Timp de gândire

Universităţi naturale sau cu extensii?

De când s-au creat extensiile universităţilor aud acelaşi refren: părinţii nu au bani să-şi ţină copiii la Cluj, Iaşi sau Bucureşti şi atunci trebuie aplicată reţeta: să aducem universităţile la noi. În alte vremuri, nu demult apuse, familiile erau şi mai modeste şi cu greu îşi permiteau să susţină, în acelaşi timp, doi-trei copii la facultate, dar o făceau. Numai că atunci bătălia pentru burse era acerbă,o pereche de blugi suficientă pentru patru ani de facultate şi erau mai puţine cluburi.

În anii studenţiei mele, respectiv după 90, începuseră să apară locurile cu taxă. Căminele erau supraaglomerate (inclusiv cu studenţi din Basarabia), iar dacă voiai să scapi ieftin la Cluj trebuia să lupţi pentru o medie mare ca să nu plăteşti taxă la facultate şi să ai loc în cămin. Dacă nu te străduiai, îi costa mult pe părinţi să plătească studii şi gazdă. Eram conştienţi la vremea respectivă că părinţii noştri nu puteau mai mult decât să ne dea bani de tren, de cămin şi câţiva lei de cheltuială, dar făceam, în acelaşi timp, tot ce ţinea de noi ca să nu îi împovărăm mai mult, învăţam pentru toate examenele şi nu ne permiteam luxul să nu participăm la vreunul. Încă nu se inventase opţiunea să dai un examen când ai tu chef. Masă la cantină nu ne luam fiindcă era scumpă. La prânz mâncam sana şi cornuri fiindcă aveam doar două ore libere între cursuri şi seminarii, iar dimineaţa şi seara ce mai aveam prin borcanele cărate de acasă. În sesiune, ne trezeam la şase ca să găsim loc în BCU sau la Biblioteca Academiei unde ne petreceam toată ziua printre cărţi. Pentru asta nu aveam nevoie de bani de cheltuială. Ne întorceam acasă seara după ce bibliotecile se închideau. Cam aşa arăta viaţa noastră de studenţi la Cluj. Pentru cărţi, cafele şi ce ne mai trebuia dădeam meditaţii sub preţul pieţei. În rest, eram ocupaţi până peste cap cu mersul la cursuri şi seminarii, cu cititul şi învăţatul pentru sesiune, nu dormeam nopţile ca să parcurgem toată materia şi eram atât de obosiţi după examene încât numai de cluburi nu ne ardea.

În ce mă priveşte, ştiu că nu aş fi ratat în ruptul capului cursurile de „Teoria literaturii” a lui Ion Vlad, de „Lingvistică generală şi poetică” a lui Mircea Borcilă sau de „Sintaxă” a lui D.D. Draşoveanu. Erau adevărate spectacole la care, dacă nu asistai, pierdeai esenţa. În notiţele nimănui nu găseai spiritul acestor oameni care erau extrem de dedicaţi profesiei lor, cercetători cu state vechi, oameni care au inventat şi reinventat disciplinele lor şi erau atât de pasionaţi încât îşi ţineau cursul şi seminarul ca să fie convinşi că am înţeles tot şi materia lor ni se va părea cea mai importantă din lume. Îţi era frică nu îi dezamăgeşti cumva fiindcă erau oameni care scanau din ochi capacitatea de înţelegere a fiecăruia. Le era de ajuns să-şi intersecteze privirea cu unul care nu înţelegea nimic (şi se vedea asta din ochii lui) ca să înceapă un torent subtil de ironii. Nu ne interesa cu ce suntem îmbrăcaţi, ce poşete şi pantofi avem. Tot ce voiam era să nu îi dezamăgim pe aceşti „monştri” de la care nu aşteptam decât un cuvânt de apreciere. Nici măcar nu ne doream unul de laudă. Era prea mult.

Din 1996 încoace a apărut moda extensiilor universitare. Personal, am susţinut ca preparator nişte ore la Universitatea Banatul din Timişoara care îşi deschisese o filială la Bistriţa. Ni s-a părut trist locul unde se ţineau cursurile (Casa de Cultură a Sindicatelor de pe Odobescu) fiindcă nu era nimic academic, nimic solemn. A fost o experienţă extrem de scurtă pe care acum aş cataloga-o drept un eşec lamentabil. Nici nu-mi amintesc foarte bine dacă mă pricepeam să transmit ceva studenţilor fiindcă nu m-am gândit niciodată că voi ajunge să fac aşa ceva, nu m-am pregătit pentru asta. Îmi aminteam că, în facultate, preparatorii veneau la cursurile profesorilor, discutau cu ei după, conveneau asupra lucrurilor pe care să le aprofundeze. Erau nişte umbre ale profesorilor şi nu ieşeau din cuvântul lor, iar mie, la Bistriţa, nu mi-a spus nimeni nici ce să fac, nici cum să fac. Am bâjbâit fără să am o linie pe care să o urmez şi m-am simţit uşurată când am încheiat rapid experienţa. Nu ştiu ce au mai făcut studenţii şi dacă au mai învăţat altceva de la alţii.

În timp, ca jurnalist, am avut diverse contacte cu mediul universitar bistriţean. De exemplu, la deschiderea noului an universitar la Extensia UBB, am văzut o paradă de poşete, haine şi încălţăminte de firmă, fete coafate ca pentru filmări într-un platou de televiziune, cu nişte unghii uriaşe cu care nu ar putea ţine în veci o unealtă de scris, cu tone de vopsea pe la ochi. De câte ori am încercat să discut cu unii studenţi, cu foarte mare dificultate am smuls trei cuvinte de la ei. Mai degrabă am obţinut o frază completă de la un copil de clasa întâi care învaţă în sistem step by step. Nu i-am văzut pasionaţi de cărţi, de citit, de asimilat cunoştinţe, nu am văzut la ei spirit de competitivitate cu ei înşişi şi cu alţii. Păreau, de fiecarea dată, că nu-i interesează absolut nimic decât diploma.

Nu cunosc fenomenul din interior şi nu-mi dau seama dacă ceea ce am văzut din afară e adevărat. Dar, în cazul în care lucrurile sunt aşa cum le-am intuit, mă întreb sincer de ce trebuie să susţinem de la buget o parodie de universitate. E ca şi cum am gira nonvaloarea. Poate că aceşti tineri, dacă ar fi obligaţi să lupte pentru un loc fără taxă, unul în cămin, dacă ar trebui să facă eforturi ca să trăiască într-un adevărat oraş universitar şi-ar schimba comportamentul. Nu e greşit să nu le dăm această şansă? În cazul în care se va ajunge la o discuţie despre susţinerea financiară a Extensiei Bistriţa a UBB aş vrea ca toţi cei care decid să se gândească la aceste lucruri şi să cumpănească bine. Poate că am face un serviciu tuturor tinerilor dacă le-am da ocazia să muncească mai mult, să înveţe cu adevărat şi să nu mai mimeze totul, inclusiv studenţia.

Cristiana Sabău

22 comentarii

  • Ba eu cred ca, daca s-ar desfiinta extensia UBB s-ar duce toti la Spritu Haret, sau Vasile Goldis, etc.
    De fapt cine se duce la aceste „Extensii”? Copii de bani gata de pe la sate, cei care au terminat Agricolul, Sportivul, Electro si cei cu note mici de la A. Muresanu si L. Rebreanu. Astia sunt direct somerii de maine si eventual capsunari cand va trece criza din Spania.
    Dar mai este o categorie si asta e cea mai importanta, cea a functionarilor publici. De cand cu blocarea posturilor in institutiile publice, toti inspectorii sunt referenti reesapati, absolventi de licee industriale si scoli postliceale care acum au trecut la salarii mai mari. Ca nu au invatat nimic pe bancile facultatii o stim toti, se vede cand te duci la Primarie cum iti vorbesc asazisii inspectori, esti un mare zero in fata lor, ei care se lauda ca au dreptul, stiintele economice, administratie europeana, stiinte administrative, etc.. In capul lor e multimea vida…
    In acest timp adevaratii ingineri sau economisti care au terminat universitati cu renume vand la butic sau fac taximetrie.
    Asta e, forta de munca calificata este cautata numai in privat, la Stat n-ai ce cauta ca-i faci de ras pe cei vechi care stau, beau cafele si barfesc 8 ore..

  • Foarte adevarat comentariul,facultatea este pentru majoritatea studentilor un fel de facebook,vremuri grele ne asteapta cu asa,,profesionisti,,.

  • Sunt de acord cu Dv, pentru tinerii studenti ar fi mai sanatos un pic de truda ca sa aprecieze ce au, sau ca sa-si dea seama de ce este intradevar important in viata si in viitorul lor. Dar putem constata ca astazi sacrificiul e demodé, parintii incearca sa-si puna copii in cele mai bune conditii si le evita orice fel de efort. Si singura prioritate care o au dragi de ei este sa-si programeze seara la un club sau la un restaurant si sa se bucure de viata, dar nu sa si-o cladeasca…. asa ca dupa 5 ani de faclutate ne raman unghiile, coafura, hainele si noptile petrecute prin cluburi, dar nimic in cap.. ce trist.. Cred ca daca ar avea prioritatea necesitatilor primare nu am mai asista la defileuri de moda in facultati, dar ar creste cu un pic de pragmatism si cu o realitate un pic mai… reala.

  • Dorinta oamenilor a fost „să avem şi noi o diplomă de facultate”…şi dorinţa le-a fost respectată. Cei care au vrut competenţe, care au fost competitivi, care au fost dornici de performanţă au căutat-o şi au obţinut-o. Suntem o societate de consum şi printre altele, ca drept consecinta avem universităţi la casa scării. Cât timp o cantitate semnificativă dinte noi ne complacem în această situaţie şi dorim o schimbare doar la nivel declarativ… Felicitări pentru cei care trag şi luptă pentru ceva măreţ. Dar..din păcate suntem mulţi victime colaterale a acestui trend de „să am şi eu o diplomă”-ist. Pe de o parte..la facultate „intră cine vrea”…ferformanţă face cine poate, lucru care mi se pare foarte corect. Comic e atunci când licenţiaţi pe bandă rulantă dau cu pumnul în masă că au făcut o facultate şi vor locuri de muncă conforme cu diploma lor…şi nu ţin cont de faptul că nivelul lor de pregătire e net inferior celui care l-au avut înainte de a începe facultatea. Azi mulţi răspund cu mândrie că au făcut o facultate. Dar dacă sunt întrebaţi despre nivelul lor profesional…dau capul pe spate şi zâmbesc cu atitudinea de „bine şi tu acum cu ce întrebări vii”. Tocmai mi-am dat seama că am cam întrecut măsura cu acest comentariu. Felicitări pentru articol şi pntrul subiectul tratat!

  • Extensiile universitare inclusiv cea de la UBB functioneaza de ani buni la Bistrita in spatii necorespunzatoare improvizate. Cu toate astea, autoritatile locale nu si-au aratat interesul ca impreuna cu universitatile-mama sa creeze un campus universitar modern cu toate facilitatile. Asta ar fi creat un climat academic si o mai buna stabilitate a invatamantului universitar la Bistrita. Totodata si orasul trebuie sa satisfaca mai mult cerintele unei vieti academice si culturale. Din pacate nu se intampla asa ceva. Se merge tot pe improvizatie si pe minima rezistenta. Un exemplu este mutare fortata a Bibliotecii judetene in cladirea de pe Odobescu 11, dupa ce aceasta cladire fusese restaurata si pregatita pentru a gazdui un muzeu de arta religioasa. Astfel orasul Bistrita a fost vaduvit de a avea un muzeu de arta religioasa si un sediu nou adecvat pentru nevoile Bibliotecii Judetene. Ca sa nu mai vorbim de unele modificari facute in cladirea recent restaurata ca recompartimentari sau mutari de usi. Intre timp s-a eliberat cladirea fostului Tribunal care fiind mult mai mare putea fi destinata Bibliotecii Judetene astfel incat de la inceput lucrarile de renovare sa fie facute in conformitate cu destinatia de biblioteca publica.

    • Gresesti, la Babes s-au facut investitii impresionante fata de ce era acum 15 ani cand s-a deschis extensia..ai fost in ultimul an de curiozitate doar sa vezi cum arata o sala de la Babes si apoi sa vorbesti aiurea…poate ca la extensiile pe la care ai fost tu, gen spiru sau goldis este asa cum spui tu, dar la Babes nu se poate vorbi de improvizatii sau spatii necorespunzatoare

  • Nu am inteles , nu inteleg si nici n-o sa inteleg vreodata cum se poate sa iti iei o diploma cu bani, si mai ales sa iti faci studiile la facultatile astea ,, respectabile,,!! care eu cred ca nu au nici o valoare [adica foaia din care sint facute diplomele depaseste valoarea a ce scrie pe ele] , asa ca……..

  • Doamna Cristiana Sabau, apreciez mult implicarea dv. in aceasta problema (mai putin articolele cu tenta politica, in care, ca ziarist, ar trebui sa fiti impartiala si sa analizati critic intreg spectrul politic).
    Am postat un comentariu si la articolul din 7.02.2013 cu aceeasi tema.
    Trebuie sa fim tot mai multi cei care sa luam atitudine impotriva celor care sustin extensiile universitare cu ajutor de la bugetul local. Nu am numic cu functionarea acestora, dar pe banii lor. Si eu am facut o facultate inainte de 1990, la care concurenta a fost de 20-30 pe 1 loc, pentru care am invatat nu gluma.
    Am aflat cum se da un examen la aceste extensii: se comanda un referat, se plateste, se trimite profesorului, se pune nota si gata, examenul este luat. Ce este in capul tanarului, cu ce a ramas ?
    Culmea este ca unii dintre acestia isi gasesc de lucru (nu numai la stat dar si la privat) fiindca au spatele asigurat, au pile (pilele functioneaza din pacate si in mediul privat), iar cei care chiar invata nu-si gasesc de lucru si trebuie sa ia drumul pribegiei prin lume.

    • Stimate domnule Ionescu, dumneavoastra aveti dreptate doar ca se intra in esenta problemei. esenta problemei este in esecul generalizat al sistemului educational din Romania. Bubele incep de la cresa si gradinita (unde functioneaza deja pilele si spaga) si se continua intr-un sistem in totala degringolada, unde exista numai drepturi si nimeni nu isi asuma nici o responsabilitate. Un eminent coleg spunea ca Democratia este formata din doi piloni principali: Drepturile si Responsabilitatile. La noi toata lumea vrea drepturi dar fara sa-si aroge si responsabilitatile aferente. Ori, fara un minim respect fata de noi (mai ales) si de regulile care trebuie sa guverneze principalul sistem al unei societati (educatia), lucrurile vor continua in modul in care functioneaza azi!

  • Io ma intreb cum poate sa arate sistemul nostru educational cand ditamai primul ministru al acestei tari si-a plagiat lucrarea de doctorat sub indrumarea unui emerit profesor universiatar, fost prim ministru si el, actualmente puscarias.
    Am avut tangente cu extensia UBB Bistrita, Facultatea de Stiinte Politice, Administrative si ale Comunicarii; la aceasta facultate lucrurile sunt cat se poate de serioase, urmariti cate licente s-au acordat, exista profesori de la Cluj care nu si-au tradat vocatia, iar din Bistrita, o amintesc doar pe doamna Felicia Macarie, un profesor extrem de exigent, asa ca lucrurile ar trebui un pic mai bine documentate. Mai intrebati cum se trece un examen la domnul profesor Dan Sandor, nu doar aici ci si la Cluj, s-apoi trageti concluziile corecte.

    • Adevar graiesti!! Articolul este prost intentat Babes-ului, cand ar fi trebuit sa se adreseze pseudofacultatilor gen Goldis, Ecologica sau Spiru…dar cineva comanda si articolele astea, deci trebuie sa le inghitim, cu bune, cu rele.

  • parodii de universitate sunt goldis-ul si spiru sau ecologica…nu poti sa vi sa spui despre extensia de la babes ca e o parodie de universitate…atunci inseamna ca nu stii ce vorbesti…intradevar, ce ai vazut la deschiderea anului e una si ce se intampla cand vine vorba de invatat si examene e cu totul alta poveste…cine doreste si vrea sa invete si sa ia note mari si implicit bursa, are de muncit…cei care vin cand si cand si peste asta nici nu invata stai linistita ca nu isi iau examenele pe atat de usor pe cat intuiesti tu…mi se pare total eronat modul in care e indreptat articolul asta tocmai catre babes, o extensie care chiar face ceva, nu cum sunt mizeriile de goldis, ecologica, spiru (daca mai e) si care or mai fi…alea sunt lipitorile care sug bani de la buget de „pomana”…ar mai fi multe de spus, dar…

  • Stimate domn, celelalte universităţi vor dispărea de la sine când nu vor mai avea studenţi. Nu am auzit ca cineva să se ducă să ofere sprijin ca să nu plece. Vă rog să nu confundaţi borcanele înţelegerii.

  • Extensiile nu-si au rostul,iar scuza cu elevii saraci carora li se adreseaza este o gluma proasta.Extensia Bistrita,extensia Nasaud extesia Beclean,probabil viitoarele extensii Rodna,Sant,Prundu Bargaului….nu fac decat sa duca in derizoriu invatamantul superior romanesc.Nu batjocoriti educatia de nivel inalt pentru ca va veni vremea sa-i culegeti roadele .Felicitari d-na Sabau pentru articol,reusiti intr-un mod atat de simplu sa clarificati o grava problema a scolii romanesti.Problema e daca factorii de decizie inteleg acest lucru,sau interese de alta natura sunt mai puternice in luarea unor decizii !

  • Cristiana, sunt de acord cu faptul ca scoala a ajuns sa instruiasca mai degraba cantitativ decat calitativ, si asta prin profituri imorale.
    Pe de alta parte, insa, felul in care merg lucrurile in sisteml de invatamant din Romania este specific fazei incipiente din orice societate dezvoltata. Iti dau exemplul organizarii scolii americane, pe care am reusit sa o cunosc in mod concret, si in care exista foarte multe facilitati in cadru particular, scoli de pregatire profesionala particulare, extensii si alte forme de invatamant particular. Toate acestea functioneaza pe bani multi pe care studentii ii pot plati din propriul buzunar sau pot accesa imprumuturi pe care le ramburseaza creditorului de obicei pe termen convenabil. Castiga atat studentul, cat si institutia financiara dar si statul, careia institutia financiara ii plateste taxe serioase.
    Un avantaj al invatamantului particular este acela ca e mai concentrat pe materiile specifice meseriei pe care o alegi, nu ti se baga pe gat materii auxiliare pentru ca „si profesorul de pictura are nevoie de o paine, chiar daca tu ai ales Facultatea de drept” si poti sa ai diploma de avocat, de ex., in 3 ani, nu in 6-7-8 ca la stat. In plus, o aasemenea scoala trebuie sa isi dovedeasca seriozitatea prin rezultate la teste impuse de stat, si pe baza carora i se acorda sau nu acreditarile necesare sa functioneze.
    Cernerea lucrurilor, a studentilor se petrece in alta zona. Te elimini singur daca vrei sa te angajezi ca inginer la Boeing si nu treci interviul sau testul la care te supune compania. Nu se mai dau repartitii de locuri de munca, si asta e un lucru bun.
    Ce vreau sa spun in definitiv: intotdeauna si peste tot „baietii destepti” au facut bani pe spatele celor cu creiere „mai tandre”. Nu cred ca se va putea opune cineva aparitiei acestor scoli sau extensii particulare. Cele proaste se vor elimina pe parcurs. Daca avem ochii deschisi, nu trebuie sa asteptam sa se elimine singure, ci sa facem alegeri bune de la inceput. Adica fiecare sa isi urmareasca propriul interes cu tenacitate si seriozitate.

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.

GA vertical

Carliont

KissFM

KISS FM

Titlu Articole Recente

Articole recente

Titlu Comentarii recente

Comentarii recente

CleverADS