Social

Măsurile de criză stabilite de Guvern. Se aplică de la 1 ianuarie 2025

Guvernul a aprobat luni 30 decembrie 2024 Ordonanța de Urgență privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor public, care afectează salariații, pensionarii, modul de funcționare a instituţiilor publice ți diverse categorii socio-profesionale.

”Ordonanța-trenuleț”, care intră în vigoare în 1 ianuarie 2025, cuprinde printre altele:

Îngheţarea salariilor, soldelor şi indemnizaţiilor în administraţia centrală şi locală la nivelul din noiembrie 2024

– menţinerea în anul 2025 a cuantumului brut al salariilor de bază/soldelor de funcţie/salariilor de funcţie/indemnizaţiilor de încadrare lunară de care beneficiază personalul plătit din fonduri publice, din administraţia centrală şi locală, precum şi a indemnizaţiilor aferente funcţiilor de demnitate publică şi funcţiilor asimilate acestora, la nivelul acordat pentru luna noiembrie 2024;

– menţinerea în anul 2025 a cuantumului sporurilor, indemnizaţiilor, compensaţiilor, primelor şi al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar cel mult la nivelul cuantumului acordat pentru luna noiembrie 2024

– în anul 2025, orele suplimentare efectuate de bugetari se  vor compensa numai cu timp liber.

Limitări în ceea ce priveşte tichete, vouchere. Norma de hrană şi cea de echipare, menţinute la valoarea din acest an

– neacordarea în anul 2025 a biletelor de valoare, cu excepţia tichetelor de creşă, şi nici a premiilor prevăzute de Legea-cadru nr. 153/2017

– acordarea voucherelor de vacanţă în limita a 800 lei, cu condiţia asigurării de către angajat a unei coplăţi de 800 lei.

– menţinerea în anul 2025 a anumitor categorii de drepturi de care beneficiază personalul militar, poliţiştii şi poliţiştii de penitenciare, care nu fac parte din solda lunară brută/salariul brut, la nivelul lunii decembrie 2024;

– menţinerea în anul 2025 a alocaţiei valorice pentru drepturile de hrană, valoarea financiară anuală a normelor de echipare şi valoarea financiară a drepturilor de echipament la nivelul acordat pentru luna decembrie 2024.

Examenele pentru angajarea la stat, suspendate. Numărul maxim de posturi din instituţiile publice, stabilit în aşa fel încât fiecare instituție să se încadreze în bugetul alocat cheltuielilor de personal

Ordonanţa prevede de asemenea că de la 1 ianuarie 2025 se suspendă ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante sau temporar vacante, cu excepţia posturilor unice din instituţiile şi autorităţile publice. Măsura se aplică indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare a instituţiilor publice, inclusiv celor care îşi finanţează activitatea integral din venituri proprii, dar care sunt înfiinţate pe lângă instituţiile publice.

Prin excepţie, ordonatorii principali de credite, în cazuri temeinic justificate, pot aproba ocuparea unui procent de maximum 15% din totalul posturilor vacantate în anul 2025, numai în condiţiile încadrării în cheltuielile de personal aprobate prin buget, la nivel de ordonator principal de credite, pe fiecare sursă de finanţare în parte.

Numărul maxim de posturi finanţat în anul 2025 din fonduri publice de către instituţiile şi autorităţile publice, indiferent de modul de finanţare şi subordonare trebuie „să fie stabilit astfel încât să se asigure plata integrală a drepturilor de natură salarială acordate în condiţiile legii cu încadrarea în cheltuielile de personal. Ordonatorii de credite vor stabili numărul maxim de posturi care se finanţează, cu respectarea acestei condiţionalităţi”.

Plafonarea alocaţiilor copiilor şi a unor drepturi şi indemnizaţii acordate unor categorii precum revoluţionari, academicieni, artişti

– alocaţiile de stat pentru copii, reglementate de Legea nr. 61/1993 privind alocaţia de stat pentru copii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

– indemnizaţiile prevăzute de Decretul-Lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura comunistă, precum şi celor deportate în străinătate ori prizonierilor din acea perioadă

– indemnizaţiile acordate persoanelor persecutate de către regimurile instaurate în România cu începere de la 6 septembrie 1940 până la 6 martie 1945 din motive etnice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

– indemnizaţiile prevăzute de Legea nr. 309/2002 privind recunoaşterea şi acordarea unor drepturi persoanelor care au efectuat stagiul militar în cadrul Direcţiei Generale a Serviciului Muncii în perioada 1950-1961

– indemnizaţia pentru activitatea de liber profesionist a artiştilor interpreţi sau executanţi din România

– cuantumul indemnizaţiilor acordate membrilor Academiei Române, membrilor Academiei Oamenilor de Ştiinţă din România, membrilor Academiei de Ştiinţe Medicale din România, membrilor Academiei de Ştiinţe Agricole şi Silvice „Gheorghe Ionescu-Şişeşti“, membrilor Academiei de Ştiinţe Tehnice din România, dar şi al sprijinului acordat urmaşilor membrilor Academiei Române şi urmaşilor membrilor Academiei Oamenilor de Ştiinţă din România;

– cuantumul indemnizaţiei preşedintelui Consiliului Naţional al Organizaţiilor de Pensionari şi al Persoanelor Vârstnice

– indemnizaţiile stabilite în baza Legii recunoştinţei pentru victoria Revoluţiei Române din Decembrie 1989, pentru revolta muncitorească anticomunistă de la Braşov din noiembrie 1987 şi pentru revolta muncitorească anticomunistă din Valea Jiului-Lupeni – august 1977 nr. 341/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

– ajutorul lunar pentru soţul supravieţuitor;

– indemnizaţiile reparatorii lunare pentru fostele cadre militare active, îndepărtate abuziv din armată în perioada 23 august 1944-31 decembrie 1961

– drepturile prevăzute de Legea nr. 168/2020 pentru recunoaşterea meritelor personalului participant la acţiuni militare, misiuni şi operaţii pe teritoriul sau în afara teritoriului statului român şi acordarea unor drepturi acestuia, familiei acestuia şi urmaşilor celui decedat.

Propuneri privind drepturile câştigate de bugetari în instanţă

”Pentru a avea un tratament unitar în ceea ce priveşte plata drepturilor de natură salarială şi a sumelor reprezentând daune-interese moratorii, stabilite prin hotărâri judecătoreşti, este necesar ca şi plata sumelor stabilite în favoarea personalului din sectorul bugetar, devenite executorii în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2025, să se realizeze după o procedură similară celei stabilită pentru hotărârile judecătoreşti devenite executorii până la data de 31 decembrie 2024”.

Plafonarea indemnizaţiilor sportivilor şi a celor acordate pentru merite în diverse domenii/ Nu se vor plăti, anul viitor, tichetele pentru sportivi

În anul 2025, rentele viagere prevăzute la art. 64 din Legea educaţiei fizice şi sportului să se acorde în cuantumul aflat în plată în luna decembrie 2024.

Tichete de sportiv, acordate în baza Legii 322/2022, nu vor fi acordate pentru anul 2025. Se propune prorogarea până la data de 1 ianuarie 2026 a termenului prevăzut la art. II din Legea nr. 322/2022 pentru completarea Legii educaţiei fizice şi sportului nr. 69/2000.

Cuantumul lunar al indemnizaţiei de merit se menţine la nivelul din luna decembrie 2024, de 6.240 lei.

Limitarea reducerilor de tarife sau gratuităţilor la transport

În anul 2025 se acordă reduceri de tarife sau, după caz, gratuităţi, numai în limita a 3 călătorii dus-întors sau 6 călătorii simple, la facilităţile de transport acordate prin diverse legi revoluţionarilor, judecătorilor şi procurorilor, angajaţilor CFR, membrilor din familiile acestora şi pensionarilor.

Legislaţia în vigoare prevede că judecătorii şi procurorii beneficiază anual de şase călătorii în ţară dus-întors, gratuite, la transportul pe calea ferată clasa I, auto, naval şi aerian sau de decontarea a 7,5 litri combustibil la suta de kilometri pentru şase călătorii în ţară dus-întors, în cazul în care deplasarea se efectuează cu autoturismul. Aceste drepturi nu au caracter salarial şi nu se impozitează.

Nu se mai fac diverse achiziţii în instituţiile publice

Se propune interzicerea, în anul 2025, a achiziţionării, preluării în leasing sau închirierii de autoturisme, mobilier şi aparatură birotică, de către autorităţile şi instituţiile publice, indiferent de modul de finanţare şi subordonare, precum şi de către operatorii economici care aplică prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 26/2013, cu excepţia celor necesare desfăşurării obiectului principal de activitate.

Scade temporar, cu un sfert, subvenţia pentru partide

Subvenţia acordată în anul 2025 partidelor politice va fi diminuată cu 25% faţă de anul 2024.

Punctul de pensie nu mai creşte/ Aşa-numitele „pensii speciale” nu se mai indexează

„România trebuie să pună în aplicare în mod riguros măsurile necesare pentru corectarea deficitului excesiv, context în care se impune o construcţie bugetară responsabilă pentru evitarea deteriorării stabilităţii financiare, şi susţinerea finanţelor publice de o manieră eficientă în condiţiile unui cadru internaţional şi intern dificil. Astfel, în anul 2025 se propune menţinerea la nivelul de 81 lei a punctului de referinţă în funcţie de care se calculează cuantumul pensiilor”.

Documentul mai prevede că pensiile de serviciu nu vor mai creşte cu rata inflaţiei.

„Prin derogare de la prevederile art. 213 alin. (2) din Legea nr. 303/2022 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, cu modificările şi completările ulterioare, în anul 2025, pensiile de serviciu stabilite în condiţiile legii nu se actualizează cu rata medie anuală a inflaţiei”, se prevede în documentul pus în consultare.

Măsura se aplică şi pensiilor de serviciu pentru grefieri şi alte categorii de personal care ocupã funcţii de specialitate în cadrul instanţelor judecãtoreşti, al parchetelor de pe lângã acestea şi al Institutului Naţional de Expertize Criminalistice, parlamentari, personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia civilă, funcţionarilor parlamentari, membrilor Corpului diplomatic şi consular al României, foştilor salariaţi ai Curţii de Conturi. Nici pensiile militare de stat, nu se actualizează indexează cu rata medie anuală a inflaţiei.

Punctele în baza cărora sunt decontate serviciile medicale rămân la valoarea actuală

Ordonanţa pusă în consultare plafonează şi valoarea decontată pentru serviciile medicale astfel, se propune ca, în anul 2025, valorile garantate ale punctelor pentru acordarea serviciilor medicale în asistenţa medicală primară, asistenţa medicală ambulatorie de specialitate pentru specialităţi clinice şi respectiv suma orientativă/medic specialist în asistenţa medicală stomatologică, să se menţină la nivelul valabil în trimestrul IV al anului 2024.

Totodată, se propune menţinerea valorii indicatorului social de referinţă la nivelul aferent lunii noiembrie 2024.

Prevederi privind bugetele instituţiilor publice/Prima didactică, doar dacă poate fi asigurată din fonduri europene

În vederea finalizării obiectivelor de investiţii pentru care au fost alocate sumele prevăzute în anexa 7.03 la Legea bugetului de stat pe anul 2024, nr. 421/2023, este necesar ca sumele rămase neutilizate să rămână la dispoziţia autorităţilor locale.

Institutele naţionale de cercetare-dezvoltare nu plătesc sau acordă, după caz, în anul 2025,premii, prime, ore suplimentare, vouchere de vacanţă şi/sau alte drepturi similare acordate în legătură cu concediul de odihnă aferent anului 2025.

Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene va acorda prime didactice şi prime de cariere profesionale, reglementate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 58/2023 „numai în cazul în care cheltuielile cu acesta se decontează integral din fonduri externe nerambursabile”. Aceeaşi măsurp este valabilă şi pentru tichetele sociale pe suport electronic pentru sprijin educaţional, reglementate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 83/2023, dar şi în ceea ce priveşte sprijinul material pentru anumite categorii de persoane defavorizate, reglementat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2023.

Deconturile pentru călătoriile studenţilor, doar pe ruta de acasă către localitatea în care studiază

În anul 2025, studenţii înmatriculaţi la forma de învăţământ cu frecvenţă în instituţiile de învăţământ superior acreditate vor beneficia de tarif redus cu 90% pe transportul intern auto şi pentru transportul intern feroviar la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a doar pe distanţa/rutele dintre localitatea de domiciliu şi localitatea în care se află instituţia, pe tot parcursul anului universitar. Aceeaşi reducere se acordă pentru studenţi şi pentru mijloacele de transport local în comun şi transportul cu metroul, pe tot parcursul anului universitar, în localitatea în care îşi are sediul instituţia de învăţământ superior.

Măsuri pentru operatorii economici deţinuţi de stat

Companiile de stat vor avea posibilitatea legală de creştere a numărului de personal şi a cheltuielilor de natură salarială „numai în cazul dezvoltării activităţii acestora” iar în cadrul acestor entităţi contractele colective de muncă vor fi negociate numai după aprobarea bugetelor de venituri şi cheltuieli. 

Se prevede de asemenea „interdicţia de a fi prevăzute în contractele individuale/colective de muncă ale operatorilor economici care aplică prevederile Legii nr. 296/2023, începând cu 01.01.2025 a acordării de bonusuri, prime, plăţi compensatorii, gratificaţii sau orice alte drepturi de natură salarială pentru retragerea din activitate ca urmare a pensionării sau eşalonarea pe 5 ani a acestor drepturi reglementate de contractele individuale/colective de muncă aflate în vigoare până la data de 31.12.2024”.

Aceiaşi operatori economici au obligaţia de actualizare a tarifelor şi taxelor pe care le obţin din activitatea de bază, cu cel puţin rata anuală a inflaţiei pentru anul 2024 faţă de ultima actualizare a acestora cu excepţia situaţiilor în care creşterile anuale de tarife şi taxe au fost superioare ratei anuale a inflaţiei sau în cazul în care taxele şi tarifele sunt stabilite prin reglementări europene sau reglementări naţionale în aplicarea reglementărilor europene.

Se propune ca în anul 2025 să nu se încheie angajamente legale pentru obiective noi de investiţii care se finanţează prin subprogramele prevăzute la art. 2 alin. (1) literele a), b), c), d), f), h) şi m) din Anexa nr. 3 ”Programul naţional de construcţii de interes public sau social” la Ordonanţa Guvernului nr. 25/2001 privind înfiinţarea Companiei Naţionale de Investiţii „C.N.I.” – S.A., publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 472 din 17 august 2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 117/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

Aplicarea legii privind Agenţia pentru Calitatea şi Marketingul Produselor Agroalimentare se amână până în 2027

Legea nr. 133/2019 prin care se înfiinţează Agenţia pentru Calitatea şi Marketingul Produselor Agroalimentare, în subordinea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale va intra în vigoare după data de 31 decembrie 2026. „Astfel, se evită riscul unui blocaj în desfăşurarea activităţii Agenţiei pentru Calitatea şi Marketingul Produselor Agroalimentare, cu consecinţe negative majore, datorate, în primul rând, lipsei fondurilor necesare funcţionării, respectiv pentru investiţii, cheltuieli curente, cheltuieli de personal”.

Statul nu mai are bani nici pentru mierea promisă preşcolarilor şi elevilor mici

Prorogarea termenului de intrare în vigoare a Legii nr. 509/2006 privind acordarea de miere de albine ca supliment nutritiv pentru preşcolari şi elevii din învăţământul primar de stat, privat şi confesional până la data de 1 ianuarie 2026.

În anul 2025, pentru Programul Naţional Masă Sănătoasă se asigură de la bugetul de stat din sume defalcate din taxa pe valoare adăugată pentru finanţarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, oraşelor, municipiilor, sectoarelor şi municipiului Bucureşti, în limita sumei de 1.139.400 mii lei aprobată într- poziţie distinctă într-o anexă la Legea bugetului de stat pe anul 2024, pentru preşcolarii şi elevii din maxim 1000 de unităţi de învăţământ preuniversitar de stat. Repartizarea sumelor pe unităţi/ subdiviziuni administrativ teritoriale şi pe unităţi de învăţământ, precum şi normele metodologice de aplicare a Programului Naţional pentru anul 2024 se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Educaţiei şi Cercetării.

Primele pentru comercializarea produselor agricole, suspendate

Legea nr. 236/2020 care prevedea prime de comercializare pentru agridcultori, pescari acvacultori nu se va aplica anul viitor. „Astfel, se evită riscul imposibilităţii asigurării resurselor financiare necesare pentru plata primei de comercializare de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, cu consecinţe negative în percepţia generală a potenţialilor beneficiari cu privire la acordarea acestei forme de sprijin, precum şi riscul unor posibile sancţiuni din partea Comisiei Europene în condiţiile unei decizii nefavorabile privitoare la caracterul acestei forme de sprijin acordat producătorilor agricoli” argumentează Guvernul.

OUG mai prevede prorogarea până la 31 decembrie 2025 a termenului prevăzut la art. III din Legea nr. 352/2015 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 26/2011 privind înfiinţarea Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier.

De asemenea, este prevăzută suspendarea aplicării Legii nr. 5/2021 privind Statutul personalului profesionist operativ de intervenţie din cadrul serviciilor civile care asigură asistenţă publică medicală de urgenţă şi prim ajutor calificat, până la 1 ianuarie 2026.

 Acordarea indemnizaţiilor pentru pentru limită de vârstă pentru primar, viceprimar, preşedinte al consiliului judeţean şi vicepreşedinte al consiliului judeţean, amînată din nou

Foştii primari, viceprimari, preşedinţi sau vicepreşedinşi de Consilii judeţene şi care îndeplinesc condiţiile vârstei de pensionare ş pentrucare legea a stabilit indmenizaţii nu vor primi aceste drepturi anulv iitor, în condiţiile în care OUG propune prorogarea termenului prevăzut la art. 210 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, pentru data de 1 ianuarie 2026. Conform legii, Primarii, viceprimarii, preşedinţii şi vicepreşedinţii consiliilor judeţene beneficiază de indemnizaţie pentru limită de vârstă de la data la care li se acordă drepturile de pensie pentru limită de vârstă,  iar cuantumul indemnizaţiei pentru limită de vârstă se calculează ca produs al numărului lunilor de mandat cu 0,40% din indemnizaţia brută lunară aflată în plată.

Registrul naţional automatizat cu privire la persoanele care au comis infracţiuni din sfera traficului de droguri, în vigoare de la jumătatea anului

Termenul de operaţionalizare a Registrului naţional automatizat cu privire la persoanele care au comis infracţiuni din sfera traficului de droguri, „este prea scurt”, iar în acest context se propune prorogarea până la data de 1 iunie 2025 a implementării acestuia. Măsura trebuie implementată în contextul în care Consiliul Uniunii Europene a convenit asupra eliminării, începând cu 1 ianuarie 2025, a controalelor asupra persoanelor la frontierele terestre interne dintre Bulgaria, respectiv Ungaria şi România.

Indemnizaţia pentru persoane cu handicap, afectată de noile măsuri

Se prevede prorogarea termenului de intrare în vigoare a prevederilor art. 58 din Legea nr. 448/2006, care prevede că persoanelor cu handicap vizual grav, handicap grav şi handicap accentuat, care beneficiază de pensie pentru limită de vârstă li se acordă, începând cu data de 1 ianuarie 2025, o indemnizaţie de solidaritate care se determină prin raportare la cuantumul pensiei pentru limită de vârstă aflat în plată sau cuvenit conform legislaţiei anterioare datei de 31 august 2024.

Impozitul pe dividende creşte de la 8 la 10 la sută

Se propune majorarea cotei de impozit de la 8% la 10% pentru dividendele distribuite începând cu data de 1 ianuarie 2025”, este una dintre prevederile OUG. Impozitul pe veniturile nerezidenţilor va creşte şi el de la 8% la 10%, pentru dividendele distribuite/plătite persoanelor nerezidente, „pentru corelare cu regimul fiscal aplicabil dividendelor distribuite/plătite persoanelor rezidente, regim ce are în vedere angajamentul asumat de Guvern în cadrul PNRR privind revizuirea cadrului de impozitare existent în România.

Scad plafoanele de impozitare a veniturilor pentru întreprinderile mici

– reducerea plafonului de venituri realizate de către o persoană juridică română, de la 500.000 euro la 250.000 euro, inclusiv pe parcursul anului fiscal, iar începând cu 1 ianuarie 2026 la 100.000 euro;

– eliminarea condiţiei de realizare a veniturilor din consultanţă şi management, în proporţie de 80%, utilizată pentru încadrarea în categoria microîntreprinderilor.

– se actualizează codurile corespunzătoare activităţilor pentru care impozitul pe veniturile microîntreprinderilor se calculează prin aplicarea cotei de 3%, dar şi verificarea condiţiei de aplicare a sistemului de impunere o singură dată, începând cu anul 2024, de către contribuabilii din HoReCa.

– pentru anul fiscal 2025, respectiv 2026 se clarifică modul de verificare a condiţiei legate de plafonul propus de 250.000 euro, respectiv 100.000 euro pentru venituri realizate de microîntreprinderi precum şi modul în care se verifică nivelul veniturilor din consultanţă şi management în vederea încadrării ca microîntreprindere.

Eliminarea facilităţilor fiscale pentru domeniul IT

– Eliminarea facilităţilor fiscale acordate persoanelor fizice care realizează venituri din salarii şi asimilate salariilor, ca urmare a desfăşurării activităţii de creare programe pentru calculator sau de la angajatori din sectoarele construcţii, agricol şi industria alimentară în condiţiile stabilite prin Codul fiscal, începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2025.

Impozitul pe construcţii

Se reinstituie impozitul pe construcţii, datorat de persoanele juridice române, cu excepţia instituţiilor publice, institutelor naţionale de cercetare-dezvoltare, asociaţiilor, fundaţiilor şi a celorlalte persoane juridice fără scop patrimonial, potrivit legilor de organizare şi funcţionare; o persoanele juridice străine care desfăşoară activitate prin intermediul unui sediu permanent în România; persoanele juridice cu sediul social în România înfiinţate potrivit legislaţiei europene. Construcţiile sunt cele prevăzute de grupa 1 din Catalogul privind clasificarea şi duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe.

 Impozitul se calculează prin aplicarea unei cote de 1,5 % asupra valorii construcţiilor existente în patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior, inclusiv în situaţia în care sunt închiriate, luate în administrare/concesiune sau în folosinţă. Impozitul se plăteşte în două rate egale, până la datele de 25 mai inclusiv şi 25 septembrie inclusiv.

Impozitul instituit este venit al bugetului de stat, şi se administrează potrivit Codului de procedură fiscală.

Scutiri pentru o parte a veniturilor, pentru cei care primesc salariul minim

Având în vedere faptul că scopul măsurii este sprijinirea salariaţilor cu salariul de încadrare la nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, stabilit prin hotărârea Guvernului, se propune menţinerea măsurii potrivit căreia, pentru suma de 300 lei/lună reprezentând venituri din salarii şi asimilate salariilor nu se datorează impozit pe venit şi contribuţii sociale obligatorii, până la 31 decembrie 2025, în anumite condiţii, prin derogare de la prevederile Titlului IV şi V din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.

Regimul fiscal se aplică, începând cu veniturile lunii ianuarie 2025, în cazul persoanelor fizice care au salariul de încadrare, fără a include sporuri şi alte adaosuri, la nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată.

Măsura se aplică pentru salariaţii care desfăşoară activitate în baza contractelor individuale de muncă, încadraţi cu normă întreagă.

Ordonanţa propune, între condiţiile care trebuie îndeplinite cumulativ, ca nivelul salariului de bază brut lunar stabilit potrivit contractului individual de muncă, fără a include sporuri şi alte adaosuri, să nu fie diminuat în perioada cuprinsă între data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă a Guvernului şi 31 decembrie 2025, pentru a atinge nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată în vederea aplicării acestui regim fiscal.

De asemenea, măsura propusă se aplică salariaţilor care desfăşoară activitate în sectorul agricol şi industria alimentară şi care nu beneficiază de facilităţile fiscale prevăzute la art. 60 pct. 7, art. 138^1, şi art. 154 alin. (1) lit. s) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, şi al căror nivel al salariului de încadrare, fără a include sporuri şi alte adaosuri, este la nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, stabilit prin hotărâre a Guvernului.

Ordonanța de Urgență în întregime:

Etichete

17 comentarii

  • Ordonanța “trenuleț”

    Presupune anularea beneficiilor pentru sectoarele IT, construcții, agricultură și industrie alimentară

    Guvernul României a dat undă verde unei ordonanțe controversate, cunoscută sub numele de “trenuleț”, care prevede eliminarea beneficiilor fiscale în sectoare cheie ale economiei naționale. Aceste măsuri nu doar că subminează stabilitatea economică a acestor industrii, dar implicit descurajează investițiile, generând un efect de domino asupra economiei naționale.

    1. IT: Începutul sfârșitului pentru un sector strategic?

    Industria IT, denumită adesea motorul de inovare al economiei, va pierde scutirea de impozit pe venit pentru angajați. România, care și-a construit reputația de “Silicon Valley al Europei de Est”, riscă acum să piardă avantajul competitiv.
    Exemplu relevant: În 2015, Franța a eliminat parțial beneficiile fiscale pentru sectorul IT, ceea ce a dus la o reducere de 18% a investițiilor în start-up-uri tehnologice în doar doi ani.
    Impactul asupra investițiilor: Firmele internaționale preferă țări cu regim fiscal prietenos. Polonia, de exemplu, oferă reduceri semnificative pentru companiile tech și atrage deja firme care ocolesc România.

    2. Construcții: De la șantiere la stagnare?

    Beneficiile fiscale din construcții (scutirea de impozit pe venit și CASS redus) au fost un pilon esențial în atragerea forței de muncă și în creșterea rapidă a infrastructurii. Eliminarea acestora va crește automat costurile, descurajând dezvoltatorii.
    Exemplu relevant: În 2016, Spania a anulat o serie de deduceri fiscale în construcții. Rezultatul? Investițiile în infrastructură au scăzut cu 22% într-un singur an, iar piața muncii a suferit o pierdere masivă de angajați.
    Efect în România: Proiectele de autostrăzi și dezvoltările imobiliare vor deveni mult mai scumpe, iar investitorii vor căuta alternative mai ieftine în regiune, cum ar fi Bulgaria sau Serbia.

    3. Agricultura la răscruce: Eliminarea beneficiilor și viitorul incert

    Agricultura, un sector istoric de importanță strategică pentru România, pierde beneficiile fiscale care sprijineau fermierii și procesatorii.
    Exemplu relevant: Italia a eliminat facilitățile fiscale pentru agricultori în 2014, reducând investițiile în ferme cu 19% în următorii trei ani.
    Impact în România: Fără subvenții atractive și cu taxe crescute, fermierii mici vor intra în faliment, iar procesatorii vor muta operațiunile în țări mai prietenoase fiscal, cum ar fi Ungaria.

    4. Industria alimentară: Adio competitivitate?

    Reducerea taxelor în industria alimentară a menținut prețurile competitive și a sprijinit lanțurile de aprovizionare locale. Eliminarea acestor avantaje va duce la scumpiri.
    Exemplu relevant: În 2017, Grecia a mărit taxele pentru industria alimentară. Rezultatul? O scădere de 15% a investițiilor și migrarea a peste 30% dintre fabricile de procesare în țările vecine.
    Efect în România: Multinaționalele vor reconsidera investițiile în țară, preferând regiuni mai stabile, cum ar fi Cehia sau Slovacia.

    Comparăm mere cu pietre? Reducerea beneficiilor VS. impactul investițiilor

    În teorie, eliminarea beneficiilor fiscale ar trebui să crească veniturile bugetare. În practică, însă, efectul este contrar. Firmele investesc mai puțin, salariile scad, iar economia pierde din competitivitate.
    Un exemplu matematic simplu:
    • Beneficiu eliminat: 1 miliard lei economie bugetară.
    • Investiții pierdute: 2 miliarde lei pe termen mediu.
    Rezultatul? Un minus net de 1 miliard lei, pe care Guvernul pare să îl ignore complet.

    Ironia ordonanței: Planificată pe genunchi, gândită de amatori.

    Se pare că decidenții politici au urmat principiul “scapă cine poate”. Nu doar că măsurile sunt incoerente și impulsive, dar seamănă mai degrabă cu un experiment economic dintr-un seminar studențesc, decât cu o strategie națională.
    • Dacă acest trenuleț ar fi un tren real, cu siguranță ar deraia la prima curbă.
    • Comparativ, chiar și Grecia, în plină criză, a reușit să păstreze unele beneficii pentru sectoarele strategice. Noi, în schimb, tăiem la întâmplare, fără să ne uităm la consecințe.

    În concluzie, ordonanța “trenuleț” nu doar că va deraia sectoarele cheie ale economiei, dar va transforma România într-o gară părăsită pentru investitori. Și toate acestea, aparent, doar pentru că “așa scrie în PNRR”.

    27
    7
    • Ordonanta trenulet a fost conceputa reducerii dezmatului la stat si s a finalizat cu LOVITURA SUB CENTURA PRIVATULUI.
      HALAL CLASA POLITICA
      SUNT MASURI LUATE DE PERSOANE FARA VIZIUNI, FARA INTELECT, FARA CUNOSTINTE IN DOMENIU. Exact asa ar face si un copil de clasa IV.
      CU PENSIILE SPECIALE, PENSIILE DIN PENITENCIARE, MAI, PENSIONARII ANGAJATI CE FACETI IMPITENTILOR?????

      20
      4
  • Ce să zic?
    E un început, slăbuț, dar au timp să treacă la măsuri mai drastice în anii următori.
    Cum ar fi:
    – grila de salarizare: să dispară nivelul 9, și fiecare salariat să fie încadrat cu un nivel mai jos, (erai pe 4x salarii minime, treci la 3 x salarii minime pe economie)
    – vârstă de pensionare a specialilor crescută
    – reducerea numărului de comune de la 3000 la 1500. Dar parcă văd, ca doar comunele cu mai putin de 1000 de locuitori vor fi comasate, adică vor mima reforma.
    Impozitul pe Dividendele crește de la 8% la 10%. 😀.
    Pe mine în Danemarca mă impozitează cu 27% iar milionarii plătesc 42% din câștigul la bursa.
    Hai ca este loc de reforma în anii următori.
    Desființarea prefecturilor! Există internet, țară poate fi condusă și de la distanță, nu mai este nevoie să și prefecți în teritoriu.
    Direcție județeană se sport! Nu e nevoie de ea! Și Asoviatii județene de fotbal, handbal, tenis, la ce îți trebuie direcție județeană pt sport.

    33
    3
    • Boss, milionarul tau sta si se joaca pe bursa. Un amarat de instalator, sparge la pereti si baga tevi. Tu poate o freci!

      1
      2
  • Oare statul impozitează averile făcute de lăutari, maneliști, trompetiști, valutiști, influnceri, videochatiste, onlyfans, cu tik tok care câștiga dintr-o propoziție mii și zeci de mii de euroi? Statul nu se întreabă de unde au unii / unele atâția bani de conduc bolizi de lux si au vile de parca bunicii lor au fost milionari dar ei legal nu lucrează nimic???
    E plin orașul de Tesla, Porche, BMW, Mercedes, Audi, Maseratti,,, bolizi de lux de zeci chiar sute de mii de euro, bani pe care statul a întrebat de unde au avut sa cumpere??? Câți dintre aceștia se trezesc la ora 4-5-6 dimineața sa înceapă munca la 7:00 dimineața si sa facă productie?? Câți dintre aceștia sunt in stare sa conducă oameni care sa faca producție și sa livreze la timp și produse de calitate. Câți dintre cei care încep munca la 7:00 au bani sa cumpere astfel de bolizi ca doar muncesc de la prima ora a dimineții?
    La noi statul nu are coaie sa verifice și sa confiște averi făcute peste noapte?
    E plină țara de cocalari și pitipoance cu mașini de lux și vile de pus pe tik tok după care statul nu câștiga mai nimic.

    47
    2
    • Și iată-ne ajunși la caracteristica poporului nostru, la CAPRA VECINULUI. Mori de ciudă când vezi că alții fac bani mulți și ușor și tu nu ai fost în stare de nimic, decât să lucrezi 8-10 ore pe zi, la program, pe 3000 lei. Mori de ciudă când vezi că prietenii de-ai tăi care au ocolit școala umblă cu mașini de lux și merg în concedii exotice, pe când tu care ai fost un tocilar ai ajuns să lucrezi ingineraș la Leoni pe bani de nimic, umbli cu un Megane luat în rate și în concediu mergi la soacră-ta la țărănoaia să tai porcul. Asta te doare pe tine de fapt, nu că averi făcute peste noapte etc. Și, dacă ai avea capacitate de înțelegere, ai ști că banii aceia negri se întorc în sistem, ajută economia și crează locuri de muncă. Chiar și așa, făcuți la negru.

      5
      18
    • O vara am fost aburiți cu covrigi acom ne rservesc cu gogoși,uraaaa, dar vine și rândul urnei cu stampila,!!!!!!!!

      14
      2
  • Ordonanța austerității cunoscută sub numele de “Ordonanța trenuleț” este o cârpeală care nu rezolvă problemele legate de reducerea deficitului bugetar excesiv cu care se confruntă România. Pentru asta este nevoie de un program de reforme bazat pe dezvoltare economică şi reducerea cheltuielilor publice şi a birocraţiei în administraţie.
    După 35 de ani de la revolutia din decembrie, 1989 si de la căderea comunismului, România este încă un stat nereformat, cu un sistem politico-administrativ excesiv centralizat. Aceasta este principala cauză a prelungirii stării de tranzitie de la socialism la capitalism, cu consecinte dezastroase pentru tară, in plan politic, economic, social si cultural. Hotia, coruptia si nepotismul sunt principalele racile ale clasei politice care frânează progresul, ne tin pe loc sau chiar regresăm. Noi încă ne conducem după legi comuniste din 1968, adică centralism democratic-socialist, în plin capitalism democratic-european. Ori acest centralism este o frână a dezvoltării economice. De aceea e nevoie de reforme profunde pentru a desfiinţa foarte multe structuri inutile la nivel central si local populate cu tot felul de nepotisme. Numai asa s-ar putea produce destrămarea reţelelor clientelare construite in timp de peste 50 de ani. Dacă s-ar sparge astfel de strcturi, s-ar crea şansa ca România să renască administrativ ca ţară.
    De aceea, programul de guvernare trebuie să pornească de la reducerea cheltuielilor de funcţionare a statului, prin reforme structurale profunde precum:
    -Reducerea numărului de ministere la 15-16, la fel cum este in Franţa şi Germania;
    -Desfiinţarea agenţiilor şi instituţiilor care nu sunt neapărat necesare, atribuţiile lor putând fi preluate de alte instituţii, simultan cu o descentralizare reală;
    -În administraţia locală, păstrarea acelor primării care servesc peste 8.000 de cetăţeni, şi comasarea celorlalte;
    -Reducerea numărului de judeţe la 8, echivalente cu regiunile de dezvoltare;
    -Înlocuirea instituţiilor care servesc acum cetăţenii prin numerosi funcţionari, cu aplicaţii informatice care funcţionează nonstop, online.
    România este singura tară din UE care nu a făcut reforma administrativ-teritorială pentru a crea structuri administrative compatibile cu cele europene (euroregiuni).
    Reforma administrativ-teritorială este o necesitate si aceasta se poate face printr-o procedură mai simplă fără modificarea constitutiei , printr-o lege organică in care să fie prevăzută comasarea mai multor judete in structuri administative mai mari. Această comasare contribuie la reducerea numărului de judete si păstrarea denumirii de „judet” prevăzută in actuala constitutie. Este modelul Poloniei care a făcut regionalizarea in 1999 prin comasarea celor 49 de voievodate existente (similare cu judetele de la noi) in 16 mari voievodate pentru a corespunde cerintelor Uniunii Europene.
    De asemenea, in România sunt 2862 de comune din care 2.390 au sub 5.000 de locuitori, 891 n-au nici măcar 2.000 de oameni. Avem 216 orașe din care 117 au sub zece mii de cetățeni. Au însă aparate birocratice stufoase care le conduc, în mai toate cazurile cu ajutor de la stat. 2.593 de localități au beneficiat în fiecare an de fonduri din bugetul statului pentru a putea să funcționeze.
    Ba mai mult, reforma administrativ-teritorială prin comasarea judetelor ar contribui la reducerea numărului instituțiilor publice deconcentrate și alte structuri din subordinea ministerelor sau a altor organe ale administrației publice centrale, care în prezent sunt răspândite în cele 41 de judete.

    16
  • Replica dintr-un film celebru “V-am ciuruit” este mai actuala ca oricand.
    Ne- au prostit cu asa zisele binefaceri in fata iar pe la spate au secat bugetul cum au vrut ei iar acum cauta solutii.
    Ce am votat aia a iesit
    Ne meritam soarta
    La Multi Ani!!!

    10
    1
  • Nu va mai mieunati atata ca pisicile care nu dau de tata.
    Sunteti niste impostori din momentul in care voi va legati de tate cacaturile guvernantilor desi o duceti destul de bine, tata sambata si Duminica sunt burdusite soselele de masini si supermarketurile la fel.
    Pai de ce se deschid Kaufflanduri , Penny-suri si Lidl-uri unul dupa altul ?
    S-au prins nemtii patroni ca infulecati ca strutii tot ce e pe rafturi.
    Aho, aho !

    1
    6
    • Daca eu o duc bine nu înseamnă că trebuie să țin în spate un sistem incompetent și ineficient. Reducerea cheltuielilor la buget și a bugetarilor era soluția, nu mărirea taxelor care până la urmă tot în buzunarul omului de rând o sa se reflecte.
      O selecție a bugetarilor pe seama competențelor lor era binevenita.

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.