Cultură

Poveștile aviatorilor de altădată, la Muzeu. Bistrița are acum 15 piloți

Rombat

Poveștile aviatorilor din județul Bistrița-Năsăud, tragediile aviatice care s-au petrecut în anii 1900 la Herina și Reteag, mărturii despre vechile aerodromuri și pasiunea pentru zbor ale celor din trecut și din prezent, toate pot fi aflate din expoziția ”Avioane și aviatori din Bistrița-Năsăud”, deschisă vineri la Complexul Muzeal Bistrița-Năsăud.

Grație eforturilor făcute de organizatori, cercetătorul George Marinescu de la Complexul Muzeal și Daniel Georgiu – pasionat de arheologie, căutător de metale și artefacte – expoziția urmărește cronologic momentele cheie ale acestei istorii care în mare parte a rămas necunoscută publicului: de la încercarea de zbor a lui Aurel Vlaicu la Bistrița din 1912, la fotografia aeriană asupra orașului Bistrița a lui Albert Ziegler, din 1913 și până la evocarea carierelor și destinele unor aviatori bistrițeni, între care amintim pe frații Alfred și Erich Dahinten, Waldemar Keller și Mihail Berbecariu sau năsăudeni cum a fost aviatorul Mircea Lupoaie. De asemenea, sunt prezentate tragediile aviatice de la Reteag din 1927 și Herina din 1937, documentele privind înființarea în 1940 a aerodromurilor de la Buduș (Budacu) și Livezile (Jaad), povestea aerodromului militar german de la Budacu și luptele aeriene din 1944. Din perioada postbelică este prezentată activitatea școlii de zbor fără motor din Livezile și AVIASAN, activitatea de planorist a lui Valeriu Popovici și cariera ofițerului aviator Nicoară Vasile, pasiunea pentru aviație fiind dusă mai departe, până în zilele noastre, prin aeromodelismul lui Radu Sângeorzan, cetățean de onoare al Bistriței.

Aurel Vlaicu a venit la Bistrița în luna septembrie a anului 1912 pentru ca să facă un zbor, însă din cauza condițiilor meteo nefavorabile – a plouat timp de două săptămâni – nu s-a putut înălța, deși momentul era așteptat cu interes de oraș.

În schimb, pilotul Albert Ziegler (1888-1946) a făcut un zbor deasupra Bistriței în 1913, iar de atunci avem și o fotografie de sus a orașului din care se vede că acesta era concentrat în actuala zonă centrală.

Despre colonelul aviator Alfred Dahinten (n. 2 octombrie 1884) aflăm că a intrat voluntar în armată în 1902, activând în cadrul Regimentului 68 Austro-Ungar. A fost implicat în stabilirea planului de revenire în țară a Majestății Sale Regele Carol al II-lea. A fost omul de legătură din Cluj pentru zborul care urma să îl aducă pe Rege la București. În anul 1931, în timp ce era comandantul Flotilei de Gardă este citat de acuzare ca martor în procesul lui Sikora, bănuit de spionaj în favoarea Rusiei. A murit în 1932 în urma unei complicații pe care a făcut-o la apendice.

Fratele lui mai mic, comandorul Eric Dahinten (1898-1977) a luat parte la operațiunea Armatei Române din Ungaria în cadrul Grupului 5 Aviație numit ”Ardelean”. A fost comandantul Escadrilei 2 Recunoaștere. În 22 octombrie 1925, i s-a oprit motorul avionului, dar a reușit să aterizeze în teren accidentat și să capoteze, scăpând cu viață. A murit în 1977 și este înmormântat în Cimitirul Evanghelic din Bistrița.

Plutonierul aviator Waldemar Keler (1904-1930) a făcut parte din Aeronautica Regală Română din grupul 5 Aviație. A fost unul dintre cei mai capabili și cunoscuți aviatori din țară. A avut onoarea să-l primească pe Regele Carol al II-lea la întoarcerea sa din exil. În 1930, face acrobații la mică înălțime la Iași și se prăbușește la circa 2-3 km de aerodrom. Pilotul își pierde viața la numai 26 de ani. E înmormântat în Cimitirul Evanghelic din Bistrița, iar pe mormântul său este un monument care reprezintă un vultur pe o stâncă. ”Înțeleg să fac artă din zbor. În cazul cel mai rău, voi muri în aer. E preferabil decât să mor în căruță”, a spus el.

Sublocotenentul aviator Mircea Lupoaie, născut la Năsăud în 10 februarie 1921 și decedat în același oraș în 1993, a urmat între 1941 și 1943 Școala de ofiței de aviație Regele Mihai I, cu care a fost coleg. Între 1944 și 1945 a fost pilot de vânătoare la Flotila 2 Vânătoare. A supraviețuit unui accident aviatic. După instalarea regimului comunist a fost îndepărtat din rândurile ofițerilor și a lucrat ca și contabil în stațiunea Sângeorz-Băi, Școala silvică Năsăud, Întreprinderea Ineul sau Inspectoratul Silvic. A fost căsătorit cu Elena Tanco din Năsăud și a avut doi copii: Adriana-Maria Lupoaie și Dan-Teofil Lupoaie.

Ceva mai puține informații sunt despre aviatorul Mihai Berbecariu, considerat ”eroul Bistriței”, care a murit în luptele aeriene pentru protejarea orașului Ploiești de aviația americană. Cu mare dificultate, Daniel Georgiu, unul dintre organizatorii expoziției, a reușit să ia legătura cu o rudă îndepărtată care i-a oferit o fotografie cu Mihai Berbecariu, expusă acum la Muzeu.

”Avem o stradă în Bistrița care îi poartă numele lui Mihai Berbecariu. El și-a pierdut viața în luptele aeriene pentru protejarea sondelor din jurul Ploieștiului. Nu știm ce vârstă avea când a murit. Familia nu deține decât un caiet de matematică din perioada în care el era elev și această fotografie pe care noi am expus-o. Vorbim totuși de rude îndepărtate”, a spus Daniel Georgiu.

Mai aflăm din expoziție că, în 1939, două avioane au aterizat forțat la Bistrița în drum spre Mediaș și Târgu Mureș, putem vedea o fotografie cu un avion prăbușit la Rebrișoara la 1 august 1940, dar fără morți, personalul fiind ușor rănit, dar și cu un avion sovietic prăbușit în 12 aprilie 1944 în Munții Rodnei, echipajul fiind îngropat la locul tragediei. A mai existat un accident aviatic în 6 iunie 1927 la Reteag, cei doi membri ai echipajului pierzându-și viața.

De asemenea, sunt prezentate fotografii și informații despre aerodromurile de la Buduș și Jaad (acum Livezile).

Expoziția mai conține și aeromodele realizate de Radu Sângeorzan (70 de ani), antrenor la Clubul Sportiv de Karate Bistriţa.

”Pasiunea mea pentru aeromodelism este de prin 1965 datorită faptului că tatăl meu era antrenor de aeromodelism. El mi-a insuflat dragostea pentru zbor și pentru avioane. A fost o perioadă în care am întrerupt din cauza unor politici greșite ale unora, dar acum opt ani am reînceput. După ce mi-am reluat activitatea ma reușit să construiesc în jur de 30 de machete de avion cu care am participat la campionatele naționale. Și în prezent sunt campion național. Din 2017, cuceresc cam tot ce se poate plan aeromodelistic. Toate machetele îmi sunt dragi pentru că toate reprezintă un colț din aviația mare. Sunt machete executate la scară. Spre exemplu, am făcut macheta avionului de acrobații al echipei Rusiei, campioană mondială”, a spus el.

Radu Sângeorzan spune că a avut ocazia să-i cunoască personal pe Henri Coandă, pe cosmonautul Dumitru Prunariu și pe generalul Grigore Baștan care a inventat parașuta militară BG-7M.

La vernisajul expoziției a fost prezent și Tănase Dumitru, administratorul Aerodromului Bistrița și fondatorul Aeroclubului Bistrița, cel care duce mai departe tradiția aviației pe aceste meleaguri.

De la el am aflat că oamenii de afaceri din Bistrița dețin acum aeronave de milioane de euro și că Bistrița are acum 15 piloți dintre care trei profesioniști: unul lucrează pe aeronave SMURd, altul este pilot de linie, iar altul pilotează avioane de business.

Cercetătorul George Marinescu ne-a spus că expoziția va fi deschisă cel puțin până la sfârșitul acestui an, după care s-ar putea transforma într-una permanentă având în vedere că informațiile despre domeniul aviatic sunt multe și interesante.

Etichete

41 comentarii

  • M-am mirat foarte mult ca nu exista “povesti” (informatii) despre avocatul pilot Ioan Lup , de loc din Nepos. S-au este prigonit in continuare?!

    10
    2
    • Mulțumim mult pentru informații, în mod sigur va face parte din viitoarea expoziție de la Năsăud.

      11
      2
    • Frumos !
      Dm. Marinescu ar fi benefic ca in această expoziţie să fie adusă şi o machetă a actualului Aerodrom de la Unirea sau un poster cu Aerodromul văzut dr sus.

      58
      2
    • Vog rog sa-mi permiteti unele precizari:

      Din cartea lui Valeriu Avram “Germanii in aeronautica romana”, aparuta in anul 2004, reiese ca locotenent-colonelul aviator Alfred Dahinten (1898-1931) a decedat la data de 17 februarie 1931 in urma unui accident aviatic. Plecat intr-un zbor de instructie de la aerodromul Someseni s-a prabusit cu avionul. Cauza prabusirii (defect tehnic sau greseala de pilotaj) nu a putut fi stabilita. Avram a avut acces la dosarul lui Alfred Dahinten, care se afla la Arhiva Miiltara din Pitesti.
      Poate ca autorii expozitiei l-au confundat cu al treilea pilot din familia Dahinten si anume Ernst (Ernest) Dahinten (1912-1935) care a decedat la data de 23 decembrie 1935 din cauza unei boli pulmonare.
      Ernst Dahinten a fost fiul lui dr. Ernst Gustav Dahinten (1879-1914), jurist si deputat in parlamentul de la Budapesta, care a cazut in anul 1914 in Serbia. In total au fost cinci frati Dahinten (Alfred, Erich, Ernst, Oskar si Otto). Doi au fost ofiteri de profesie, doi juristi, iar Otto Dahinten (1882-1955) inginerul sef al orasului Bistrita in perioada 1931- 1849, autorul unei istorii a a orasului Bistrita, si probabil cel mai bun cunoscator al istoriei arhitecturii orasului Bistrita. A fost angajat al primariei Bistrita in perioada 1911-1949.
      Parintele celor cinci frati Dahinten a fost directorul de banca Gustav Wilhelm Dahinten (1846-1908), directorul bancii sasesti Bistritzer Distrikts-Sparkassa, cea mai veche banca din Bistrita.
      Spre deosebire de unchii sai, Alfred si Erich, care au obtinut brevetul de pilot in armata austro-ungara, Ernst Dahinten a fost und “produs” al aeoronauticii romane. S-a nascut la Bistrita, insa si-a petrecut copilaria si adolescenta la Craiova. In anul 1930 a fost admis la Scola de aviatie din Tecuci unde a abolvit cursul de pilotaj in anul 1932, si a fost avansat la gradul de sublocotenent.Temporar a fost si subalternul unchiului sau Alfred, care comanda Flotila de Garda la Cluj-Someseni. In anul 1934 s-a imbolnavit grav de plamani dupa manevrele din toamna. Nu a luat boala in serios, iar in decembrie 1935 a decedat.
      D-l Gabi Puscasu este e parere ca prima fotografie aeriana a orasului Bistrita a fost realizate de pilotul sas Alber Ziegler, originar din Codlea, la data de 17 decembrie 1913. In literatura de limba germana despre istoria orasului Bistrita nu este mentionata aceasta data. Acolo se mentioneaza unisono ca primele fotografii aeriene ale orasului Bistrita au fost facute in perioda 1916-1918 de piloti austro-ungari, care au decolat de pe aerodromul de campanie situat “piste strec”, cum zic bistritenii bastinasi, adica dincolo de calea ferata.
      Exista fotografii aeriene ale acestui aerodrom cu toata infrastructura aerodromului (pista de decolare, corturi de adapost, autocisterne etc.) Era vorba de o unitate de recunoastere. Observatorii de bord au facut numeroase fotografii de o calitate uimitoare. Intre altele au fotografiat de la o altitudine de 900 metri cladirea Muzelui Judetean de astazi (atunci Cazarma Arhiducele Iosif), Biserica Greco-Catolica si Piata Petru Rares de astazi. Au fotografiat si sosirea alaiului imperial la Biserica Romano-Catolica in strada Spitalului cu ocazia vizitei imparatului Carol I la Bistrita in 1917. Unele din fotografiile facute de acesti observatori au fost raspandite in forma de carti postale pana in anii 1930. Pe unele se mai pot vedea si corturile unde erau adapostite avioanele.

  • Superb ! Felicitări oamenilor frumos care au făcut această expozitite.

    Bistriţa merită să aibă un aeroport să intre în rândul oraşelor.

    132
    6
    • Săracii din Bistriţa nu merită un Aeroport să rămână aşa fără Aeroport în marul lor de proşti.

      9
      96
    • Normal pe tine te doare în cot de alţi , tu poţi să pleci şi să vi când vrei şi unde vrei oriunde în lume însă la alţi nu te gândeşti.

      78
      2
    • @aeroport Bistrita
      O autostrada Cluj – Bistrita ar fi mai mult decât suficient. Ai avea legatura foarte rapida la aeroportul din Cluj.
      Ai ajuns din Bistrita la aeroport mai rapid decât ar ajunge cei din Floresti.

      4
      34
    • Incompetenţi nu sunt în stare să facă Aeroportul de la Bistriţa şi vor găsi scuze să nu-l însă pot face fantezi inutile care distrig viaţa unor oameni.

      25
      2
    • Un kilometru de autostradă nu duce nicăieri însă o pistă de zbor de un kilometru duce oriunde în lume.

  • Cu acest prilej îl salut respectuos pe domnul Radu Sângeorzan o comoară vie care a activat o viaţă întreagă în domenile culturale şi sportive , un om de care Bistriţa este mândră.

    67
  • Un tribut pentru domnul Făgărăşan adică Foghi cum îi plăcea lui să ise spună care a umplut copilăria multor copii cu multă bucurie.
    O statuie trebuie să-i fie făcută la Palatulul Copiilor şi amplasată o placă comemorativă pe casă dânsului de pe Aleea Trandafirilor pe care să scrie un text simplu şi doar atât : Aici a trăit un om minunat.

    65
    • Am cautat informatii despre Ion Fagarasan, dar nu am gasit suficiente date. O singura fotografie in care apare detinem si + cateva informatii legate de activitate. Daca detineti informatii,fotografii,va rog sa ne contactati ( Georgiu sau Muzeul Bistrita)

      11
    • Mulţumim Daniel întrebaţi la Palatul Copiilor . Palatul copiilor a avut un club foto care a făcut poze la toate cluburi ar trebui să existe în arhivă poze de la Campionatele Naţionale de la Câmpina sau Pucioasa şi Bucureşti.

      10
    • Georgiu, fiul dânsului.activează la Palatul Copiilor din Bistriţa.
      Întrebaţi acolo şi el trebuie să aibă poze şi alte obiecte cum ar fi un halat de lucru al dânsului şi alte lucruri şi informaţii necesare pentru a face ceva frumos.

      11
  • #Pasionat de frumos – Ioan Lup s-a nascut in Nepos prin 1913. A urmat cursurile scolii din sat si apoi cursurile liceale la Nasaud. A ajuns un avocat foarte cunoscut in Bucuresti. Dupa declansarea razboiului mondial (al doilea!) a fost mobilizat si a luptat impotriva Rusiei Sovietice ca si alti milioane de romani. Se stie ca a indeplinit cu succes cel putin 32 de misiuni. A avut contributii importante la recucerirea Ardealului de catre armata romana. Una din misiunile cele mai cunoscute a fost in august 1944 cand trecand Carpatii intr-o misiune de cercetare , mult in spatele frontului , s-a invartit minute in sir deasupra Neposului , satul sau natal , iar dupa ce a reperat cu succes casa lelii Rodovica , a lasat spre sol un plic. Probabil spunea ceva despre el , despre ce se intampla in “regat” , despre speranta ca nu va trece mult pana cand armata hitleristo-hortista va fi alungata. Faptul ca pilotul Ioan Lup a ajuns sa zboare in spatele liniilor inamice era o dovada vie ca nu va trece mult timp pana la victorie. A fost decorat (de multe ori!) pentru merite in lupta de insusi regele Mihai. Dupa ocuparea Romaniei de catre rusi a fost prigonit , a facut puscarie si a avut drepturi restranse in anii de “democratie populara”. Dupa 1990 a facut parte din randurile Partidului National Taranesc , fiind membru fondator alaturi de Coposu si Diaconescu. A fost senator in parlament si a fost inaintat la gradul de general de flotila. Comuna Feldru l-a ales cetatean de onoare in 2003.A murit in 2004 la varsta de 91 de ani fiind unul dintre putinii supravetuitori a inchisorilor “democratiei populare” care a prins actuala democratie.Nu stim daca i-ar fi placut aceasta etapa in care ne aflam…Alte povesti si istorisiri despre dansul , se pot afla de la locuitorii satului Nepos si de la profesorul Mircea Darosi. Cu drag.

    25
  • Frumos.
    Și Felicitări.
    Trăiesc la 3 km de un mini aerodrom privat , multe decolări, aterizări la un moment dat am construit machete personal din kituri și am lansat mini rachete.
    În 200..am trecut pe.la locul unde se găseau resturile avionului prăbușit în 1944 lângă Lunca Bradului.
    Aviația, aeromodelismul sunt pasiuni unice.
    Ca și relație umană, avut şansa să cunosc personal un om excepțional, Dl Radu Georgescu (R.I.P) care înainte să emigreze.și să reia de la.capăt în condiții destul de dificile viața, a avut o carieră în aviația civilă din România , din câte îmi spunea a condus și format piloți de asemeni , inclusiv la acea vreme pe cei care conduceau aeronava prezidențială turcă.
    Disciplina și rigoarea , plus pasiunea de a explora diferențiază aceste persoane față de marea masă a oamenilor obişnuiți.
    Felicitări inițiativei.

    12
    0
    • Buna ziua, avionul de la Lunca Bradului, va referiti de resturile avionului de langa pesterea Andreneasa? Sau ar fi vorba de avionul american? ( Lt. Paul Fraser)

  • Ar fi interesant să fie puse şi poveştile oamenilor din Bistriţa care au participat la proiectarea şi construcţia de avioane, fără ei nu ar fi existat nici piloţii.

    43
    1
    • Avem magazine de modelism si in Romania care din care este Sierra die Botosani cu cea mai mare historie si experienta.

  • Cei de la Complexu Muzeal Bistriţa ar trebui să se mobilizese şi să marcheze traseul până la Cetatea Bistriţei de pe Dealul Cetăţii.

    Foarte multă lume a auzit de acele locuri frumoase însă nu ştie cum să ajungă până acolo.

    Oamenii inimoşi de la Muzeu ar putea marca acel traseu pe traseul identificat de elevi Colegiului Liviu Rebreanu : Pornid de la Hotelul Flamingo prin Subcetate până pe Dealul Cetăţii şi întoarcere pe strada Constantin Brâncoveanu.

    68
    • Ăştia din Primăria Bistriţa care pe unde apare vreun tiktop monitop se dau mari intelectuali în realitate habar nu au de istoria oraşului şi nici nu le pasă.

      12
    • Dl. Georgiu în documente apare un tunel din Centru Vechi până pe Dealul Cetăţii. Ştiţi cumva dacă sau făcut sau se vor face cercetări pentru descoperirea lui ?

    • Corect Bistritene sunt foarte multe femei care practică paraşutismul.
      Paraşutismul nu este numai un sport adevărat numai pentru bărbaţi.
      Dacă ţie îţi place numai baletu du-te la fotbal şi nu te băga unde nu cunoşti sunt multe femei care au mai mult curaj ca tine.

      38
      4
    • Salut toate fetele şi femeile care au curajul să practice sporturi care sunt considerate a fi dedicate exclusiv bărbaţilor !

      28
  • Leo,îți mulțumesc pentru frumoasa prezentare a domnului Ioan Lup pe care l-am cunoscut personal! A fost și senator în Parlamentul Romăniei și a slujit toată viața valorile fundamentale ale umanității! Amintirea să-i fie binecuvăntată!

    10
    18
    • Stimabililor poate ar fi cazul să lăsaţi deoparte măcar aici mizeria de politică şi administraţie din Bistriţa . Aici este vorba doar de frumoşi noştri aviatori .

      43
      1
  • # Marius Nicolae Pop. Da , d-l Ioan Lup a fost un mare patriot , fara sa faca mult caz de asta. Din pacate , in zilele noastre calitatile umane pe care le-a avut defunctul I.L. nu prea mai conteaza.

    9
    17
    • Multă stimă pentru dl Tănase care a muncit fizic şi cu bani lui la construirea acestui lucru minunat când foarte bine putea să stea la el la firmă să facă bani şi să pună pe alţi să construiască Aerodromul nu ca slăninoşi de directori şi consilieri care doar pun pe alţi să facă bazaconii inutile pentru a le ieşi lor parandarătul de la firmele lor de casă.

      35
Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.