Măsurile vor fi aplicate în timp, ajungând la un interval de până la un an şi jumătate în cazul caselor de marcat, având ca scop combaterea evaziunii fiscale, a anunţat Ministerul Finanţelor, potrivit Mediafax.
Ideile sunt fundamentate pe un studiu realizat de PricewaterhouseCoopers, în care este apreciat că implementarea graduală, pe o perioadă de cinci ani, a unor măsuri de acest gen, dar şi altele, precum limitarea încasărilor zilnice de numerar şi a plafonului de casă pentru pentru operaţiunile de încasări, atât de la persoane fizice, cât şi de al cele juridice, ar putea conduce la o reducere a economiei gri cu aproape 10% în următorii şapte ani, echivalând cu o combatere a evaziunii în sumă totală de aproximativ 14 miliarde euro.
Astfel, o primă măsură anunţată de Ministerul de Finanţe este dotarea obligatorie a caselor de marcat cu un jurnal electronic, conectat la un server central al autorităţilor fiscale, pentru a combate în special evaziunea la TVA. Perioada de tranziţie va fi mai mare pentru firmele mici şi IMM-uri şi mai scurtă pentru marile companii.
Pentru a nu crea disfuncţionalităţi în activitatea comercianţilor, un proiect de ordonanţă de urgenţă elaborat de Ministerul Finanţelor prevede perioade tranzitorii pentru dotarea firmelor cu case de marcat cu jurnal electronic, respectiv: 180 de zile de la intrarea în vigoare a actului normativ pentru operatorii economici care au calitatea de mari contribuabili; 210 zile de la intrarea în vigoare a actului normativ pentru contribuabilii mijlocii; 390 de zile de la intrarea în vigoare a actului normativ pentru micii contribuabili. În conţinutul bonului fiscal va fi introdus ca element obligatoriu pentru aparatele cu jurnal electronic codul de înregistrare în scopuri de TVA al beneficiarului.
O altă măsură care vizează combaterea evaziunii este înfiinţarea unei loterii fiscale online pentru plătitorii de taxe şi impozite, care vor fi astfel premiaţi lunar.
Persoanele care deţin bonuri fiscale vor introduce într-un sistem informatic dedicat loteriei, gestionat de Loteria Română, numărul bonului fiscal, suma totală, numele, prenumele, precum şi seria şi numărul unui act de identitate valabil, pentru persoanele fizice rezidente, iar pentru persoanele fizice nerezidente, seria şi numărul unui act de identitate valabil, seria fiscală a aparatului de marcat electronic fiscal, codul unic de identificare fiscală al operatorului economic care a eliberat bonul fiscal.
La extragerile lunare organizate de Loteria Română vor fi acordate un număr de 160 de premii egale, câte 20 pentru fiecare regiune fiscală a ANAF, valoarea preconizată a fiecărui premiu fiind de 1.200 lei.
O a treia măsură avută în vedere de Guvern este asigurarea unui schimb automat de informaţii între Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) şi bănci. Potrivit proiectului Ministerului Finanţelor, Codul de procedură fiscală va fi modificat astfel încât comunicarea de către bănci a rulajelor şi soldurilor conturilor să se facă în mod automat, la anumite perioade care vor fi stabilite prin ordin al ministrului Finanţelor, şi nu doar la cerere aşa cum este reglementat în prezent.
Adaugă comentariu