Actualitate

Biserica de la Coroana va fi resfințită de trei ierarhi

Biserica Protopopiatului Ortodox Bistrița, de la Coroana, unde în ultimii ani s-au făcut lucrări de conservare și renovare, va fi resfințită de trei ierarhi: IPS Andrei – Arhiepiscopul Vadului, Feleacului și Clujului și Mitropolitul Clujului, Maramureșului și Sălajului, episcopul Ignatie al Huşilor şi episcopul Visarion al Tulcei.

Slujba de resfințire a bisericii va avea loc joi 21 noiembrie, începând cu ora 8.30, atunci când lăcașul de cult își sărbătorește hramul ”Intrarea în Biserică a Maicii Domnului”, și va fi urmată de Sfânta Liturghie.

Răspunsurile la Sfânta Liturghie vor fi date de Corul Psalmodya Transilvanica de la Cluj, condus de pr. prof. univ. dr. Vasile Stanciu.

”Biserica de la Coroana” este cel mai vechi monument istoric din Bistriţa (secolul XIII). Ea fost ridicată în jurul anilor 1270-1280, în stil gotic timpuriu, suferind de-a lungul timpului mai multe reparaţii şi transformări, prima dintre acestea fiind consemnată în anul 1494. Între anii 1518-1520, sub conducerea maistrului Sigismund, monumentul a fost modificat în stil gotic târziu, mai apoi suferind adăugiri în stil baroc. După 1541, când minoriţii au părăsit oraşul, clădirea a servit o vreme ca hambar şi pivniţă de vinuri.

În anul 1543, în Bistrița încetează să mai fie parohie romano-catolică, sașii trecând la religia luterană. În anul 1724 religia romano-catolică a reapărut în Bistrița, iar biserica a fost refăcută. În anul 1895 se reușește, contra sumei de 35.000 de florini, preluarea ei de către comunitatea greco-catolică din Bistrița. Dacă în secolul al XVIII-lea interiorul monumentului a fost adaptat stilului gotic, după anul 1895 a fost adaptat pentru cultul ortodox. A devenit după 1948 biserică parohială ortodoxă. Trecerea a fost terminată în anul 1988, când pereţii bisericii au fost acoperiţi cu pictură murală (frescă) în stil neobizantin. La 24 octombrie 1948, în acest lăcaş de cult a avut loc ”Proclamarea solemnă a unificării bisericeşti a românilor ardeleni”. Biserica este cunoscută şi sub numele de ”Coroana” pentru că în trecut a fost în proprietatea ”coroanei habsburgice”, ca biserică militară, potrivit site-ului Protopopiatului Ortodox Bistrița.

În 2015, Biserica Ortodoxă, prin Parohiile ”Intrarea Maicii Domnului în Biserică”, ”Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriil” și ”Pogorârea Sfântului Duh”, a câștigat definitiv procesul cu Biserica Greco-Catolică pentru clădirea unde funcționează Protopopiatul Ortodox Bistrița și cele trei parohii menționate care îi au ca preoţi parohi titulari pe protopopul Alexandru Vidican, Nicolae Feier respectiv Vasile Beni.

Procesul a durat mai mulți ani și a fost câștigat succesiv de ortodocși la Tribunalul Bistrița-Năsăud, Curtea de Apel Cluj și în final la Înalta Curte de Casație și Justiție, care a respins recursul Bisericii Greco-Catolice, consfințind verdictul favorabil acordat Protopopiatului Ortodox Bistrița. Decizia ICCJ este irevocabilă.

22 comentarii

  • Multumim Domnule Victor pentru frumoasa lectie de istorie. Ar mai fi poate de adaugat, ca prin eforturile depuse de biserica Greco Catolica, romanii bistriteni au primit dreptul de a avea o biserica in interiorul cetatii (fiind vorba de aceasta biserica). Din pacate, asa cum spuneti si dumneavoastra, aceste fapte sunt sterse definitiv. Nicolae Iorga spunea:”Un popor care nu-si cunoaste istoaria, este ca un copil care nu-si cunoaste parintii”.
    Iar pentru DOmnul Ion. Biserica Greco Catolica a militat pentru introducerea alfabetului latin. Inainte, slujble ortodoxe nu erau decat o lalaiala in limba chirilica pe care nu o cunostea nimeni. Biserica ortodoxa era aservita puterii (cum este si acuma de fapt) si nu servea poporului de rand.

  • Vai, dar le ramanem recunoscatori pe vecie ca ne-au dat dreptul sa avem o biserica greco-catolica in cetate. Cine a vazut oameni mai de treaba decat acesti sasi, care intr-un final ne-au dat si noua dreptul sa avem o biserica in interiorul cetatii? Sunt curios daca ar fi acceptat si una ortodoxa sau s-ar fi intins prea mult coarda daca se cerea asa ceva?
    Multumim sasilor ca ne-au lasat si pe noi sa convietuim in armonie in apropierea lor, la o oarecare distanta! =)) Cuvintele sunt prea sarace pentru a descrie o astfel de recunostinta!

  • Răspuns pentru domnul Ion:
    Probabil dumneavoastră cunoașteți doar ce spun astăzi reprezentanții BOR.

    Iată cum vedea ilustrul istoric Nicolae Iorga (ortodox ,dealtfel), momentul unirii de la 1700 în lucrarea Sate şi preoţi din Ardeal, apărută în 1902:
    „Istoria unirii pe care au întunecat-o şi complicat-o patimi uşor de înţeles, dar dăunătoare statornicirii adevărului istoric, e cum nu se poate mai simplă, precum simple erau împrejurările şi simplă firea poporului a cărui aristocraţie de popi foarte puţin cărturari a luat, sub doi vlădici unul după altul, aceleaşi măsuri pe care le poruncea vremea… Un cuvânt de la Iaşi şi Bucureşti nu mai putea ajuta la nimic… Două lucruri se puteau face: să se urmeze vechile legături cu calvinii, sau acestea să fie lepădate pentru a se face o nouă alianţă religioasă cu noul domn al ţării” (pagina 166).
    În aceeaşi lucrare, la pagina 191, Nicolae Iorga continuă: „Din umilinţa lui (a episcopului unit Atanasie Anghel) a ieşit mântuirea noastră… Fără unirea în credinţă cu împăratul nu era libertatea, preţuirea, recunoaşterea demnităţii umane. Fără unirea în credinţă cu Roma nu erau şcolile mari din străinătate pentru ucenicii români, nu era mai ales acea mare şcoală pentru inima poporului nostru, care a fost Roma însăşi. Fără noul curent de viaţă, format din izvorul Unirii, frăţia într-o nouă idee (cea naţională) prin care ne simţeam a fi un singur popor, n-ar fi venit să înlocuiască unitatea de lege”.

    Iar actul unirii de la 1700, semnat de mitropolit si de protopopi, dupa Sinodul de Unire (la care au participat și preoții și câte 2-3 reprezentanți mireni din fiecare localitate, ajungându-se la 2270 de participanți), spune așa:
    „Noi suptinsemnatii, episcopulu, protopopii sî totu clerulu baserecei
    romanesci dein Transilvani’a sî dein partile unite cu dins’a facemu cunoscutu prein acest’a toturoru celoru ce se cuvene, sî mai alesu ordiniloru tierei Transilvaniei; Ca considerandu nestatornici’a vietii omenesci sî nemorirea sufletului (de care trebue se avemu cea mai mare grige dein tote) amu inchiaiatu liberi sî de buna voia dein indemnulu lui Ddieu unirea cu baserec’a romano-catolica, sî ne declaramu prein acest’a commembrii ai S. Matre basereci romano-catolice, primindu, marturisindu sî crediendu tote cele ce primesce, mărturisesce sî crede ace’a, mai vertosu acele patru punte, in care ne pareamu pana acumu a fi desbinati, care ni se propunu sî prein gratiosulu decretu sî prein diplom’a Maiestatii sale imperiali, sî prein a eminentissimului Archiepiscopu dein care causa vremu ca sî noi să ne bucuramu de totu acele derepturi sî privilegia, de cari se bucura preotii acelei-asi sante Matre basereci dupa santele canone, sî dupa legile fostiloru regi ai Ungariei, asia sî noi după prenumitulu decretu alu Maiestati sale imperiali regali sî a eminentissimului Archiepiscopu, se ne bucuramu de acum in a ante ca commembrii ai acelei-asi basereci. Întru mai mare credentia sî taria a acestoru-a amu intaritu acestu manifestu alu nostru cu subscriptiunea manei nostre sî cu sigilulu santului monasteru din Alb’a Julia sî cu sigilele proprie usuali.
    Alb’a Julia in 5 Septembre, anulu 1700.”

    Motivele unirii au fost, în primul rând de natură spirituală, pentru a salva credința și tradițiile. Dacă erau doar motive politico-economice, puteau să rămână sub influența calvină, sub care se aflau de 150 de ani. Cu alte cuvinte, probabil astăzi, românii din Transilvania, ar fi fost de confesiune calvină, dacă nu exista acest moment, 1700.

    Consider că orice om onest nu poate lua in considerare alte afirmații și păreri ale unor reprezentanți ai unei instituții, care în 1948 a colaborat cu un regim ateu, regim care a încercat să-l scoată pe Dumnezeu din viața omului. Cu durere o spun: nici după 1990, reprezentanții acestei instituții bisericești nu au facut nimic să spele din vina înaintașilor lor, ca aceștia să-și poată găsi odihna, ci mai mult, continuă aceeași politică.

    • Catolici nu aveti motiv de suparare, puterile se schimba si poate o sa va retrocedeze biserica, mai avem una mare si goala in centrul urbei de ce nu am avea una aproape goala si la Coroana !

  • Desigur dupa izvoarele „descoperite” de tine si frumoasele manastiri din Bucovina or fi fost tot ale greco catolicilor, marii voievozi si conducatori ai neamului idem, ce zici nu o fi fost si Burebista greco catolic ?

  • Biserica furata. Asa ar trebui sa se numeasca locasul de cult din Piata Unirii, pentru ca in prezent nimic nu mai aminteste de adevarul istoric al locului. De exemplu, pe unul din stalpii de la intrarea in biserica din Piata Unirii, sta scris: BISERICA ORTODOXA „COROANA” sec. al XIII-lea (1270-1280) CEL MAI VECHI MONUMENT AL BISTRITEI, ca si cum de la inceput biserica respectiva ar fi fost ortodoxa. In numele adevarului, reamintim ca in 1893 biserica (fosta a minoritilor) impreuna cu ansamblul manastiresc nefolosit la vremea respectivă, fusese cumpărate de Biserica Greco-catolică, cu suma de 35.000 de florini avand in vedere ca la acea vreme romanii nu aveau voie sa isi construiasca biserica in interiorul orasului. Biserica Greco-Catolica a avut un rol esential in emanciparea si realizarea unitatii nationale a romanilor. Insusi marele istoric Nicolae Iorga a spus că toată diplomaţia României de 100 de ani nu a făcut atâta pentru a fi europeni, cât a făcut Biserica Greco-Catolică. Prin urmare, Biserica de la Coroana este biserica de suflet a greco-catolicilor bistriteni, fiind martora activa la evenimente importante de traire si simtire ramaneasca, culminand cu Marea Unire de la 1918. De aici a plecat spre Alba Iulia delegatia romaneasca participanta la Marea Adunare Nationala convocată de către Marele Sfat Național Român, prin Consiliul Național Român Central de la Arad, dupa ce “Credentionalele” fusesera sfintite in Biserica Romana Unita din Bistrita. De la Marea Unire se trage numele de Piata Unirii si nu are nimic in comun cu Mica Unire, chiar daca un primar incult a mutat aici bustul lui Cuza de la IJP, creind o confuzie publica legata de numele pietei. În 1948 regimul comunist a desfiinţat Biserica Greco-catolică, drept urmare şi biserica a fost preluat de către ortodocşi, iar in una din cladirile ansamblului manastiresc a functionat multa vreme Muzeul Bistritean. Dupa 1989, nu doar ca nici macar biserica nu a fost retrocedata adevaratilor proprietari greco-catolici, dar ortodocsi au pus stapanire si pe cladirile manastiresti ca si cum ar fi ale lor. De altfel, inainte de 1989 Protopopiatul ortodox din Bistrita a functionat la „Catedrala Ortodoxa” de pe str. Odobescu, avand hramul „Sfintii trei ierarhi” acesta fiind primul edificiu, construit în Bistriţa, pentru cultul ortodox. Nu intamplator acolo se afla si mormantul lui Grigore Pletosu, primul protopop ortodox al Bistritei. Ierarhii ortodoxiei bistritene sunt in stare sa-si nege propria lor istorie pe aceste meleaguri numai pentru a nu renunta la ceea ce nu le apartine. Asta spune mult despre moralitatea lor:
    vezi: https://monahulteodot.wordpress.com/2016/09/06/mitropolitul-andrei-andreicut-al-ardealului-huleste-pe-maica-domnului-si-pe-sf-apostoli-chiar-de-adormirea-sa-15-august-2016/comment-page-1/

  • Răspuns tot pentru domnul Ion:
    Catolicii nu au motiv de supărare. Au doar motive de compătimire pentru unii care își riscă mântuirea sufletului, dedându-se la păcate. Dar, se pare, aceștia nu realizează sensul acestor termeni. Acesta este sensul comentariilor mele, și nu acela de a încerca să recuperez clădiri. Acestea nu le vom regăsi în Ierusalimul Ceresc, ci doar cărămizile vii ale sufletelor.

  • Cum naiba sa pui pe fațada unui asemenea monument, cea mai veche biserică din Bistrița, mozaicurile alea? Nu mai e nici un respect pentru un monument istoric? Unde sunt instituțiile statului? Păi aia e reabilitare de monument istoric? Imaginati-va o mare catedrală din Europa dată cu tencuiala aia alba? Piatra aia veche, care e tot farmecul, acoperită. Oriunde in Europa, cine ar fi făcut o asemenea tâmpenie, era în pușcărie. Mergeți din Spania, în Franța, in Austria, in Cehia etc. și vedeți cum arată catedralele vechi. Toată piatra e curățată și pusă în valoare. Discuția e identică și pentru biserica Evanghelică din centru. Și acolo se tencuiește la greu. Doar incompetenții din Primăria Bistrița pot aproba o așa tâmpenie.

    • Ah, Hanibal, am uitat, ai mierlit-o înainte porților! 🙂 Hannibal ante portas! De unde să ști tu ce-i la Roma?

    • Zi si de gloaba de ceausescu , cu “arhitectii” lui de rahat ,care au “plantat” blocul ala in coasta bisericii ,pentru ca nu putea suporta “maria sa” sa vada de la balconul “partidului “ lacasul Domnului !
      Si se mai oftica prostii ca de ce l-a luat dracu’ in ziua de Crăciun !!!

  • Dl Victor
    E frumos Adevarul . E frumoasa istoria îmbrăcată in adevăr – de oameni . Oameni ca oameni.
    Evanghelia ce spune ? Ca Dumnezeu a vb evreilor pana la Hristos . Cum ? Cu semne , minuni , proroci …
    Rastignind pe El , au căzut din slava Lui . Si care e poporul inde se cunoaște ca e El ? Biserica întemeiată de El ? Oare nu la fel ca si evrei pana la Hristos? Unde sint semnele , minunile , oameni Sfinții ? In ortodoxie cei mai noi – un Paisie Aghioritul , un Porfirie , un Siluan Athonitul , pleiada pe care nu i știu pe toți din Grecia , .. ortodoxa , sfinți ortodocși rușii , de la noi – un Cleopa , un A Papacioc , Justin Pârvu , Arsenie Boca… de ce lumea merge la mormântul P Arsenie Boca ? De ce ??
    Cum faci cele ce ei le făceau , dacă nu era Darul Duhului Sfant ?
    Ștefan cel Mare ? Brâncoveanu ? Cum era demult ?
    Nu sunt curios a cui a fost Biserica . Nu sunt prea tare curios de preoții lacomi . Sunt curios de neamul care aduce roadă .
    Iar roadă Duhului Sfant cred ca o sti .. Frate Victore – sa nu furi . E porunca de lege . Adevarul e Unul . Calea e una . Viața e Hristos .
    Nimic nu e fara Știrea Lui . Nimic nu e întâmplator .
    Post cu folos tuturor .

  • Victore, abnegația ta nu are limite, dar e șchioapă în logică.
    În sec. XVI, comunitatea catolică a sașilor bistrițeni a trecut de la catolicism la luteranism. Cu biserică cu tot.
    Până iubiții tăi papistași nu o să revendice biserica sașilor, mai scutește-ne cu diatribele tale de lebădă istorică. Iar când te aud cum spumegi de indignare că într-o biserică gotică au montat un iconostas ortodox, îmi vine să te iau de urechi și să te duc în Santa Maria Majore, și-n alte 1oo de biserici latine, doldora de mozaicuri bizantine. Nu există un stil confesional eclesiastic, amețitule, arhitravele de la Vatican au origini păgâne romane, statuile Fecioarei Maria au ca origine cariatidele din Atena, hemicupola de la San Pedro are originea în basilica lui Maxențiu din Forum, și tot așa. Jumătate din bisericile greco-catolice din Transilvania secolului trecut sunt în stil eclectic, adică un amestec din toate celelalte stiluri precedente. Mai puțin astea pe care le-ați construit în ultimele două decenii, care sunt niște insulte arhitecturale.
    Ortodocșii n-au furat bisericile catolice, pur și simplu au trecut (forțat sau pe nesimțite) la ortodocși, cu biserici cu tot, și cu popi cu toți. Adică fix la fel cum au făcut uniții în 1700, au trecut la uniație pe șest, cu biserici cu tot. Ca să vezi cum e istoria, măi Victore, cu măsura cu care măsori, cu aia ți se măsoară.

  • Sunt ortodox.Fac parte din Biserica majoritara din Romania.Sunt om liber si datorita a ceea ce a fost in 1989 in Romania.Mi-ar fi rusine si nu as putea privi oamenii in fata daca la varsta mea nu as spune ce cred.Cred ca aici adevarul este de partea greco-catolicilor.Doar ca cei care trebuiau sa consfiinteasca acest adevar nu au facut-o.In 1700 romanii ortodocsi nu au ales de dragul Papei sa se faca greco-catolici ,ci au fost impinsi de saracia lor ,pe care au exploatat-o altii.Si atunci bisericile ortodoxe au fost date de autoritati cu forta greco-catolicilor.Trebuie sa recunoastem ca au si castigat ,cel putin pe plan cultural.Totusi…250 de ani cele doua Biserici au convietuit.Episcopii celor doua Biserici mergeau uneori la brat,copiii preotilor ortodocsi se casatoreau cu fetele preotilor greco-catolici.Poporul se ridica uneori ca atitudine deasupra conducatorilor.A fost anul fatidic pentru Biserica greco-catolica -scoaterea ei inafara legii.Hai sa gandim la rece:cine a realizat aceasta nedreptate monstruoasa?Biserica Ortodoxa?Ar fi cea mai mare minciuna sa spunem asta!!!Legile le face cel ce poarta sabia si de care ne indeamna pe toti Sf.Pavel „sa ne supunem stapanirilor”.Deplangem cu respect jertfa greco-catolicilor,dar va rugam frateste sa va aduceti aminte si de miile de slujitori ai Bisericii Ortodoxe care au dat acelasi tribut de jertfa pt apararea credintei intr-un regim ateu ,care a vrut sa disruga credinta din sufletele noastre.Multe Biserici Greco-Catolice Ar fi putut deveni crasme sau magazii daca oamenii nu le-ar fi salvat!!! Acum suntem la un moment solemn al sfintirii unei Biserici,pe care cele mai inalte instante au dat-o ortodocsilor.Dura lex,sed lex!Are rost sa stricam acesta sarbatoare pt ambitii revansarde?Haideti sa ne bucuram impreuna.E prea multa ura in lume,macar noi sa nu-l dezamagim pe Dl.Hristos,care ne pune definitiv acesta emblema:INTRU ACEASTA VA VOR CUNOASTE OAMENII CA SUNTETI UCENICII MEI,DACA VETI AVEA IUBIRE INTRE VOI!

  • Indiferent de cat schimbi si zugrvesti biserica de la coroana a fost si va ramane un furt cu participare statului si furata de 2x de catre biserica ortodoxa. Pentru biserica ortodoxa a nu fura nu reprezinta o porunca??? Este mizerabil acest gest al BOR. jUSTITIA IN TARA ASTA A FOST TOT TIMPUL DE PARTEA BOR. RUSINE STATULUI PT. CA SUSTINE FURTUL.

  • Stiam ca sfintirile bisericilor se tin in ziua Domnului, adica duminica. Oare de ce se tine intro zi de joi cand oamenii sunt la munca????? Ce joc ascuns este asta??? Se teme andrecut de vreun protest??? Este o sfintire sau tarnosire asa pe genunchi??? :)))))

  • Să-ți acoperi prostia pe prostia altuia, asta ține doar la un prost terț. Tertium, cum îți place să zici Sfintia Ta! 😉
    Biserica de la Coroana nu a fost nici a dacilor, nici a papei, și nu este nici a patriarhului Daniel.
    E a comunității. Simplu. Iar comunitatea a decis să rămână ortodoxă. Deci biserica e ortodoxă. Dacă mâine comunitatea decide să treacă la luteranism, ca sașii în sec. XVI, trece cu biserică cu tot, cu casă parohială, cu cădelniță și cu contul bancar cu tot.
    Ce nu pricepi tu, VIctoraș, e că biserica nu înseamnă clădire, înseamnă credincioși. Aia de la gară e goală, bate vântul prin ea. Și ăsta e și planul vostru iezuit, să revendicați biserica în speranța că proștii ăia care aprind lumânări la slujbe nu o să observe schimbarea stăpânului, că doar patrafir unii, patrafir ceilalți, Maica Domnului unii, Fecioara Maria ceilalți…
    Cum de unde știu? Fix așa s-a întâmplat în 1700, se știe, pe sistem.
    Până una alta, decizia instanței e definitivă. Biserica de la Coroana e vie, plină de credincioși, reabilitată frumos, e un monument istoric bine pus în valoare, treburile sunt bune.

  • Victor, îți răspund aici la replica aia care începe cu ”zise popa Feher” (faci pe deșteptul fără să fii):

    N-am citit toată replica, m-am plictisit după primul punct, unde afirmi:

    ”1. În anul 1698 comunitatea românilor din Transilvania a trecut la confesiunea greco-catolică. În totalitate. Se poate face o paralelă cu sașii.”

    Minți grosolan. Conform Recensământul general al populației României din 29 Decembrie 1930, vol. II: Neam, limbă maternă, religie, Imprimeria Națională, București 1938, pag. XXVII, reiese că 31,1% din populația din Transilvania era greco-catolică, iar 27,8% era ortodoxă. În Crișana-Maramureș 36,8% din populație s-a declarat ortodoxă și 25,2% greco-catolică, iar în Banat 56,1% din populație era ortodoxă și 3,6% greco-catolică.

    În totalitate, zici? 🙂 Fuserăm toți catolici, zici, și veniră bolșevicii și ne făcură ortodocși?

  • Entitatea juridică de care vorbești acolo e un stat, se numește Statul Vatican. Care nu a dat un florin pentru ca să se cumpere biserica minoriților de către catolici. Etic vorbind, nu doar legal, biserica e a comunității, nu a papei de la Roma. Asta au înțeles și judecătorii. În satul meu, biserica a fost construită de către bunicii celor care trăiesc azi acolo. În 48, popa a trecut la ortodocși cu popor, pădure, casă parohială, biserică și cleje cu tot. Nu s-a făcut nici un transfer patrimonial, totul a rămas ca până atunci, adică în patrimonia și folosința comunității. După 90 s-au trezit unii pescuitori în ape tulburi să vină cu ștampile că ei sunt catolici și le trebuie biserica. Sătenii le-au spus că biserica e construită de bunicii lor și papa de la Roma să-și vadă de-ale lui. De fapt, povestea retrocedărilor bunurilor bisericilor istorice din Transilvania e o mare afacere. Catolicii și protestanții din Cluj au revendicat jumătate din centru, și-au dat lovitura. Tot așa greco-catolicii din Oradea și din Beiuș, episcopul greco-catolic Virgil Bercea de la Oradea a fost trimis în judecată pentru mici învârteli cu imobilele retrocedate, abia a scăpat la recurs de-o condamnare. Ca să nu mai vorbesc de mărețele fapte de arme ale catolicilor din Oradea, care au recuperat palatul baroc și au evacuat fără milă Muzeul Țării Crișurilor din clădire, patru ani Bihorul n-a avut muzeu.
    Hai că nu suntem toți idioți, Victoraș taică, mai las-o jos, că măcăne.

  • Victor, îți reamintesc propriile-ți cuvinte:
    ”. În anul 1698 comunitatea românilor din Transilvania a trecut la confesiunea greco-catolică. În totalitate.”
    Asta e o minciună. Aș spune că e o scăpare, dar nu e stilul tău. E pur și simplu o minciună propagandistică. Propaganda Fidae Style.
    În Transilvania istorică, uniții au fost minoritari, chiar și în secolele XVIII-IX. Că tu acu vii cu date strict locale, ca să justifici naiba știe ce, asta nu schimbă cu nimic valoarea ”trombonului” pe care l-ai scos pe nas.
    Nu e vorba de nici o ură. Fiecare să se închine cui și cum vrea, mă doare-n cot că vrei să depinzi de papa de la Roma și să te unești cu el. Să fiți sănătoși, faceți ce vreți. Dar nu-mi înșira brașoave cu nedreptățile la care ați fost supuși pe legea retrocedării că nu sunt altceva decât niște brașoave. Când în 1700 comunitățile ortodoxe au trecut la uniație, au trecut firesc cu biserici cu tot. Asta v-a convenit, a fost chiar mișto. Când în 48 au trecut iar la ortodocși, au trecut cu biserici cu tot. Ortodocșilor le-a convenit, mișto again. Acu, că oamenii au decis să rămână ortodocși, nu vă mai place, ați vrea să iasă în drum și să părăsească bisericile, păi nu ei le-au făcut? Nu ei le-au cumpărat? Nu sunt ei nepoții celor care le-au zidit cu palmele lor? Câți bani a trimis papa de la Roma în Transilvania, când s-au ridicat bisericile de zid (începutul sec.XX)? Acu vine să le revendice, în numele unei sfinte ștampile?
    Noapte bună, Victore!

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.