Pentru absolvenții de gimnaziu și de liceu urmează o perioadă cu examene pentru care trebuie să se pregătească atât în ce privește cunoștințele, dar și emoțional. Mici secrete despre care merită să țină cont le-am aflat de la psihologul Gabriela Born.
În perioada aceasta de pregătire, ea le sugerează elevilor care au examene să își întocmească un plan de studiu, însoțit de o rutină.
”Să fie folosită prima parte a zilei și aș aminti de o metodă pe care unii dintre noi o cunoaștem. Se numește Metoda Pomodoro. De exemplu, pun ceasul să sune la ora 9.00, învăț 20 de minute, fac pauză 15 minute, mă reapuc de învățat alte 20 de minute. După 4 intervale de câte 20 de minute de învățat, pot face o pauză mai mare. Ideal ar fi ca, de-a lungul unei zile, să nu fie mai mult de opt astfel de intervale fiindcă scade capacitatea de atenție și de concentrare și nu mai reținem ceea ce învățăm. Pauza este important să fie pauză, adică să ies afară, să mă uit la un copac, să văd o floare. Dacă nu am grădină, pot ieși în balcon, să mă uit în depărtare pentru a odihni puțin și ochii. Important este și stilul de viață, să fie unul sănătos în care să evit băuturile cu cofeină în exces care mai mult ne agită și să evit să stau seara târziu fiindcă este creierul obosit după ce ziua se încheie”, a spus Gabriela Born.
De-a lungul unei zile, ea spune că, în afară de învățat mai trebuie făcut și altceva, plimbări, gătit, vizionat un film: ”În același timp, trebuie să avem încredere că vom ști ce avem de făcut în timpul examenului pentru că mintea noastră, în timpul somnului, prelucrează cunoștințele acumulate în timpul zilei”.
Ca și metode de învățare, ea spune că trebuie alese cele care se potrivesc stilului de învățare al fiecăruia: ”Sunt trei stiluri de învățare: auditiv, kinestezic și vizual, iar dacă tu știi ce stil ți se potrivește, îți vine mai ușor să înveți folosind metodele și tehnicile de învățare respective”.
Din perspectivă emoțională, sunt trei feluri de emoții față de examen pe care ea le-a descris cu ajutorul unui personaj fictiv ”George”: ”Cu o zi înainte de examen, este foarte stresat. Se gândește că toată viața lui depinde de acest examen. Se duce la examen supramotivat, iar performanța lui va fi scăzută. Să-l vedem acum pe George care, înainte cu o zi de examen, nu își face griji deloc fiindcă oricum nu a învățat și nu are de ce să fie îngrijorat. Se duce la examen submotivat și performanța lui va fi sub cea reală. De aceea, atitudinea potrivită față de un examen este să te gândești că examenul sau evaluarea aceea nu te definește ca om, este doar un segment din viața ta, însă tu să știi că ai făcut tot ce se putea face pentru a trece cu bine examenul respectiv și atunci și performanța va fi pe măsura eforturilor tale”.
Cu o zi înainte de examenul propriu-zis, Gabriela Born sugerează că este bine să fie reamintită cea mai bună performanță, momentul reușitei, fiindcă această amintire dă o stare de bine și încredere.
”Pe urmă, ar fi important să ne amintim de obstacolele pe care le-am depășit și care ne-au ajutat să ajunge unde suntem acum, indiferent dacă este vorba de Evaluarea Națională sau Bacalaureat – toți elevii au trecut și peste obstacole pe care le-au depășit – este important să ne concentrăm asupra noastră și să evităm să ne comparăm cu alți copii, care au alt parcurs și altă existență. Este inutil să învățăm cu o zi înainte de examen. E mai bine să ne odihnim și să ne amintim că acest examen este doar o evaluare, una într-adevăr mai însemnată, dar o evaluare”, a spus Gabriela Born, pe care o găsești pe Facebook AICI.
Adaugă comentariu