”Via Transilvanica”, drumul pornit din Bistrița-Năsăud care unește țara, a fost inclus în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), fiind singurul proiect al societății civile menționat nominal în varianta făcută deja publică de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene. Suma solicitată de Asociația Tășuleasa Social este de 42 de milioane de euro, bani cu care vrea să pună macadam, să facă puncte de respiro și case de oaspeți.
”Am fost foarte bucuros când am văzut că în coverul PNRR este trecută Via Transilvanica și alte proiecte mature din societatea civilă. La nivel național este singurul proiect menționat cu numele lui, după care urmează alte proiecte mature din societatea civilă. Marea noastră bucurie este că acest proiect a plecat din Bistrița-Năsăud. Este terminat în 6 județe. Al șaptelea județ este Caraș-Severin. Îl începem acum și se lucrează. Avem deja 800 de km de drum amenajat pe care se poate merge. La final va avea 1.400 de km”, a spus președintele Asociației Tășuleasa Social, Alin Ușeriu, în ședința Colegiului prefectural.
Din cei 42 de milioane de euro solicitați prin PNRR, circa 25 de milioane de euro ar urma să fie folosiți pentru macadam, o ”fundație de 50 de cm din piatră, cu o cale de rulare numai din piatră spartă, fără asfalt, fără să afecteze mediul și care trebuie să fie rezistentă în timp, practicabilă de cei care merg cu bicicleta sau cu calul”.
”Dacă noi vom putea folosi acest drum 8 luni în loc de două luni pe an, va fi de relevanță internațională în scurt timp. Dacă va fi macadam, adică un fel de pietriș, va fi mai ușor să înaintezi pe el și atunci când plouă. Acum sunt multe zone cu noroi, în care se fac exploatări și nu poți merge mai departe din cauză că nu are infrastructura necesară. Am găsit în Polonia un proiect din care ne-am inspirat. Macadamul, pe toată suprafața, costă circa 25 de milioane de euro. O dată la 25 de km trebuie să fie un loc de refugiu, în sat sau oraș, și mai sunt zone unde nu avem cazare. Așteptăm un număr mare de drumeți și avem nevoie de locuri de cazare și ne gândim la case de oaspeți”, a spus Alin Ușeriu.
Punctul forte al Via Transilvanica este acela că se bazează pe resursele existente, patrimoniu natural și rural, care este ”foarte ușor de scos în evidență și de pus în valoare fără alte investiții”. Până acum, peste 1.500 de oameni au străbătut Via Transilvanica, drumul fiind menționat și de agenții de turism internaționale, solicitarea lui Alin Ușeriu fiind aceea ca autoritățile locale să susțină înființarea în județ a cât mai multor puncte gastronomice locale.
De altfel, în curând, și Bistrița va fi inclusă în traseul Via Transilvanica pentru ca drumeții să viziteze și vechiul burg săsesc și să se bucure de ce are el de oferit. ”Din Livezile să intrăm prin Bistrița și să ieșim pe undeva pe la Budacu de Jos tocmai pentru că fluxul mare de oameni care parcurge drumul va depăși capacitatea de cazare de la Petriș, Jelna sau pe unde trece în acest moment”, a spus Alin.
Ca să poată face toate aceste lucruri până în 2026, cum se prevede în PNRR, Asociația Tășuleasa Social consideră că are nevoie de o autorizație de construire emisă la nivel național de Ministerul Transporturilor, de reglementări clare în domeniul cadastrului și de simplificarea procedurilor birocratice existente, altfel existând riscul ca nu doar Tășuleasa Social să nu poată cheltui banii europeni, ci nimeni altcineva.
”Via Transilvanica a demonstrat că se poate. Până acum, noi am folosit pentru acest proiect național, de relevanță internațională deja, un pic mai mult de 1 milion de euro. Nu cred că este vreun loc în care să fie investit mai bine 1 milion de euro decât în Via Transilvanica. Deja am sculptat peste 300 de tone de andezit de la Măgura Ilvei care sunt împrăștiate de-a lungul țării și au valoare de opere de artă și de patrimoniu. Eu cred că acesta este viitorul țării, să facem din ce avem cât mai repede și cum putem să dăm o valoare adăugată”, a spus Alin Ușeriu, care a discutat în prealabil și cu ministrul Cristian Ghinea și a avut întâlniri și la Cancelaria Primului Ministru.
Prefectul Stelian Dolha, care a numit Via Transilvanica ”proiect etalon al României”, i-a oferit lui Alin Ușeriu un tricou cu inscripția ”#MAI puternici împreună”.
”Drumul amenajat prin eforturile lui Alin Ușeriu, ale voluntarilor Tășuleasa, cu efortul multor sponsori, Via Transilvanica, are șanse uriașe de a prinde finanțare (oricum e în documentele de negociere cu Bruxelles-ul) prin PNRR. Se pliază perfect pe cerințele programului, e considerat un proiect matur de mare succes si e dat exemplu de bune practici”, a spus prefectul.
Eu ii admir pe oamenii astia,dar va spun ca rumanii(majoritatea) daca au o carare(drum) catre munte,se duc pe ea si lasa gunoaie,distrug flora si fauna,etc.Oriunde a calcat omul pe pamantul asta a distrus natura.Daca se duc oamenii pe luna si marte,face prapad si acolo!!
Sa nu ne panicam gratuit.Haideti sa vedem padurea si apoi sa plangem de dragul copacilor.Oamenii acestia minunati fac un act de mare valoare pt tara.Sa le multumim! Sa speram ca multa lume se va bucura de efortul lor.Succes!
Cei un milion si ceva de euro se pare ca au fost cheltuiti cu mare folos asa cum afirma d-l Alin Useriu dar si cum se poate constata in teren. Pentru cei 42 de milioane , solicitati (din care 25 pentru macadam , pe cca 1400 Km iar restul de 17 pentru cca 56 puncte de respiro , din 25 in 25 Km si un numar nedefinit de case de oaspeti) nu ne putem inca pronunta. Vom vedea . Eu sunt tare curios cum se va da acea autorizatie nationala (care dupa parerea d-lui A.U.ar trebui emisa de Ministerul Transporturilor). Ar fi o premiera (nationala).Dupa parerea mea ar trebui avize de la toate primariile de pe traseu , ar trebui implicate Ministerul Mediului si Ministerul Apelor si Padurilor precum si alte multe entitati. La cata birocratie este in tara cred ca sunt sanse mici ca acei bani sa poata fi atrasi si utilizati. Este posibil totusi , sa ma insel. Daca pentru frunza d-nei Udrea s-a reusit , de ce nu si pentru proiectul de suflet pornit din judetul nostru.
Vestea bună este că Via Transilvanica, a fost inclusă în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) la capitolul 4, ”România velo – Încurajarea transportului și turismului pe bicicletă, pedestru și alte forme nemotorizate”, fiind singurul obiectiv de investitii menționat la acest capitol. Includerea rutei Via Transilvanica printre proiectele mature inițiate de societatea civilă și de administrațiile publice locale pentru trasee pedestre, velo, nautice fără motor și ecvestre completează documentul cu care România merge la negocierea cu Comisia Europeană. Bugetul inițial de negociere pe capitolul, 4 este de 120 de milioane de euro, din care 42 milioane ar putea reveni pentru Via Transilvanica.
Via Transilvanica sau „Drumul care uneste” a devenit un vis implinit al Asociației Tăşuleasa Social – cel mai important ONG initiat si condus de Alin Uşeriu, având ca obiective voluntariatul, cultura organizațională şi respectul pentru natură. Proiectul Via Transilvanica, a fost lansat în anul 2018, urmărind marcarea și amenajarea unui traseu turistic și de pelerinaj de 1000 kilometri care pornește de la Putna, străbate Transilvania și se încheie la Drobeta-Turnu Severin (Vezi: https://timponline.ro/borna-0-transilvanica-proiect-monumental-marca-tasu-foto-video/)
Mai întâi, Felicitări Tășuleasa!
Apoi, aș sugera lui Alin că lățimea potecii să nu fie suficient de mare încât să încapă ATV-uri, și să fie interzisă pentru motociclete . Astea două categorii de mijl.de transport( agrement pentru unii) distrug catastrofal mediul( terenul și liniștea faunei).
Sunt convins că la fel ca tot ce a făcut Alin & Tășuleasa, și acest proiect va fi o reușită.
Bravo vouă, acest proiect ” Via Transilvanica” împreună cu proiectul ”Parcul cu peri seculari LCB” se vor prezenta la simpozionul INTÂLNIREA INTERNAȚIONALĂ A POMOLOGILOR de la Regensburg – Germania în data de 20.11.2021.
Ce lucruri minunate se pot face cand ai sufletul curat !
Ceea ce ati construit, e temelia pentru viitorul Europei !
Transilvania, tărâm binecuvântat , mama buna pentru toti copiii ei , va fi exemplul de urmat pentru cei ce vor sa clădească o Europa unita !
ce rol are via asta sau utilitate?in 10 ani o sa ramana niste borne aiurea iar useriu o sa fie pensionar de lux.
Incepand de la Petris,Dealu Negru,Cusma,Padurea Simegea,coborarea Blidireasa,Bistrita Bargaului..acest macadam va fi distrus de TAF-urile de exploatare forestiera,asa cum s-au distrus doate santurile betonate pe aceste trasee..cine frecventeaza aceste trasee pot confirma faptul:(este un proiect frumos,util ptr turism,dar sa nu fie dezamagitor ptr turistii straini care ar putea pleca cu un gust amar lasat de poporul roman lipsit de educatie..inainte de a implementa proiectul ar trebui oameni responsabili,silvicultorul din ziua de azi este curios de buzunarul lui,nu de mediu..daca urcati sus la izvorul Bolovanu albia paraului este plina de peturi si resturi de conserve lasate in urma colectarii fructelor de padure.mi-e rusine ca sunt roman.se poate propune ca padurarul de pe zona sa raspunda ptr tronsoanele care le traverseaza cantoanele(atat de curatenie cat si de “macadamul viitor al Tasulesei)..solutii s-ar gasi..importanta este vointa noastra de a face ceva pe banii astia,de a pastra ceva din ce e facut si de a lasa mai departe copiilor nostri dragostea ptr mediu si cinegetica..succes Tasuleasa!