Elaborarea şi implementarea planului de mobilitate urbană trebuie să asigure ”satisfacerea unor cerinţe şi nevoi de utilitate publică ale comunităţii locale în domeniul mobilităţii şi transportului urban, punându-se accent sporit pe transportul durabil”.
Planul de mobilitate trebuie să aibă la bază o viziune pe termen lung pentru dezvoltarea transportului şi a mobilităţii în Bistriţa, va cuprinde toate tipurile şi formele de transport – public şi privat, pasageri şi marfă, motorizat şi nemotorizat – şi va oferi soluţii pentru următoarele obiective: management eficient al transportului şi al mobilităţii; o bună distribuţie a bunurilor şi serviciilor de logistică performante; restricţionarea accesului în anumite zone ale oraşului; promovarea transportului în comun; promovarea unor mijloace de transport alternative; înlocuirea maşinii personale în favoarea transportului în comun, mersului pe jos, mersului cu bicicleta, cu motocicleta sau cu scuterul; asigurarea unor spaţii de parcare suficiente şi a unor piste de rolleri şi biciclişti.
Studiul va propune o viziune strategică care să ofere o descriere calitativă a viitorului urban dorit şi să definească obiective concrete înglobate într-o strategie generală de dezvoltare durabilă.
Planul de mobilitate va cuprinde, de asemenea, o evaluare a costurilor şi beneficiilor transportului, incluzându-le şi pe cele ce nu pot fi cu uşurinţă măsurate sau evaluate cum sunt cele referitoare la emisiile de noxe sau impactul asupra calităţii aerului, soluţiile propuse urmărind obţinerea unui impact maxim al resurselor utilizate.
Studiul va cuprinde: diagnosticarea sistemului existent de mobilitate şi transport, al infrastructurilor, dotărilor şi fluxurilor de trafic; evaluarea nivelului de disfuncţionalitate; dezvoltarea funcţională, socio-economică şi urbanistică a zonelor urbane; infrastructuri, zonare urbană, reţele de transport, relaţii în teritoriu; mobilitatea, accesibilitatea şi nevoile de conectivitate; modelarea prognozelor de mobilitate, transport şi trafic; dezvoltarea reţelelor de transport urban şi regional; planificarea şi proiectarea infrastructurilor de transport; terapia şi managementul traficului şi al mobilităţii; înscrierea prescripţiilor tehnice de proiectare şi execuţie în cadrul unor standarde tehnice minime acceptate la nivel european, inclusiv pentru infrastructurile de ciclism urban.
Foto arhivă: Ziua fără autoturism 2013
Aceste studii nu au nici o valoare din moment ce nu tine nimeni seama de ele. Asa s-a intamplat si cu „P.U.Z. Bistrita ‘ Dealul Codrisor’ (Codrisor Hill)”, un proiect din 2006 referitor la amenajarea malurilor raului Bistrita intre Podul Jelnii si Podul Budacului, care a fost dat uitarii, pentru ca acum in bugetul pe acest an sa fie din nou prevazut obiectivului intitulat: ” Amenajarea râului Bistriţa între Podul Jelnei şi Podul Budacului, ca zonă de recreere şi promenadă (studii)”. Si nu este singurul caz. O serie de alte obiective sunt plimbate de la un an la altul, solicitand de fiecare data alte sume pentru studii, SF, etc:
(Vezi: http://zupernews.wordpress.com/2011/07/05/bistrita-investeste-in-puz-uri-proiectele-raman-in-aer/.)