Retrospectiva Vasile Tolan, care a început la Bistrița cu expozițiile ”Urmă” de la Galeria Arcade 24 și ”Caligrafia luminii” de la Galeria Palatului Culturii, continuă marți 5 martie cu expozițiile “Alchimia gestului” de la Centrul Județean pentru Cultură Bistrița-Năsăud (ora 18.00) și ”Poetica tactilității” de la Complexul Muzeal Bistrița-Năsăud (ora 19.00).
Evenimentul este susținut de Consiliul Județean Bistrița-Năsăud și Primăria Municipiului Bistrița, prin Complexul Muzeal Bistrița-Năsăud, Centrul Județean pentru Cultură, Bistrița-Năsăud și Centrul Cultural Municipal “George Coșbuc”, în parteneriat cu Uniunea Artiștilor Plastici din România, filiala Cluj-Bistrița.
Curatorul expozițiilor este criticul de artă Oliv Mircea. Profesorul universitar doctor Ion Bogdan Lefter și istoricul de artă Vasile Duda vor prezenta creațiile artistului în cadrul vernisajelor.
Retrospectiva Vasile Tolan din Bistrița, structurată în patru expoziții revelatoare, este un spectacol vizual care reunește peste 150 de lucrări realizate într-o carieră captivantă de 50 de ani.
”Un artist prezent în propriul nostru Prezent”
”Vasile Tolan este un artist însemnat al generației sale. Isprăvile sale artistice și administrative nu pot trece neobservate. Acum când, iată, pictorul a trecut pargul celor șapte decenii de viață și al celor cinci decenii de muncă și creație în atelier, merită o cuvenită reverență. Ca organizator al vieții artistice a generației ‘80 la Bistrița și, în planul mai larg al vieții artistice din România, Vasile Tolan a devenit și rămâne un nume propriu al culturii deceniilor 1970-2020 de care nu putem să nu ținem seamă. Meritul lui cel mai important este că mereu a fost prezent la propriul nostru Prezent”, consideră criticul de artă Oliv Mircea.
În opinia criticilor de artă care au analizat primele două expoziții din seria retrospectivă deschisă la Galeria Arcade 24 și la Galeria Palatului Culturii, artistul prezintă un spectacolul captivant în expresie picturală și energie, inundat de culoare și revelator prin fiecare tușeu.
”Pictura lui Vasile Tolan nu e mono-plană, are protuberanțe, materii și obiecte colate, într-o mare varietate; dar are, în același timp, și o unitate aproape miraculoasă. (…) Succesiunea expozițiilor sale recapitulative de la Bistrița, cu multitudinea lor de forme și motive, oferă o recapitulare care ne ajută să înțelegem mai bine structura internă a acestei opere, etapele ei și adevărata ei diversitate, nu doar de ordin cromatic și tactil, ci și ca varietate a avansului în timp și a descoperirilor, de-a lungul unei vieți, de-a lungul unei cariere, a tot mai numeroase formule și modalități de exprimare. Unitate în diversitate!”, a observat Ion Bogdan Lefter.
”Pictorul Vasile Tolan s-a situat parcă dintotdeauna într-o dimensiune a întrepătrunderii, a trecerii dintr-o etapă în alta, ne vine greu să-i încadrăm activitatea într-un singur stil, într-o singură direcție artistică. Istoriografia de specialitate îl menționează ca fiind un neo-expresionist, dar preocupările sale sunt mult mai diverse în aria artelor contemporane,” a spus Vasile Duda.
Repere biografice
Vasile Tolan se naște în 10 martie 1953, la Buru, județul Cluj.
Între 1972-1975 studiază la Institutul de Arte Plastice „Ion Andreescu” din Cluj.
1997-1999 studiază la Universitatea Națională de Artă București.
2002-2008 studii doctorale în artă la U.N.A. București cu teza ”Materia, element fundamental al limbajului plastic”.
Experiența profesională, diversă, include un stagiu inițial, între 1975 și 1981 de profesor de desen în județul Bistrița-Năsăud.
În 1980 devine membru al Uniunii Artiștilor Plastici din România și apoi lucrează în ateliere de creație în municipiul Bistrița.
”În această perioadă – anii ‘80 – leagă prietenii intelectuale trainice și se află în centrul grupului care va inspira, la Bistrița, Saloanele Liviu Rebreanu care vor deveni o instituție liberă de constrângeri ideologice și de alte servituți. În această perioadă conduce cenaclul UAPR al artiștilor profesioniști din Bistrița. Organizează viața artistică în jurul atelierului său împreună cu Grigore Bradea, Miron Duca, Anton Tănase, Octavion Stoia etc., expun cu regularitate lucrări de artă contemporană făcând în felul acesta ca grupul „colocvial și artistic” de la Bistrița să devină un reper pe harta artistică a României”, a mai amintit criticul de artă Oliv Mircea.
Începând din 1990 este președinte al Filialei Interjudetene Cluj-Bistrița-Zalău. Bistrița devine locul în care se organizează mari și semnificative expoziții ale marilor artiști ai României din a doua jumătate a secolului al XX-lea.
Din 2001 devine cadru universitar în Universitatea Națională de Artă București.
În perioada 2006-2007 este membru al conducerii operative a UAPR.
Începând din 1975 și până în prezent organizează peste 100 de expoziții personale în România și în Europa, America, Asia.
Participă la numeroase expoziții de grup în cadrul cărora expune cu predilecție pictură, desen, grafică, instalație artistică.
Este prezent, reprezentând România, la Bienale internaționale de artă și la expoziții internaționale de artă alături de alți artiști.
În 2001 este laureat al Premiului Național pentru pictură al UAPR. Din 2004 se bucură să fie laureat al Meritului Cultural în grad de ofițer. De-a lungul prodigioasei lui cariere primește premii și medalii ale unor instituții și concursuri artistice din străinătate.
Întreține bune relații cu galerii din Europa și din SUA care îl expun și îl reprezintă permanent în expoziții și concursuri internaționale de artă. Este prezent în colecții oficiale și particulare din întreaga lume. În ultima perioadă a deschis expoziții personale în spații inedite, la reședința ambasadorului Statelor Unite ale Americii la București, Adrian Zuckerman sau în biroul președintelui Senatului României. În noiembrie 2023 a avut o expoziție personală la Muzeul Național de Artă din Chișinău, intens apreciată de publicul din Republica Moldova.
Trăiește și muncește în atelierul lui din București.
Adaugă comentariu