Economie

Motoarele McLaren, răcite cu radiatoare produse la Bistriţa. Super tractorul anului, la fel

McLaren, una dintre cele mai de succes echipe de Formula 1, câştigătoare a opt titluri mondiale în campionatul constructorilor şi douăsprezece în cel al piloţilor, îşi răceşte motoarele cu radiatoare produse în Bistriţa-Năsăud. Inginerii RAAL, companie ce crede în inovaţie, sunt cei care le-au proiectat.

În 1990, actuala firmă RAAL (Radiatoare din Aluminiu) s-a format desprinzându-se din Întreprinderea de Utilaj Tehnologic (IUT) Bistriţa. Consecinţa directă a fost pierderea tuturor clienţilor de până atunci. Firma Autobuzul, principalul cumpărător de radiatoare, s-a închis. La fel s-a întâmplat cu fabrica 23 August şi cu uzinele Olcit. Aşa se face că, între anii 1990-1993, RAAL a rămas fără niciun client, iar în disperare de cauză, managementul s-a gândit să facă export, însă abia în anii 1998-2000 a reuşit să îşi atingă obiectivul.

„RAAL a avut o istorie zbuciumată, dar acum funcţionează în condiţii bune. În 1979, am început producerea radiatoarelor sub coordonarea lui Paul Ilieş care este şi acum directorul general al firmei. Din 1995, am devenit firmă privată. După 1997, am început să vindem la tot felul de firme intermediare, mai întâi în America şi Italia, iar apoi, în 1998, la alţi intermediari printre care şi o firmă din Norvegia. În decursul anilor, clienţii s-au înmulţit, am livrat în mai multe ţări. RAAL a avut o evoluţie foarte dinamică. Succes am început să avem din anii 2000 şi am făcut o primă investiţie la Prundu Bârgăului. Am cumpărat o fabrică în faliment şi am inaugurat fabrica de acolo în 2008, anul crizei. Au fost vremuri grele fiindcă ne-am împrumutat şi toţi au vrut imediat banii înapoi. Au fost vremuri tulburi pe care le-am depăşit cu greu. Am reuşit să depăşim etapa şi iarăşi am crescut. Pot spune că am căzut în 2009 la jumătate cifra de afaceri faţă de 2008. A fost groaznic. Acum livrăm mult mai mult Clement Ivanescudecât înainte de criză. Trimitem la export tot ce producem. Avem o cifră de afaceri de 50 de milioane de euro şi 1700 de angajaţi. Dacă mă uit în urmă, am început cu o sută de oameni în 1989 şi nu mai vorbesc de cifra de afaceri. Atunci lucram pe o suprafaţă construită de 4500 de metri pătraţi, acum avem 45.000 de mp. Deci e o firmă care funcţionează şi care a avut, mai ales în ultimul timp, succes”, a spus Clement Ivănescu, strategies director al RAAL la „Bistriţa Business”.

Aşa cum se ştie, în Bistriţa-Năsăud, RAAL lucrează în două locaţii, la Prundu Bârgăului şi Bistriţa, dar mai are filiale în SUA, Germania, Rusia, Olanda şi Italia. „În Italia e chiar proprietatea noastră, dincolo sunt închiriate. Zonele acestea lucrează mai mult pentru comerţ, nu au activitate de producţie serioasă”, a spus Ivănescu.

Puţină lume ştie, însă, în prezent, RAAL face radiatoare pentru utilaje agricole, automobile, aplicaţii industriale şi construcţii. „Procentul e oarecum echilibrat. Asta ne-a salvat în criză pentru că unele au căzut, altele au rezistat. În America, de exemplu, agricultura nu a căzut. Neavând toate ouăle într-un coş, am reuşit să trecem peste dificultăţi. Acum avem foarte mulţi clienţi. Unul dintre cei mai importanţi e o firmă americană, John Deere, care produce foarte mult şi are o dinamică în cifra noastră de afaceri foarte bună. Am pornit de la 2 milioane, acum am ajuns la vreo 7 şi am învăţat foarte mult de la ei. La două săptămâni, mergeam noi la ei, veneau ei la noi ca să facem împreună o linie şi să producem pentru ei. Au căpătat încredere în noi şi asta ne-a dat curaj. Acum facem o investiţie de 10 milioane de euro tot sub îndrumarea lor şi cred că relaţia va fi foarte bună”, a spus Ivănescu.

Un motiv de mândrie pentru compania bistriţeană este acela că a fabricat radiatorul pentru tractorul anului 2014 cu o putere de 500 de cai şi a asigurat şi răcirea inclusiv pentru un tractor care a arat în 24 de ore 500 de hectare. „Merge cu 25 de km la oră, fuge pe teren, în orice caz e o realizare”, a spus Clement Ivănescu.

O altă performanţă mai puţin cunoscută, dar foarte importantă, este  fabricarea radiatorului pentru un model McLaren care „aleargă” în Formula 1.  Fără sistemul de răcire produs în Bistriţa-Năsăud, ar lua foc pe pistă.

„Baza la noi e proiectarea, cercetarea. La noi, manopera reprezintă 12%. Câştigăm foarte mult în inovaţie. Averea noastră sunt inginerii pe care îi avem, munca lor. Lucrează pentru McLaren unde se câştigă 6000, iar ei primesc 600. La un moment dat ne temeam că rămân acolo, dar s-au întors fiindcă RAAL le dă posibilitatea să meargă mereu în afară. E unul din avantajele firmei. Foarte mulţi dintre ingineri fac deplasări o dată la două luni, la o lună, şi vizitează firme foarte bune, îşi lărgesc orizontul ingineresc”, a adăugat Clement Ivănescu.

În timp ce a investit în tehnologii, cercetare şi resursă umană, RAAL şi-a convins clienţii externi că este o firmă serioasă care livrează la timp radatoare, piese foarte importante care nu pot fi înlocuite de azi pe mâine. A fost greu să-şi convingă partenerii că nu suntem o ţară neserioasă unde, dacă plouă, se blochează tot. „În urmă cu şase ani, un reprezentant al John Deere care a venit în România, la noi, a vrut să se întoarcă din drum fiindcă a văzut un om care ara pământul cu un plug tras de un cal. A spus că suntem ţară de sălbatici care torturează animalele şi că nu are ce căuta aici, dar l-am convins până la urmă să rămână”, a spus Ivănescu.

Dincolo de partea amuzantă a întâmplării, rămâne un aspect care ar trebui să dea de gândit oamenilor politici, capabili să schimbe imaginea României, a adăugat el.

„Noi datorăm mult personalului de la RAAL care a avut răbdare. Fabrica îşi doreşte acum, în condiţiile în care se va relaxa, dar nu ştiu când vom reuşi lucrul acesta, Doamne iartă-mă, fiindcă tot investim, să încerce să îmbunătăţească viaţa angajaţilor. Avem în vedere deschiderea unui centru medical al firmei, să mai ajutăm oamenii care intră în necaz, să-i creştem. Totul rămâne pe seama oamenilor. Am reuşit fiindcă am avut de-a face cu oameni care au avut răbdare”, a spus Clement Ivănescu.

Cristiana Sabău

1 comentariu

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.