Economie

Pe linia ferată spre Ilva Mică trenurile ar urma să circule cu 160 de km/h

Rombat

Modernizarea liniei feroviare Apahida-Suceava pe tronsonul Apahida-Ilva Mică va permite ca trenurilor să circule cu viteze între 120 și 160 de km la oră, anunță directorul Direcției Județene de Mediu Bistrița-Năsăud, Sever Roman.

Proiectul ”Modernizarea liniei de cale ferată Apahida–Suceava, Subsecțiunea 1: Apahida–Ilva Mică”, derulat de Compania Națională de Căi Ferate CFR SA, se află în prezent în procedura de obținere a acordului de mediu, competența fiind delegată Direcției Județene de Mediu Bistrița-Năsăud.

Procedura este una complexă și de durată, fiind necesară întocmirea Raportului privind impactul asupra mediului și a Studiului de evaluare adecvată, etape obligatorii pentru proiectele cu impact semnificativ.

În cadrul acestui proces vor fi organizate două dezbateri publice, în localități din ambele județe, Bistrița-Năsăud și Cluj, pentru consultarea comunităților și prezentarea concluziilor studiilor.

”Este o procedură de lungă durată care se va finaliza cu acord de mediu. Vom realiza dezbateri publice atât în Bistrița-Năsăud, cât și în județul Cluj. Prin acest proiect se urmărește creșterea vitezei de deplasare a trenurilor de călători la 160 km/h, iar a celor de marfă la 120 km/h. Este un proiect important, de peste 2 miliarde de euro”, a declarat Sever Roman, directorul Direcției Județene de Mediu Bistrița-Năsăud.

Pentru tronsonul Ilva Mică–Pojorâta, unde competența a aparținut Direcției Județene de Mediu Suceava, procedura a fost deja finalizată, iar acordul de mediu a fost emis.

Linia ferată între Apahida și Ilva Mică se întinde pe 119 km din care: 22 km linie dublă electrificată și 97 km linie simplă electrificată. Contractul pentru modernizarea ei a fost semnat în 07.03.2022 și atribuit Asocierii Egis Romania SA- Egis Rail SA– Italrom Inginerie Internationala SRL. Valoarea lui este de 29.677,40 mii lei fără TVA. Ordinul de începere a lucrării s-a dat în 17.03.2022, durata de implementare fiind de 32 luni. Proiectul este finanțat din Fondul de Coeziune prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei – Programul CEF Transport (85%) şi BS (15% + TVA).

Modernizarea acestei linii feroviare reprezintă una dintre cele mai ample investiții de infrastructură feroviară din nordul țării, vizând reducerea timpilor de călătorie și creșterea siguranței circulației.

În prezent, linia are un grad ridicat de uzură fizică și morală și prezintă degradări ale ansamblului de elemente din care este alcătuită calea ferată, a clădirilor de călători și de exploatare, a peroanelor și copertinelor, dar și a instalațiilor.

5 comentarii

  • Din păcate între timp s-a pierdut finanțarea prin PNRR pe distanța Cluj-Napoca – Suceava. La noi durează mai mult obținerea avizelor, întocmirea SF- urilor, iar când se obțin astea, am pierdut finanțarea și-o luăm de la capăt. Așa că n-om trăi noi să vedem circulând trenuri la viteza asta pe ruta Cluj-Napoca – Suceava.

    29
    2
    • Nu ai cum să dai avizul repede, trebuie să avalizezi dacă afecteaza flora, fauna, populația de ursi , râși, dacă poluează, dacă afectează fonic 📣 populația care locuiește în apropierea căii ferate. Zgomotul e mult mai mare dacă circuli cu 160 km/h sau dacă pe aeroportul din apropierea satului aterizează F35 în loc de F16.
      Nu grăbiți procesele , avizul trebuie dat doar dacă nu afectează mediul. De fapt problema e la modul în care se acordă fondurile, la finanțare. Dacă făcea investiția CFR din fondurile proprii nu se pierdea nicio finanțare.

      11
      4
  • Dar pe ruta Bistrița Luduș, cind se fac reparații pe linia ferata ?????? Merge trenul mai rău ca leagănul…numai ca nu se răstoarnă..

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.