Drumul Județean 173 care face legătura între Bistrița și Budacu de Jos nu a rezistat nici un an, deși în reabilitarea lui pe 2,9 km s-au investit 8 milioane de lei în modernizarea lui. Consiliul Județean a comandat nouă expertiză geotehnică prin care să execute studii geotehnice la adâncimi mari (15-20 m), pentru a stabili cu exactitate cauzele instabilității terenului și pentru a găsi o soluție de remediere a situației.
”În contextul situației de pe DJ 173 C Bistrița-Budacu de Jos, vă informăm că pe un sector de aproximativ 440 de metri, pe care s-au executat lucrări, predomină un traseu cu profil mixt, care a necesitat o atenție sporită.
În urma săpăturilor s-a descoperit că de-a lungul timpului pe acest sector au fost depozitate deșeuri de către localnici, astfel structura drumului are ca strat de suport umplutură formată din deșeuri.
În urma acestor analize a fost executată în plus o expertiză tehnică care a analizat stabilitatea versantului și care a necesitat consolidarea acestuia cu un zid de sprijin din beton armat cu o înălțime de 7,1 m, dar și urmărirea în timp a evoluției acestui tronson.
De asemenea, sub acțiunea factorilor climatici, cum ar fi fenomentul de îngheț-dezgheț și precipitații abundente, vesantul are porțiuni de alunecări de teren active care reacționează la acțiunea acestor factorilor climatici naturali.
Consiliul Județean Bistrița-Năsăud, în calitate de beneficiar, a urmărit evoluția acestui tronson și a constatat că, în urma ploilor abundente din acest an, au apărut degradări ale lucrărilor executate.
Pentru a determina cu exactitate cauzele acestor degradări care avansează foarte repede, Consiliul Județean Bistrița-Năsăud a solicitat o nouă expertiză geotehnică care să execute studii geotehnice la adâncimi mari (15-20 m), pentru a stabili cu exactitate cauzele instabilității terenului și pentru găsirea unei soluții de remediere.
Așadar, pentru remedierea situației de pe DJ173 C, s-a luat legătura cu proiectantul și cu constructorul, pentru a găsi soluții. În aceste zile este prezent un expert geotehnic la fața locului, iar în următoarea perioadă urmează să ni se prezinte o expertiză geotehnică, împreună cu soluția de remediere a degradărilor și a consolidării versantului”, se arată într-un comunicat al Consiliului Județean Bistrița-Năsăud.
Lucrările de modernizare pe DJ 173 C între Bistrița și Budacu de Jos, un tronson de 2,9 km, au fost recepționate în septembrie 2020. Investiția se ridică la aproximativ 8 milioane de lei și a fost realizată de firmele Îndemânarea și Dimex Company (foto).
Dealul se poate stabiliza fara cheltuieli exorbitante , expertize si contraexpertize plantand urgent puieti de salcam sau chiar imprastiind seminte care vor incolti iar radacinile lor vor fixa solul . In zona cu alunecari se pot realiza doua sau trei terase pe care sa se planteze puietii de salcam care sunt nepretentiosi , au o crestere exploziva (dupa prindere) si pot fi utilizati inclusiv pentru perdele care sa opreasca zapada. Desigur ca nu se va face ceva asa simplu si fara costuri cand se pot aplica metode ingineresti , scumpe si care vor da din pacate aceleasi rezultate pe care le-au dat la autostrazi.
Acuma se vede rezultatul lucrărilor făcute de mântuială. Așa apare pe toate drumurile din județ, lucrari de mântuială marca clasei politice. Încet toate ies la iveală.
Ia uite-i la recepție acum 7 luni. „Calitate, finanțată de Consiliul Județean Bistrița-Năsăud”. O poză ceva?
https://timponline.ro/lucrarile-pe-dj-173-c-bistrita-budacu-de-jos-receptionate-foto/
Hai că din avion arată bine!
O singură greșeală au făcut cu drumul ăla: l-au închis înainte să-l finalizeze. Trebuia sa-l închidă circulației după ce a fost modernizat.
Firma DIMEX? firma de casa??? daca vreti sa stiti cum a lucrat si cum lucreaza mergeti spre Valea Ilvelor peste Stramba,alo CJ ,aude cineva ???
Consiliul Județean Bistrița-Năsăud trebuia să facă de la inceput o expertiză geotehnică care bazată pe studii geotehnice la adâncimi mari (15-20 m), pentru a stabili cu exactitate soluțiile de consolidare a terenului inainte de modernizarea drumul județean 173 care face legătura între Bistrița și Budacu de Jos, cu atât mai mult cu cât se stia că dealurile Bistritei sunt alcatuite din structuri sedimentare monoclinale si cute diapire dezvoltate pe invelisuri neozoice inclinate. Aceste dealuri sunt predispuse alunecarii de teren, proces care constă in deplasarea unei mase se pământ aflată in pantă, ca urmare a umectării puternice . Alunecările de teren sunt asociate si cu fenomenele de eroziune, iar pădurea prin vegetatia lemnoasă protejează solul impotriva eroziunii si reduce riscul alunecărilor de teren. Acolo unde se defrisează pădurea sunt necesare lucrări complexe de consolidare impotriva alunecărilor de teren care sunt foarte costisitoare.
Orice manual de „Imbunatatiri Funciare” subliniază faptul că defrisarea pădurii favorizează alunecările de teren si recomandă impadurirea ca masură de prevenire a fenomenelor de alunecare.
Chiar si in cazul unor lucrari de consolidare impotriva alunecarilor de teren cu ziduri de sprijin din beton, acestea nu au făcut fată stopării fenomenului. De aceea se recomandă ca si astfel de lucrări să fie asociate cu impăduriri si nicidecum cu defrisarea pădurii.