Actualitate

Proiectul ”Linia verde”, investiție 58,8 mil. lei, aprobat în Consiliul Local Bistriţa

ŞTIRE ACTUALIZATĂ În ciuda criticilor venite din partea liberalilor care l-au acuzat pe primarul Ovidiu Creţu că a stabilit traseul „Liniei verzi” prin zona centrală a oraşului, în loc să aleagă Bulevardul Republicii unde sunt două colegii importante, majoritatea PSD-ALDE-UDMR a votat în favoarea proiectului care va fi depus pentru finanţare prin POR.

ŞTIREA INIŢIALĂ Primăria Bistriţa a depus în luna martie cerere de finanţare pentru proiectul “Linia verde de transport public utilizând mijloace de transport cu motor electric, hibrid sau normă de poluare redusă”, în vederea accesării de fonduri europene prin Programul Operaţional Regional. Proiectul a parcurs etapa de evaluare tehnică şi financiară, urmând să fie încadrat în etapa precontractuală.

Aprobarea proiectului este pe agenda Consiliului Local Bistrița în ședința din 28 august.

Valoarea totală a proiectului Liniei verzi, care va circula de la Viișoara la Unirea, este de 58.823.323,26 lei, din care 56.842.117,25 lei – valoare totală eligibilă şi 1.981.206,01 lei – valoare totală neeligibilă. Contribuţia proprie a municipalității se ridică la 3.118.048,34 lei, reprezentând atât achitarea tuturor cheltuielilor neeligibile cât şi contribuţia de 2% din valoarea eligibilă – 1.136.842,33 lei.

”Proiectul urmăreşte reducerea emisiilor de carbon prin crearea unui traseu nou pentru transportul public urban operat cu mijloace de transport ecologice, respectiv autobuze electrice, care va traversa municipiul Bistriţa de la vest la est, prin centrul istoric al oraşului, concomitent cu crearea de piste/trasee pentru cicliști/pietoni. Acesta va asigura transportul dinspre extremităţile oraşului spre centru, a cetăţenilor, dar şi a elevilor, rapid și curat, determinându-i astfel să renunţe la autoturismele personale. Acest proiect va fi completat de o politică de eliminare treptată a circulaţiei autoturismelor în centrul istoric şi de o politică de taxare a parcărilor în centrul istoric. Conform documentelor programatice de la nivel european, dezvoltarea mobilității urbane trebuie să devină mult mai puţin dependentă de utilizarea autoturismelor personale, prin schimbarea accentului de la o mobilitate bazată în principal pe utilizarea acestora, la o mobilitate bazată pe mersul pe jos, utilizarea bicicletei ca mijloc de deplasare, utilizarea transportului public de înaltă calitate şi eficienţă, reducerea utilizării autoturismelor personale, concomitent cu utilizarea unor categorii de autoturisme nepoluante”, precizează municipalitatea:

”Conform PMUD, una din principalele probleme ale traficului în municipiului Bistriţa o constituie suprapunerea fluxurilor şi a modurilor diferite de trafic în cadrul aceleiaşi axe de dezvoltare urbană Est-Vest, corespunzătoare traseului DN 17. Acest traseu s-a transformat pe anumite tronsoane într-o axă de viteză, influenţând negativ siguranţa circulaţiei, devenind în acelaşi timp şi un cumul de areale cu potenţial ridicat de congestionare, mai ales la orele de vârf şi în imediata apropiere a instituţiilor şi punctelor de interes care se află pe acest traseu. Astfel, o soluţie posibilă de restructurare a mobilităţii la scara localităţii este multiplicarea conexiunilor paralele axei principale şi reducerea solicitării traseului DN 17. Obiectivul general al proiectului este acela de a asigura un serviciu eficient de transport public de călători şi de a îmbunătăţi condiţiile pentru utilizarea modurilor nemotorizate de transport, în vederea reducerii numărului de deplasări cu transportul privat (cu autoturisme) şi reducerea emisiilor de echivalent CO2 din transport, prin configurarea/reconfigurarea infrastructurii rutiere pe străzile urbane”.

Obiectivele specifice ale proiectului sunt:

1. Realizarea benzilor dedicate/prioritare, după caz, pentru mijloacele de transport public local de călători (autobuze electrice) prin construirea infrastructurii rutiere aferente culoarului benzii dedicate şi separarea fizică a acesteia de restul traficului rutier prin sisteme specifice, in vederea imbunatatirii eficienţei transportului public de călători, a frecvenţei şi a timpilor săi de parcurs, accesibilităţii, transferului sustenabil al unei părţi din cota modală a transportului privat cu autoturisme (în creştere în Bistrita, dar si in România) către transportul public.
2. Achizitionarea de noi mijloace de transport aferente sistemului de transport public de calatori – autobuze electrice.
3. Construirea pistelor pentru biciclete si modernizarea traseelor pentru pietoni.
4. Modernizarea/reabilitarea benzilor (partea carosabilă) utilizate pentru transportul autoturismelor, ca parte a activităţii de reconfigurare/configurare a străzilor urbane cu benzi dedicate, pe strazile General Grigore Bălan, Gheorghe Șincai și str. Calea Moldovei – parțial.
5. Construirea unei autobaze aferente transportului public local de călători cu autobuze electrice, cu centru de comanda pentru managementul traficului Liniei verzi.
6. Achiziţionarea şi instalarea punctelor de reîncărcare a autobuzelor electrice.
7. Construirea şi modernizarea staţiilor de transport public de călători pe traseul Liniei verzi.
8. Crearea unui nou traseu de transport public.

Aici detalii despre lucrările care se vor realiza în cadrul proiectului

2 comentarii

  • Ar trebui eliminate masinile care poluaeaza exagerat. Sunt autovehicule / autoutilitare / autobuz / camion etc. care scoate cate un fum negru… oare cum trece de verificarea ITP???? Sunt epave ruginite care aproape se cade din ele … oare cum a obtinut ITP-ul??? Sau astia circula pe raspunderea lor. Avem schimbari climatice dar stau la umbra si ne doare-n fund de natura. Ne batem joc de creatia Lui Dumnezeu…

  • Proiectul urmareste reducerea emisiilor de carbon , prin defrisarea a multor arbori de aliniament care incurca( SIC) traseul. Numai in Piata Centrala dispar 12 arbori de aliniament. Sa vedem cati vor fi in total pe toata linia. Oricum este unul romanesc unic in Europa civilizata care va face prapad printre arbori. Nu suna cinic LINIA asa zisa VERDE ?

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.