(FOTO) Un mic muzeu feroviar funcționează în Gara Bistrița-Nord, amenajat prin efortul lui Sorin Tisa care provine dintr-o familie cu trei generații de foști ceferiști. Zilele acestea, când circulă și ”Trenul lui Moș Crăciun”, Sorin Tisa e bucuros să le explice tuturor copiilor de unde a adunat obiectele și ce reprezintă fiecare.
”E o istorie feroviară pe care o pot data cu 100 de ani în urmă. Tot muzeul a luat naștere datorită nostalgiei mele față de un domeniu în care au lucrat trei generații din familia mea: în 1923, s-a angajat bunicul meu, au lucrat la CFR și ambii mei părinți, iar eu și soția de asemenea. Eu m-am pensionat în 2015, iar soția mea anul acesta. Tot ce se vede aici, am adunat pe parcursul mai multor ani din gările vechi. Ultima oară am fost în stația Romuli și multe obiecte am adus și de acolo. În muzeu sunt exponate din toate ramurile CFR: ramura linii, ramura instalații, ramura vagoane, ramura mișcare comercial. Pe vremuri, toate garniturile aveau vagonul poștă sau trenurile mixte. De asemenea, mai știm că se transportau foarte multe mărfuri pe calea ferată și exista biroul de tranzit”, a spus Sorin Tisa.
Printre exponate sunt și obiecte de la 1936, dar și instalații care au funcționat de la 1900 până în 2008.
”Am amenajat o mică masă a impiegatului de mișcare ca într-o haltă. E un pupitru cu clape care a funcționat la Susenii Bârgăului până în 2008. Foarte multe dintre aceste obiecte le-am găsit în gări unde acoperișul era distrus și ploua pe ele. În haltă, impiegatul deținea și funcția de casier. Așa că aici am adus și un aparat de compostat, bilete vechi, registre. Am căutat și găsit multe fotografii de la colegi în vârstă de 80-90 de ani și voi realiza chiar un album foto cu ceferiști. Eu am calea ferată la inimă și nu vreau să se piardă aceste lucruri, îmi doresc să le vadă cât mai multă lume”, a spus Sorin Tisa.
Tot în micul muzeu din Gara Bistrița Nord pot fi văzute instalații care se foloseau la cantoane, posturi de pază sau bariere, un telex fabricat în Republica Democrată Germană care a funcționat până prin anii 2000, stații radio, uniforme, lămpi, fanioane, ziare vechi.
Sorin Tisa face voluntariat, muzeul său putând fi vizitat gratuit. În viitor, el se gândește să se implice în programul ”Școala Altfel” ca să le stârnească celor mici pasiunea pentru căile ferate, convins fiind că, într-o bună zi, acestea vor recâștiga gloria de odinioară.
Puteți afla mai multe despre Muzeul Feroviar Bistrița accesând pagina de Facebook de AICI.
Acest minunat bistritean cu adevarat este un impatimit al meseriei lui. Il cunosc bine pe SORIN TISA ne intalnim destul de des prin oras si de fiecare data omul acesta imi transmite ceva vesel, ceva din amintirile lui si il simt extraordinar de benefic pt. mine povestile lui ma inmagazineaza pozitiv si aflu si unele lucruri stiute numai de el. Mai rar asa ceva sa ai in orasul tau. Are si un simt civic dezvoltat pe care le transpune in obiectele lui buclucase dar cu mare talent executate. Ce mai, macar 5 la suta din locuitorii Bistritei daca ar fi ca SORIN TISA am fi cu siguranta mai veseli, mai bogati si mai atenti la tot ce ne inconjoara. Sa traiesti dragul meu concitadin !
Edili si politruci de doua parale ! Mergeti la muzeul lui Tisa ca aveti ce baga la bibilica !
Singurul lucru care da culoare in aceasta gara mult prea mare pt nevoile bistrițenilor. Milioane de euro si aproape ca e goala mereu…
Pacat ca acest muzeu are alocat un spatiu asa mic!
Felicitări, dle Tisa!