Cu toate că a transmis el însuşi o adresă unei familii din Bistriţa plină de greşeli de ortografie şi pe un ton inadecvat, preotul Dumitru Creţa s-a arătat deranjat de articolul „Taxa pe suflet, majorată la biserică din Bistriţa. Replica ironică a preotului paroh”, publicat în data de 1 februarie a.c.. Ca urmare, am primit următorul drept la replică pe care îl redăm integral:
„Dreptul la replică
Articolul cu titlul bombastic “TAXĂ PE SUFLET”, majorată la o biserică din Bistriţa. Replica ironică a preotului-paroh, apărut în publicaţia Timponline, în data de 01.02.2017.
Felul tendenţios prezentat a stârnit, ca de obicei, comentarii. Dictonul latin “vot capita, tot sensu” “câte capete, atâtea păreri”, este certă realitate.
Articolul vizează persoana mea şi parohia pe care o păstoresc. Este scris cu rea intenţie, voi dovedi. Acest articol nu este o noutate, frecvent se scriu şi se comunică ştiri pătimaşe despre ierarhi şi preoţi ai Bisericii Ortodoxe Române, cu intenţia vădită, fără şansă, de a compromite misiunea noastră. Se inspiră din cuvintele biblice ”Bate-voi păstorul şi se vor risipi oile turmei” Mt. 26,31.Credincioşii autentici preţuiesc misiunea noastră în lumea bântuită de atâtea răutăţi.
Patima din articol rezultă chiar din titlu “Taxă pe suflet”.
Prepoziţiile “PE” şi “PER”, nu sunt identice. Ne exprimăm: “pe masă, pe creangă” etc. Prepoziţia “per” înseamnă pentru, de fiecare. (vezi Dicţionarul limbii române).
Când datăm un act punem o liniuţă oblică ( / ). Ex. Nr. 5 / 2017. Ea ţine locul prepoziţiei “per”, nu pe anul 2017, ci pentru anul 2017. Ne rugăm pentru suflet, nu pe suflet.
Referindu-mă la contribuţia pentru cult (motivul reclamaţiei) am scris, citez: “de la 50lei la 80lei / familie”. Adică pentru fiecare familie, sau de fiecare familie. Aşadar de unde “muza” pentru titlu ?
Persoana nemulţumită, “un bistriţean”, aşa cum începe articolul, o cunosc, se cuvenea să-şi spună identitatea, numele meu fiind prezentat în acest articol: “preot-paroh Dumitru Creţa care slujeşte la Biserica Ortodoxă „Sfântul Dumitru” din Bistriţa”. Nu divulg numele reclamantului, preotul are şi responsabilitatea discreţiei.
În ziua de Anul Nou 2017 am prezentat cuvenita “DARE DE SEAMĂ”, inclusiv sub aspect financiar. Adunarea parohială a găsit întemeiată mărirea contribuţiei anuale în forma actuală. Pentru edificare se puteau primi explicaţii, fiind invitat la biserică.
Majoritatea credincioşilor şi-au onorat deja contribuţia anulă, fără nici o obiecţiune, am sesizat lipsa de bunăvoinţă, prin urmare am restituit banii, 50 lei. Persoana respectivă este singura care s-a manifestat în felul acesta.
Altă aberaţie, tot din titlu: “taxa majorată la o biserică din Bistriţa”. Nu numai la noi, ci la fiecare parohie în funcţie de trebuinţele anuale se stabileşte contribuţia pentru cult, care acoperă cheltuielile curente din timpul anului şi lucrări de mai mică valoare.
De asemenea, “scrisoarea preotului a stârnit numeroase comentarii” legate de “taxa pe suflet”. La orice ştire comentariile sunt diferite, fie din necunoaşterea realităţii, fie din rea voinţă.
Afirmaţia, “preotul a decis” este eronată. Preotul coordonează, nu decide de unul singur, are menirea ca parohia încredinţată să fie bine gospodărită sub toate aspectele, cu sprijinul credincioşilor. Spre exemplu, dacă plouă în biserică, preotul este considerat slab gospodar, nu rău voitorul.
Explicaţiile mele date în scris au fost catalogate în mod zeflemist “o operă de artă în sine”, asta nu este ironie?
Fără a avea tangenţă cu tema, cu răutate s-a scris: “Dumitru Creţa este fiul fostului protopop Simion Creţa care, de altfel, a şi „moştenit” biserica de la tatăl lui”. A moşteni înseamnă “a dobândi prin testament”. Biserica şi tot patrimoniul parohiei nu se pot transmite prin moştenire.
Dacă slujesc în această biserică, se datoreză examenului susţinut în anul 2011, fiind numit prin Decizia nr.718/2011 semnată de Preafericitul Părinte Patriarh Daniel şi a ostenelilor depuse pentru edificarea locaşului de cult, începând din anul 1993 până la finalizarea tuturor lucrărilor. Oamenii de bună credinţă cunosc adevărul.
Se cuvine ca în final să fac următoarea precizare, pentru deplina obiectivitate jurnalistul se cuvenea să consulte ambele părţi”.
Bistriţa, 07.02.2017 Preot-paroh, Dumitru Creţa
Adresa de la care a pornit totul o vedeţi în fotografia de mai jos. Ştirea iniţială AICI.
Este aberant sa se ceara „credinciosilor” o taxa anuala…si pentru ce??? Pentru ca să fie prezenți in rugaciunile preotului???
E de plans, ca de râs nu se mai poate…
Mie imi place ca doar Biserica Ortodoxa e criticata ! Popa neamt care trage clopotele când trec protestatarii e bun ! Ca e al lui Iohanis ca si protestatarii . Ceilalți popi toți sunt niște hoți si prosti ca si PSD ul !
Bunul Dumnezeu sa va judece pe toți , dar mai ales pe popa neamt !
Se cere, nu se impune. Dacă cumva mergeți la biserică poate v-ați dori să fie încălzită, să fie lumină, poate și cineva să cânte, etc. Biserica are cheltuielile ei pe care credincioșii adevărați le înțeleg și încearcă să ajute.
Atunci când vrei să pari erudit şi foloseşti expresii clasice, e bine să le utilizezi corect.
În acest caz, dictonul scris corect este: ” QUOT CAPITA, TOT SENTENTIAE ” ( Câte capete, atâtea păreri ).
Prin urmare, aţi greşit în expresia de mai sus : “vot” şi „sensu”. De unde le-aţi luat ?
prof.de latină M.G.
Daca taceai filozof ramaneai!!!
Biserica e „mostenita” deoarece este in curtea casei voastre! Este biserica privata… Daca esti cu atata deschidere, prezinta public actele pentru teren, pentru constructie, cine e proprietar…etc… sau si acum invoci responsabilitatea discretiei!?!?
Asa-i frate…dar un pic de smerenie nu strica…chiar si cand suntem atacati….ca si Domnul Hristos pe cruce a intors obrazul…cele mai grele pacate ce pandesc BOR azi: mandria si materialitatea…de fapt ii privesc cam pe toti inclusiv si pe mântuiții de penticostali….
Bravo parinte, cine nu vre sa priceapa lasa l in plata Domnului.
Domnule Zorro, la ce te referi e casa parohiala, te invit sa vezi actele.
OK! Te cred ca e casa parohiala!
Interesant de stiut este … cine e proprietarul pamantului de sub biserica si des sub casa parohiala, cine e proprietarul in acte al constructiei pe care tu o numesti casa parohiala si biserica, (ma refer la acte – cadastru si Carte Funciara, nu acte parohiale!) interesant de stiut este ce a fost acolo prima data? casa parohiala sau biserica, sau casa existenta s-a transformat in casa parohiala pentru a se putea construi biserica.
Sunt multe incertitudini care planeaza asupra locasului in discutie… si… parinte… nu ma invita, ca nu vin… ne vedem diseara in fata prefecturii si a CJ, daca vrei!
Săr’mâna, părinte! Sunt nimic altceva decât un biet poli-credincios, cred în D-zeu, în Allah, în Budha , în Walhalla , și mai ales în bisericuța mea interioară. Aș avea o întrebare Preafericirii voastre: Care este motivul real pentru care percepeți această ,,taxă pe suflet” , având în vedere faptul că organizația spirituală de care aparțineți ( BOR ) primește fonduri de la Bugetul Statului, nu plătește taxe și impozite, nu în ultimul rând fiind deținătoarea unei infinități de proprietăți mobiliare și imobiliare?
Nu va agitati, parinte! Asta- i presa de scandal.
Fiecare deschide sau nu usa preotului .
Cred ca ar trebui ca fiecare credincios sa-si poata alege biserica la care vrea sa merga si sa nu fie ,,impartiti ” pe zone si arondati la o anumita biserica.
In ceea ce privetste taxa ,as dori sa stiu si ce salarii primesc de buget preoti ,indiferent de cult.Ar fi foarte interesant de aflat si dupa aceea sa se stabileasca taxa/ familie.
Salariul de bugetar al preotului ,tot de noi (eroniasi ) care muncim si platim taxe este platit.
O alta solutie ar fi ca fiecare credincios (ortodocsi, catolici,penticostali, reformati ,etc) sa plateasca 1% din salar impozit pentru biserica la care se declara eroniasi.
Puteti vedea castiga din declaratile de avere ale sotiilor care sunt angajate in diferite intititutii publice, atat la preoti cat si la pastori. Ca orice om care munceste si ei tr sa aibe un salariu din care sa isi intretina familia.
La parohia de care apartinem a scazut taxa de la 100 la 80 de lei. Foarte bine au facut deoarece de cativa ani, (de cand s a marit de la 60 la 100 de lei) doar 2 familii de pe scara am mai primit preotul cu crucea. Ceilalti invocand faptul ca nu au bani si le era jena de preotul. Este si foarte mult mai ales pt familii care au copiii la scoala, au un singur venit sau altii au probleme de sanatate costisitoare. Nu cred ca ar tr sa fie aceasta taxa impusa deoarece bani se fac din pomelnice, nunti, botezuri, etc.
Raspunde „fader de good” la garfield motanul, ca te-a intrebat ceva
Rautaciosi mai sunteti intrebati cat cotizeaza pocaitii lunar si pe urma comentati !!!Nu te obliga nimeni sa dai asa ca plata va veni la fiecare cand va vrea Dumnezeu!!!
Pentru informarea publicului trebuie spus ca terenul pe care stau bisericile construite dupa 89 apartine primariei. Toate aceste biserici platesc in fiecare an taxa de concesiune. Este si cazul acestei biserici. Nu e proprietatea cuiva. Terenul apartine Primariei si Biserica apartine Mitropoliei.
In Biblia Ortodoxa scrie de ZECIUIALA ! La Biserica si pentru nevoile ei…dar cine mai citeste sau implineste Biblia !!!!
Voi dormiti, eu merg munca. De 15 ani traiesc in Noua Zeelanda. Catre conducerea acestui ziar usor. In 3zile aici ziarul era inchis. Nu poti face presa cu anonimi. Nu mai vin in tara nici in vacanta, cand va treziti?
Toti comentati fara sa stiti.Pacat e ca nu va interesati.Stiti ce salar da statul unui preot pe luna… 750 lei.Vorbiti cand sunteti documenti.A-ti intrebat pe cineva ce se intampla cu acea contributie…pe nimeni,toti comentam…,ca deh…,avem timp…,multi care nu au treaba cu Biserica,nici nu muncesc altceva…,se pot lua de mana cu doamna jurnalista…,care defapt isi face treaba….,printre fraieri…,nu am nimic cu ea,doar ii spun…..,ca omul de la tara…,ar fi bine sa iti vezi de treba ta,nu toti oamenii sunt corecti,dar si tu esti departe.Iar,apoi,BISERICA nu o puteti voi darama…,sti la ce ma refer,nu doamna reporter?,dar te las asa cum esti,am lucruri mai importante de facut,iar dc vrei sa ma cauti,da-mi un semn,poate reusesc sa-ti raspund la intrebari,dar …..,totusi am lucruri mai importante de facut….
Sa nu banalizam niste fapte serioase.Si sa nu ducem totul in derizoriu.A mai ramas Biserica necompromisa total.Ne luptam si impotriva ei?Ce vom mai pune in loc?Reiterez ideea ca la nivelul municipiului Bistrita parohiile ar trebui sa stabileasca unitar taxele si in felul acesta s-ar elimina discutiile acestea.Trebuie sa acceptati ca Biserica este o institutie divino -umana.,iar in plan uman isi desfasoara viata in mijlocul nostru si pt noi.Noi,credinciosii ortodocsi,ca si celelalte culte avem pretentia ca in bisericile noastre sa avem conditii la nivelul sec.XXI:sa avem curatenie,lumina,caldura,confort.E firesc! Nu mai stam ca cei de acum 100 de ani.Dar ,v-ati intrebat cam cat costa numai gazul in aceste luni de iarna grea.Se ajunge in bisericile mari la 100 milioane vechi.Cine si de unde se platesc,daca nu ar fi aceste contributii benevole,care devin totusi taxe?Nimeni nu poate fi obligat sa le platesca,dar in cazuri de rea vointa sa ne intrebam ,tot atat de firesc :Biserica are obligatii fata de cei ce refuza sa participe la intretinerea ei? Haideti sa incheiem aceste discutii si sa ne bucuram cu totii ca avem biserici frumoase ,bine intretinute si …mai ales pline de credinciosi in zile de sarbatoare.
Da cum nu va poate fi rusine la toti cei plini de venin. Am o varsta si am vazut destul de multe dar asa ceva e jalnic. Pai dati 80 sau 100 lei la cultul de care aprtineti pe an , dar la Kaufland ce cumparati de banii astia? La ce institutie platiti pe an atatia bani? Rusine……
Pentru nenorocitul de pacatos care s a zgarcit sa ofere contributia pentru cult, il felicit pe preot ca i a dat banii. Preotul/pastorul nu este un cersetor, ne a jignit pe noi cei care am platit acest ajutor bisericii. Alte culte pun zeciuiala din retributie sau pensie.
Parintele Dumitru Creta merita tot respectul
Doamna ziarista. Etica jurnalistica iti impune sa faci cunoscut numele acelui anonim, prin felul lui de-a fi, ne-a jignit pe noi credinciosii practicanti ai bisericii. In caz contrar se ridica multe semne de intrebare asupra acestei publicatii.
Un jurnalist are obligaţia să-şi protejeze sursele şi nici măcar instanţa nu îl poate obliga să le deconspire. Semne de întrebare asupra acestei publicaţii s-ar ridica dacă nu am respecta aceste reguli care ţin de deontologia profesională.
Un jurnalist echidistant asa ar proceda. Iar de deontologie nu mai vorbiti, se vede clar cum stati.
Poate va citi si revoltatul pacatos. Cand o sa te predai, cine iti va trage clopotul?……. sau o sa te duca la groapa ca pe un animal.