Actualitate

Ridicarea maşinilor parcate ilegal ar putea fi amânată la Bistriţa. Ce nu are administraţia locală

Peste exact o săptămână, mașinile parcate neregulamentar pe drumurile publice vor putea să fie ridicate din nou. Actul normativ care prevede acest lucru, Hotărârea Guvernului nr. 965/2016, ar urma să intre în vigoare la 21 ianuarie a.c., însă la Bistriţa este posibil să nu poată fi aplicată începând cu această dată.

Conform Hotărârii Guvernului nr. 965/2016, ridicarea maşinilor se va putea face în următoarele situații: în toate cazurile în care este interzisă oprirea voluntară; în zona de acțiune a indicatorului de staționare interzisă și a marcajului de interzicere a staționării; pe drumurile publice cu o lățime mai mică de 6 m; în dreptul căilor de acces ale proprietăților alăturate drumurilor publice; în pante și în rampe; în locul unde este indicatorul de staționare alternantă (în altă zi sau perioadă decât cea permisă) sau indicatorul de zonă de staționare cu durată limitată (peste durata stabilită).

Polițiștii rutieri și polițiștii locali sunt singurele persoane abilitate de legislație să dispună în scris ridicarea mașinilor parcate neregulamentar pe drumurile publice.   Cum polițiștii rutieri au atribuții care privesc exclusiv respectarea normelor în domeniul circulației pe drumurile publice, obligația de a realiza ridicarea și depozitarea vehiculelor revenind autorităților administrației publice locale (în calitate de administratori ai drumurilor publice din interiorul localităților, potrivit art. 64 din OUG nr. 195/2002).

Pentru ca ridicarea autoturismelor să fie posibilă, fiecare administrator de drum sau autoritate locală trebuie să poată să folosească spații speciale de depozitare şi să aibă angajaţi care să se ocupe de ridicare, transport, depozitare, pază și relația cu persoanele care vin să-și recupereze vehiculele. Cum la Bistriţa nu a fost identificat încă un spaţiu de depozitare pentru maşinile ce urmează să fie ridicate, este posibil ca măsura să nu fie luată începând cu data de 21 ianuarie, ne-au informat surse din Primăria Bistriţa.

„Căutăm încă un spaţiu de depozitare a maşinilor pe care le ridicăm. S-ar putea să nu reuşim să începem ridicarea din 21 ianuarie”, ne-au informat sursele citate.

„Operațiunile executate pentru ridicarea vehiculului constau în ridicarea, transportul și depozitarea vehiculului. Transportul la locul de depozitare se realizează în condiții care exclud deplasarea pe propriile roți a vehiculului ridicat. (…) Depozitarea se face numai în spații corespunzătoare, special amenajate de către administratorul drumului public sau, după caz, de către administrația publică locală. Pe perioada depozitării, vehiculele ridicate se află în paza administratorului drumului public sau, după caz, a administrației publice locale”, scrie în HG nr. 965/2016, cu precizarea că programul de restituire va trebui să fie non-stop.

Dispoziția de ridicare se va întocmi în scris, în trei exemplare, și va trebui să conțină data, ora și locul ridicării, gradul profesional, numele și prenumele polițistului care dispune măsura și unitatea din care acesta face parte, dar și indicarea expresă a temeiului juridic referitor la norma încălcată. De asemenea, actul va trebui să includă mențiunile privind înregistrarea foto sau video a staționării vehiculului, menţiunile privind avariile vizibile ale mașinii, numărul de înmatriculare/înregistrare și marca vehiculului.

„Transportul la locul de depozitare nu se mai execută dacă, până la inițierea acestuia, proprietarul sau utilizatorul vehiculului ridicat se prezintă la locul ridicării și este de acord cu suportarea cheltuielilor efectuate. În acest caz se suportă doar contravaloarea operațiunii de ridicare”, este lămurit în hotărârea Executivului.

Ridicarea autoturismelor parcate ilegal nu mai este posibilă de la mijlocul anului 2015, atunci când Înalta Curte de Casație și Justiție a găsit că această activitate trebuie reglementată de Guvern, nu de autoritățile locale. Prin urmare, hotărârile locale prin care se stabileau reguli pentru ridicare și-au pierdut validitatea și n-au mai putut fi puse în aplicare.

Administrația publică locală va fi răspunzătoare de pagubele cauzate mașinilor în procesul de ridicare, transportare și depozitare.

Reamintim că în 2015, Primăria Bistrița a achiziționat utilajul de ridicări auto cu suma de 400.000 de lei, după ce în municipiu nu s-a mai ridicat niciun autoturism din anul 2012, când s-a finalizat contractul cu societatea comercială care asigura acest serviciu.

12 comentarii

    • Nu ai tu pentru ca nu gândești. . Nu le poți face pe toate din doua mișcări asa cum își dorește toată lumea..

  • Au loc destul in Wonderlandul lu Cretu. In parcare incap cateva sute de masini si pirtia nu o poate porni ca nu are bulectrica.

  • Oricum se vor ridica doar mașinile amărăștenilor, aș vrea să văd ridicat x6-le vreunui ceafă-lată sau S-klasse-le unui politician. Propun să se introducă o taxă anuală opțională, taxa „Parchează oriunde, oricând”. Taxa să fie 5mii lei/an, cine o plătește poate parca oriunde, cu condiția să lase o distanță de cel puțin 10 cm pt pietoni sau 2 metri pentru circulația mașinilor. Cei care și-ar permite această taxă oricum opresc și acum unde vor, atunci măcar să mai adunăm ceva moloz la bugetul primăriei.

  • pentru inceput sa se ridice beemveurile si jepurile cu soferi cheliosi indiferent unde parcheaza ca oriunde ar opri pentru ei e bine!

  • Dacă văd ridicate mașinile parcate aiurea în fața cafenelelor de pe Republicii, cu botul pe jumătate din trotuar și fundul ocupând jumătate din prima bandă de circulație, o să zic și eu că primarul are curaj.
    Mai aștept să le/să-i văd și pe bicicliste/bicicliști circulând acolo unde spune legea – pe stradă, și nu pe trotuare. Ce spuneți domnule primar? Aplicați sloganul doamnei Merkel : „Wir schaffen das!”?

  • Problema e că dacă mergi cu bicicleta pe stradă, mai ales la orele de vârf, cu siguranță te tăvălește vreunu. Plus că-ți iei claxoane și înjurături, că vezi doamne încurci traficul. Cine să vă mai înțeleagă…

    • Intrebarea mea este simpla! cati biclcisti asu fost tavaliti in ultimul an!?!?!?!
      Ca biciclist… ca iti iei claxoane si injuraturi… e alta mancare de peste…du-te nene biciclist pe marginitza drumului…. nu pe toata banda de mers… nu incurca traficul ca tu esti pe bicicleta!!!
      Nu mai fii biciclist … si hop dintr-o data pieton…. sau iar hop dintr-o data masina… pe bicicleta vrei sa ai respectul masinii…. dar tu mergi pe contrasens….sau pe trecerea de pietoni….sau pe trotuar….etc…

  • În afară de asta, s-ar putea să fiu legal pe trotuar, pe unele trotuare s-au trasat piste de biciclete, de exemplu pe strada Decebal – Andrei Mureșanu, de la winmarkt până la lamă (poate și către han, nu știu). Mulți nu știu și se supără dacă îi claxonezi, chiar vociferează, trebuie să le atragi atenția că de fapt ei pietonii sunt pe pista de biciclete. Deci treaba asta e cu dus și întors. Trebuie să ne suportăm reciproc. Așa e la oraș.

    • pistele de bicicleta nu se respecta nici macar in parc…! Asta-i situatia…suntem provinciali…tarani, etc… nu ca in marea capitala s-ar respecta asa ceva!?!
      Politia locala si comunitara tre sa ia masuri!!! sa ne civilizeze… altfel…margem ca rusii… tot inainte!!!

    • Ca pieton vreau trotuar pe care sa nu il impart cu nimeni, mi-e destul ca trebuie sa feresc alti pietoni, nu vreau sa mai trebuiasca sa fiu atent si la biciclisti si sa am senztia ca sunt intr-un joc video (mai ales vara).
      Solutia este simpla si Clujul poate oferi un bun exemplu. Pe strada Horea exista si pista de biciclisti, clar delimitata de trotuar. Fiecare poate circula fara probleme. Totul este sa se vrea. Nu trebuie sa inventam in Bistrita roata, doar sa luam exemple de bune practici de la altii.

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.