Primăria Sângeorz-Băi vrea să facă o șosea de tranzit utilizând pe traseul căii ferate Ilva Mică – Rodna, aceasta fiind variantă viabilă prin care ar putea fi ocolită stațiunea, a doua fiind imposibil de realizat întrucât ar presupune investiții extrem de mari în tuneluri.
Primarul interimar al orașului a ridicat această problemă la întrunirea cu ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a relatat președintele Consiliului Județean, Radu Moldovan.
”La Sângeorz-Băi, domnul primar Bota spunea că sunt doar două soluții: o centură prin tunel, ceea ce ar costa circa 50 de milioane de euro/km, prețuri neactualizate, iar acolo sunt circa 3 kilometri, lucruri nesustenabile. Primarul de la Sângeorz-Băi a venit cu această propunere să se folosească, dacă se poate, calea ferată, care să fie o șosea de tranzit pentru TIR-uri din Ilva Mică până la Șanț și de acolo să intre, pe la Valea Mare, pe drumul național, unde nu sunt localități. Și domnul ministru i-a spus că trebuie făcută o solicitare în acest sens și o analiză și că, da, aceasta poate fi o variantă. Acolo avem o cale ferată care nu mai este funcțională. Sigur că, peste câțiva ani se pot redeschide minele, dar în momentul de față nu există o situație strategică sau de altă natură. Aceasta trebuie să fie abordarea și sunt convins că, atât timp cât Sorin Grindeanu va fi acolo aceasta va fi abordarea pentru că a fost și viceprimar, și președinte de CJ înainte de a fi membru al Guvernului. Trebuie făcută analiza și, unde se poate ca o structură cum e CFR să vină în sprijinul autorității locale, acest lucru să îl și facă”, a spus Radu Moldovan.
Potrivit președintelui CJ, orașul Năsăud, după modelul Becleanului, a finalizat documentația pentru realizarea unei variante ocolitoare și în cel mai scurt timp o va depune la București.
Aș mai veni cu o idee.
De la al doilea canton CFR spre Ilva Mică traversat Someșul Mare, tot prin deltă până la stația de epurare, de acolo pe piloni pe malul Someșului Mare până la tunel. Exproprieri ar fi chiar acolo în zona Văii lui Bucur, în rest n-ar mai fi. S-ar regulariza și Someșul Mare ca lumea.
Calea ferată trece prin centrul localității, nu e o soluție, așa zic eu.
Tronsonul feroviar dintre Ilva Mică si Rodna-Veche face parte din calea ferată Beclean-Rodna-Veche, inaugurată în anul 1907, despre construcția căreia Nicolae Iorga face o mențiune în cartea sa intitulată „Neamul Românesc în Ardeal și Țara Ungurească în 1906” , cu referire la vizita sa în orasul Năsăud: „[…] In piață caut un han, acela de care se ține trăsura care m-a adus. Dar odăile sunt date la inginerii care fac studii pentru drumul de fier, care va înainta până aici de hatârul pădurilor ce vor fi tăiate în curind.” Mult mai târziu, prin anul 1937 a fost dată în folosință calea ferată Ilva Mică- Vatra Dornei, astfel încât ramificatia spre Rodna- Veche a devenit de importanță secundară, până în anul 2013 când a fost complet închisă circulatiei. Incercările din anul 2017 intreprinse de Radu Moldovan de redeschidere a circulatiei feroviare au fost un esec. (Vezi: https://timponline.ro/viata-scurta-sageata-albastra-intre-ilva-mica-rodna-veche-circula-trenul/)
Prin urmare, in prezent linia ferată dintre Ilva Mică si Rodna-Veche este dezafectată si se degradează pe zi ce trece. De aceea, solutia ca pe traseul acesteia sa fie construita centura pentru traficul greu a orasului Sângeorz Băi este ratională. Având in vedere că lina ferată este prevăzută cu o generoasă zonă de protectie de 10 metri de ambele părti, acesta permite amenajarea unui drum pe 4 benzi, câte 2 pe fiecare sens de circulatie, chiar dacă traseul trece prin oras.