de încărcare a mijloacelor de transport electrice, plus sistem e-ticketing.
Principiul de proiectare va fi ”din perete în perete”, adică sunt vizate și zonele adiacente spațiilor carosabile. De exemplu, în spațiile situate între DN 17 și frontul clădirilor din Viișoara, de pe Independenței și pe traseul Bistrița-Unirea vor fi cuprinse pistele de cicliști, se rearanjează și amenajează spațiile verzi, se păstrează aliniamentul de arbori. Vor fi realizate stații de încarcare pentru autovehicule electrice, iar toată infrastructura (trotuare, parcări, stații de autobuz) va fi amenajată astfel încât să poată fi utilizată de către persoanele cu dizabilități. Sistemul de management al traficului va fi integrat cu opțiuni de monitorizare a condițiilor de mediu și poluare pe traseul liniei verzi. Linia verde presupune și alte intervenții pe parte de infrastructură: cabluri subterane pentru iluminat public, amenajarea intersecţiilor la nivel, schimbarea sau înlocuirea căminelor.
Anul trecut, Primăria Bistrița a comandat un studiu de oportunitate care să cuprindă necesitatea utilizării surselor de energie nepoluante pentru transportul public, tipul de vehicul care se va utiliza pe această linie de transport public, traseul recomandat, precum și interventiile generale necesare infrastructurii pe traseul ales, care leagă localitățile componente Viișoara și Unirea prin centrul istoric, suprapunându-se cu următoarele străzi: DN17/ E58 (Viișoara – Rompetrol) – Str. Libertății – B-dul Independenței – Str. Gh. Șincai – Str. Dornei – Piața Unirii – Piața Petru Rareș – Str. Bistricioarei/ Str. Liviu Rebreanu – Str. Grigore Bălan – Calea Moldovei – DN 17/ E58 (Unirea – pâna la podul dinaintea Pensiunii Sheriff). La capetele traseului se vor proiecta sensuri giratorii.
Studiul a fost realizat de Universitatea Tehnică Cluj-Napoca – Facultatea de Construcții, care a luat în calcul următoarele variante: tramvai, autobuz electric şi/sau cu motor normă poluare Euro 6 – cale dedicată parţială, metrou, troleibuz, și autobuz urban cu culoar de circulație exclusiv (soluția recomandată). Lungimea liniei de transport măsurată de la unul din capetele liniei până la celălalt capăt este de circa 12 km, din care 1 km reprezintă lungime parcursă pe străzile centrale.
Una dintre recomandările studiului de oportunitate este ca linia verde de transport public să dețină culoar exclusiv de rulare, acolo unde dimensiunea străzilor o permite. În celelalte cazuri linia verde va fi marcată pe carosabilul comun. O altă recomandare a studiului de oportunitate este utilizarea materialului rulant de tip autobuz urban care să utilizeze sisteme de alimentare cu combustibili eco/ electric/ hybrid. În funcție de scenariile propuse de proiectant, se va alege varianta de alimentare, raportându-se la volumul finanțării investiției inițiale și în operare, beneficiile economico-sociale și de mediu obținute în fiecare scenariu, precum și caracterul inovativ reprezentat de fiecare dintre sistemele propuse.
Studiul de oportunitate recomandă, de asemenea, ca linia verde de transport public să fie deservită de 20 de autobuze electrice/EEV. Numărul final de autovehicule va fi stabilit prin documentația de proiectare, inclusiv studiu de trafic.
Vor fi cuprinse în documentații doar categoriile de lucrări specifice sau absolut necesare pentru zona carosabilă. Principiul de proiectare va fi ”din perete în perete”, adică se vor studia și proiecta și zonele adiacente spațiilor carosabile. Astfel, în Viișoara adiacent DN 17 vor fi cuprinse pistele de cicliști și amenajarea spațiilor verzi cu dotările aferente, spații situate între DN 17 și frontul clădirilor. Pe spațiul adiacent str. Libertății vor fi amenajate spații verzi, aliniamentul de arbori se va păstra și vor fi cuprinse pistele de cicliști. Pe B-dul Independenței vor fi reabilitate spațiile verzi, vor fi amenajate pistele de cicliști și eventualele parcări adiacente zonelor de locuințe colective. Str. Gheorghe Șincai va fi reabiliatată în întregime cu trotuarele şi carosabilul la acelaşi nivel din piatră, necesită şi o cercetare arheologică. Se va păstra aliniamentul de arbori, eventual completat. Piaţa Unirii va fi corelată cu proiectul de PUD – Amenajare Piaţa Unirii. Str. Bistricioarei/Liviu Rebreanu se va corela cu proiectul de la Cetatea Medievală. Str. Gen. Gr. Bălan va cuprinde pistele de ciclişti. Calea Moldovei va cuprinde pistele de ciclişti. Pe str. Dornei, trotuarele vor fi din piatră naturală. Pe sectoarele de drum care nu se afla în proprietatea/ administrarea municipalității (DN 17/ E 58), proiectantul va aborda si proiecta piste de biciclete și/ sau spații verzi, pe terenul adiacent drumului, iar linia verde de transport public se va suprapune peste carosabil.
Se va avea în vedere îmbunătățirea elementelor geometrice în plan si în profil longitudinal si transversal, corectarea declivităților (acolo unde se poate) si refacerea întregii structuri rutiere cu dimensionare sistemului rutier pentru o perspectivă de 15 ani. Proiectantul va stabili varianta optimă de realizare a sistemului rutier în baza unui calcul de dimensionare în conformitate cu standardele și normativele în vigoare, privind grosimea straturilor rutiere și verificarea acestora la actiunea de îngheț-dezgheț. La proiectarea în plan a părţii carosabile a străzii se va păstra traseul existent, linia roşie a străzii se va stabili astfel încât să se poată respecta punctele de cotă obligată existentă: accesul la străzile laterale, urmărind și configuratia terenului, sistematizarea verticală a zonei şi posibilitatea de asigurare a scurgerii apelor pluviale, prin mărirea pantelor longitudinale şi transversale.
La dimensionarea sistemului rutier se va ține cont ca suprafața de rulare (inclusiv pistele de biciclete) să fie din îmbrăcăminte asfaltică / piatră naturală în zona centrului istoric, trotuarele cu pavaj / piatră naturală în centrul istoric, iar marcarea liniei verzi dedicate transportului public să fie realizată cu mijloace specifice şi moderne zonelor traversate. În zonele în care se utilizează piatra naturală, marcajele necesare vor fi realizate cu piatră de altă culoare, dupa caz.
Parcarile pentru autovehicule individuale care vor fi proiectate vor cuprinde în mod obligatoriu și minim câte o stație electrică de încarcare pentru autovehicule electrice. Stațiile de autobuz, trotuarele, trecerile de pietoni, parcările vor fi amenajate astfel încât să poată fi utilizate de către persoanele cu dizabilități.
Se vor proiecta noi statii de transport în comun daca este cazul, iar unde acestea există se va proiecta modernizarea lor și vor fi prevăzute cu stații de încărcare electrică expres dacă este cazul, panouri de afișare electronică, sisteme regenerabile de producere a energiei electrice, hot-spot-uri wifi, etc.
Un aspect foarte important îl reprezinta managementul traficului care trebuie proiectat în vederea utilizării modalităților de dirijare și control centralizat al transportului public pe această linie de transport. Sistemul de management al traficului va fi integrat și cu opțiuni de monitorizare a condițiilor de mediu și poluare pe traseul liniei verzi. De asemenea, se va proiecta un spațiu tehnic (autobază): mentenanță și service pentru autovehiculele care vor deservi linia verde, stație de încărcare principală cu energie/ combustibil, după caz, spații administrative.
Vor fi propuse soluţii pentru devierea reţelelor de utilităţi sau a branşamentelor, în cazul în care acestea vor fi afectate prin lucrările propuse de modernizare şi consolidare. Pe sectoarele unde trama stradală permite, se va amenaja zona verde între carosabil si trotuare, cu panta transversală de minim 1% spre carosabil. Se vor amenaja toate intersecţiile la nivel ale străzii cu alte străzi şi drumuri publice. Toate căminele, capacele de la cămine şi gurile de scurgere, grătarele de la gurile de scurgere vor fi evaluate şi schimbate/ înlocuite.
Avand în vedere înlocuirea sistemului rutier, se doreşte prevederea unei canalizaţii subterane pentru cablurile de curenţi slabi existenţi pe stâlpi la această data. De asemenea, și sistemul de iluminat public va respecta aceasta regula și se vor utiliza leduri si sistem de telegestiune. Se prevede realizarea sistemului de iluminat public cu cabluri subterane pentru toate strazile, atât pe carosabil cât si pe pietonal, cu leduri și sistem de telegestiune.
Se va moderniza sistemul de semaforizare. Toate trecerile de pietoni vor fi semaforizate si prevăzute cu denivelări (acolo unde se justifică). Se va proiecta și un sistem de monitorizare video atât în autobuze, cat și în trafic și stații, care va fi integrat în sistemul de management al traficului, precum și în sistemul de supraveghere al Poliției Locale. De asemenea, se va proiecta şi sistemul de e-ticketing pentru călători, inclusiv infrastructura/dotările necesare funcţionării lui. Se vor realiza sisteme de supraveghere privind securitatea şi protecţia persoanelor, pe toate străzile, cu posibilitatea racordării acestuia la sistemul de supraveghere video aflat în gestiunea Poliţiei Locale.
Evaluare adecvata pentru un proiect implementat in Bistrita? Severe vezi ca iarasi futusi comunicatul de presa!
o investitie imensa pentru UN autobuz care se vrea sa intre si sa iasa pe strada bistricioarei!!!
CARE AR FI COSTURILE DACA ACUM IN LOC DE MICROBUZUL LINIEI 2 VA CICULA UN AUTOBUZ ELECTRIC VOPSIT VERDE???
Raspuns: 250,00 lei = 10 CUTII VOPSEA VERDE!!!