Recomandări Social

Sunt șanse să nu mai existe blocaje la intrarea în Livezile, unde se formează coloane la calea ferată

Bariera de pe DN 17 la trecerea de nivel cu calea ferată de la Livezile ar putea fi montată de către primărie după ce Ministerul Transporturilor va finaliza un pachet legislativ care să le permită autorităților locale să preia o parte din patrimoniul SNCFR, a declarat, la BIstrița, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.

”Insist pe descentralizarea și la nivel de CFR. Inclusiv primarii din Bistrița-Năsăud mi-au spus că aproape toată infrastructura CFR, cea care ține de partea imobiliară – gări, halte, terenuri de pe lângă tronsoanele CFR- ori nu sunt întreținute deloc, ori într-o proporție de 90% arată de zici că a trecut și pe aici războiul. Atunci, și la CFR acest proces de descentralizare trebuie să continue. Autoritățile locale, dacă vor, dacă pot, vor primi din partea noastră toate aceste bunuri în administrare astfel încât toate aceste lucruri să intre pe un făgaș normal și se lucrează acum la Ministerul Transporturilor pe cadru care să permită să descentralizăm aceste lucruri, e absolut necesar”, a spus Sorin Grindeanu.

Ministrul Transporturilor a explicat cum vede el acest proces de descentralizare: ”Ceea ce gândesc eu că trebuie făcut este ca, printr-un protocol, un contract între autoritatea centrală și cea locală, aceste tipuri de imobile să treacă în administrarea autorităților locale, cu anumite condiții: să se păstreze facilități de vânzare bilete, dar toate celelalte spații pe care le preia autoritatea locală să fie administrate și modernizate de ea. Altfel, eu nu cred că e interesată vreo autoritate locală să primească de la CFR clădirea gării, să bage bani să o renoveze și să se uite la ea. Să o folosească păstrând specificul acestei activități în cadrul acelei clădiri. O altă mare problemă sunt terenurile pe care le are CFR, adiacente liniilor de tren, și care într-o proporție de peste 90% sunt pline de buruieni și încurcă dezvoltarea proiectelor locale și chiar am avut un exemplu și de la Bistrița. Acesta este rostul acestui cadru: toate aceste imobile și bunuri să poată fi date către autoritățile locale și folosite în interesul cetățenilor”.

Întrebat despre soarta barierei de la trecerea la nivel cu calea ferată din comuna Livezile din zona târgului de mașini, Sorin Grindeanu a răspuns: ”Pe DN 17, la Livezile, din ce știu, linia de cale ferată e concesionată la privat, s-a încercat să se găsească o soluție pentru montarea unei bariere. Eu sunt convins că odată cu aceste reglementări despre care am amintit – nu este singura situație, în toată țara avem astfel de situații generatoare, din păcate, de accidente și de decese – vom acoperi și partea aceasta. Trebuie să fie o găsită o soluție generală”.

Președintele CJ Radu Moldovan a intervenit și a spus că primarul din Șieu Măgheruș i-a semnalat lui Sorin Grindeanu că cetățenii din Arcalia îi reclamă starea deplorabilă a haltei, iar el, ca primar, nu are ce face,.

”Pachetul la care s-a referit Sorin Grindeanu va rezolva și astfel de situații, cu mențiunea că trebuie menținut biroul impegatului, vânzarea de bilete, etc, însă acele spații care zac goale să poată fi utilizate de administrația locală. Legat de terenuri, aici avem probleme toate autoritățile locale pentru că statul român, prin Minister și SNCFR au intabulat pe hărți toate zonele care sunt suprapuse cu proprietăți publice, cu proprietăți private, cu drumuri și e blocată desfășurarea unor proiecte. SNCFR – citez din domnul Mititean – la orice solicitare dă un răspuns sec: doar instanța poate să ne oblige să ne retragem, iar aceste procese durează ani de zile. În pachetul la care lucrează acum Ministerul Transporturilor se va reglementa și această problemă care să poată fi făcută amiabil, așa cum prevede, de altfel legea cadastrului. Descentralizarea e un subiect generos”, a spus Radu Moldovan.

În ce privește liniile de cale ferată dezafectate, analiza va fi una mult mai atentă fiindcă, în special în ultima perioadă, de când a izbucnit războiul din Ucraina, România s-a văzut nevoită să redea circuitului economic zeci de șine din portul Constanța ca să poată face față nevoilor de transport în zonă.

Etichete

1 comentariu

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.