Având în vedere interesul manifestat de consumatori privind dreptul acestora la încheierea contractelor, Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor Bistrița-Năsăud informează în conformitate cu prevederile art 26 din OUG 34/2014, despre drepturile consumatorilor la încheierea contractelor cu profesioniștii și încurajează profesioniștii (definiți de Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianților în relația cu consumatorii și armonizarea reglementărilor cu legislația europeană privind protecția consumatorilor cu modificările ulterioare) să informeze consumatorii cu privire la codurile lor de conduită.
Drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniștii sunt asigurate legal de Ordonanța de urgență nr. 34/2014.
Aceasta se aplică oricărui contract încheiat între un profesionist și un consumator, inclusiv contractelor de furnizare a apei, gazelor naturale, energiei electrice sau energiei termice, inclusiv de către furnizorii publici, în măsura în care aceste utilități sunt furnizate pe bază contractuală.
Înainte ca un contract sau orice ofertă similară să producă efecte obligatorii asupra consumatorului, profesionistul trebuie să îi furnizeze consumatorului următoarele informații în mod vizibil, lizibil și ușor de înțeles, în cazul în care respectivele informații nu reies în mod evident din context:
- principalele caracteristici ale produselor sau serviciilor;
- identitatea profesionistului, incluzând denumirea sa, adresa poștală la care profesionistul este stabilit, precum și, în cazul în care există, numărul de telefon, numărul de fax și adresă de poștă electronică ale acestuia la care poate fi efectiv contactat, pentru a-i permite consumatorului să ia rapid legătura cu profesionistul și să comunice cu acesta în mod eficient și, dacă este cazul, adresa poștală și identitatea profesionistului în numele căruia acționează;
- prețul total al produselor sau serviciilor cu toate taxele incluse sau, în cazul în care prețul nu poate fi calculat în avans în mod rezonabil dată fiind natura produselor sau a serviciilor, modalitatea de calcul a prețului și, după caz, toate costurile suplimentare de transport, de livrare sau taxele poștale sau, în cazul în care acestea nu pot fi calculate în avans în mod rezonabil, menționarea faptului că aceste costuri suplimentare ar putea fi suportate de consumator;
- modalitătile de plată, livrare și executare, data până la care profesionistul se angajează să livreze produsele sau să presteze serviciile și politica profesionistului de soluționare a reclamațiilor;
- în plus față de o mențiune a existenței unei garanții legale de conformitate pentru produse, existența și condițiile privind serviciile postvânzare și garanțiile comerciale, după caz;
- durata de valabilitate a contractului, după caz, sau, pentru un contract pe durată nedeterminată ori un contract care urmează să fie prelungit în mod automat, condițiile de încetare a contractului și penalitătile aplicabile, dacă este cazul;
- funcționalitatea, inclusiv aplicarea unor măsuri tehnice de protecție.
- despăgubirile aplicabile și procedura de acordare a acestora în cazul nerespectării nivelurilor de calitate convenite și a celorlalte clauze contractuale;
- opțiunea consumatorului de a se include sau de a nu se include datele sale cu caracter personal în baze de date în vederea furnizării de servicii de informații privind abonații sau de registre ale abonaților, precum și, în cazul în care acesta optează pentru includerea în registrul abonaților, indicarea datelor în cauză, în conformitate cu prevederile Legii nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal și protecția vieții private în sectorul comunicațiilor electronice, cu modificările și completările ulterioare.
Prevederile menționate se aplică și contractelor de furnizare a apei, gazelor naturale sau energiei electrice, atunci când acestea nu sunt puse în vânzare într-un volum limitat sau cantitate fixă.
Informațiile mai sus menționate trebuie să facă parte integrantă din contract, se arată într-un comunicat.
În conformitate cu prevederile art 27 din OUG 34/2014 în vederea asigurării respectării prevederilor prezenței ordonanțe de urgentă de către profesioniști, persoanele fizice sau organizațiile care, potrivit legii, au un interes legitim, inclusiv organizațiile de consumatori sau organizațiile profesionale, pot fie să sesizeze Autoritatea Natională pentru Protecția Consumatorilor în legătură cu incălcările prevederilor prezentei ordonanțe de urgență astfel că această să decidă asupra reclamațiilor, fie să inițieze acțiuni în justiție împotrivă profesioniștilor care au săvarsit sau sunt susceptibili să săvarsească încălcări ale prezentei ordonanțe de urgență.
Adaugă comentariu